Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2017, , 815 - 824, 30.06.2017
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.663

Abstract

References

  • AK, B.(1990) Hastane Yöneticiliği, Özlem matbaacılık, Ankara.
  • Akdaş A, Sur H, Gemlik N, Şişman N. İdari Görevi Bulunan Hekimlerin Sağlık Yönetimine Bakış Açıları, Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi, 2008, 5: 40-45
  • Altuniş, M. (2000). "Doğu Anadolu Bölgesindeki Sağlık Kuruluşlarında Yaşanan Yönetim Sorunları". Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (14): 159-174.
  • Can, A., & İbicioğlu, H. (2008). Yönetim Ve Yöneticilik Yönünden Üniversite Hasta Nelerinin Değerlendirilmesi. Suleyman Demirel University Journal of Faculty of Economics & Administrative Sciences, 13(3).
  • Ceylan, Ali, and Mehmet Emin Kurt. "Sağlık Hizmetleri Yöneticilerinin Yönetim Eğitimi İhtiyaçlarının Belirlenmesi." 19. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi. 2017.
  • Draft, Richard L. Management, 3th Edition, The Drydan Press, Orlando, 1994
  • Griffin, Ricy W. Management, Fifth Edition, Houghton Mifflin Company, Boston, 1996
  • Hayran O. Sağlık Hizmetlerinde Gelişmeler, Yönetim Anlayışında Değişmeler, Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi, 2008, 7: 8-11
  • Katz R. L. (1974) Skills of an Effective Administrator, https://hbr.org/1974/09/skills-ofan-effective-administrator/ar/1 Erişim Tarihi: 05.12.2015.
  • Kerman, U. Demirgil, H. Altan, Y. Büyüksavaş, A. (2011). “Özel Hastanelerin Yönetsel Sorunları Üzerine Bir Araştırma: Antalya Ve Isparta Örneği”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1):93-108.
  • Leggat S. G. (2007) Effective Healthcare Teams Require Effective Team Members: Defining Teamwork Competencies. BMC Health Services Research 7(1): 17.
  • Lewis, Pamela, S. Stephan H. Goodman and Patricia M. Fandt.Management Challenges in the 21 st Century, West Publishing Company, New York, 1994
  • Mintzberg, Henry. “The Manager’s Jop: Folklore and Fact”, Harward Business Review, March – April, 1990
  • Mintzberg, Henry. The Nature of Managerial Work, New York, Harper and Row, 1973
  • Mumford M. D., Zaccaro S. J., Connelly M. S. and Palmon R. R. (2000) Development of leadership skills: Experience and timing. Leadership Quarterly 11(1): 87-114.
  • Özgen, H. Azim, Ö. (2016). Türkiye'deki Devlet Hastanelerinin Yönetim Ve Organizasyon Yapısını Verimlilik Açısından İnceleyen Bir Araştırma. Erişim Yeri: http://www.merih.net/m1/hastane1.htm Erişim Tarihi 07.07.2016.
  • Robbins, Stephen P.; Coulter, Mary (2005) Management, Eight Edition, Pearson Prentice Hall, New Jersey.
  • SEÇİM Hikmet, Hastane Yönetimi ve Organizasyonu, İstanbul: İşl. Fak. Yayın No: 252, 1991, s.23-24
  • Selvi, M. (2014). “Özel Hastanelerde İşletmecilik Sorunları: Tekirdağ/ Süleymanpaşa Merkez İlçesinde Bir Örnek Olay İncelemesi”. Sosyal Bilimler Metinleri, 3(1):1-30.
  • Snook Donald. Opportunies In Hospital Administration Careers, VGM Career Horizons, İllions USA, 1989, s. 31-32
  • Şahin KAVUNCUBAŞI, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2000, s. 5-7.
  • Şahman, İ., Oğuz, I. Ş. I. K., & Tengilimoğlu, D. (2008). Özel Hastanelerde Yönetimin Profesyonelleşmesinin, Kurumsallaşma Süreci Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Alan Çalışması. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 1-23.
  • TOKER, Fikriye. (2000), “Kocaeli İli Sağlık Hizmetleri Yöneticilerinin ‘Sağlık Hizmetleri Yöneticiliği’ne Bakış Açılarının Tespitine Yönelik Bir Araştırma”, III. Ulusal Sağlık ve Hastane Yönetimi Sempozyumu Uluslar arası Katılımlı Bildiriler Kitabı, (Ed.), Nilgün Sarp, Özgü Evirgen, Ankara, Tübitak, Semor Yayınları, 2000.
  • World Health Organization (2016). Countries Health Data. WHO. Erişim Yeri: http://www.who.int/gho/en/ Erişim Tarihi 10.07.2016.
  • Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliği, 17927 Sayılı Resmi Gazete, 13.01.1983.
  • Yıldız Y. Yataklı sağlık kuruluşlarında yönetsel sorunların incelenmesi (Tez), Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Edirne, 2008.
  • Yüksel, S., Oğuz, I. Ş. I. K., Uğurluoğlu, Ö., & Kahraman, G. (2016). Hastane Yöneticilerinin Yönetsel Beceri Düzeylerinin İncelenmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 19(3).

A STUDY ON THE MANAGEMENT AND ORGANIZATION PROBLEMS EXPERIENCED BY THE MANAGERS IN HOSPITALS

Year 2017, , 815 - 824, 30.06.2017
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.663

Abstract

The
importance of managing and organizing problems in hospitals that have a growing
organizational structure is increasing day by day because they have undertaken
a large part of the provision of health services. This study was conducted in
order to reveal the causes of managerial and organizational problems faced by
the managers in hospitals.  The study is
descriptive and the data obtained by a survey method in a private hospital in
Istanbul have been performed. A total of 76 managers were interviewed. Independent
Groups T-Test and One-Way Anova parametric analysis techniques were used to
determine the normal distribution of data according to the K-S normality test.
The collected data were evaluated with SPSS 21.0 statistical program and excel.  As a result of the research; Women managers
organize their meetings in certain periods. While male managers expressed
support from senior management, those with moderate experience indicated that
they received support from senior management. Managers who are under 30 years
old believe that they are a good leader. It has been evaluated that management
training does not lead to a meaningful difference in the answers given to the
management and organization, and thus it can be explained by the low number of
participants in management education. This study was conducted in order to
reveal the causes of managerial and organizational problems faced by managers
in hospitals . The study is descriptive and the data obtained by a survey which
have been performed in a private hospital in Istanbul. A total of 76 managers
were interviewed. Independent Groups T-Test and One-Way Anova parametric
analysis techniques were used to determine the normal distribution of data
according to the K-S normality test. The collected data were evaluated with
SPSS 21.0 statistical program and excel. Women managers organize their meetings
in certain periods. While male managers expressed support from senior
management, those with moderate experience indicated that they received support
from senior management. Managers who are under 30 years old believe that they
are a good leader. Management training does not lead to a meaningful difference
in the given answers.  As a result of the
research;
it has been
evaluated that management education does not lead to a meaningful difference in
given answers, thus it can be explained by the low number of participants in
management education. Other important results of the study indicated that
female health managers held meetings during certain periods.  Male managers expressed support from senior
management, as moderate experience manager also received support from senior
management. Managers who are under 30 years old believe that they are a good
leader compared to other age groups. 

References

  • AK, B.(1990) Hastane Yöneticiliği, Özlem matbaacılık, Ankara.
  • Akdaş A, Sur H, Gemlik N, Şişman N. İdari Görevi Bulunan Hekimlerin Sağlık Yönetimine Bakış Açıları, Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi, 2008, 5: 40-45
  • Altuniş, M. (2000). "Doğu Anadolu Bölgesindeki Sağlık Kuruluşlarında Yaşanan Yönetim Sorunları". Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (14): 159-174.
  • Can, A., & İbicioğlu, H. (2008). Yönetim Ve Yöneticilik Yönünden Üniversite Hasta Nelerinin Değerlendirilmesi. Suleyman Demirel University Journal of Faculty of Economics & Administrative Sciences, 13(3).
  • Ceylan, Ali, and Mehmet Emin Kurt. "Sağlık Hizmetleri Yöneticilerinin Yönetim Eğitimi İhtiyaçlarının Belirlenmesi." 19. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi. 2017.
  • Draft, Richard L. Management, 3th Edition, The Drydan Press, Orlando, 1994
  • Griffin, Ricy W. Management, Fifth Edition, Houghton Mifflin Company, Boston, 1996
  • Hayran O. Sağlık Hizmetlerinde Gelişmeler, Yönetim Anlayışında Değişmeler, Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi, 2008, 7: 8-11
  • Katz R. L. (1974) Skills of an Effective Administrator, https://hbr.org/1974/09/skills-ofan-effective-administrator/ar/1 Erişim Tarihi: 05.12.2015.
  • Kerman, U. Demirgil, H. Altan, Y. Büyüksavaş, A. (2011). “Özel Hastanelerin Yönetsel Sorunları Üzerine Bir Araştırma: Antalya Ve Isparta Örneği”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1):93-108.
  • Leggat S. G. (2007) Effective Healthcare Teams Require Effective Team Members: Defining Teamwork Competencies. BMC Health Services Research 7(1): 17.
  • Lewis, Pamela, S. Stephan H. Goodman and Patricia M. Fandt.Management Challenges in the 21 st Century, West Publishing Company, New York, 1994
  • Mintzberg, Henry. “The Manager’s Jop: Folklore and Fact”, Harward Business Review, March – April, 1990
  • Mintzberg, Henry. The Nature of Managerial Work, New York, Harper and Row, 1973
  • Mumford M. D., Zaccaro S. J., Connelly M. S. and Palmon R. R. (2000) Development of leadership skills: Experience and timing. Leadership Quarterly 11(1): 87-114.
  • Özgen, H. Azim, Ö. (2016). Türkiye'deki Devlet Hastanelerinin Yönetim Ve Organizasyon Yapısını Verimlilik Açısından İnceleyen Bir Araştırma. Erişim Yeri: http://www.merih.net/m1/hastane1.htm Erişim Tarihi 07.07.2016.
  • Robbins, Stephen P.; Coulter, Mary (2005) Management, Eight Edition, Pearson Prentice Hall, New Jersey.
  • SEÇİM Hikmet, Hastane Yönetimi ve Organizasyonu, İstanbul: İşl. Fak. Yayın No: 252, 1991, s.23-24
  • Selvi, M. (2014). “Özel Hastanelerde İşletmecilik Sorunları: Tekirdağ/ Süleymanpaşa Merkez İlçesinde Bir Örnek Olay İncelemesi”. Sosyal Bilimler Metinleri, 3(1):1-30.
  • Snook Donald. Opportunies In Hospital Administration Careers, VGM Career Horizons, İllions USA, 1989, s. 31-32
  • Şahin KAVUNCUBAŞI, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2000, s. 5-7.
  • Şahman, İ., Oğuz, I. Ş. I. K., & Tengilimoğlu, D. (2008). Özel Hastanelerde Yönetimin Profesyonelleşmesinin, Kurumsallaşma Süreci Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Alan Çalışması. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 1-23.
  • TOKER, Fikriye. (2000), “Kocaeli İli Sağlık Hizmetleri Yöneticilerinin ‘Sağlık Hizmetleri Yöneticiliği’ne Bakış Açılarının Tespitine Yönelik Bir Araştırma”, III. Ulusal Sağlık ve Hastane Yönetimi Sempozyumu Uluslar arası Katılımlı Bildiriler Kitabı, (Ed.), Nilgün Sarp, Özgü Evirgen, Ankara, Tübitak, Semor Yayınları, 2000.
  • World Health Organization (2016). Countries Health Data. WHO. Erişim Yeri: http://www.who.int/gho/en/ Erişim Tarihi 10.07.2016.
  • Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliği, 17927 Sayılı Resmi Gazete, 13.01.1983.
  • Yıldız Y. Yataklı sağlık kuruluşlarında yönetsel sorunların incelenmesi (Tez), Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Edirne, 2008.
  • Yüksel, S., Oğuz, I. Ş. I. K., Uğurluoğlu, Ö., & Kahraman, G. (2016). Hastane Yöneticilerinin Yönetsel Beceri Düzeylerinin İncelenmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 19(3).
There are 27 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Serhat Arikan This is me

Aysun Danayiyen This is me

Mithat Kiyak

Publication Date June 30, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Arikan, S., Danayiyen, A., & Kiyak, M. (2017). A STUDY ON THE MANAGEMENT AND ORGANIZATION PROBLEMS EXPERIENCED BY THE MANAGERS IN HOSPITALS. PressAcademia Procedia, 3(1), 815-824. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.663
AMA Arikan S, Danayiyen A, Kiyak M. A STUDY ON THE MANAGEMENT AND ORGANIZATION PROBLEMS EXPERIENCED BY THE MANAGERS IN HOSPITALS. PAP. June 2017;3(1):815-824. doi:10.17261/Pressacademia.2017.663
Chicago Arikan, Serhat, Aysun Danayiyen, and Mithat Kiyak. “A STUDY ON THE MANAGEMENT AND ORGANIZATION PROBLEMS EXPERIENCED BY THE MANAGERS IN HOSPITALS”. PressAcademia Procedia 3, no. 1 (June 2017): 815-24. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.663.
EndNote Arikan S, Danayiyen A, Kiyak M (June 1, 2017) A STUDY ON THE MANAGEMENT AND ORGANIZATION PROBLEMS EXPERIENCED BY THE MANAGERS IN HOSPITALS. PressAcademia Procedia 3 1 815–824.
IEEE S. Arikan, A. Danayiyen, and M. Kiyak, “A STUDY ON THE MANAGEMENT AND ORGANIZATION PROBLEMS EXPERIENCED BY THE MANAGERS IN HOSPITALS”, PAP, vol. 3, no. 1, pp. 815–824, 2017, doi: 10.17261/Pressacademia.2017.663.
ISNAD Arikan, Serhat et al. “A STUDY ON THE MANAGEMENT AND ORGANIZATION PROBLEMS EXPERIENCED BY THE MANAGERS IN HOSPITALS”. PressAcademia Procedia 3/1 (June 2017), 815-824. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.663.
JAMA Arikan S, Danayiyen A, Kiyak M. A STUDY ON THE MANAGEMENT AND ORGANIZATION PROBLEMS EXPERIENCED BY THE MANAGERS IN HOSPITALS. PAP. 2017;3:815–824.
MLA Arikan, Serhat et al. “A STUDY ON THE MANAGEMENT AND ORGANIZATION PROBLEMS EXPERIENCED BY THE MANAGERS IN HOSPITALS”. PressAcademia Procedia, vol. 3, no. 1, 2017, pp. 815-24, doi:10.17261/Pressacademia.2017.663.
Vancouver Arikan S, Danayiyen A, Kiyak M. A STUDY ON THE MANAGEMENT AND ORGANIZATION PROBLEMS EXPERIENCED BY THE MANAGERS IN HOSPITALS. PAP. 2017;3(1):815-24.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.