Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 123 - 128, 30.06.2017
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.526

Öz

Kaynakça

  • Arıcak, O.T. 2011, “Siber zorbalık: gençlerimizi bekleyen yeni tehlike”. Kariyer Penceresi, vol.2, no.6,pp.10-12.
  • Aslanbay, M. 2006. A compulsive concumption: internet use addiction tendency. The case of Turkish high school students. Yayınlanmış Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı: İstanbul.
  • Balcı, A. 2015 . Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem Teknik ve İlkeler. (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bayraktar, F. 2001. İnternet Kullanımının Ergen Gelişimindeki Rolü. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Ana Bilim Dalı.Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi: İzmir.
  • Calvete, E., Orue I., Estévez, A., Villardón, L., & Padilla,P., 2010.” Cyberbullying in adolescents: Modalities and aggressors’ profile”, Computers in Human Behavior Vol.26,pp. 1128–1135.
  • Cengizhan, C. 2005. Öğrencilerin Bilgisayar ve İnternet Kullanımında Yeni Bir Boyut: Bağımlılık. Erişim Tarihi: 14 Nisan 2017. http://mimoza.marmara.edu.tr/~cahit/Yayin/bil-diri/PDR2005Bil/PDR2005_Bildiri.pdf
  • Erdur-Baker, Ö., Kavgut, F., 2007.” Akran Zorbalığının Yeni Yüzü: Siber Zorbalık”. Eurasian Journal of Educational Research, 27, pp.31-42.
  • Esen, N. K. 2007. Akran Baskısı ve Algılanan Sosyal Destek Değişkenlerine Göre, Ergenlerde İnternet Bağımlılığının Yordanması. I. Uluslararası Bağımlılık Kongresi. ( 28- 31 Mayıs 2007).İstanbul.
  • Field, A. 2009. Discovering Statistics Using SPSS. London: Sage Publications, pp.: 148.
  • Günüç, S., Kayri, M. 2010. “The profile of internet dependency in Turkey and development of Internet Addiction Scale: Study of validity & reliability”. Hacettepe University Journal of Education, Vol.39: pp.220-232.
  • Jung, Y. E., Leventhal, B., Kim, Y. S., Park, T. W., Lee, S. H., Lee, M., Park, S.H., Yang, J.C., Chung, Y.C., Chung, S.K. ve Park, J. I. 2014. Cyberbullying, problematic internet use, and psychopathologic symptoms among Korean youth. Yonsei medical journal,55(3), pp.826-830.
  • Johanssons, A. ve Götestam, K. G. 2004. Internet addiction: Characteristics of a questionnaire and prevalence in norwegian youth (12–18 years). Scandinavian Journal of Psychology. 45(3),pp. 223-229
  • Kalmus, V., Blinka, V., Olafsson, K. 2013. Does it matter what mama says: Evaluating the role of parental mediation in European adolescents‟ excessive internet use. Children and Society, 29(2), pp.122-133.
  • Kraut, R., Patterson, M., Lundmark, V., Kiesler, S., Mukhopadhyay, T. ve Scherlis,W. 2002. Internet paradox: a social technology that reduces social involvement and psychological well-being?. Journal of Social Issues, 58 (1), pp.49-74.
  • Mossbarger, B. 2008. Is “Internet addiction” addressed in the classroom? A survey of psychology textbooks. Computers in Human Behavior, 24(2),pp. 468-474
  • Özen, Y., Gülaçtı, F. ve Çıkılı, Y. 2004. Eğitim bilimleri ve internet. Fırat Üniversitesi Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları,pp. 52-57.
  • Öztürk, Ö., Odabaşıoğlı, G., Eraslan, D., Genç, Y., Kalyoncu, Ö.A. 2007. İnternet Bağımlılığı: Kliniği ve Tedavisi. Bağımlılık Dergisi, 8 (1), pp.3641.
  • Runyon, R., Coleman, K., Pittenger, D. (1999) Fundamentals of Behavioral Statistics. New York: McGraw Hill
  • Sarak, Ö. 2012. Lise öğrencilerinde sanal zorbalık. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Haliç Üniversitesi, İstanbul.
  • Şendağ, S. ve Odabaşı, H.F. 2007. İnternet bağımlılığı: Çocukların psikososyal gelişimi üzerindeki etkileri. International Educational Technology Conference, (3-5 May 2007), Near East University-North Cyprus.
  • Özdemir, M. & Akar, Ö. 2011. Lise Öğrencilerinin Siber-Zorbalığa İlişkin Görüşlerinin Bazı Değişkenler Bakımından İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17( 4), pp.605–626.
  • Sanders, C.E., Field, T.M., Diego, M. ve Kaplan, M. 2000. “The Relationship of Internet to Depression and Social Isolation Among Adolescents”, Adolescence, 35 (138),pp.237-242.
  • Tsai, C. C., Lin, S. S. J., 2003. Internet addiction of adolescents in Taiwan: An interview study. CyberPsychology & Behavior, 6(6), pp.649-652.
  • Turnalar-Kurtaran, G., 2008. İnternet Bağımlılığını Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • TÜİK 2008 Yılı Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. (2008). Erişim Tarihi: 14 Nisan 2017, http://www.linkopedi.com/cesitli/tuik-2008-yili-hane-halki-bilisim-teknolojileri-kullanim-aras-tirmasi/.
  • Üneri, Ş. Ü. ve Tanıdır, C. 2011. Bir grup lise öğrencisinde internet bağımlılığı değerlendirmesi: Kentsel çalışma. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 24, pp.265-272.
  • Ybarra, M.L., & Mitchell, K.J. 2004a. Online aggressor/targets, aggressors, and targets: A comparison of associated youth characteristics. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45,pp. 1308–1316.
  • Ybarra, M. L., Boyd, D., Korchmaros, J. D. ve Oppenheim, J. K. 2012. Defining and measuring cyberbullying within the larger context of bullying victimization. Journal of Adolescent Health, 51(1),pp. 53-58.
  • Young, K. S. 1996. Internet addiction: The emergence af a new clinical disorder. CyberPsychology and Behavior, 1(3), pp.237-244.

INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN CYBER BULLYING BEHAVIOURS AND INTERNET ADDICTION IN ADOLESCENTS

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 123 - 128, 30.06.2017
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.526

Öz

Developments in technology and widespread use of technology by young
people have enabled the use of technology to enforce bullying behaviors that
students have shown in schools.The malicious use of information and
communication technologies has led to the observation of a tyranny called
"cyber bullying" among bullying types among students in schools.This
study examines the relationship between internet addiction and cyber bullying
behaviors in adolescents. The sample group of the study was comprised of 239
adolescents attending to different high schools in İstanbul.In the study,
“Individual Information Form”, developed by the authors, was used for the
collection of information data about participants,“Internet Addiction Scale”
was used to assess internet addiction in adolescents and “Cyber bullying Scale”
was used 
to assess the cyber bullying behaviours. As a result of the research
between the scores of Cyberbullying Scale and the Internet addiction Scale,
reveals that
  there is a significant
positive correlation between cyberbullying and Internet addiction (r=,374,
p<0,01). 

Kaynakça

  • Arıcak, O.T. 2011, “Siber zorbalık: gençlerimizi bekleyen yeni tehlike”. Kariyer Penceresi, vol.2, no.6,pp.10-12.
  • Aslanbay, M. 2006. A compulsive concumption: internet use addiction tendency. The case of Turkish high school students. Yayınlanmış Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı: İstanbul.
  • Balcı, A. 2015 . Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem Teknik ve İlkeler. (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bayraktar, F. 2001. İnternet Kullanımının Ergen Gelişimindeki Rolü. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Ana Bilim Dalı.Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi: İzmir.
  • Calvete, E., Orue I., Estévez, A., Villardón, L., & Padilla,P., 2010.” Cyberbullying in adolescents: Modalities and aggressors’ profile”, Computers in Human Behavior Vol.26,pp. 1128–1135.
  • Cengizhan, C. 2005. Öğrencilerin Bilgisayar ve İnternet Kullanımında Yeni Bir Boyut: Bağımlılık. Erişim Tarihi: 14 Nisan 2017. http://mimoza.marmara.edu.tr/~cahit/Yayin/bil-diri/PDR2005Bil/PDR2005_Bildiri.pdf
  • Erdur-Baker, Ö., Kavgut, F., 2007.” Akran Zorbalığının Yeni Yüzü: Siber Zorbalık”. Eurasian Journal of Educational Research, 27, pp.31-42.
  • Esen, N. K. 2007. Akran Baskısı ve Algılanan Sosyal Destek Değişkenlerine Göre, Ergenlerde İnternet Bağımlılığının Yordanması. I. Uluslararası Bağımlılık Kongresi. ( 28- 31 Mayıs 2007).İstanbul.
  • Field, A. 2009. Discovering Statistics Using SPSS. London: Sage Publications, pp.: 148.
  • Günüç, S., Kayri, M. 2010. “The profile of internet dependency in Turkey and development of Internet Addiction Scale: Study of validity & reliability”. Hacettepe University Journal of Education, Vol.39: pp.220-232.
  • Jung, Y. E., Leventhal, B., Kim, Y. S., Park, T. W., Lee, S. H., Lee, M., Park, S.H., Yang, J.C., Chung, Y.C., Chung, S.K. ve Park, J. I. 2014. Cyberbullying, problematic internet use, and psychopathologic symptoms among Korean youth. Yonsei medical journal,55(3), pp.826-830.
  • Johanssons, A. ve Götestam, K. G. 2004. Internet addiction: Characteristics of a questionnaire and prevalence in norwegian youth (12–18 years). Scandinavian Journal of Psychology. 45(3),pp. 223-229
  • Kalmus, V., Blinka, V., Olafsson, K. 2013. Does it matter what mama says: Evaluating the role of parental mediation in European adolescents‟ excessive internet use. Children and Society, 29(2), pp.122-133.
  • Kraut, R., Patterson, M., Lundmark, V., Kiesler, S., Mukhopadhyay, T. ve Scherlis,W. 2002. Internet paradox: a social technology that reduces social involvement and psychological well-being?. Journal of Social Issues, 58 (1), pp.49-74.
  • Mossbarger, B. 2008. Is “Internet addiction” addressed in the classroom? A survey of psychology textbooks. Computers in Human Behavior, 24(2),pp. 468-474
  • Özen, Y., Gülaçtı, F. ve Çıkılı, Y. 2004. Eğitim bilimleri ve internet. Fırat Üniversitesi Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları,pp. 52-57.
  • Öztürk, Ö., Odabaşıoğlı, G., Eraslan, D., Genç, Y., Kalyoncu, Ö.A. 2007. İnternet Bağımlılığı: Kliniği ve Tedavisi. Bağımlılık Dergisi, 8 (1), pp.3641.
  • Runyon, R., Coleman, K., Pittenger, D. (1999) Fundamentals of Behavioral Statistics. New York: McGraw Hill
  • Sarak, Ö. 2012. Lise öğrencilerinde sanal zorbalık. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Haliç Üniversitesi, İstanbul.
  • Şendağ, S. ve Odabaşı, H.F. 2007. İnternet bağımlılığı: Çocukların psikososyal gelişimi üzerindeki etkileri. International Educational Technology Conference, (3-5 May 2007), Near East University-North Cyprus.
  • Özdemir, M. & Akar, Ö. 2011. Lise Öğrencilerinin Siber-Zorbalığa İlişkin Görüşlerinin Bazı Değişkenler Bakımından İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17( 4), pp.605–626.
  • Sanders, C.E., Field, T.M., Diego, M. ve Kaplan, M. 2000. “The Relationship of Internet to Depression and Social Isolation Among Adolescents”, Adolescence, 35 (138),pp.237-242.
  • Tsai, C. C., Lin, S. S. J., 2003. Internet addiction of adolescents in Taiwan: An interview study. CyberPsychology & Behavior, 6(6), pp.649-652.
  • Turnalar-Kurtaran, G., 2008. İnternet Bağımlılığını Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • TÜİK 2008 Yılı Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. (2008). Erişim Tarihi: 14 Nisan 2017, http://www.linkopedi.com/cesitli/tuik-2008-yili-hane-halki-bilisim-teknolojileri-kullanim-aras-tirmasi/.
  • Üneri, Ş. Ü. ve Tanıdır, C. 2011. Bir grup lise öğrencisinde internet bağımlılığı değerlendirmesi: Kentsel çalışma. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 24, pp.265-272.
  • Ybarra, M.L., & Mitchell, K.J. 2004a. Online aggressor/targets, aggressors, and targets: A comparison of associated youth characteristics. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45,pp. 1308–1316.
  • Ybarra, M. L., Boyd, D., Korchmaros, J. D. ve Oppenheim, J. K. 2012. Defining and measuring cyberbullying within the larger context of bullying victimization. Journal of Adolescent Health, 51(1),pp. 53-58.
  • Young, K. S. 1996. Internet addiction: The emergence af a new clinical disorder. CyberPsychology and Behavior, 1(3), pp.237-244.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gozde Cinar Bu kişi benim

Utku Beyazit

Yesim Yurdakul Bu kişi benim

Aynur Butun Ayhan

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Cinar, G., Beyazit, U., Yurdakul, Y., Butun Ayhan, A. (2017). INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN CYBER BULLYING BEHAVIOURS AND INTERNET ADDICTION IN ADOLESCENTS. PressAcademia Procedia, 4(1), 123-128. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.526
AMA Cinar G, Beyazit U, Yurdakul Y, Butun Ayhan A. INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN CYBER BULLYING BEHAVIOURS AND INTERNET ADDICTION IN ADOLESCENTS. PAP. Haziran 2017;4(1):123-128. doi:10.17261/Pressacademia.2017.526
Chicago Cinar, Gozde, Utku Beyazit, Yesim Yurdakul, ve Aynur Butun Ayhan. “INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN CYBER BULLYING BEHAVIOURS AND INTERNET ADDICTION IN ADOLESCENTS”. PressAcademia Procedia 4, sy. 1 (Haziran 2017): 123-28. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.526.
EndNote Cinar G, Beyazit U, Yurdakul Y, Butun Ayhan A (01 Haziran 2017) INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN CYBER BULLYING BEHAVIOURS AND INTERNET ADDICTION IN ADOLESCENTS. PressAcademia Procedia 4 1 123–128.
IEEE G. Cinar, U. Beyazit, Y. Yurdakul, ve A. Butun Ayhan, “INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN CYBER BULLYING BEHAVIOURS AND INTERNET ADDICTION IN ADOLESCENTS”, PAP, c. 4, sy. 1, ss. 123–128, 2017, doi: 10.17261/Pressacademia.2017.526.
ISNAD Cinar, Gozde vd. “INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN CYBER BULLYING BEHAVIOURS AND INTERNET ADDICTION IN ADOLESCENTS”. PressAcademia Procedia 4/1 (Haziran 2017), 123-128. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.526.
JAMA Cinar G, Beyazit U, Yurdakul Y, Butun Ayhan A. INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN CYBER BULLYING BEHAVIOURS AND INTERNET ADDICTION IN ADOLESCENTS. PAP. 2017;4:123–128.
MLA Cinar, Gozde vd. “INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN CYBER BULLYING BEHAVIOURS AND INTERNET ADDICTION IN ADOLESCENTS”. PressAcademia Procedia, c. 4, sy. 1, 2017, ss. 123-8, doi:10.17261/Pressacademia.2017.526.
Vancouver Cinar G, Beyazit U, Yurdakul Y, Butun Ayhan A. INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN CYBER BULLYING BEHAVIOURS AND INTERNET ADDICTION IN ADOLESCENTS. PAP. 2017;4(1):123-8.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.