Purpose- The aim of this study is to determine university students’ brand love levels towards smart phone brands and reveal whether brand love levels differ according to brands such as Apple, Samsung, and other brands.
Methodology- The research was implemented on 707 university students determined with convenience sampling and survey method was used. In this context, variance analysis was implemented to reveal if brand love levels of university students using different smart phone brands differ or not. Data was analyzed through descriptive statistics, one-way-ANOVA and independent sample t-test.
Findings- In the scope of this study, it is determined that brand love levels toward smart phone brands differ and the highest brand love is toward Apple smart phones.
Conclusion- Based on these findings, it is possible to say that brand love levels on smart phones differ. Firms wanting to have competitive advantage should read well this result. This result could be interpreted as firms in this sector should concentrate on marketing strategies that increase brand love.
Amaç- Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin akıllı telefon markalarına yönelik marka aşkı düzeylerini belirlemek ve Apple, Samsung ve diğer markaların marka aşkı düzeylerinin farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymaktır.
Yöntem- Araştırma, kolayda örnekleme yöntemi ile ulaşılan 707 üniversite öğrencisi üzerinde anket yöntemiyle yürütülmüştür. Bu bağlamda, farklı markalara sahip öğrencilerin marka aşkı düzeylerinin farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymak amacıyla Varyans Analizi yapılmıştır. Verilerin analizi, betimleyici istatistikler, tek yönlü varyans analizi ve bağımsız örneklem t-testi üzerinden yürütülmüştür.
Bulgular- Araştırma kapsamında, akıllı telefon markalarına yönelik marka aşkı düzeylerinin farklılık gösterdiği; en yüksek marka aşkı düzeyinin Apple marka akıllı telefonlarda gerçekleştiği bulunmuştur.
Sonuç- Araştırma bulgularından yola çıkarak, akıllı telefon markalarında marka aşkı düzeylerinin farklılık gösterdiği söylenebilir. Rekabette öne geçmek isteyen firmalar bu sonucu iyi değerlendirmelidir. Bu sonuç, sektörde faaliyette bulunan firmaların marka aşkını artırmaya yönelik pazarlama taktiklerine ağırlık vermeleri gerektiği şeklinde yorumlanabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.