Amaç- Küreselleşme, teknolojinin ilerlemesi, sanayileşmenin gelişmesi ile çevreye verilen zarar daha da artmaya devam etmektedir. İşletme yöneticilerinin, çevreye zarar vermeyen uygulamaları benimsemeleri sürdürülebilir rekabet etmede etkin bir rol oynamaktadır. Buradan hareketle bu çalışma ile alışveriş merkezinde faaliyet gösteren mağaza yöneticilerinin yeşil pazarlama karmasına yönelik tutumlarının belirlenerek bu tutumlarının demografik özellikleri açısından bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amaçlanmaktadır.
Yöntem- Bu amaçla Kocaeli ilinde bulunan bir alışveriş merkezindeki 71 mağaza yöneticisi ile anket çalışması yapılmıştır. Araştırmanın ana kütlesini Kocaeli ilinde bulunan alışveriş merkezinde faaliyet gösteren mağazaların yöneticileri oluşturmaktadır. Elde edilen veriler SPSS istatiksel paket programı ile analiz edilmiştir.
Bulgular- Çalışma sonucunda mağaza yöneticilerinin yeşil pazarlama karmasına yönelik tutumları ile cinsiyet, yaş, eğitim pozisyon ve gelire göre genel olarak anlamlı bir farklılık taşımamaktadır.
Sonuç- Ancak mağaza yöneticilerinin, yeşil ürün, yeşil fiyat, yeşil tutundurma ve yeşil dağıtım kapsamındaki bazı ifadelerde cinsiyet, gelir, pozisyon ve yaş açısından anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Eğitim açısından anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.
Purpose- With the globalization, the advancement of technology and the development of industrialization, the damage to the environment continues to increase. Business managers, adoption of environmentally friendly practices plays an active role in sustainable competition. From this point of view, it is aimed to determine the attitudes of the store managers operating in the shopping center towards the green marketing mix by determining whether these attitudes differ in terms of demographic characteristics.
Methodology- A survey was conducted with 71 store managers in a shopping center in Kocaeli. The main mass of the research consists of the managers of the businesses operating in the shopping center in Kocaeli. The data obtained were analyzed with SPSS statistical software.
Findings- As a result of the study, the attitudes of the store managers towards the green marketing mix do not differ significantly in terms of gender, age, education position and income.
Conclusion- There are significant differences in terms of gender, income, position and age in some expressions within the scope of green product, green price, green promotion and green distribution of store managers. There was no significant difference in terms of education.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Finans, İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 1 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.