Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AYAKKABIDA KALİTE BEKLENTİLERİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 1, 138 - 139, 30.07.2022
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2022.1597

Öz

Amaç- Keşfi yıllar öncesine dayanan ve bireylerin hayatlarında vazgeçilmez parçalardan biri olan ayakkabının ürün gelişimine ek olarak
bireylerin zihninde ki kalite gelişimi halen devam ettirmektedir. Kişilere ve ürün türlerine göre kalite boyutları değişim göstermekle birlikte
ayakkabı üzerinde oluşan kalite algısının yeterli sayıda örneklem ile ölçülmesi mümkündür. Bu çalışmanın amacı, bireylerin ayakkabı üzerinde
geliştirdiği kalite algısını ölçmektir.
Yöntem- Yüz yüze olarak gerçekleştirilen anket çalışması ile katılımcıların kaliteli ya da kalitesiz buldukları ayakkabıların neden kaliteli ya da
kalitesiz bulduklarına yönelik sorular sorulmuştur. Toplam 135 katılımcı ile görüşülmüş ve verileri MAXQDA 2022 programında analiz
edilmiştir.
Bulgular- Yapılan analizler sonucunda ayakkabı kalitesi ile ilgili 14 adet ana boyut belirlenmiştir. Bu boyutlar değinilme sıklıklarına göre;
dayanıklılık, uygunluk, algılanan kalite, estetik, güvenirlilik, sağlık, fiyat, çeşitlilik, malzeme, hizmetler, temizlik, erişebirlik ve çevrecilik
boyutudur. Kelime bulutu incelendiğinde, rahat, dayanıklı, kullanışlı, uygun ve model gibi kelimeler sık tekrarlanan kelimelerdir. Sırasıyla Nike,
Adidas ve Kinetix markaları bireylerin ürün kalitesi çerçevesinde kalite algılarının yüksek olduğu markalardır. Nike ve Adidas markalarıyla ilgili
değerlendirmelerin çoğunun olumlu olması sebebiyle bu markalar üzerinde bireylerin kalite algılarının yüksek olduğu gözlemlenmektedir.
Sonuç- Sonuç olarak bireylerin ayakkabıda kalite algısı incelendiğinde en önemli unsurun dayanıklılık, uygunluk, algılanan kalite ve estetik
olduğu belirlenmiştir. Sırasıyla rahat, dayanıklı, kullanışlı, uygun ve model kelimelerinin bireylerde ayakkabı kalite algısını temsil eden
kelimeler olduğu görülmüştür. Markalar incelendiğinde ise Nike ve Adidas markalarının olumlu kalite algısına sahip olduğu gözlemlenmiştir.
Son olarak ilgili araştırmada bir ayakkabının kaliteli olması için uzun ömürlü olması, rahat olması, markanın imajı ve ürün tasarımının
katılımcılar için önemli olduğu gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Adnan, K. A. R. A., & Arslan, F. M. (2018). Spor ayakkabı markalarına yönelik tüketici algılarının belirlenmesi. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 18(36), 98-113.
  • Aini, N., & Muda, I. (2021). Analysis of Influence of Product Design and Product Quality on Customer Satisfaction case Study at Hand Made Shoes Umkm Bang MUS. Journal of Economics, Finance and Management Studies, 4(2), 62-71.
  • Blais, K., Brooten, D., & Youngblut, J. M. (2002). Educating students isn't the same as selling shoes. Nursing outlook, 50(4), 152-153.
  • Cengiz, E. (2009). Tüketicilerin ürün tercihinde rol oynayan ürün menşeinin, marka, fiyat ve kalite değişkenleri açisindan incelenmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(2), 155-174.
  • Çavdar, E., & Zerdali, N. (2020). Farklı mamul grupları için kalite boyutları önem değerlendirmesi. İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 222-233.
  • Garvin, D. (1984) What Does "Product Quality" Really Mean? Sloan Management Review. 26(1), 25-43. MIT Sloan Review. (20.05.2022).
  • Güçhan, Z., Özaydınlı, E. I., Demirel, S., Yüzlü, V., & Nilgün, B. E. K. (2014). Ayakkabı kullanımı ile ayak deformiteleri, denge ve fonksiyonel performans arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Exercise Therapy and Rehabilitation, 1(1), 35-42.
  • Rizwan, M., Javed, P. A., Aslam, J., Khan, R., & Bibi, H. (2014). The relationship of Brand Commitment, Brand Credibility, Perceived Quality, Customer Satisfaction and brand loyalty: an empirical study on Stylo shoes. Journal of sociological research, 5(1), 377-404.
  • Rogerson, W. P. (1983). Reputation and product quality. The Bell Journal of Economics, 14(2), 508-516.
  • Sebastianelli, R., & Tamimi, N. (2002). How product quality dimensions relate to defining quality. International Journal of Quality & Reliability Management, 14(2), 442-453.

QUALITY EXPECTATIONS IN SHOES: A QUALITATIVE RESEARCH

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 1, 138 - 139, 30.07.2022
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2022.1597

Öz

Purpose- In addition to the product development of shoes, which is an integral element of people's lives and whose discovery dates back
many years, the quality growth in people's thinking continues. Although quality dimensions differ between persons and product kinds, a
significant number of samples may be used to assess quality perception in shoes. The purpose of this study is to determine how individuals
perceive quality in shoes.
Methodology- During the face-to-face survey, participants were asked why they thought the shoes they discovered were of excellent quality
or low quality. In the MAXQDA 2022 program, 135 individuals were interviewed and their data was examined.
Findings- As a consequence of the research, 14 key characteristics of shoe quality were identified. Durability, convenience, perceived quality,
beauty, dependability, health, price, diversity, materials, services, cleanliness, accessibility, and environmentalism are the dimensions listed
in order of their frequency of mention. When looking at the word cloud, words like comfortable, durable, helpful, appropriate, and model
appear often. Nike, Adidas, and Kinetix are three brands that have excellent quality perceptions among consumers in terms of product
quality. Because the majority of reviews for Nike and Adidas are favorable, it is clear that people have high expectations for these companies.
Conclusion- As a result, when individuals' perceptions of shoe quality are analyzed, it has been discovered that durability, appropriateness,
perceived quality, and aesthetics are the most essential criteria. Individuals' perceptions of shoe quality have been shown to be represented
by the phrases comfortable, durable, useful, appropriate, and model, respectively. When it comes to brands, Nike and Adidas have been
shown to have a good quality perception. Finally, it was discovered in the connected study that for a shoe to be of excellent quality, it must
be long-lasting, comfortable, and have a strong brand image and product design.

Kaynakça

  • Adnan, K. A. R. A., & Arslan, F. M. (2018). Spor ayakkabı markalarına yönelik tüketici algılarının belirlenmesi. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 18(36), 98-113.
  • Aini, N., & Muda, I. (2021). Analysis of Influence of Product Design and Product Quality on Customer Satisfaction case Study at Hand Made Shoes Umkm Bang MUS. Journal of Economics, Finance and Management Studies, 4(2), 62-71.
  • Blais, K., Brooten, D., & Youngblut, J. M. (2002). Educating students isn't the same as selling shoes. Nursing outlook, 50(4), 152-153.
  • Cengiz, E. (2009). Tüketicilerin ürün tercihinde rol oynayan ürün menşeinin, marka, fiyat ve kalite değişkenleri açisindan incelenmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(2), 155-174.
  • Çavdar, E., & Zerdali, N. (2020). Farklı mamul grupları için kalite boyutları önem değerlendirmesi. İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 222-233.
  • Garvin, D. (1984) What Does "Product Quality" Really Mean? Sloan Management Review. 26(1), 25-43. MIT Sloan Review. (20.05.2022).
  • Güçhan, Z., Özaydınlı, E. I., Demirel, S., Yüzlü, V., & Nilgün, B. E. K. (2014). Ayakkabı kullanımı ile ayak deformiteleri, denge ve fonksiyonel performans arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Exercise Therapy and Rehabilitation, 1(1), 35-42.
  • Rizwan, M., Javed, P. A., Aslam, J., Khan, R., & Bibi, H. (2014). The relationship of Brand Commitment, Brand Credibility, Perceived Quality, Customer Satisfaction and brand loyalty: an empirical study on Stylo shoes. Journal of sociological research, 5(1), 377-404.
  • Rogerson, W. P. (1983). Reputation and product quality. The Bell Journal of Economics, 14(2), 508-516.
  • Sebastianelli, R., & Tamimi, N. (2002). How product quality dimensions relate to defining quality. International Journal of Quality & Reliability Management, 14(2), 442-453.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finans, İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Busra Yuksel 0000-0002-4643-3675

Ertugrul Cavdar Bu kişi benim 0000-0002-1522-8775

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yuksel, B., & Cavdar, E. (2022). AYAKKABIDA KALİTE BEKLENTİLERİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA. PressAcademia Procedia, 15(1), 138-139. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2022.1597
AMA Yuksel B, Cavdar E. AYAKKABIDA KALİTE BEKLENTİLERİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA. PAP. Temmuz 2022;15(1):138-139. doi:10.17261/Pressacademia.2022.1597
Chicago Yuksel, Busra, ve Ertugrul Cavdar. “AYAKKABIDA KALİTE BEKLENTİLERİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. PressAcademia Procedia 15, sy. 1 (Temmuz 2022): 138-39. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2022.1597.
EndNote Yuksel B, Cavdar E (01 Temmuz 2022) AYAKKABIDA KALİTE BEKLENTİLERİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA. PressAcademia Procedia 15 1 138–139.
IEEE B. Yuksel ve E. Cavdar, “AYAKKABIDA KALİTE BEKLENTİLERİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA”, PAP, c. 15, sy. 1, ss. 138–139, 2022, doi: 10.17261/Pressacademia.2022.1597.
ISNAD Yuksel, Busra - Cavdar, Ertugrul. “AYAKKABIDA KALİTE BEKLENTİLERİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. PressAcademia Procedia 15/1 (Temmuz 2022), 138-139. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2022.1597.
JAMA Yuksel B, Cavdar E. AYAKKABIDA KALİTE BEKLENTİLERİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA. PAP. 2022;15:138–139.
MLA Yuksel, Busra ve Ertugrul Cavdar. “AYAKKABIDA KALİTE BEKLENTİLERİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. PressAcademia Procedia, c. 15, sy. 1, 2022, ss. 138-9, doi:10.17261/Pressacademia.2022.1597.
Vancouver Yuksel B, Cavdar E. AYAKKABIDA KALİTE BEKLENTİLERİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA. PAP. 2022;15(1):138-9.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.