Universities to contribute positively to employment in the sector / market, taking into account the expectations of society and education should. Flexible diplomas in a globalized world dominated by market values, market values of courses and seminars are forced to compete a little more every day. Flexiblestructure of vocational high schools to catch up on people with the skills to be flexible and constantly update the content of education should be the extent of the expectations. This study was studying at the Uludag University, Social Sciences Vocational High School, which have been prepared based on the results of the survey conducted last year students taking the course “jobtraining”. This research is focused on the goal of raising the element level qualified vocational schools in our country. In this research, total 562 students who studying in 13 different programs of the Uludağ University Vocational Scholl Of Social Sciences and also taking the "jobtraining" course completed the questionnaire. Questionnaire applied to the students questioned the compatibility of theoretical training, to practical training. Applied questionnaires were evaluated and the results were analyzed by SPSS 17 software. As a result of research with a student-centered approach to vocational education and training "exercise" importance have been revealed. The survey of students in school, compared with the achievements of their the oreticaleducationandpracticaltraining in their practice, how much support to implement the theoretical training have been revealed. Completed the training required for graduation from the emerging work force, the sector / major subject of study is the effect of meeting the expectations of the market.
Vocationa Education Training in Vocational Education Working Life and Vocational Education
Üniversiteler istihdama olumlu katkıda bulunmak için sektörün/piyasanın ve toplumun beklentilerini hesaba katarak eğitim vermelidir. Esnek piyasa değerlerinin hâkim olduğu küreselleşen dünyada diplomalar, kurslar ve seminerler piyasa değerleriyle rekabet etmekte hemen her gün biraz daha zorlanmaktadır. Esnek becerilere sahip kişileri yetiştirmesi gereken meslek yüksekokullarının yapısının da esnek olması ve beklentiler ölçüsünde eğitim içeriğini sürekli güncellemesi gerekmektedir. Bu çalışma Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu’nda öğrenim gören ve “İŞYERİ EĞİTİMİ” dersi almış olan son sınıf öğrencilerine uygulanan anket sonuçlarından yola çıkarak hazırlanmıştır. Ülkemizdeki meslek yüksekokullarının hedefi olan nitelikli “ara kademe eleman yetiştirme” noktasına odaklanarak örnek seçilen Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO’nun 13 programında öğrenim gören ve işyeri eğitimi dersi alan toplam 562 öğrenciye uygulanan anketle öğrencilerin aldığı teorik eğitimin pratik eğitime etkisi/uyumluluğu (korelasyonu) sorgulanmıştır. Uygulanan anketler SPSS 17 programı yoluyla değerlendirilmiş ve sonucunda analiz yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğrenci merkezli bir yaklaşım ile mesleki eğitimde “uygulamanın” önemi ortaya konmuştur. Ankette öğrencilerin, okulda aldıkları teorik eğitim ile uygulamada aldıkları pratik eğitim kazanımlarını karşılaştırılarak, teorik eğitimin uygulamaya ne kadar destek verdiği ortaya konmuştur. Mezuniyet için gerekli olan eğitim tamamlandığında ortaya çıkan işgücünün, sektörün/piyasanın beklentilerini karşılamaya etkisi araştırmanın önemli konusudur.
Mesleki eğitim Mesleki Eğitimde Uygulama İş Yaşamı ve Mesleki Eğitim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 10 Sayı: 1 |