Bu çalışmanın amacı; kentin eskiyen ve sosyal –
ekonomik – fiziksel – mekânsal olarak çöküntüye uğramış bölgelerinde yaşam
kalitesini yükselterek güvenli yaşam alanları oluşturulması çerçevesinde
hazırlanan kentsel dönüşüm projelerinin bu amaçlarına ne oranda ulaştıklarını
eleştirel bir gözle analiz etmektir. Bu bağlamda çalışmayı yönlendiren temel
değişken; 6306 sayılı Kanunun sunmuş olduğu çerçeve olacaktır. Çalışmanın
mekânsal izdüşümü ise, Bursa kentinin merkez ilçeleri olan Yıldırım, Osmangazi
ve Nilüfer ilçelerinde yürütülen kentsel dönüşüm çalışmalarıdır.
Türkiye’nin dördüncü büyük kenti olan Bursa’nın
nüfusunun 2023 yılında 3,4 milyona ulaşacağı tahmin edilmektedir. Artan nüfus
baskısı, kentteki eskimiş – riskli yapı stokunun varlığı, deprem riski ve kent
toprakları üzerindeki rantın yüksek olması nedeniyle kentin üç merkezi ilçesi
olan Osmangazi, Yıldırım ve Nilüfer ilçelerindeki imar faaliyetleri kentsel
dönüşüm odaklı bir gelişim izlemeye başlamıştır. Bursa’da plansız yapılaşmanın
en yoğun olduğu Yıldırım ilçesinin yaklaşık olarak %33’ünün kentsel dönüşüm
çalışmalarıyla yenilmesi planlanmaktadır. Bu bölgedeki kentsel dönüşüm
çalışmaları bölgenin rant değerinin düşük olması nedeniyle belediye eliyle
gerçekleştirilmektedir. Osmangazi ilçesinde meydan düzenlemeleri, rezerv yapı
alanı olarak tanımlanan bölgede yapılaşma hızlı bir şekilde
gerçekleştirilmektedir. Planlı ve nitelikli yapı
stoğuna sahip olan Nilüfer ilçesi ise, büyükşehir belediyesinin 0.50
emsal artışı kararı ile birlikte özel inşaat şirketleri için tercih edilen bir
bölge durumuna gelmiştir. Bölgede 1999 depreminden önce inşa edilmiş sitelerde,
dönüşüm toplantıları yapılarak yatırımcıların teklifleri değerlendirilmektedir.
Emsal artışı ile birlikte 4-5 katlı sitelerin yıkılarak 8 kat ve üzeri bir
yapılaşmanın planlandığı dönüşüm çalışmalarında, yapı stoğunun arttırıldığı
fakat teknik ve sosyal donatı alanının sabit kaldığı görülmektedir. 6306 sayılı
Kanun kapsamında Nilüfer İlçesi’nde 2016 – 2017 yıllarında toplam 156 sitede
dönüşüm çalışmaları başlamıştır. 2018 yılında 0.50 emsal artış uygulamasının
hukuksuz olduğu gerekçesi ile bölgedeki kentsel dönüşüm çalışmaları
durdurulmuştur.
Bu çalışmada; Bursa’da gerek özel inşaat şirketleri
tarafından gerek yerel yönetimlerin koordinasyonunda gerçekleştirilen dönüşüm
çalışmalarında sürecin nasıl işlediği, halkın bu süreç içindeki rolünün ne
olduğu irdelenecektir. Çalışmanın son bölümünde ise, Bursa’da gerçekleştirilen
kentsel dönüşüm çalışmalarının sürdürülebilir, güvenli ve kaliteli yaşam
mekânları oluşturma hedefine ulaşma yönünde ne oranda başarıya ulaştıkları ve
bu süreçte tanık olunan fiziksel ve çevresel sorunların neler olduğu analiz
edilecektir.
Kentsel dönüşüm Sürdürülebilirlik Yaşam kalitesi Kentsel rant
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 - Özel Sayı:1 |