Aim: This study aimed to determine the relationship between mindfulness-based self-efficacy, self-compassion and happiness levels of children between the ages of 10 and 13. In this context, the relationships between the socio-demographic characteristics of the children participating in the study and their levels of mindfulness-based self-efficacy, self-compassion and happiness were examined.
Method: The research was designed quantitatively. It consists of 266 children between the ages of 10-13. The valid and reliable Conscious-Awareness-Based Self-Efficacy Scale-Revised (BFÖS-Y), Self-Compassion Scale Short Form (PSS-K), School Children's Happiness Inventory (CSME) and the demographic questionnaire prepared by the researcher are the data collection tools of the research. SPSS 23 package program was used in the statistical evaluation of the data and the statistically significant value was determined as p <0.05. Independent samples t-test, One-Way Analysis of Variance ANOVA, correlation and regression analysis were used.
Findings: According to the results of the research, there is a positive and significant relationship between mindfulness-based self-efficacy, self-compassion and happiness levels in children. Accordingly, as children's awareness-based self-efficacy and self-compassion levels increase, their happiness levels increase. Significant differences were found between children's mindfulness-based self-efficacy, self-compassion and happiness levels according to age, gender, mother and father's education level, and whether they are together or apart.
Implications: It is thought that investigating mindfulness-based self-efficacy and self-compassion in children will contribute to intervention-based studies on this subject.
Originality: The research is the first study on conscious awareness in Kırklareli.
Amaç: Bu araştırmada, 10- 13 yaş arasındaki çocukların bilinçli farkındalık temelli öz- yeterlilik, öz- şefkat ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Bu kapsamda araştırmaya katılan çocukların sosyo- demografik özellikleri bilinçli farkındalık temelli öz- yeterlik, öz- şefkat ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir.
Yöntem: Araştırma nicel olarak densenlenmiştir. 10-13 yaş arasındaki 266 çocuk oluşturmaktadır. Geçerlilik ve güvenilirliği olan Bilinçli-Farkındalık Temelli Öz-Yeterlik Ölçeği- Yenilenmiş (BFÖÖ-Y), Öz- Şefkat Ölçeği Kısa Formu (ÖŞÖ- K), Okul Çocuklarının Mutluluk Envanteri (OÇME) ve araştırmacı tarafından hazırlanan demografik soru formu araştırmanın veri toplama araçlarıdır.. Verilerin istatistiksel değerlendirilmesinde SPSS 23 paket programı kullanılmış ve istatistiksel olarak anlamlı değeri p<0,05 olarak belirlenmiştir. Çalışmada bağımsız örneklem t- testi, Tek Yönlü Varyans Analizi ANOVA, korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmanın sonuçlarına göre, çocuklarda bilinçli farkındalık temelli öz- yeterlik, öz- şefkat ve mutluluk düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Buna göre çocuklarda bilinçli farkındalık temelli öz- yeterlik ve öz- şefkat düzeyleri arttıkça mutluluk düzeyleri artmaktadır. Yaş, cinsiyet, anne ve babanın eğitim düzeyi ve birlikte ya da ayrı olma durumlarına göre çocukların bilinçli farkındalık temelli öz- yeterlik, öz- şefkat ve mutluluk düzeyleri arasında anlamlı farklılıklar bunulmuştur.
Sonuç: Çocuklarda bilinçli farkındalık temelli öz- yeterlik ve öz- şefkatin araştırılmasının çocuklarla bu konuda yapılacak müdahale temelli çalışmalara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Özgünlük: Araştırma Kırklareli’nde bilinçli farkındalık üzerine yapılan ilk çalışmadır.
Araştırma, İstanbul Üniversitesi- Cerrahpaşa Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu tarafından 07/10/2020 tarih ve 68296 sayılı yazısında 2020- 162 numaralı etik kurul kararı ile onaylanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Aile ve İlişkiler Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 12 Temmuz 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 19 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 20 Sayı: 1 |