Tefsir genel
itibariyle âyetleri izah etme faaliyetini ifade eder. Bu sahada ekseriyetle sûfîlerin
yapmış olduğu işârî açıklamalar, özellikle tasavvuf karşıtı araştırmacılar
tarafından yoğun ve katı tenkitlere hedef olmaktadır. Söz konusu tenkitlerin
iki önemli noktada temerküz ettiği görülür. İlki, bir ayetin birden fazla
anlamının olmayacağı şeklindeki itirazdır. Zira sûfîlerin ortaya koydukları
işaretler, âyetlerin literal boyutuyla sınırlı ve bazen bu boyutla doğrudan
ilişkili değildir. İkincisi ise bu yöntemin âyetlerin zâhirini inkâr anlamı
taşıdığı şeklindedir. Nitekim itham edenlere göre sapkın Bâtınîler de aynı
yöntemle hareket etmektedir. Bu makalede işârî tefsirin genel tefsir disiplini
içerisindeki yeri tespit edilmeye çalışılmış ardından her iki itiraz tahlil
edilmiştir. Klasik işârî tefsirlerden verilen örnekler ışığında âyetlerin sarîh
anlamına yönelik bir inkâr emaresinin olmadığı teyit edilmiştir. Öte yandan sûfîlerin,
yapmış oldukları işârî yorumlarda, bunların herkes tarafından anlaşılması
gereken sarih ikinci anlamlar olduğu şeklinde bir iddialarının bulunmadığı görülmektedir.
Zira her insanın manevî deneyimi öznel bir yapı arz eder ve yapılan izâhlar
âyetin sarîh lafzıyla değil daha ziyâde o lafzın bireyde yaptığı mânevî tesirle
ilgilidir.
Demirci, Muhsin, Tefsir Tarihi, İFAV (Marmara Üniversitesi İlahiyat Vakfı Yayınları), İstanbul 2006.
----------Tefsir Terimleri Sözlüğü, İFAV (Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları), İstanbul 2011.
Goldziher, Ignaz (v. 1921), Mezâhibu’t-Tefsîri’l-İslamî, trc.: Abdülhalim en-Neccâr, Mısır 1955.
Gördük, Yunus Emre, Tarihsel ve Metodolojik Açıdan İşârî Tefsir, İnsan Yayınları, İstanbul 2013.
İbn Acîbe, Ebu’l-Abbas Ahmed b. Muhammed el-Mehdi el-Hasanî el-Encerî el-Fâsî es-Sûfî (v. 1224/1809), el-Bahru’l-Medîd fî Tefsîri’l-Kur’âni’l-Mecîd, I-V, thk.: Ahmed Abdullah el-Kureşî Ruslan, nşr.: Hasan Abbas Zeki, Kâhire 1997.
İmam Gazâlî, Ebû Hamîd Muhammed b. Muhammed (v. 505/ 1111), İhyâu Ulûmi’d-Dîn, I-IV, Dâru’l-Marife, Beyrut, tsz.
Karataş, Ali, İmam Mâturîdî-Kur’ân’ı Kur’ân’la Te’vîl, Yesevî Yayıncılık, İstanbul 2014.
el-Kâfiyeci, Muhyiddîn Muhammed b. Süleyman (v. 879/1474), et-Teysîr fî Kavâidi İlmi’t-Tefsir, thk.: Mustafa Muhammed Hüseyin ez-Zehebî, Mektebetü’l-Kudsî, Kahire, 1998.
Kılıç, Sadık, “Dil ve İnsanın Tarihselliği Bağlamında Dini Metin”, Kur’an ve Dil -Dilbilim ve Hermenötik- Sempozyumu, Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi (17-18 Mayıs 2001), Bakanlar Matbaası, Erzurum 2001, s. 95-105.
----------, “Tefsir Nasıl Bir İlimdir”, Tefsir Nasıl Bir İlimdir, Ensar Neşriyat, İstanbul 2011, ss. 58-75.
----------, “En İdeal Tefsir En Gerçekçi Tefsirdir”, I. Din Şûrası-Tebliğ ve Müzakereleri (1-5 Kasım 1993) (II), Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 1995, s. 369-381.
----------, “Nesnellik Öznellik Arasında Yorum”, İslâmî Araştırmalar, 1996, cilt: IX, sayı: 1-2-3-4, s. 103-114.
----------, Seferler Arefesindeyim Hep, Gelenek Yayıncılık, İstanbul 2004.
Mertoğlu, Suat, “Sa‘lebî”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam ansiklopedisi (DİA), 2009, XXXVI, 28-29.
Münî‘ b. Abdülhalim el-Mahmud, Menâhicü’l-Müfessirîn, Dârü’l-Kütübi’l-Mısrî, Kâhire 2000.
en-Nahcivânî, Baba Ni’metullah b. Mahmûd (v. 920/1515), el-Fevâtihu’l-İlâhiyye ve’l-Mefâtihu’l-Gaybiyye, I-II, Dâru Rükâbî, Mısır 1999.
Okumuş, Mesut, “Gazali’nin Kur’an Anlayışı ve Çok Boyutlu Tefsir Telakkisi Üzerine”, Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi], 2011, cilt: XLVII, sayı: 3, s. 27-44.
Öztürk, Mustafa, Tefsirin Halleri, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2013.
----------, “Tefsirde Fahreddin er-Râzî”, İslam Düşüncesinin Dönüşüm Çağında Fahreddin er-Râzî, Editör: Ömer Türker-Osman Demir, İSAM Yayınları, İstanbul 2013, ss. 279-346.
Polat, Fethi Ahmet, “Dirayet Ağırlıklı Tefsirler”, Tefsir El Kitabı, Editör: Mehmet Akif Koç, Grafiker Yayınları, Ankara 2015, ss. 175-224.
er-Rûmî, Fehd b. Abdirrahman b. Süleyman, İtticâhâtu’t-Tefsîr fî’l-Karni’r-Râbî‘ Aşer, I-III, Riyâsetu İdârâti’l-Buhûsi’l-İlmiyyeti ve’l-İftâi ve’d-Da‘veti ve’l-İrşâd, Suudi Arabistan 1986.
et-Tirmizî, Ebû İsa Muhammed b. İsa es-Sevre (v. 209/825), el-Câmiu’s-Sahîh (Sünenü Tirmizî), I-V, Şirketü Mektebeti ve Matbaati Mustafa el-Bâbî’l-Halebî, Mısır 1975.
et-Tüsterî, Sehl b. Abdillah (v. 283/897), Tefsirü’t-Tüsterî, thk.: Muhammed Basil Uyûn es-Sûd, Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut 2002.
Uludağ, Süleyman, İslam Düşüncesinin Yapısı-Selef, Kelâm, Tasavvuf, Felsefe-, Dergah Yayınları, İstanbul 2015.
Yavuz, Yusuf Şevki, “Te’vîl”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam ansiklopedisi (DİA), 2012, XLI, 27-28.
Yıldırım, Suat, Peygamberimiz’in Kur’an’ı Tefsiri, Kayıhan Yayınları, İstanbul 1998.
ez-Zehebî, Muhammed Hüseyin (v. 1398/1977), et-Tefsîr ve’l-Müfessirûn, I-II, Mektebetü Vehbe, Kâhire trz.
Demirci, Muhsin, Tefsir Tarihi, İFAV (Marmara Üniversitesi İlahiyat Vakfı Yayınları), İstanbul 2006.
----------Tefsir Terimleri Sözlüğü, İFAV (Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları), İstanbul 2011.
Goldziher, Ignaz (v. 1921), Mezâhibu’t-Tefsîri’l-İslamî, trc.: Abdülhalim en-Neccâr, Mısır 1955.
Gördük, Yunus Emre, Tarihsel ve Metodolojik Açıdan İşârî Tefsir, İnsan Yayınları, İstanbul 2013.
İbn Acîbe, Ebu’l-Abbas Ahmed b. Muhammed el-Mehdi el-Hasanî el-Encerî el-Fâsî es-Sûfî (v. 1224/1809), el-Bahru’l-Medîd fî Tefsîri’l-Kur’âni’l-Mecîd, I-V, thk.: Ahmed Abdullah el-Kureşî Ruslan, nşr.: Hasan Abbas Zeki, Kâhire 1997.
İmam Gazâlî, Ebû Hamîd Muhammed b. Muhammed (v. 505/ 1111), İhyâu Ulûmi’d-Dîn, I-IV, Dâru’l-Marife, Beyrut, tsz.
Karataş, Ali, İmam Mâturîdî-Kur’ân’ı Kur’ân’la Te’vîl, Yesevî Yayıncılık, İstanbul 2014.
el-Kâfiyeci, Muhyiddîn Muhammed b. Süleyman (v. 879/1474), et-Teysîr fî Kavâidi İlmi’t-Tefsir, thk.: Mustafa Muhammed Hüseyin ez-Zehebî, Mektebetü’l-Kudsî, Kahire, 1998.
Kılıç, Sadık, “Dil ve İnsanın Tarihselliği Bağlamında Dini Metin”, Kur’an ve Dil -Dilbilim ve Hermenötik- Sempozyumu, Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi (17-18 Mayıs 2001), Bakanlar Matbaası, Erzurum 2001, s. 95-105.
----------, “Tefsir Nasıl Bir İlimdir”, Tefsir Nasıl Bir İlimdir, Ensar Neşriyat, İstanbul 2011, ss. 58-75.
----------, “En İdeal Tefsir En Gerçekçi Tefsirdir”, I. Din Şûrası-Tebliğ ve Müzakereleri (1-5 Kasım 1993) (II), Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 1995, s. 369-381.
----------, “Nesnellik Öznellik Arasında Yorum”, İslâmî Araştırmalar, 1996, cilt: IX, sayı: 1-2-3-4, s. 103-114.
----------, Seferler Arefesindeyim Hep, Gelenek Yayıncılık, İstanbul 2004.
Mertoğlu, Suat, “Sa‘lebî”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam ansiklopedisi (DİA), 2009, XXXVI, 28-29.
Münî‘ b. Abdülhalim el-Mahmud, Menâhicü’l-Müfessirîn, Dârü’l-Kütübi’l-Mısrî, Kâhire 2000.
en-Nahcivânî, Baba Ni’metullah b. Mahmûd (v. 920/1515), el-Fevâtihu’l-İlâhiyye ve’l-Mefâtihu’l-Gaybiyye, I-II, Dâru Rükâbî, Mısır 1999.
Okumuş, Mesut, “Gazali’nin Kur’an Anlayışı ve Çok Boyutlu Tefsir Telakkisi Üzerine”, Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi], 2011, cilt: XLVII, sayı: 3, s. 27-44.
Öztürk, Mustafa, Tefsirin Halleri, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2013.
----------, “Tefsirde Fahreddin er-Râzî”, İslam Düşüncesinin Dönüşüm Çağında Fahreddin er-Râzî, Editör: Ömer Türker-Osman Demir, İSAM Yayınları, İstanbul 2013, ss. 279-346.
Polat, Fethi Ahmet, “Dirayet Ağırlıklı Tefsirler”, Tefsir El Kitabı, Editör: Mehmet Akif Koç, Grafiker Yayınları, Ankara 2015, ss. 175-224.
er-Rûmî, Fehd b. Abdirrahman b. Süleyman, İtticâhâtu’t-Tefsîr fî’l-Karni’r-Râbî‘ Aşer, I-III, Riyâsetu İdârâti’l-Buhûsi’l-İlmiyyeti ve’l-İftâi ve’d-Da‘veti ve’l-İrşâd, Suudi Arabistan 1986.
et-Tirmizî, Ebû İsa Muhammed b. İsa es-Sevre (v. 209/825), el-Câmiu’s-Sahîh (Sünenü Tirmizî), I-V, Şirketü Mektebeti ve Matbaati Mustafa el-Bâbî’l-Halebî, Mısır 1975.
et-Tüsterî, Sehl b. Abdillah (v. 283/897), Tefsirü’t-Tüsterî, thk.: Muhammed Basil Uyûn es-Sûd, Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut 2002.
Uludağ, Süleyman, İslam Düşüncesinin Yapısı-Selef, Kelâm, Tasavvuf, Felsefe-, Dergah Yayınları, İstanbul 2015.
Yavuz, Yusuf Şevki, “Te’vîl”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam ansiklopedisi (DİA), 2012, XLI, 27-28.
Yıldırım, Suat, Peygamberimiz’in Kur’an’ı Tefsiri, Kayıhan Yayınları, İstanbul 1998.
ez-Zehebî, Muhammed Hüseyin (v. 1398/1977), et-Tefsîr ve’l-Müfessirûn, I-II, Mektebetü Vehbe, Kâhire trz.
Gördük, Y. E. (2017). “TEFSİR-TE’VÎL” AYRIMI VE İŞÂRÎ TEFSİRİN ÖZNEL MAHİYETİ BAĞLAMINDA “YORUM-ALGI” SORUNU. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(7), 1-27. https://doi.org/10.17859/pauifd.293263
AMA
Gördük YE. “TEFSİR-TE’VÎL” AYRIMI VE İŞÂRÎ TEFSİRİN ÖZNEL MAHİYETİ BAĞLAMINDA “YORUM-ALGI” SORUNU. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Mart 2017;4(7):1-27. doi:10.17859/pauifd.293263
Chicago
Gördük, Yunus Emre. ““TEFSİR-TE’VÎL” AYRIMI VE İŞÂRÎ TEFSİRİN ÖZNEL MAHİYETİ BAĞLAMINDA ‘YORUM-ALGI’ SORUNU”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 4, sy. 7 (Mart 2017): 1-27. https://doi.org/10.17859/pauifd.293263.
EndNote
Gördük YE (01 Mart 2017) “TEFSİR-TE’VÎL” AYRIMI VE İŞÂRÎ TEFSİRİN ÖZNEL MAHİYETİ BAĞLAMINDA “YORUM-ALGI” SORUNU. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 4 7 1–27.
IEEE
Y. E. Gördük, ““TEFSİR-TE’VÎL” AYRIMI VE İŞÂRÎ TEFSİRİN ÖZNEL MAHİYETİ BAĞLAMINDA ‘YORUM-ALGI’ SORUNU”, Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 4, sy. 7, ss. 1–27, 2017, doi: 10.17859/pauifd.293263.
ISNAD
Gördük, Yunus Emre. ““TEFSİR-TE’VÎL” AYRIMI VE İŞÂRÎ TEFSİRİN ÖZNEL MAHİYETİ BAĞLAMINDA ‘YORUM-ALGI’ SORUNU”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 4/7 (Mart2017), 1-27. https://doi.org/10.17859/pauifd.293263.
JAMA
Gördük YE. “TEFSİR-TE’VÎL” AYRIMI VE İŞÂRÎ TEFSİRİN ÖZNEL MAHİYETİ BAĞLAMINDA “YORUM-ALGI” SORUNU. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2017;4:1–27.
MLA
Gördük, Yunus Emre. ““TEFSİR-TE’VÎL” AYRIMI VE İŞÂRÎ TEFSİRİN ÖZNEL MAHİYETİ BAĞLAMINDA ‘YORUM-ALGI’ SORUNU”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 4, sy. 7, 2017, ss. 1-27, doi:10.17859/pauifd.293263.
Vancouver
Gördük YE. “TEFSİR-TE’VÎL” AYRIMI VE İŞÂRÎ TEFSİRİN ÖZNEL MAHİYETİ BAĞLAMINDA “YORUM-ALGI” SORUNU. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2017;4(7):1-27.