Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 2, 72 - 95, 31.10.2021

Öz

Kaynakça

  • 1. Akkoyunlu, B. ve Yılmaz, M. (2005). Türetimci çoklu ortam öğrenme kuramı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 9-18.
  • 2. Baki, A., Yalçınkaya, H. A., Özpınar, İ. ve Uzun, S. Ç. (2009). İlköğretim Matematik Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Öğretim Teknolojilerine Bakışlarının Karşılaştırılması, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(1),67-85.
  • 3. Balcı, A. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. (4.Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • 4. Bana, E. (2019). Hastanelerde Rol Çatışması ve Sosyal İklimin Örgütsel Sapma Davranışına Etkisi, T.C. Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sağlık Yönetimi Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi, İstanbul.
  • 5. Bayraktar, R. (2015). Öğretmenlerin Eğitim Teknolojileri Kullanım Düzeylerinin Belirlenmesi: Ölçek Geliştirme Çalışması, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • 6. Bullock, M. (2013). Using digital technologies to support self-directed learning for preservice teacher Education, The Curriculum Journal, 24, 103–120.
  • 7. Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • 8. Can, A. (1991). Çalışma Hayatının Kalitesinin Geliştirilmesi. I. Verimlilik Kongresi, Ankara: Millî Prodüktivite Merkezi Yayınları.
  • 9. Çoklar M. (2012). Bilgi ve iletişim teknolojileri yeterlikleri açısından öğretmenlerin genel yeterliklerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • 10. Demiraslan, Y. ve Usluel, Y. K. (2005). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme öğretme sürecine entegrasyonunda öğretmenlerin durumu. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(3), 109-113.
  • 11. Eliküçük, H. (2006). Öğretmenlerin öğretme-öğrenme süreçlerinde teknoloji kullanma yeterlikleri. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • 12. Eroldoğan, A. Y. (2007). İlköğretim II. kademe okullarındaki branş öğretmenlerinin, bazı değişkenlere göre öğretim teknolojilerini kullanma düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • 13. Ertmer, A. (2005). Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology integration? Educational technology research and development, 53(4), 25-39.
  • 14. Forssell, K. (2011). Technological pedagogical content knowledge: Relationships to learning ecologies and social learning networks. Doctoral dissertation unpublished, Stanford University. http://www.stanford.edu/~forssell/dissertation/ adresinden 12.04.2021 tarihinde edinilmiştir.
  • 15. Fraenkel, R. & Norman E. (2009). How to design and evaluate research in education (Seventh ed.). New York: McGraw-Hill.
  • 16. Geer, R., White, B. & Barr, A. (1998). The effects of a core first year subject on students' attitudes towards computers and development of information literacy. Where is IT & T, 70-75.
  • 17. Graves, K. (1994) The Catholic University of America staff's and patients' perceptions of social climate dimensions and their relationship to privacy satisfaction in a hospital psychiatric unit. Catholic University of America, Doctoral Dissertation, USA.
  • 18. Hacısalihoğlu, H. (2008). Ticaret Meslek Liselerinde Görev Yapan Öğretmenlerin Eğitim Teknolojilerini Kullanım Düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • 19. Hian, C. ve Einstein, W. (1990) “Quality of Work Life (QWL): What Can Unions Do?” SAM Advanced Management Journal, 55(2): 17-22.
  • 20. İşman, A. (2002). Sakarya ili öğretmenlerinin eğitim teknolojileri yönündeki yeterlilikleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(1), 72-92.
  • 21. İşman, A. (2008). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Pegem Akademi.
  • 22. Jimoyiannis, A. & Komis, V. (2007). Examining teachers’ beliefs about ICT in education: Implications of a teacher preparation programme. Teacher development, 11(2), 149-173.
  • 23. Jonassen, D. (2006). Modeling with technology: Mindtools for conceptual change. Pearson Merrill Prentice Hall.
  • 24. Jones, E. (1997) The Impact of personality and social climate on career choice and job satisfaction. Georgia State University, The College Of Education, Doctoral Dissertation, USA.
  • 25. Kara S. (2011). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgi ve İletişim teknolojileri yeterliliklerinin belirlenmesi: İstanbul örneği. Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • 26. Karal, H., ve Bahçekapılı, T. (2011). Educational technology leaders as mentors in. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Fırat University, Elâzığ, Türkiye.
  • 27. Kiernan, W.E., ve Knutson K. (1990) Quality of work life. Quality of life: Perspectives and issues, Quality of work life; 1990, p: 101-114.
  • 28. Koehler, M. ve Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1),60-70.
  • 29. Lowe, G. (2001) “Quality of Work-Quality of Life” Work/Life Balance and Employee Wellness Strategies Conference, 14 May 2001, Edmonton.
  • 30. Mishra, P., & Koehler, M. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054.
  • 31. Niess, M. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with technology: Developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and teacher education, 21(5), 509-523.
  • 32. Öztoprak, S. (2015) Sağlık çalışanlarında yaşam kalitesi ve etkileyen değişkenler. T.C. Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 33. Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 1. On the horizon,9(5), 1-6.
  • 34. Roza, Y. (1994). Batı sumatra ve riau eyaletlerindeki lise öğretmenlerinin bilgisayar okuryazarlıkları, bilgisayara yönelik tutumları ve bilgisayar deneyimleri.
  • Yayımlanmamış Doktora tezi, Kansas State Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Kansas.
  • 35. Seferoğlu, S. ve Akbıyık, C. (2005). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayara yönelik öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 89-101.
  • 36. Shin & Lee, (2009) Technology usage in classroom. Acte Web Page, www.acteonline.org adresinden 04.05.2021 tarihinde edinilmiştir.
  • 37. Türk, T. (2012). Öğretmenlerin Derslerinde Öğretim Teknolojilerini Kullanımına İlişkin Görüşlerinin Analizi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • 38. Vacirca, E. (2008). How do teachers develop their technological pedagogical content knowledge in the context of system-wide pedagogical and curriculum reform? AARE Conference, Brisbane, Australia.
  • 39. Varış, Z. (2008). İlköğretim okullarındaki öğretmenlerin bilgi teknolojileri okuryazarlık düzeyleri ve bunları kullanma durumlarının belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • 40. Yıldırımçakar, Ş. (2015) Sağlık çalışanları ve yaşam kalitesi. T.C. Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Yönetimi Anabilim Dalı, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 41. Yüksel, İ. (2004) Çalışma yaşamı kalitesinin tipik ve atipik istihdam açısından incelenmesi. Doğuş Üniversitesi Dergisi. 2004;5(1): 47-58.
  • 42. Zeichner, K. (2006). Reflections of a university-based teacher educator on the future of college- and university-based teacher education, Journal of Teacher Education, 57(3), 326-340.

The Effect of Teachers' Levels of Use of Information Technologies on Quality of Working Life

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 2, 72 - 95, 31.10.2021

Öz

This study aims to determine whether the effect of teachers' levels of using information technologies on the quality of working life differs significantly according to various variables and the relationship between the level of using information technologies and the quality of working life. A relational screening model was used in the research. The research sample consists of 228 teachers working in public schools in the city center of Bartın. A personal information form, a scale for determining the level of using information technology, and a quality of work-life scale were applied to 228 teachers. According to the research findings, teachers' use of information level technology literacy and communication in the sub-dimensions at the level of agreement, technology integration into the lesson social ethical, and legal provisions in the sub-dimensions were found to be at the level of agreeing entirely. They are correct in the sub-dimensions of quality of institutional work-life incentive and job fit and partially correct in the sub-dimension of job design. While there is no difference between teachers' use of information technologies and the quality of working life according to the gender variable; A significant difference was found according to the variables of professional seniority, age, education level, and whether receiving a technology-related education before. It was determined that there was a moderate positive relationship between the technology literacy sub-dimension of the level of teachers' use of information technology and sub-dimensions of the quality of work-life, the institutional incentive job design, and person-job fit. It was determined that there was a moderate positive relationship between the technology integration of lesson sub-dimension of the level of using information technology and sub-dimensions of working life quality. The institutional incentive job design and person-job fit While there is a moderate positive relationship between the social ethics and legal provisions sub-dimension of the level of use of information technology and the institutional incentive and job design sub-dimensions of the quality of work, it was found that there was a low level of positive correlation between the person-job fit.
It was determined that there was a moderate positive relationship between the communication sub-dimension of the level of using information technology and the institutional incentive job design and person-job fit.

Kaynakça

  • 1. Akkoyunlu, B. ve Yılmaz, M. (2005). Türetimci çoklu ortam öğrenme kuramı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 9-18.
  • 2. Baki, A., Yalçınkaya, H. A., Özpınar, İ. ve Uzun, S. Ç. (2009). İlköğretim Matematik Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Öğretim Teknolojilerine Bakışlarının Karşılaştırılması, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(1),67-85.
  • 3. Balcı, A. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. (4.Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • 4. Bana, E. (2019). Hastanelerde Rol Çatışması ve Sosyal İklimin Örgütsel Sapma Davranışına Etkisi, T.C. Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sağlık Yönetimi Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi, İstanbul.
  • 5. Bayraktar, R. (2015). Öğretmenlerin Eğitim Teknolojileri Kullanım Düzeylerinin Belirlenmesi: Ölçek Geliştirme Çalışması, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • 6. Bullock, M. (2013). Using digital technologies to support self-directed learning for preservice teacher Education, The Curriculum Journal, 24, 103–120.
  • 7. Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • 8. Can, A. (1991). Çalışma Hayatının Kalitesinin Geliştirilmesi. I. Verimlilik Kongresi, Ankara: Millî Prodüktivite Merkezi Yayınları.
  • 9. Çoklar M. (2012). Bilgi ve iletişim teknolojileri yeterlikleri açısından öğretmenlerin genel yeterliklerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • 10. Demiraslan, Y. ve Usluel, Y. K. (2005). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme öğretme sürecine entegrasyonunda öğretmenlerin durumu. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(3), 109-113.
  • 11. Eliküçük, H. (2006). Öğretmenlerin öğretme-öğrenme süreçlerinde teknoloji kullanma yeterlikleri. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • 12. Eroldoğan, A. Y. (2007). İlköğretim II. kademe okullarındaki branş öğretmenlerinin, bazı değişkenlere göre öğretim teknolojilerini kullanma düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • 13. Ertmer, A. (2005). Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology integration? Educational technology research and development, 53(4), 25-39.
  • 14. Forssell, K. (2011). Technological pedagogical content knowledge: Relationships to learning ecologies and social learning networks. Doctoral dissertation unpublished, Stanford University. http://www.stanford.edu/~forssell/dissertation/ adresinden 12.04.2021 tarihinde edinilmiştir.
  • 15. Fraenkel, R. & Norman E. (2009). How to design and evaluate research in education (Seventh ed.). New York: McGraw-Hill.
  • 16. Geer, R., White, B. & Barr, A. (1998). The effects of a core first year subject on students' attitudes towards computers and development of information literacy. Where is IT & T, 70-75.
  • 17. Graves, K. (1994) The Catholic University of America staff's and patients' perceptions of social climate dimensions and their relationship to privacy satisfaction in a hospital psychiatric unit. Catholic University of America, Doctoral Dissertation, USA.
  • 18. Hacısalihoğlu, H. (2008). Ticaret Meslek Liselerinde Görev Yapan Öğretmenlerin Eğitim Teknolojilerini Kullanım Düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • 19. Hian, C. ve Einstein, W. (1990) “Quality of Work Life (QWL): What Can Unions Do?” SAM Advanced Management Journal, 55(2): 17-22.
  • 20. İşman, A. (2002). Sakarya ili öğretmenlerinin eğitim teknolojileri yönündeki yeterlilikleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(1), 72-92.
  • 21. İşman, A. (2008). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Pegem Akademi.
  • 22. Jimoyiannis, A. & Komis, V. (2007). Examining teachers’ beliefs about ICT in education: Implications of a teacher preparation programme. Teacher development, 11(2), 149-173.
  • 23. Jonassen, D. (2006). Modeling with technology: Mindtools for conceptual change. Pearson Merrill Prentice Hall.
  • 24. Jones, E. (1997) The Impact of personality and social climate on career choice and job satisfaction. Georgia State University, The College Of Education, Doctoral Dissertation, USA.
  • 25. Kara S. (2011). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgi ve İletişim teknolojileri yeterliliklerinin belirlenmesi: İstanbul örneği. Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • 26. Karal, H., ve Bahçekapılı, T. (2011). Educational technology leaders as mentors in. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Fırat University, Elâzığ, Türkiye.
  • 27. Kiernan, W.E., ve Knutson K. (1990) Quality of work life. Quality of life: Perspectives and issues, Quality of work life; 1990, p: 101-114.
  • 28. Koehler, M. ve Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1),60-70.
  • 29. Lowe, G. (2001) “Quality of Work-Quality of Life” Work/Life Balance and Employee Wellness Strategies Conference, 14 May 2001, Edmonton.
  • 30. Mishra, P., & Koehler, M. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054.
  • 31. Niess, M. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with technology: Developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and teacher education, 21(5), 509-523.
  • 32. Öztoprak, S. (2015) Sağlık çalışanlarında yaşam kalitesi ve etkileyen değişkenler. T.C. Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 33. Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 1. On the horizon,9(5), 1-6.
  • 34. Roza, Y. (1994). Batı sumatra ve riau eyaletlerindeki lise öğretmenlerinin bilgisayar okuryazarlıkları, bilgisayara yönelik tutumları ve bilgisayar deneyimleri.
  • Yayımlanmamış Doktora tezi, Kansas State Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Kansas.
  • 35. Seferoğlu, S. ve Akbıyık, C. (2005). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayara yönelik öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 89-101.
  • 36. Shin & Lee, (2009) Technology usage in classroom. Acte Web Page, www.acteonline.org adresinden 04.05.2021 tarihinde edinilmiştir.
  • 37. Türk, T. (2012). Öğretmenlerin Derslerinde Öğretim Teknolojilerini Kullanımına İlişkin Görüşlerinin Analizi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • 38. Vacirca, E. (2008). How do teachers develop their technological pedagogical content knowledge in the context of system-wide pedagogical and curriculum reform? AARE Conference, Brisbane, Australia.
  • 39. Varış, Z. (2008). İlköğretim okullarındaki öğretmenlerin bilgi teknolojileri okuryazarlık düzeyleri ve bunları kullanma durumlarının belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • 40. Yıldırımçakar, Ş. (2015) Sağlık çalışanları ve yaşam kalitesi. T.C. Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Yönetimi Anabilim Dalı, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • 41. Yüksel, İ. (2004) Çalışma yaşamı kalitesinin tipik ve atipik istihdam açısından incelenmesi. Doğuş Üniversitesi Dergisi. 2004;5(1): 47-58.
  • 42. Zeichner, K. (2006). Reflections of a university-based teacher educator on the future of college- and university-based teacher education, Journal of Teacher Education, 57(3), 326-340.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ali Durmaz 0000-0002-0568-0450

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 4 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Durmaz, A. (2021). The Effect of Teachers’ Levels of Use of Information Technologies on Quality of Working Life. Political Economy and Management of Education, 2(2), 72-95.

Copyrights for the articles are retained by the author(s), with first publication rights granted to the Journal.

The work is licensed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License