Evaluation of the reflections of pandemic (COVID-19) on university education from the perspective of faculty
Yıl 2022,
Cilt: 9 Sayı: 4, 270 - 288, 01.07.2022
İpek Beyza Altıparmak
,
Gülçin Cebecioğlu
Öz
COVID-19 pandemic has caused dramatic and rapid changes along with some problems in education. Analysing the situation in question and making suggestions on the subject are important for the ongoing process. It is aimed to evaluate the changes in the education system during COVID-19 pandemic process from the perspective of academicians. In-depth reviews were conducted with 20 academicians working in Faculty of Sciences and Arts in Kirsehir Ahi Evran University. The data obtained from the interviews were analysed with computer based program, Maxqda 2020.4. The analysis indicated that the motivation of the academicians was negatively affected by the pandemic process. Not being able to get feedback on distance learning or communicate with the students and students’ being inactive during the courses have been put forward as problematic areas. Academicians also emphasized that the measurement and evaluation process did not work well, but they made attempts to improve it. It was also observed that there exists the idea that distance education and technological elements would be more involved in education even after the pandemic is over. This study helps us to understand how technology has become a fundamental part of our lives. It also unearthed how we could fight against the problems, including educational ones, which a worldwide pandemic caused. Firstly, with the distance education system we were able to continue to carry out educational activities. Later on, we have come to realise that distance education has so many advantages that it should be integrated with face-to-face education and used more often even after the pandemic.
Kaynakça
- References
Adıyaman, Z. (2001). “Uzaktan Eğitim Yoluyla Yabancı Dil Öğretimi.” The Turkish Online Journal Of Educational Technology Tojet, 1(11), 92-97.
- Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., and Şahin, E. (2020). “Koronavirüs (Covıd-19) Pandemi Sürecinin Getirisi Olan Uzaktan Eğitimin Etkililiği Üzerine Bir Çalışma.” Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 179-209.
- Bozkurt, A. (2017). “Türkiye’de Uzaktan Eğitimin Dünü, Bugünü ve Yarını.” Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
- Bozkurt, Y., Zeybek, Z., and Aşkın, R. (2020). “Covid-19 Pandemisi: Psikolojik Etkileri ve Terapötik Müdahaleler.” İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Bahar (Covid19-Özel Ek), 304-318.
- Çakın, M., and Külekçi Akyavuz, E. (2020). “Covid-19 Süreci ve Eğitime Yansıması: Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi.” International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 165-186.
- Daniel, S.J. (2020). “Education and the COVID-19 Pandemic.” Prospects, 49, 91-96.
- Durak, G., Çankaya, S., and İzmirli, S. (2020). “Examining the Turkish Universities’ Distance Education Systems During the COVID-19 Pandemic.” Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14 (1), 787-809.
- Eken, Ö., Tosun, N., and Tuzcu Eken, D. (2020). “Covıd-19 Salgını ile Acil ve Zorunlu Uzaktan Eğitime Geçiş: Genel Bir Değerlendirme”. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 113-128.
- Karadağ, E., and Yücel, C. (2020). “Yeni Tip Koronavirüs Pandemisi Döneminde Üniversitelerde Uzaktan Eğitim: Lisans Öğrencileri Kapsamında Bir Değerlendirme Çalışması.” Yükseköğretim dergisi, 10(2), 181-192.
- Kaya, M., Çitil Akyol, C., Özbek, R., and Pepeler, E. (2017). “Lisansüstü Eğitim Programlarında ‘Uzaktan Eğitim Uygulamasına' Yönelik 'Eğitim Bilimleri Bölümü' Akademisyenlerinin Görüşleri.” Electronic Journal of Social Sciences, 16, 1616-1627.
- Koçoğlu, E., and Tekdal, D. (2020). “Analysis of Distance Education Activities Conducted During Covid-19 Pandemic.” Academic Journals, 15(9), 536-543.
Kuckartz, U. (2014). Qualitative Text Analysis. London: Sage Publications.
- Kurnaz, E., and Serçemeli, M. (2020). “Covıd-19 Pandemi Döneminde Akademisyenlerin Uzaktan Eğitim ve Uzaktan Muhasebe Eğitimine Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma.” Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, (3), 262-288.
- Kuş, E. (2006). Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli Veri Analizi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Küçükali, A., and Çınar, O. (2020). “Akademisyenlerin Kovid-19 Algısı.” Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(4), 1633-1654.
- Neuman, L. W. (2007). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar (S. Özge, Çev.). İstanbul: Yayın Odası.
- Sarı, T., and Nayır, F. (2020). “Pandemi Dönemi Eğitim: Sorunlar ve Fırsatlar.” Turkish Studies, 15(4), 959-975.
- Sayan, H. (2020). “COVİD-19 Pandemisi Sürecinde Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi.” AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 11(42), 100-122.
- Şen, Ö., and Kızılcalıoğlu, G. (2020). “Covid-19 Pandemi Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin ve Akademisyenlerin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi.” International Journal of 3rd Printing Technologies and Digital Industry, 4(3), 239-252.
- Yıldırım, A., and Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, K. (2020). “İstisnai Bir Uzaktan Eğitim- Öğretim Deneyiminin Öğrettikleri.” Alanyazın, 1(1), 7-15.
- Yılmaz İnce, E., Kabul, A., and Diler, İ. (2020). “Distance Education in Higher Education in the Covid-19 Pandemic Process: A Case of Isparta Applied Sciences University.” International Journal of Technology in Education and Sciences, 4(4), 343-351.
- Zan, N., and Zan, B. U. (2020). “Koronavirüs ile Acil Durumda Eğitim: Türkiye’nin Farklı Bölgelerinden Uzaktan Eğitim Sistemine Dahil Olan Edebiyat Fakültesi Öğrencilerine Genel Bakış.” Turkish Studies, 15(4), 1367-1394.
- https://covid19.who.int, accessed on 28th February, 2021.
- https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/uzaktanegitimeyonelikdegerlendirme.aspx, accessed on 19th March, 2021.
Yıl 2022,
Cilt: 9 Sayı: 4, 270 - 288, 01.07.2022
İpek Beyza Altıparmak
,
Gülçin Cebecioğlu
Kaynakça
- References
Adıyaman, Z. (2001). “Uzaktan Eğitim Yoluyla Yabancı Dil Öğretimi.” The Turkish Online Journal Of Educational Technology Tojet, 1(11), 92-97.
- Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., and Şahin, E. (2020). “Koronavirüs (Covıd-19) Pandemi Sürecinin Getirisi Olan Uzaktan Eğitimin Etkililiği Üzerine Bir Çalışma.” Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 179-209.
- Bozkurt, A. (2017). “Türkiye’de Uzaktan Eğitimin Dünü, Bugünü ve Yarını.” Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
- Bozkurt, Y., Zeybek, Z., and Aşkın, R. (2020). “Covid-19 Pandemisi: Psikolojik Etkileri ve Terapötik Müdahaleler.” İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Bahar (Covid19-Özel Ek), 304-318.
- Çakın, M., and Külekçi Akyavuz, E. (2020). “Covid-19 Süreci ve Eğitime Yansıması: Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi.” International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 165-186.
- Daniel, S.J. (2020). “Education and the COVID-19 Pandemic.” Prospects, 49, 91-96.
- Durak, G., Çankaya, S., and İzmirli, S. (2020). “Examining the Turkish Universities’ Distance Education Systems During the COVID-19 Pandemic.” Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14 (1), 787-809.
- Eken, Ö., Tosun, N., and Tuzcu Eken, D. (2020). “Covıd-19 Salgını ile Acil ve Zorunlu Uzaktan Eğitime Geçiş: Genel Bir Değerlendirme”. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 113-128.
- Karadağ, E., and Yücel, C. (2020). “Yeni Tip Koronavirüs Pandemisi Döneminde Üniversitelerde Uzaktan Eğitim: Lisans Öğrencileri Kapsamında Bir Değerlendirme Çalışması.” Yükseköğretim dergisi, 10(2), 181-192.
- Kaya, M., Çitil Akyol, C., Özbek, R., and Pepeler, E. (2017). “Lisansüstü Eğitim Programlarında ‘Uzaktan Eğitim Uygulamasına' Yönelik 'Eğitim Bilimleri Bölümü' Akademisyenlerinin Görüşleri.” Electronic Journal of Social Sciences, 16, 1616-1627.
- Koçoğlu, E., and Tekdal, D. (2020). “Analysis of Distance Education Activities Conducted During Covid-19 Pandemic.” Academic Journals, 15(9), 536-543.
Kuckartz, U. (2014). Qualitative Text Analysis. London: Sage Publications.
- Kurnaz, E., and Serçemeli, M. (2020). “Covıd-19 Pandemi Döneminde Akademisyenlerin Uzaktan Eğitim ve Uzaktan Muhasebe Eğitimine Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma.” Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, (3), 262-288.
- Kuş, E. (2006). Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli Veri Analizi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Küçükali, A., and Çınar, O. (2020). “Akademisyenlerin Kovid-19 Algısı.” Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(4), 1633-1654.
- Neuman, L. W. (2007). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar (S. Özge, Çev.). İstanbul: Yayın Odası.
- Sarı, T., and Nayır, F. (2020). “Pandemi Dönemi Eğitim: Sorunlar ve Fırsatlar.” Turkish Studies, 15(4), 959-975.
- Sayan, H. (2020). “COVİD-19 Pandemisi Sürecinde Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi.” AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 11(42), 100-122.
- Şen, Ö., and Kızılcalıoğlu, G. (2020). “Covid-19 Pandemi Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin ve Akademisyenlerin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi.” International Journal of 3rd Printing Technologies and Digital Industry, 4(3), 239-252.
- Yıldırım, A., and Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, K. (2020). “İstisnai Bir Uzaktan Eğitim- Öğretim Deneyiminin Öğrettikleri.” Alanyazın, 1(1), 7-15.
- Yılmaz İnce, E., Kabul, A., and Diler, İ. (2020). “Distance Education in Higher Education in the Covid-19 Pandemic Process: A Case of Isparta Applied Sciences University.” International Journal of Technology in Education and Sciences, 4(4), 343-351.
- Zan, N., and Zan, B. U. (2020). “Koronavirüs ile Acil Durumda Eğitim: Türkiye’nin Farklı Bölgelerinden Uzaktan Eğitim Sistemine Dahil Olan Edebiyat Fakültesi Öğrencilerine Genel Bakış.” Turkish Studies, 15(4), 1367-1394.
- https://covid19.who.int, accessed on 28th February, 2021.
- https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/uzaktanegitimeyonelikdegerlendirme.aspx, accessed on 19th March, 2021.