Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 3, 58 - 69, 12.09.2020

Öz

Kaynakça

  • Açıkgöz, A., Dayı, A. & Binbay, T. (2018). Üniversitede okuyan kız öğrencilerde depresyon prevalansı ve ilişkili faktörler. Çukurova Medical Journal, 43(1), 131-140. doi: 10.17826/cumj.340629
  • Altun, F. (2020). Traumatic experiences and collectivist coping styles of university students in Turkey. International Journal of Psychology and Educational Studies, 7(2), 85-97. doi: 10.17220/ijpes.2020.02.008
  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub. doi: 10.1176/appi.books.9780890425596
  • Arslan, G., & Coşkun, M. (2020). Student subjective wellbeing, school functioning, and psychological adjustment in high school adolescents: A latent variable analysis. Journal of Positive School Psychology, 1-11. http://journalppw.com/index.php/JPPW/article/view/231
  • Arslan, H., Mergen, H., Mergen Erdoğmuş, B., Arslan, E., & Ayyıldız, Ü. (2016). Eğitim fakültesi öğrencilerinin depresyon, anksiyete ve benlik saygısı puanlarının farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Medical Sciences(NWSAMS), 11(1), 1-13. doi: 10.12739/NWSA.2016.11.1.1B0039
  • Arslan, G., & Tanhan, A. (2019). Ergenlerde okul aidiyeti, okul işlevleri ve psikolojik uyum arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 33(2), 318-332. doi: 10.33308/26674874.2019332127
  • Arslan, G., Yıldırım, M., Tanhan, A., Buluş, M., & Allen, K. A. (2020). Coronavirus stress, optimismpessimism, psychological inflexibility, and psychological health: Psychometric properties of the coronavirus stress measure. International Journal of Mental Health and Addiction. doi: 10.1007/s11469- 020-00337-6
  • Aydın, A., Tekinsav-Sütcü, S. & Sorias, O. (2010). Ergenlerde sosyal anksiyete belirtilerini azaltmaya yönelik bilişsel-davranışçı bir grup terapisi programının etkinliğinin değerlendirilmesi. Türk Psikiyatri Dergisi, 21(1), 25-36.
  • Bilici, R., Tufan, E., Turhan, L. Karakaş Uğurlu, G., Tan, S. & Kaşan, T. (2013). Deprem sonrasında bireylerin anksiyete düzeyleri ve etkileyen faktörler: Elazığ merkezli bir ön çalışma. Fırat Tıp Dergisi, 18(1), 15- 19.
  • Bostan, B. C., & Duru, E. (2019). Ergenlerde algılanan psikolojik istismar ve öznel iyi oluş ilişkisinde psikolojik sağlamlığın ve sosyal bağlılığın rolü. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(3), 205-224. doi: 10.9779/pauefd.568123
  • Bronfenbrenner, U. (1977). Toward an experimental ecology of human development. American Psychologist, 32(7), 513–531. doi: 10.1037/0003-066X.32.7.513
  • Buluş, M. & Şahin, S. G. (2019). Estimation and standardization of variance parameters for planning clusterrandomized trials: A short guide for researchers. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 10(2), 179-201. doi: 10.21031/epod.530642
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  • Cohen, J. (2013). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York, NY: Routledge. doi: 10.4324/9780203771587
  • Daşcı, E., & Yalçın, İ. (2018). Grupla psikolojik danışma ve grup liderlerine yönelik süpervizyon modelleri üzerine bir inceleme. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 8(49), 19-43.
  • Demir, V. (2017). Bilinçli farkındalık temelli bilişsel terapi programının üniversite öğrencilerinin kaygı düzeylerine etkisi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(12), 98-118. doi: 10.26466/opus.294058 D
  • emir, V. & Yıldırım, B. (2017). Sanatla terapi programının üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerin depresyon anksiyete ve stres belirti düzeylerine etkililiği. Ege Eğitim Dergisi, 18(1), 311-332. doi: 10.12984/egeefd.280267
  • Demir, V. (2018). Bilişsel-davranışçı yaklaşıma dayalı grup terapisi programının görme yetersizliği olan bireylerde depresif belirti ile ve umutsuzluk düzeylerine etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(1), 85-104.
  • Deniz, M. E. & Sümer, A. S. (2010). Farklı öz anlayış düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stresin değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 35(158), 115-127.
  • Dilbaz, N. (2000). Sosyal anksiyete bozukluğu: tanı, epidemiyoloji, etiyoloji, klinik ve ayırıcı tanı. Klinik Psikiyatri Dergisi, 3(2), 3-21.
  • Doyumğaç, İ., Tanhan, A., & Kıymaz, M. S., (2020). Understanding the most important facilitators and barriers for online education during COVID-19 through online photovoice methodology. Manuscript under review.
  • Eslek, D., & Irmak, T. Y. (2018). Ekolojik sistemler kuramı çerçevesinde göçmen çocuklar ve oyunları üzerine bir derleme. Dokuz Eylul Universitesi Sosyal Bilimer Enstitusu Dergisi, 20(3), 347. doi: 10.16953/deusosbil.297792
  • Fikry, A., Mahamood, S. F., Jamaludin, N. L., Shafie, I. S. M., Aziz, Z. D. A., Yusof, Y. L. M., Ishar, N. I. M., & Mamat, M. N. (2020). The use of humanoid robotic as assistive rehabilitation treatment for children with autism according to objectives of shariah in Islam. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 10(7), 116–129. doi: 10.6007/IJARBSS/v10-i7/7400
  • Fisher, P. L. (2007). Psychopathology of generalized anxiety disorder. Psychiatry, 6(5), 171-175. doi: 10.1016/j.mppsy.2007.02.002
  • Gazelle, H., & Rubin, K. H. (2019). Social withdrawal and anxiety in childhood and adolescence: Interaction between individual tendencies and interpersonal learning mechanisms in development. Journal of Abnormal Child Psychology, 4787), 1101-1106. doi: 10.1007/s10802-019-00557-y
  • Green, S. B., Salkind, N. J., & Akey, T. M. (2000). Using SPSS for Windows and Macintosh: Analyzing and understanding data. New Jersey: Prentice Hall.
  • Günay, O., Öncel, Ü. N., Erdoğan, Ü., Güneri, E., Tendoğan, M., Uğur, A. & Başaran, O. U. (2008). Lise son sınıf öğrencilerinde durumluk ve sürekli anksiyete düzeyini etkileyen faktörler. Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(2), 77-85.
  • Gürgan, U. & Gür, S. (2019). Genç yetişkinlerde mental iyi oluş düzeyinin depresyonla ilişkisinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(6), 516-536.
  • Jiménez-Rodríguez, D., Santillán García, A., Montoro Robles, J., Rodríguez Salvador, M. M., Muñoz Ronda, F. J., & Arrogante, O (2020). Increase in video consultations during the COVID-19 pandemic: Healthcare professionals’ perceptions about their implementation and adequate management. Int. J. Environ. Res. Public Health, 17(4), 5112. doi: 10.3390/ijerph17145112
  • Karaman, M.A., Kumaran, A.C., Haktanir, A. & Lenz, S. (2018). Predictors of counselor-in-training students' general self-efficacy. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12, 136-149. doi: 10.29329/mjer.2018.153.8
  • Karaman, M. A., Lerma, E., Vela, J. C., & Watson, J. C. (2019). Predictors of academic stress among college students. Journal of College Counseling, 22, 41–55. doi: 10.1002/jocc.12113
  • Karamustafalıoğlu, O., & Yumrukçal, H. (2011). Depresyon ve anksiyete bozuklukları. Şişli Etfal Hastanesi Tıp Bülteni, 45(2), 65-74.
  • Kaynakçı, F. Z. Ü., & Mesutoğlu, C. (2018). Göçebe mevsimlik tarım işçiliğinde çocuklar: Ekolojik sistem yaklaşımına dayalı bir değerlendirme. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 116-126.
  • Koçak, E. E., & Ertuğrul, A. (2012). Psikiyatrik bozukluklar ve epigenetik. Türk Psikiyatri Dergisi, 23(2), 130- 140.
  • Kozancıoğlu, G. (2012). Çocukların anksiyete düzeyleri ile annelerin tutumları arasındaki ilişki. Psikoloji Çalışmaları, 14, 83-103.
  • McGrath, L. M., Weill, S., Robinson, E. B., MacRae, R., & Smoller, J. W. (2012). Bringing a developmental perspective to anxiety genetics. Development and Pschopathology, 24(4), 1179-1193. doi: 10.1017/S0954579412000636
  • Memiş, Ç. Ö. & Şen, H. G. (2015). Sosyal anksiyete bozukluğu ve diğer psikiyatrik eş tanılar. Türkiye Klinikleri Dergisi, 8(3), 29-38.
  • Nelemans, S. A., Van Assche, E., Bijttebier, P., Colpin, H., Van Leeuwen, K., Verschueren, K., ... & Goossens, L. (2019). Parenting interacts with oxytocin polymorphisms to predict adolescent social anxiety symptom development: A novel polygenic approach. Journal of Abnormal Child Psychology, 47(7), 1107-1120. doi: 10.1007/s10802-018-0432-8
  • Öngider, N. (2013). Bilişsel davranışçı terapinin boşanma sonrasında kadınların depresyon, anksiyete ve yalnızlık semptomlarında etkinliği: bir pilot çalışma. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, 2(3), 147-155.
  • Özcan, M., Uğuz, F. & Çilli, A. (2006). Ayaktan psikiyatrı hastalarında yaygın anksiyete bozukluğunun yaygınlığı ve ek tanılar. Türk Psikiyatri Dergisi, 17(4), 276-285.
  • Özhan, M. B. & Boyacı, M. (2018). Üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stresin yordayıcısı olarak azim: bir yapısal eşitlik modellemesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 19(4), 370-376.
  • Öztürk, M. O. & Uluşahin, A. (2014). Ruh sağlığı ve bozuklukları. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Pamuk, M., & Yıldırım, T. (2016). Psikolojik danışmanların bireysel psikolojik danışma uygulamaları ve bu uygulamalardaki yeterliklerine ilişkin algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 1-20. doi: 10.17679/iuefd.17275647
  • Saatçioğlu, Ö. (2001). Yaygın anksiyete bozukluğunun tedavisi ve yeni yaklaşımlar. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 11(1), 60-77.
  • Sevinçok, L. (2007). Yaygın Anksiyete Bozukluğunun Nörobiyolojisi. Klinik Psikiyatri, 10(Ek 5), 3-12.
  • Solmaz, M., Sayar, K., Özer, A., Öztürk, M. & Acar, B. (2000). Sosyal fobi hastalarında aleksitimi, umutsuzluk ve depresyon: kontrollü bir çalışma. Klinik Psikiyatri Dergisi, 3(4), 235-241.
  • Spence, S. H., & Rapee, R. M. (2016). The etiology of social anxiety disorder: An evidence-based model. Behaviour Research and Therapy, 86, 50-67. h doi: 10.1016/j.brat.2016.06.007
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5thed.). Boston, MA: Allyn & Bacon.
  • Tanhan, A. (2018). Beginning counselors’ supervision in counseling and challenges and supports they experience: Based on developmental models. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 49- 71. doi: 10.17984/adyuebd.336222
  • Tanhan, A. (2019). Acceptance and commitment therapy with ecological systems theory: Addressing Muslim mental health issues and wellbeing. Journal of Positive Psychology and Wellbeing, 3(2), 197-219. http://journalppw.com/index.php/JPPW/article/view/172
  • Tanhan, A. (2020). Covid-19 sürecinde online seslifoto (OSF) yöntemiyle biyopsikososyal manevi ve ekonomik meseleleri ve genel iyi oluş düzeyini ele almak: OSF’nin Türkçeye uyarlanması. [Utilizing online photovoice (OPV) methodology to address biopsychosocial spiritual economic issues and wellbeing during covid-19: adapting OPV to Turkish.], Turkish Studies, 15(4), doi: 10.7827/TurkishStudies.44451
  • Tanhan, A. & Francisco, V. T. (2019). Muslims and mental health concerns: A social ecological model perspective. Journal of Community Psychology, 47(4), 964-978. doi: 10.1002/jcop.22166
  • Tanhan, A., & Strack, R. W. (2020). Online photovoice to explore and advocate for Muslim biopsychosocial spiritual wellbeing and issues: Ecological systems theory and ally development. Current Psychology, 1-16. doi: 10.1007/s12144-020-00692-6
  • Tanhan, A., Yavuz K. F., Young, J. S., Nalbant, A., Arslan, G., Yıldırım, M., Ulusoy, S., Genç, E., Uğur, E., & Çiçek, İ. (2020). A proposed framework based on literature review of online contextual mental health services to enhance wellbeing and address psychopathology during COVID-19. Electronic Journal of General Medicine, 17(6), em254. doi: 10.29333/ejgm/8316.
  • Tekin, M. & Tekin, A. (2014). Anksiyete bozukluklarında dissosiyatif belirtiler. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 6(4), 330-339. doi: 10.5455/cap.20140210075959
  • Türkçapar, H. (2004). Anksiyete bozukluğu ve depresyonun tanısal ilişkileri. Klinik Psikiyatri, 4, 12-16.
  • Uğur, E., Kaya, Ç., & Tanhan, A. (2020). Psychological inflexibility mediates the relationship between fear of negative evaluation and psychological vulnerability. Current Psychology. In Print.
  • Üneri, Ö. Ş., Yıldırım, E. A., Tanıdır, C. & Aytemiz, T. (2016). Sosyal anksiyete bozukluğu olan ergenlerde psikodramanın kullanımı. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17(5), 347-353.
  • Van Oudenhove, L., Levy, R. L., Crowell, M. D., Drossman, D. A., Halpert, A. D., Keefer, L., ... & Naliboff, B. D. (2016). Biopsychosocial aspects of functional gastrointestinal disorders: How central and environmental processes contribute to the development and expression of functional gastrointestinal disorders. Gastroenterology, 150(6), 1355-1367. doi: 10.1053/j.gastro.2016.02.027
  • Yılmaz, M. & Ocakçı, A. (2010). Bir kız öğrenci yurdunda kalan üniversite öğrencilerinin anksiyete düzeylerinin belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim Ve Sanatı Dergisi, 3(1), 15-23.

The Effect of Counseling on Anxiety Level from the Perspective of Ecological Systems Theory: A Quasi-experimental Pre-test - Post-test Control Group Study

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 3, 58 - 69, 12.09.2020

Öz

In this study, we aimed to examine how counseling service provided to college students, through a
contextual clinical counseling model, affects the anxiety level of college students at a university in
the east of Turkey. We followed a quasi-experimental with pretest-posttest and with control group
design method. The experimental group comprised 205 and the control group comprised 75 college
students. Seven supervisors with Ph.D. or MD degree in mental health professions provided weekly
supervision to 120 counselors-in-training who provided individual counseling services to the
participants. Each client in the experimental group received in average five sessions, each for 45-55
minutes. We have used an adapted version of Beck Anxiety Inventory for Turkey to examine the
clients’ anxiety levels. Throughout the counseling process, we have collaborated with the psychiatry
department at the university when it was necessary. Additionally, in order to conduct the complex
quasi-experimental study in a smooth process, we utilized the contextual clinical counseling model
developed by the first author; as such models are utilized in some of the best counseling
departments in the USA. The model facilitated to conduct the complex and dynamic research and
providing the services with limited resources. That means optimized the resources through the
model and got significant results. As a result, receiving counseling service seems significantly
decreasing anxiety level for this sample. The current study meets some important gaps in mental
health. We discussed the findings from an ecological systems theory perspective and suggested some
implications in mental health

Kaynakça

  • Açıkgöz, A., Dayı, A. & Binbay, T. (2018). Üniversitede okuyan kız öğrencilerde depresyon prevalansı ve ilişkili faktörler. Çukurova Medical Journal, 43(1), 131-140. doi: 10.17826/cumj.340629
  • Altun, F. (2020). Traumatic experiences and collectivist coping styles of university students in Turkey. International Journal of Psychology and Educational Studies, 7(2), 85-97. doi: 10.17220/ijpes.2020.02.008
  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub. doi: 10.1176/appi.books.9780890425596
  • Arslan, G., & Coşkun, M. (2020). Student subjective wellbeing, school functioning, and psychological adjustment in high school adolescents: A latent variable analysis. Journal of Positive School Psychology, 1-11. http://journalppw.com/index.php/JPPW/article/view/231
  • Arslan, H., Mergen, H., Mergen Erdoğmuş, B., Arslan, E., & Ayyıldız, Ü. (2016). Eğitim fakültesi öğrencilerinin depresyon, anksiyete ve benlik saygısı puanlarının farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Medical Sciences(NWSAMS), 11(1), 1-13. doi: 10.12739/NWSA.2016.11.1.1B0039
  • Arslan, G., & Tanhan, A. (2019). Ergenlerde okul aidiyeti, okul işlevleri ve psikolojik uyum arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 33(2), 318-332. doi: 10.33308/26674874.2019332127
  • Arslan, G., Yıldırım, M., Tanhan, A., Buluş, M., & Allen, K. A. (2020). Coronavirus stress, optimismpessimism, psychological inflexibility, and psychological health: Psychometric properties of the coronavirus stress measure. International Journal of Mental Health and Addiction. doi: 10.1007/s11469- 020-00337-6
  • Aydın, A., Tekinsav-Sütcü, S. & Sorias, O. (2010). Ergenlerde sosyal anksiyete belirtilerini azaltmaya yönelik bilişsel-davranışçı bir grup terapisi programının etkinliğinin değerlendirilmesi. Türk Psikiyatri Dergisi, 21(1), 25-36.
  • Bilici, R., Tufan, E., Turhan, L. Karakaş Uğurlu, G., Tan, S. & Kaşan, T. (2013). Deprem sonrasında bireylerin anksiyete düzeyleri ve etkileyen faktörler: Elazığ merkezli bir ön çalışma. Fırat Tıp Dergisi, 18(1), 15- 19.
  • Bostan, B. C., & Duru, E. (2019). Ergenlerde algılanan psikolojik istismar ve öznel iyi oluş ilişkisinde psikolojik sağlamlığın ve sosyal bağlılığın rolü. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(3), 205-224. doi: 10.9779/pauefd.568123
  • Bronfenbrenner, U. (1977). Toward an experimental ecology of human development. American Psychologist, 32(7), 513–531. doi: 10.1037/0003-066X.32.7.513
  • Buluş, M. & Şahin, S. G. (2019). Estimation and standardization of variance parameters for planning clusterrandomized trials: A short guide for researchers. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 10(2), 179-201. doi: 10.21031/epod.530642
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  • Cohen, J. (2013). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York, NY: Routledge. doi: 10.4324/9780203771587
  • Daşcı, E., & Yalçın, İ. (2018). Grupla psikolojik danışma ve grup liderlerine yönelik süpervizyon modelleri üzerine bir inceleme. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 8(49), 19-43.
  • Demir, V. (2017). Bilinçli farkındalık temelli bilişsel terapi programının üniversite öğrencilerinin kaygı düzeylerine etkisi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(12), 98-118. doi: 10.26466/opus.294058 D
  • emir, V. & Yıldırım, B. (2017). Sanatla terapi programının üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerin depresyon anksiyete ve stres belirti düzeylerine etkililiği. Ege Eğitim Dergisi, 18(1), 311-332. doi: 10.12984/egeefd.280267
  • Demir, V. (2018). Bilişsel-davranışçı yaklaşıma dayalı grup terapisi programının görme yetersizliği olan bireylerde depresif belirti ile ve umutsuzluk düzeylerine etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(1), 85-104.
  • Deniz, M. E. & Sümer, A. S. (2010). Farklı öz anlayış düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stresin değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 35(158), 115-127.
  • Dilbaz, N. (2000). Sosyal anksiyete bozukluğu: tanı, epidemiyoloji, etiyoloji, klinik ve ayırıcı tanı. Klinik Psikiyatri Dergisi, 3(2), 3-21.
  • Doyumğaç, İ., Tanhan, A., & Kıymaz, M. S., (2020). Understanding the most important facilitators and barriers for online education during COVID-19 through online photovoice methodology. Manuscript under review.
  • Eslek, D., & Irmak, T. Y. (2018). Ekolojik sistemler kuramı çerçevesinde göçmen çocuklar ve oyunları üzerine bir derleme. Dokuz Eylul Universitesi Sosyal Bilimer Enstitusu Dergisi, 20(3), 347. doi: 10.16953/deusosbil.297792
  • Fikry, A., Mahamood, S. F., Jamaludin, N. L., Shafie, I. S. M., Aziz, Z. D. A., Yusof, Y. L. M., Ishar, N. I. M., & Mamat, M. N. (2020). The use of humanoid robotic as assistive rehabilitation treatment for children with autism according to objectives of shariah in Islam. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 10(7), 116–129. doi: 10.6007/IJARBSS/v10-i7/7400
  • Fisher, P. L. (2007). Psychopathology of generalized anxiety disorder. Psychiatry, 6(5), 171-175. doi: 10.1016/j.mppsy.2007.02.002
  • Gazelle, H., & Rubin, K. H. (2019). Social withdrawal and anxiety in childhood and adolescence: Interaction between individual tendencies and interpersonal learning mechanisms in development. Journal of Abnormal Child Psychology, 4787), 1101-1106. doi: 10.1007/s10802-019-00557-y
  • Green, S. B., Salkind, N. J., & Akey, T. M. (2000). Using SPSS for Windows and Macintosh: Analyzing and understanding data. New Jersey: Prentice Hall.
  • Günay, O., Öncel, Ü. N., Erdoğan, Ü., Güneri, E., Tendoğan, M., Uğur, A. & Başaran, O. U. (2008). Lise son sınıf öğrencilerinde durumluk ve sürekli anksiyete düzeyini etkileyen faktörler. Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(2), 77-85.
  • Gürgan, U. & Gür, S. (2019). Genç yetişkinlerde mental iyi oluş düzeyinin depresyonla ilişkisinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(6), 516-536.
  • Jiménez-Rodríguez, D., Santillán García, A., Montoro Robles, J., Rodríguez Salvador, M. M., Muñoz Ronda, F. J., & Arrogante, O (2020). Increase in video consultations during the COVID-19 pandemic: Healthcare professionals’ perceptions about their implementation and adequate management. Int. J. Environ. Res. Public Health, 17(4), 5112. doi: 10.3390/ijerph17145112
  • Karaman, M.A., Kumaran, A.C., Haktanir, A. & Lenz, S. (2018). Predictors of counselor-in-training students' general self-efficacy. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12, 136-149. doi: 10.29329/mjer.2018.153.8
  • Karaman, M. A., Lerma, E., Vela, J. C., & Watson, J. C. (2019). Predictors of academic stress among college students. Journal of College Counseling, 22, 41–55. doi: 10.1002/jocc.12113
  • Karamustafalıoğlu, O., & Yumrukçal, H. (2011). Depresyon ve anksiyete bozuklukları. Şişli Etfal Hastanesi Tıp Bülteni, 45(2), 65-74.
  • Kaynakçı, F. Z. Ü., & Mesutoğlu, C. (2018). Göçebe mevsimlik tarım işçiliğinde çocuklar: Ekolojik sistem yaklaşımına dayalı bir değerlendirme. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 116-126.
  • Koçak, E. E., & Ertuğrul, A. (2012). Psikiyatrik bozukluklar ve epigenetik. Türk Psikiyatri Dergisi, 23(2), 130- 140.
  • Kozancıoğlu, G. (2012). Çocukların anksiyete düzeyleri ile annelerin tutumları arasındaki ilişki. Psikoloji Çalışmaları, 14, 83-103.
  • McGrath, L. M., Weill, S., Robinson, E. B., MacRae, R., & Smoller, J. W. (2012). Bringing a developmental perspective to anxiety genetics. Development and Pschopathology, 24(4), 1179-1193. doi: 10.1017/S0954579412000636
  • Memiş, Ç. Ö. & Şen, H. G. (2015). Sosyal anksiyete bozukluğu ve diğer psikiyatrik eş tanılar. Türkiye Klinikleri Dergisi, 8(3), 29-38.
  • Nelemans, S. A., Van Assche, E., Bijttebier, P., Colpin, H., Van Leeuwen, K., Verschueren, K., ... & Goossens, L. (2019). Parenting interacts with oxytocin polymorphisms to predict adolescent social anxiety symptom development: A novel polygenic approach. Journal of Abnormal Child Psychology, 47(7), 1107-1120. doi: 10.1007/s10802-018-0432-8
  • Öngider, N. (2013). Bilişsel davranışçı terapinin boşanma sonrasında kadınların depresyon, anksiyete ve yalnızlık semptomlarında etkinliği: bir pilot çalışma. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, 2(3), 147-155.
  • Özcan, M., Uğuz, F. & Çilli, A. (2006). Ayaktan psikiyatrı hastalarında yaygın anksiyete bozukluğunun yaygınlığı ve ek tanılar. Türk Psikiyatri Dergisi, 17(4), 276-285.
  • Özhan, M. B. & Boyacı, M. (2018). Üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stresin yordayıcısı olarak azim: bir yapısal eşitlik modellemesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 19(4), 370-376.
  • Öztürk, M. O. & Uluşahin, A. (2014). Ruh sağlığı ve bozuklukları. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Pamuk, M., & Yıldırım, T. (2016). Psikolojik danışmanların bireysel psikolojik danışma uygulamaları ve bu uygulamalardaki yeterliklerine ilişkin algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 1-20. doi: 10.17679/iuefd.17275647
  • Saatçioğlu, Ö. (2001). Yaygın anksiyete bozukluğunun tedavisi ve yeni yaklaşımlar. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 11(1), 60-77.
  • Sevinçok, L. (2007). Yaygın Anksiyete Bozukluğunun Nörobiyolojisi. Klinik Psikiyatri, 10(Ek 5), 3-12.
  • Solmaz, M., Sayar, K., Özer, A., Öztürk, M. & Acar, B. (2000). Sosyal fobi hastalarında aleksitimi, umutsuzluk ve depresyon: kontrollü bir çalışma. Klinik Psikiyatri Dergisi, 3(4), 235-241.
  • Spence, S. H., & Rapee, R. M. (2016). The etiology of social anxiety disorder: An evidence-based model. Behaviour Research and Therapy, 86, 50-67. h doi: 10.1016/j.brat.2016.06.007
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5thed.). Boston, MA: Allyn & Bacon.
  • Tanhan, A. (2018). Beginning counselors’ supervision in counseling and challenges and supports they experience: Based on developmental models. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 49- 71. doi: 10.17984/adyuebd.336222
  • Tanhan, A. (2019). Acceptance and commitment therapy with ecological systems theory: Addressing Muslim mental health issues and wellbeing. Journal of Positive Psychology and Wellbeing, 3(2), 197-219. http://journalppw.com/index.php/JPPW/article/view/172
  • Tanhan, A. (2020). Covid-19 sürecinde online seslifoto (OSF) yöntemiyle biyopsikososyal manevi ve ekonomik meseleleri ve genel iyi oluş düzeyini ele almak: OSF’nin Türkçeye uyarlanması. [Utilizing online photovoice (OPV) methodology to address biopsychosocial spiritual economic issues and wellbeing during covid-19: adapting OPV to Turkish.], Turkish Studies, 15(4), doi: 10.7827/TurkishStudies.44451
  • Tanhan, A. & Francisco, V. T. (2019). Muslims and mental health concerns: A social ecological model perspective. Journal of Community Psychology, 47(4), 964-978. doi: 10.1002/jcop.22166
  • Tanhan, A., & Strack, R. W. (2020). Online photovoice to explore and advocate for Muslim biopsychosocial spiritual wellbeing and issues: Ecological systems theory and ally development. Current Psychology, 1-16. doi: 10.1007/s12144-020-00692-6
  • Tanhan, A., Yavuz K. F., Young, J. S., Nalbant, A., Arslan, G., Yıldırım, M., Ulusoy, S., Genç, E., Uğur, E., & Çiçek, İ. (2020). A proposed framework based on literature review of online contextual mental health services to enhance wellbeing and address psychopathology during COVID-19. Electronic Journal of General Medicine, 17(6), em254. doi: 10.29333/ejgm/8316.
  • Tekin, M. & Tekin, A. (2014). Anksiyete bozukluklarında dissosiyatif belirtiler. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 6(4), 330-339. doi: 10.5455/cap.20140210075959
  • Türkçapar, H. (2004). Anksiyete bozukluğu ve depresyonun tanısal ilişkileri. Klinik Psikiyatri, 4, 12-16.
  • Uğur, E., Kaya, Ç., & Tanhan, A. (2020). Psychological inflexibility mediates the relationship between fear of negative evaluation and psychological vulnerability. Current Psychology. In Print.
  • Üneri, Ö. Ş., Yıldırım, E. A., Tanıdır, C. & Aytemiz, T. (2016). Sosyal anksiyete bozukluğu olan ergenlerde psikodramanın kullanımı. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17(5), 347-353.
  • Van Oudenhove, L., Levy, R. L., Crowell, M. D., Drossman, D. A., Halpert, A. D., Keefer, L., ... & Naliboff, B. D. (2016). Biopsychosocial aspects of functional gastrointestinal disorders: How central and environmental processes contribute to the development and expression of functional gastrointestinal disorders. Gastroenterology, 150(6), 1355-1367. doi: 10.1053/j.gastro.2016.02.027
  • Yılmaz, M. & Ocakçı, A. (2010). Bir kız öğrenci yurdunda kalan üniversite öğrencilerinin anksiyete düzeylerinin belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim Ve Sanatı Dergisi, 3(1), 15-23.
Toplam 60 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Psikoloji
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Ahmet Tarhan 0000-0002-4972-8591

Mehmet Akif Karaman

Ahmet Nalbant

Yayımlanma Tarihi 12 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Tarhan, A., Karaman, M. A., & Nalbant, A. (2020). The Effect of Counseling on Anxiety Level from the Perspective of Ecological Systems Theory: A Quasi-experimental Pre-test - Post-test Control Group Study. International Journal of Psychology and Educational Studies, 7(3), 58-69.