BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 2, 142 - 151, 01.09.2020
https://doi.org/10.17220/ijpes.2020.02.013

Öz

Kaynakça

  • Acet, M., Canbaz, M., Yılmaz, T., Şahin, M. and Işık, U. (2016). Taekwondo hakemleri ile antrenörlerinin ego, kişilik ve saldırganlık düzeylerinin cinsiyet faktörüne göre incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sportt, 4(1), 156-162.
  • Başsu, D. A. (2016). Öğretmenlerin Bazı Demografik Özelliklerine Göre Bilişsel Esneklik ile Öğrencilerinin Bilişsel Esneklik Düzeylerinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Baymur, F. (1993). Genel Psikoloji, İstanbul: İnkılap Kitapevi.
  • Bedel, A. and Ulubey, E. (2015). Ergenlerde başa çıkma stratejilerini açıklamada bilişsel esnekliğin rolü. Elektronik https://doi.org/10.17755/esosder.91623 Bilimler Dergisi, (55), 291-300. Retreived from
  • Bilgin, M. (2017). Ergenlerin beş faktör kişilik özelliği ile bilişsel esneklik ilişkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(62), 945-954. 14.04.2020 Retrieved from http://dergipark.gov.tr/esosder
  • Bouchard, G., Lussier, Y., and Sabourin, S. (1999). Personality and Marital Adjustment: Utility of the Five- Factor Model of Personality. Journal of Marriage and the Family, 61(3), 651. doi:10.2307/353567
  • Büyükçiçek, Ö., Tuğal, Ö., Cengisiz, C.,Özenli, Y. and Topal, K. (2014). Sigara bırakma merkezine başvuranlarda kişilik özellikleri. Adana Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi Tıp Dergisi, 2(1), 1-4. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/310619562
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K.E., Akgün, E.Ö., Karadeniz, Ş. and Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. (19. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cegala, D. J. (1981). Interaction involvement: A cognitive dimension of communicative competence. Communication Education, 30(2), 109–121. doi:10.1080/03634528109378460
  • Canas, J., Quesada, J., Antoli, A., and Fajardo, I. (2003). Cognitive flexibility and adaptability to environmental changes in dynamic complex problem-solving tasks. Ergonomics, 46(5), 482–501. doi:10.1080/0014013031000061640
  • Çatal, M.T. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Kişilik Özelliklerine Göre Psikolojik Yardım Alma Tutumları (Yüksek Lisans Tezi). Ondokuzmayıs Üniversitesi,Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çelikkaleli, Ö. (2014). Bilişsel esneklik ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Eğitim ve Bilim, 39(176), 339-346. Retreived from http://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.3466
  • Çuhadaroğlu, A. (2011). Bilişsel Esnekliğin Yordayıcıları (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Deak, G. O. (2003). The development of cognitive flexibility and language abilities. Advances in Child Development and Behavior, 31, 271-327.
  • Demir, S. B. (Translation ed.). (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem Yaklaşımları (3. Baskı). Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Deniz, Ü. and Kesicioğlu, O. S. (2012). Okul öncesi öğretmen adaylarının kişilik özelliklerinin bazı değişkenlerle ilişkisinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(2), 1-13.
  • Diril, A. (2011). Lise Öğrencilerinin Bilişsel Esneklik Düzeylerinin Sosyo-demografik Değişkenler ve Öfke Düzeyi ile Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişki Açısından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eşiyok, S.V. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Cinsiyetlerine ve Bilişsel Esneklik Düzeylerine Göre Romantik İlişki İnançlarının İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Francis, LJ, Brown, LB, Philipchalk, R et al. (1992). The development of an abbreviated form of the Revised Eysenck Personality Questionnaire (EPQR-A): its use among students in England, Canada, the USA and Australia. Personality and Individual Differences, 13, 443-449.
  • Güvenç, F. (2019). Üniversite Öğrencilerinde Bilişsel Esneklik ve Belirsizliğe Tahammülsüzlük ile Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişki (Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • İnanç, Y. B. and Yerlikaya, E. E. (2014). Kişilik Kuramları. (9. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karancı, A.N., Dirik, G. and Yorulmaz, O. (2007). Eysenck Kişilik Anketi -Gözden Geçirilmiş Kısaltılmış Formu’nun (EKA-GGK) Türkiye’de Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması.Türk Psikiyatri Dergisi, 18(3), 254-261.
  • Martin, M. M. and Anderson, C. M.(1998). The cognitive flexibility scale: Three validity studies. Communication Reports, 11(1), 1-9. doi: 10.1080/08934219809367680
  • Martin, M. M., and Rubin, R. B. (1995). A new measure of cognitive flexibility. Psychological Reports, 76(2), 623-626. Retrieved from https://doi.org/10.2466/pr0.1995.76.2.623
  • Mete, C. (2006). İlköğretim Okullarında Çalışan Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ile İş Tatminleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Murray, N., Hirt, E. R., Sujan, H. and Sujan, M. (1990). The influence of mood on categorization: A cognitive flexibility interpretation. Journal of Personality and Social Psychology, 59(3), 411-425.
  • Öz, S. (2012). Ergenlerin Cinsiyet, Sosyo-Ekonomik ve Öğrenim Kademesi Düzeylerine Göre Bilişsel Esneklik, Uyum ve Kaygı Puanları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi).Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pallant, J. (2001). SPSS survival manual. Buckingham: Open University Press.
  • Shevlin M, Bailey F, Adamson G ve ark. (2002) Examining the factor structure and sources of differential functioning of the Eysenck Personality Questionnaire Revised-Abbreviated. Pers Individ Dif, 32: 479- 487.
  • Şahin, H. and Ünüvar, P. (2011). Eğitim fakütesi öğrencilerinin empatik becerileri ve kişilik özelliklerinin incelenmesi. Education Sciences, 6(1), 1216-1226.
  • Turan, N., Durgun, H., Kaya, H., Ertaş, G., ve Kuvan, D. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin stres durumları ile bilişsel esneklik düzeyleri arasındaki ilişki. Jaren, 5(1), 59-66. doi:10.5222/jaren.2019.43265
  • Tunç, E. and Aliyev, R. (2015). Lisansüstü öğrencilerinin kişilik özelliklerinin incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 14(4), 949-963.
  • Türküm, S. (2000). Stresle Başa çıkma biçimi, iyimserlik, bilişsel çarpıtma düzeyleri ve psikolojik yardım almaya ilişkin tutumlar arasındaki ilişkiler: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 1-16. Retrieved from https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/handle/11421/562

Investigation of the Relationship between Cognitive Flexibility Levels and Personal Features of University Students

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 2, 142 - 151, 01.09.2020
https://doi.org/10.17220/ijpes.2020.02.013

Öz

The purpose of this study was to examine the relationship between cognitive flexibility levels and personality traits of university students and whether these variables differ according to gender, education department, cigarette and alcohol use. The research was carried out with 151 students studying in the English language education, physical education and sports, science education, public relations and advertising departments of Karadeniz Technical University. "Cognitive Flexibility Scale" was used to measure the level of cognitive flexibility, "Eysenck Personality Questionnaire Short Form" to measure personality characteristics and "Personal Information Form" created by the researcher was used for personal information. Independent Sample T-Test, One Way Variance Analysis ANOVA and Pearson Correlation Coefficient were used in the analysis of the data. The analyses were carried out in SPSS 22.0 program. The results of the research showed that there was a negative relationship between cognitive flexibility and neuroticism and a positive relationship between cognitive flexibility and extraversion. According to another result only estraversion scores differ by gender. Women's extraversion scores were higher than men's scores. The variables don't differ according to the education department. Cognitive flexibility and psychoticism scores differ between smokers and non-smokers. In addition neuroticism and psychoticism scores differ between individuals who consume alcohol and do not consume alcohol. The findings were discussed based on the literature and suggestions for future research were presented.

Kaynakça

  • Acet, M., Canbaz, M., Yılmaz, T., Şahin, M. and Işık, U. (2016). Taekwondo hakemleri ile antrenörlerinin ego, kişilik ve saldırganlık düzeylerinin cinsiyet faktörüne göre incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sportt, 4(1), 156-162.
  • Başsu, D. A. (2016). Öğretmenlerin Bazı Demografik Özelliklerine Göre Bilişsel Esneklik ile Öğrencilerinin Bilişsel Esneklik Düzeylerinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Baymur, F. (1993). Genel Psikoloji, İstanbul: İnkılap Kitapevi.
  • Bedel, A. and Ulubey, E. (2015). Ergenlerde başa çıkma stratejilerini açıklamada bilişsel esnekliğin rolü. Elektronik https://doi.org/10.17755/esosder.91623 Bilimler Dergisi, (55), 291-300. Retreived from
  • Bilgin, M. (2017). Ergenlerin beş faktör kişilik özelliği ile bilişsel esneklik ilişkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(62), 945-954. 14.04.2020 Retrieved from http://dergipark.gov.tr/esosder
  • Bouchard, G., Lussier, Y., and Sabourin, S. (1999). Personality and Marital Adjustment: Utility of the Five- Factor Model of Personality. Journal of Marriage and the Family, 61(3), 651. doi:10.2307/353567
  • Büyükçiçek, Ö., Tuğal, Ö., Cengisiz, C.,Özenli, Y. and Topal, K. (2014). Sigara bırakma merkezine başvuranlarda kişilik özellikleri. Adana Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi Tıp Dergisi, 2(1), 1-4. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/310619562
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K.E., Akgün, E.Ö., Karadeniz, Ş. and Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. (19. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cegala, D. J. (1981). Interaction involvement: A cognitive dimension of communicative competence. Communication Education, 30(2), 109–121. doi:10.1080/03634528109378460
  • Canas, J., Quesada, J., Antoli, A., and Fajardo, I. (2003). Cognitive flexibility and adaptability to environmental changes in dynamic complex problem-solving tasks. Ergonomics, 46(5), 482–501. doi:10.1080/0014013031000061640
  • Çatal, M.T. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Kişilik Özelliklerine Göre Psikolojik Yardım Alma Tutumları (Yüksek Lisans Tezi). Ondokuzmayıs Üniversitesi,Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çelikkaleli, Ö. (2014). Bilişsel esneklik ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Eğitim ve Bilim, 39(176), 339-346. Retreived from http://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.3466
  • Çuhadaroğlu, A. (2011). Bilişsel Esnekliğin Yordayıcıları (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Deak, G. O. (2003). The development of cognitive flexibility and language abilities. Advances in Child Development and Behavior, 31, 271-327.
  • Demir, S. B. (Translation ed.). (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem Yaklaşımları (3. Baskı). Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Deniz, Ü. and Kesicioğlu, O. S. (2012). Okul öncesi öğretmen adaylarının kişilik özelliklerinin bazı değişkenlerle ilişkisinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(2), 1-13.
  • Diril, A. (2011). Lise Öğrencilerinin Bilişsel Esneklik Düzeylerinin Sosyo-demografik Değişkenler ve Öfke Düzeyi ile Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişki Açısından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eşiyok, S.V. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Cinsiyetlerine ve Bilişsel Esneklik Düzeylerine Göre Romantik İlişki İnançlarının İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Francis, LJ, Brown, LB, Philipchalk, R et al. (1992). The development of an abbreviated form of the Revised Eysenck Personality Questionnaire (EPQR-A): its use among students in England, Canada, the USA and Australia. Personality and Individual Differences, 13, 443-449.
  • Güvenç, F. (2019). Üniversite Öğrencilerinde Bilişsel Esneklik ve Belirsizliğe Tahammülsüzlük ile Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişki (Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • İnanç, Y. B. and Yerlikaya, E. E. (2014). Kişilik Kuramları. (9. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karancı, A.N., Dirik, G. and Yorulmaz, O. (2007). Eysenck Kişilik Anketi -Gözden Geçirilmiş Kısaltılmış Formu’nun (EKA-GGK) Türkiye’de Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması.Türk Psikiyatri Dergisi, 18(3), 254-261.
  • Martin, M. M. and Anderson, C. M.(1998). The cognitive flexibility scale: Three validity studies. Communication Reports, 11(1), 1-9. doi: 10.1080/08934219809367680
  • Martin, M. M., and Rubin, R. B. (1995). A new measure of cognitive flexibility. Psychological Reports, 76(2), 623-626. Retrieved from https://doi.org/10.2466/pr0.1995.76.2.623
  • Mete, C. (2006). İlköğretim Okullarında Çalışan Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ile İş Tatminleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Murray, N., Hirt, E. R., Sujan, H. and Sujan, M. (1990). The influence of mood on categorization: A cognitive flexibility interpretation. Journal of Personality and Social Psychology, 59(3), 411-425.
  • Öz, S. (2012). Ergenlerin Cinsiyet, Sosyo-Ekonomik ve Öğrenim Kademesi Düzeylerine Göre Bilişsel Esneklik, Uyum ve Kaygı Puanları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi).Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pallant, J. (2001). SPSS survival manual. Buckingham: Open University Press.
  • Shevlin M, Bailey F, Adamson G ve ark. (2002) Examining the factor structure and sources of differential functioning of the Eysenck Personality Questionnaire Revised-Abbreviated. Pers Individ Dif, 32: 479- 487.
  • Şahin, H. and Ünüvar, P. (2011). Eğitim fakütesi öğrencilerinin empatik becerileri ve kişilik özelliklerinin incelenmesi. Education Sciences, 6(1), 1216-1226.
  • Turan, N., Durgun, H., Kaya, H., Ertaş, G., ve Kuvan, D. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin stres durumları ile bilişsel esneklik düzeyleri arasındaki ilişki. Jaren, 5(1), 59-66. doi:10.5222/jaren.2019.43265
  • Tunç, E. and Aliyev, R. (2015). Lisansüstü öğrencilerinin kişilik özelliklerinin incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 14(4), 949-963.
  • Türküm, S. (2000). Stresle Başa çıkma biçimi, iyimserlik, bilişsel çarpıtma düzeyleri ve psikolojik yardım almaya ilişkin tutumlar arasındaki ilişkiler: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 1-16. Retrieved from https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/handle/11421/562
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Research Article
Yazarlar

Seda Tüfekçibaşı

Mustafa Şahin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tüfekçibaşı, S., & Şahin, M. (2020). Investigation of the Relationship between Cognitive Flexibility Levels and Personal Features of University Students. International Journal of Psychology and Educational Studies, 7(2), 142-151. https://doi.org/10.17220/ijpes.2020.02.013