Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Mediating Role of Cognitive Flexibility in the Effect of Empathic Tendency on Teacher Professionalism

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 1, 124 - 134, 27.01.2021
https://doi.org/10.17220/ijpes.2021.8.1.167

Öz

The aim of the study was to determine whether cognitive flexibility had a mediating role in the effect of empathic tendencies of physical education and sports teachers on their professionalism. Empathic Tendency, Teacher Professionalism and Cognitive Flexibility Scales were used in the study with personal information form. A total of 283 physical education and sports teachers, 85 (30%) female and 198 (70%) male, voluntarily participated in the study. In the analysis of data, The Shapiro-Wilk normality test was used to determine if data set had a normal distribution or not. Kaiser-Mayer-Olkin (KMO) coefficient and Bartlett test were used to determine the suitability of the data for factor analysis. The theoretically created model was tested with a structural equation model. In the study, descriptive statistics were used in order to determine the average scores obtained from the scales. AMOS and SPSS package programs were used for analysis of data set. It was determined that the participants' Empathic Tendency, Professionalism and Cognitive Flexibility levels were high. Also, all variables were determined to had a significant correlation between each other. It was determined that all variables positively affected each other, empathic tendency predicted both cognitive flexibility and teacher professionalism at certain rates (40%-28%), and cognitive flexibility had a mediating role in the relationship between empathic tendency and teacher professionalism. As a result, multifaceted and effective studies that will increase the empathic tendency and cognitive flexibility levels should be carried out.

Kaynakça

  • Agezo, C. K. (2009). School reforms in Ghana: A challenge to teacher quality and professionalism. IFE Psychologia: An International Journal, 17(2), 40-64. doi:10.4314/ifep.v17i2.45302
  • Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173.
  • Bayhan, G. (2011). Öğretmenlerin profesyonelliğinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Cansoy, R., & Parlar, H. (2017). Examining the relationships between the level of schools for being professional learning communities and teacher professionalizm. Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 5(3), 13-27.
  • Cardom, R. D. (2016). The mediating role of cognitive flexibility on the relationship between cross-race interactions and psychological well-being (Doctoral dissertation). The University of Kentucky, Kentucky.
  • Carlgren, I. (1999). Professionalism and teachers as designers. Journal of Curriculum Studies, 31(1), 43-56. doi:10.1080/002202799183287
  • Cerit, Y. (2012). Okulun bürokratik yapısı ile sınıf öğretmenlerinin profesyonel davranışları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 18(4), 497-521
  • Çelik, M. (2015). Öğretmenlerin mesleki profesyonelliği ile tükenmişlikleri arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi). Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Çelikkaleli, Ö. (2014). Bilişsel Esneklik Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirliği. Eğitim ve Bilim, 39(176), 339-346.
  • Çeti̇nkaya Uslusoy, E, Paslı Gürdoğan, E. (2019). Hemşirelerde empatik eğilim meslektaş dayanışmasını etkiliyor mu? Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 19-29. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/amusbfd/issue/42985/481032
  • Dökmen, Ü. (2011). Sanatta ve günlük yaşamda iletişim çatışmaları ve empati. Remzi.
  • Duru, E. (2002). Öğretmen adaylarında empatik eğilim düzeyinin bazı psikososyal değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(12), 21–35.
  • Günay, M. (2019). Beden eğitimi öğretmenlerinin empatik eğilimleri ile öğrencilerinin öğretmene yönelik yakınlık algısı arasindaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Güngör, N. B. (2019). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik düzeyinin öğretmen profesyonelizmine olan etkisinde bilişsel esnekliğin aracılık rolü (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hargreaves, A. (2000). Four ages of professionalism and professional learning. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 6(2), 151-182.
  • Hess, F. M., & Fennell, M. (2015). Point-counterpoint: Teacher professionalism. Kappa Delta Pi Record, 51(4), 159. doi:10.1080/00228958.2015.1089618
  • Hoy, W. K., & Sabo, D. J. (1998). Quality middle schools: Open and healthy. Thousand Oaks, CA: Corwin.
  • Hoy, W. K., Smith, P. A., & Sweetland, S. R. (2002). The development of the organizational climate index for high schools: Its measure and relationship to faculty trust. The High School Journal, 86(2), 38-49.
  • Jonassen, D. H. & Grabowski, B. (1993). Handbook of individual differences, learning and instruction. Lawrence Erlbaum Associates.
  • Kaçay, Z. (2015). Beden eğitimi öğretmenlerine göre okul yöneticilerinin etik liderlik davranışlarının örgütsel bağlılık ve yaşam doyumuna etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Kaçay, Z. ve Soyer, F. (2020). İş yeri yılmazlığının yordayıcıları örgütsel güven, lider-üye etkileşimi ve iş yeri maneviyatı. LAP LAMBERT Academic Publishing (2020-05-21). Kaçay, Z., Soyer, F. & Eskiler, E. (2020). Analysis of the ethical leadership behaviors’ effect on life satisfaction and mediation effect of organizational commitment. Khazar Journal of Humanities and Social Sciences, 23(1), 114-123. DOI: 10.5782/2223-2621.2020.23.1. 114
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler. Nobel.
  • Kaya, B., & Çolakoğlu, Ö. (2015). Empati düzeyi belirleme ölçeği (EDBÖ) uyarlama çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 17-30. doi: 10.17679/iuefd.16127895
  • Kılınç, A. Ç., Cemaloğlu, N., & Savaş, G. (2015). The relationship between teacher leadership, teacher professionalism, and perceived stress. Eurasian Journal of Educational Rearch, 58, 1-26.
  • Kılınç, A.Ç. (2014). Öğretmen profesyonelizminin bir yordayıcısı olarak okul kültürü. Eğitim ve Bilim, 39, 105-118.
  • Koşar, S. (2015). Öğretmen profesyonelizminin yordayıcıları olarak okul müdürüne güven ve öz yeterlik. Eğitim ve Bilim, 40(181), 255-270.
  • Kuzgun, Y. (2006). İlköğretimde rehberlik, Nobel.
  • Lawrence, E. J., Shaw, P., Baker, D., Baron-Cohen, S., & David, A. S. (2004). Measuring empathy: Reliability and validity of the empathy quotient. Psychological Medicine, 34(5), 911-920. doi: 10.1017/S0033291703001624
  • Leech, N. L., Barrett, K. C., & Morgan, G. A. (2005). SPSS for intermediate statistics: Use and interpretation. Psychology Press.
  • Lin, W. L., Tsai, P. H., Lin, H. Y., & Chen, H. C. (2014). How does emotion influence different creative performances? The mediating role of cognitive flexibility. Cognition & Emotion, 28(5), 834-844.
  • Mackey, J., & Evans, T. (2011). Interconnecting networks of practice for professional learning. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 12(3), 1-18.
  • Martin, M. M., & Anderson, C. M. (1998). The cognitive flexibility scale: Three validity studies. Communication Repots, 11, 1-9.
  • Martin, M. M., & Rubin, R. B. (1995). A new measure of cognitive flexibility. Psychological Reports, 76(2), 623-626.
  • Meydan, C. H., & Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. Detay.
  • Moomaw, W. & Pearson, L. C. (2005). The relationship between teacher autonomy and stress, work satisfaction, empowerment, and professionalism. Educational Research Quarterly, 29(1), 38-54.
  • Osgood, J., Gordon, V., & Philips, J. (2010). Municipal clerks: Examining a model of job satisfaction. Public Personnel Management, 39(4), 327-352.
  • Phalet, K., & Kosic, A. (2006). Acculturation in European societies. In D. Sam & J.W. Berry (eds), The Cambridge handbook of acculturation psychology (pp. 331-348). CUP
  • Siegel, D. J. (2001). Toward an interpersonal neurobiology of the developing mind: Attachment, ‘‘mindsight’’, and neural integration. Infant Mental Health Journal, 22, 67–94
  • Stahl, L., & Pry, R. (2005). Attentional flexibility and perseveration: Developmental aspects in young children. Child Neuropsychology, 11(2), 175-189.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. California State University.
  • Tschannen-Moran, M., Parish, J., & DiPaola, M. F. (2006). School climate and state standards: How interpersonal relationships influence student achievement. Journal of School Leadership, 16, 386-415.
  • Yu, Y., Yu, Y., & Lin, Y. (2019). Anxiety and depression aggravate impulsiveness: the mediating and moderating role of cognitive flexibility. Psychology, Health & Medicine, 1-12.
Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 1, 124 - 134, 27.01.2021
https://doi.org/10.17220/ijpes.2021.8.1.167

Öz

Kaynakça

  • Agezo, C. K. (2009). School reforms in Ghana: A challenge to teacher quality and professionalism. IFE Psychologia: An International Journal, 17(2), 40-64. doi:10.4314/ifep.v17i2.45302
  • Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173.
  • Bayhan, G. (2011). Öğretmenlerin profesyonelliğinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Cansoy, R., & Parlar, H. (2017). Examining the relationships between the level of schools for being professional learning communities and teacher professionalizm. Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 5(3), 13-27.
  • Cardom, R. D. (2016). The mediating role of cognitive flexibility on the relationship between cross-race interactions and psychological well-being (Doctoral dissertation). The University of Kentucky, Kentucky.
  • Carlgren, I. (1999). Professionalism and teachers as designers. Journal of Curriculum Studies, 31(1), 43-56. doi:10.1080/002202799183287
  • Cerit, Y. (2012). Okulun bürokratik yapısı ile sınıf öğretmenlerinin profesyonel davranışları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 18(4), 497-521
  • Çelik, M. (2015). Öğretmenlerin mesleki profesyonelliği ile tükenmişlikleri arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi). Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Çelikkaleli, Ö. (2014). Bilişsel Esneklik Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirliği. Eğitim ve Bilim, 39(176), 339-346.
  • Çeti̇nkaya Uslusoy, E, Paslı Gürdoğan, E. (2019). Hemşirelerde empatik eğilim meslektaş dayanışmasını etkiliyor mu? Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 19-29. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/amusbfd/issue/42985/481032
  • Dökmen, Ü. (2011). Sanatta ve günlük yaşamda iletişim çatışmaları ve empati. Remzi.
  • Duru, E. (2002). Öğretmen adaylarında empatik eğilim düzeyinin bazı psikososyal değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(12), 21–35.
  • Günay, M. (2019). Beden eğitimi öğretmenlerinin empatik eğilimleri ile öğrencilerinin öğretmene yönelik yakınlık algısı arasindaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Güngör, N. B. (2019). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik düzeyinin öğretmen profesyonelizmine olan etkisinde bilişsel esnekliğin aracılık rolü (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hargreaves, A. (2000). Four ages of professionalism and professional learning. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 6(2), 151-182.
  • Hess, F. M., & Fennell, M. (2015). Point-counterpoint: Teacher professionalism. Kappa Delta Pi Record, 51(4), 159. doi:10.1080/00228958.2015.1089618
  • Hoy, W. K., & Sabo, D. J. (1998). Quality middle schools: Open and healthy. Thousand Oaks, CA: Corwin.
  • Hoy, W. K., Smith, P. A., & Sweetland, S. R. (2002). The development of the organizational climate index for high schools: Its measure and relationship to faculty trust. The High School Journal, 86(2), 38-49.
  • Jonassen, D. H. & Grabowski, B. (1993). Handbook of individual differences, learning and instruction. Lawrence Erlbaum Associates.
  • Kaçay, Z. (2015). Beden eğitimi öğretmenlerine göre okul yöneticilerinin etik liderlik davranışlarının örgütsel bağlılık ve yaşam doyumuna etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Kaçay, Z. ve Soyer, F. (2020). İş yeri yılmazlığının yordayıcıları örgütsel güven, lider-üye etkileşimi ve iş yeri maneviyatı. LAP LAMBERT Academic Publishing (2020-05-21). Kaçay, Z., Soyer, F. & Eskiler, E. (2020). Analysis of the ethical leadership behaviors’ effect on life satisfaction and mediation effect of organizational commitment. Khazar Journal of Humanities and Social Sciences, 23(1), 114-123. DOI: 10.5782/2223-2621.2020.23.1. 114
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler. Nobel.
  • Kaya, B., & Çolakoğlu, Ö. (2015). Empati düzeyi belirleme ölçeği (EDBÖ) uyarlama çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 17-30. doi: 10.17679/iuefd.16127895
  • Kılınç, A. Ç., Cemaloğlu, N., & Savaş, G. (2015). The relationship between teacher leadership, teacher professionalism, and perceived stress. Eurasian Journal of Educational Rearch, 58, 1-26.
  • Kılınç, A.Ç. (2014). Öğretmen profesyonelizminin bir yordayıcısı olarak okul kültürü. Eğitim ve Bilim, 39, 105-118.
  • Koşar, S. (2015). Öğretmen profesyonelizminin yordayıcıları olarak okul müdürüne güven ve öz yeterlik. Eğitim ve Bilim, 40(181), 255-270.
  • Kuzgun, Y. (2006). İlköğretimde rehberlik, Nobel.
  • Lawrence, E. J., Shaw, P., Baker, D., Baron-Cohen, S., & David, A. S. (2004). Measuring empathy: Reliability and validity of the empathy quotient. Psychological Medicine, 34(5), 911-920. doi: 10.1017/S0033291703001624
  • Leech, N. L., Barrett, K. C., & Morgan, G. A. (2005). SPSS for intermediate statistics: Use and interpretation. Psychology Press.
  • Lin, W. L., Tsai, P. H., Lin, H. Y., & Chen, H. C. (2014). How does emotion influence different creative performances? The mediating role of cognitive flexibility. Cognition & Emotion, 28(5), 834-844.
  • Mackey, J., & Evans, T. (2011). Interconnecting networks of practice for professional learning. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 12(3), 1-18.
  • Martin, M. M., & Anderson, C. M. (1998). The cognitive flexibility scale: Three validity studies. Communication Repots, 11, 1-9.
  • Martin, M. M., & Rubin, R. B. (1995). A new measure of cognitive flexibility. Psychological Reports, 76(2), 623-626.
  • Meydan, C. H., & Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. Detay.
  • Moomaw, W. & Pearson, L. C. (2005). The relationship between teacher autonomy and stress, work satisfaction, empowerment, and professionalism. Educational Research Quarterly, 29(1), 38-54.
  • Osgood, J., Gordon, V., & Philips, J. (2010). Municipal clerks: Examining a model of job satisfaction. Public Personnel Management, 39(4), 327-352.
  • Phalet, K., & Kosic, A. (2006). Acculturation in European societies. In D. Sam & J.W. Berry (eds), The Cambridge handbook of acculturation psychology (pp. 331-348). CUP
  • Siegel, D. J. (2001). Toward an interpersonal neurobiology of the developing mind: Attachment, ‘‘mindsight’’, and neural integration. Infant Mental Health Journal, 22, 67–94
  • Stahl, L., & Pry, R. (2005). Attentional flexibility and perseveration: Developmental aspects in young children. Child Neuropsychology, 11(2), 175-189.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. California State University.
  • Tschannen-Moran, M., Parish, J., & DiPaola, M. F. (2006). School climate and state standards: How interpersonal relationships influence student achievement. Journal of School Leadership, 16, 386-415.
  • Yu, Y., Yu, Y., & Lin, Y. (2019). Anxiety and depression aggravate impulsiveness: the mediating and moderating role of cognitive flexibility. Psychology, Health & Medicine, 1-12.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Zülbiye Kaçay Bu kişi benim 0000-0002-9794-0888

Nuri Berk Güngör Bu kişi benim 0000-0002-6579-9146

Fikret Soyer Bu kişi benim 0000-0002-9910-8198

Yayımlanma Tarihi 27 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaçay, Z., Güngör, N. B., & Soyer, F. (2021). The Mediating Role of Cognitive Flexibility in the Effect of Empathic Tendency on Teacher Professionalism. International Journal of Psychology and Educational Studies, 8(1), 124-134. https://doi.org/10.17220/ijpes.2021.8.1.167