Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 1, 196 - 210, 31.01.2022

Öz

Kaynakça

  • Atkinson, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J., & Nolen-Hoeksema, S. (2010). Hilgard’s ıntroduction to psychology (Psikolojiye giriş), (6. Baskı), Çev. Yavuz Alogan, Arkadaş.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Boeree, C. G. (2006). Abraham Maslow. Personality Theories (p.1-11).
  • Carroll, M., Goldman, S., Britos, L., Koh, J., Royalty, A., & Hornstein, M. (2010). Destination, imagination and the fires within: Design thinking in a middle school classroom. International Journal of Art & Design Education, 29(1), 37-53.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni; Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Çev. Ed.). Eğiten.
  • Dam, R. & Siang, T. (2018a). What is design Thinking and Why Is It So Popular? https://www.interaction-design.org/literature/article/what-is-design-thinking-and-why-is-it-so-popular. (Erişim Tarihi: 02.01.2021)
  • Dam, R. &Siang, T. (2018b). Stages in the design thinking process. https://www.interaction-design.org/literature/article/5-stages-in-the-design-thinking-process. (Erişim Tarihi:12.01.2021)
  • Demirel, Ö. (2008). Yapılandırmacı eğitim. Eğitim ve Öğretimde ÇağdaşYaklaşımlar Sempozyumu, 03-04 Nisan 2008. İstanbul: Harp Akademileri Basımevi.
  • Doppelt, Y.,Mehalik, M. M., Schunn, C. D., Silk, E. &Krysinski, D. (2008). Engagement and achievements: A casestudy of design-based learning in a science context. Journal of TechnologyEducation, 19(2), 22-39.
  • Dorie, B. L. C ardella, M. and Svarovsky, G. N. (2014). Capturing the design thinking of young children ınteracting with a parent. School of Engineering Education Graduate Student Series. Paper 52. http://docs.lib.purdue.edu/enegs/52
  • Ecke, Y. V., Chope, R. C. & Emmelkaamp, P. M. (2006). Bowlby and Bowen: Attachment theory. Counselling and Clinical Psychology Journal, 3(2).81-108
  • Ellefson, M. R.,Brinker, R. A., Vernacchio, V. J. &Schunn, C. D. (2008). Design-based learning for biology. Biochemistry and Molecular Biology Education, 36(4), 292-298.
  • Ercan, S. (2014). Fen eğitiminde mühendislik uygulamalarının kullanımı: tasarım temelli fen eğitimi (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi,İstanbul.
  • Erden, Ş. & Yalçın, V. (2021). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımına göre hazırlanan okul öncesi STEM etkinliklerinin çocukların problem çözme becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 11(3), 1239-1250. DOI: 10.24315/tred.789922
  • Ersanlı, K., & Koçyiğit, M. (2013). Ait olma ölçeği'nin psikometrik özellikleri. Electronic Turkish Studies, 8(12).
  • Fer, S. ve Cırık, İ. (2007). Yapılandırmacı öğrenme-kuramdan uygulamaya. Morpa Yayınları
  • Fortus, D.,Dershimer, R. C., Krajcik, J. S., Marx, R. W., & Mamlok-Naaman, R. (2004). Design-based science and student learning. Journal of Research in ScienceTeaching, 41(10), 1081-1110.
  • Gerrig, R. J., & Zimbardo, P. G. (2017). Psikoloji ve yaşam (Çev. Gamze Sart, ). Nobel.
  • Golafshani, N. (2003). Understanding reliability and validity in qualitative research. The qualitative report, 8(4), 597-606.
  • Kröper, M., Fay, D., Lindberg, T., &Meinel, C. (2011). Interrelations between motivation, creativity and emotions in design thinking processes–an empirical study based on regulatory focus theory. In Design Creativity (pp. 97-104). Springer.
  • Marshall, C. and Rossman, G. B. (2014). Design in qualitative research. Sage.
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling for qualitative research. Family practice, 13(6), 522-526.
  • Maxwell, J. A. (2008). Designing a qualitative study. The SAGE handbook of applied social research methods, 2, 214-253.
  • MEB. (2013). http://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf (Erişim Tarihi: 10.07.2021).
  • Merriam, S. B.,&Grenier, R. S. (2019). Qualitative research in practice: Examples fo rdiscussion and analysis. Jossey-BassPublishers.
  • Moggridge, B. (2010). Design Thinking: Dear Don. http://www.core77.com/posts/17042/design-thinking-dear-don-17042 (Erişim Tarihi: 10.01.2021)
  • Neuman, W. L., and Robson, K. (2014). Basics of social research. Pearson Canada Toronto.
  • Noel, L. A.,&Liub, T. L. (2017). Using design thinking to create a new education paradigm for elementary level children for higher student engagement and success. Design and Technology Education, 22(1), n1.
  • Parlar, Z., Soybora, E. K., Burhan, M. S., & Davaslıgil, S. (2017). Systematic design and design thinking approach for conceptual design process: Small household appliance design. Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 21(5), 1100-1109.
  • Philips, D. C.,&Soltis, J. F. (2005). Öğrenme: Perspektifler (S. Durmuş, Çev.). Nobel.
  • Shifron, R. (2010). Adler's need to belong as the key for mental health. Journal of Individual Psychology, 66(1), 10-29.
  • Şahin, E., (2019). Tasarım Odaklı düşünme yönteminin benlik saygısı ve yaratıcılık ile bilişsel ve duygusal bağlamda ilişkilendirilmesi: Bir etkinlik çalışması. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Uzun, H. (2019).21. yüzyıl becerisi olarak vatandaşlık ve kültür. E. ÖMEROĞLU Ve H. ŞAHİN (Ed.), 21. Yüzyıl Çocuklarının Eğitimi: 6 c modeli içinde (21/62-71). Eğiten kitap.
  • VonGlasersfeld, E. (2013). Radical constructivism (Vol. 6). Routledge.
  • Wendell, K. B. (2008). The theoretical and empirical basis for design-based science instruction for children. Qualifying Paper, Tufts University.
  • Wheatley, G. H. (1991). Constructivist perspectives on science and mathematics learning. Science Education, 75(1), 9-21.
  • Yalçın, V. (2019). Kuram, öğretim modeli, uygulama yöntemi ve çalışma planı bağlamında STEM. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7( 90), 356-368.
  • Yalçın, V.,& Erden, Ş. (2021). The effect of STEM activities prepared according to the design thinking model on preschool children's creativity and problem-solving skills. Thinking Skills and Creativity, 100864.
  • Yalçın, V., (2020). Tasarım odaklı düşünm emodeline göre hazırlanan okul öncesi stem etkinliklerinin çocukların yaratıcılık ve problem çözme beceriler iüzerin eetkisinin incelenmesi [Yayınlanmış doktora tezi]. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.

Design Thinking Model in Early Childhood Education

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 1, 196 - 210, 31.01.2022

Öz

This study aims to investigate the usability of the design thinking model for the education of pre-school children and the effects of the activities performed in line with the design thinking model on children. This research was conducted as a case study of 16 teachers working in a private school. Research data were collected through interviews with teachers and analyzed using the content analysis method. The analysis results demonstrated that the design thinking model could be easily used in the education of pre-school children. The Design Thinking model improves children's creativity, problem-solving, cooperation, communication, curiosity, questioning, and empathy. It allows children to express their ideas freely and supports social, emotional, language, and cognitive developmental domains. Also, the design-oriented learning process appears to actively involve children in the learning process, enable peer learning, and give children self-confidence. On the other hand, while the design thinking model does not seem to be a problem for children aged 4 and 5, children aged 3 have issues in task sharing, being a group, belonging to a group, fulfilling duties and responsibilities. or tap here to enter text.

Kaynakça

  • Atkinson, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J., & Nolen-Hoeksema, S. (2010). Hilgard’s ıntroduction to psychology (Psikolojiye giriş), (6. Baskı), Çev. Yavuz Alogan, Arkadaş.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Boeree, C. G. (2006). Abraham Maslow. Personality Theories (p.1-11).
  • Carroll, M., Goldman, S., Britos, L., Koh, J., Royalty, A., & Hornstein, M. (2010). Destination, imagination and the fires within: Design thinking in a middle school classroom. International Journal of Art & Design Education, 29(1), 37-53.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni; Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Çev. Ed.). Eğiten.
  • Dam, R. & Siang, T. (2018a). What is design Thinking and Why Is It So Popular? https://www.interaction-design.org/literature/article/what-is-design-thinking-and-why-is-it-so-popular. (Erişim Tarihi: 02.01.2021)
  • Dam, R. &Siang, T. (2018b). Stages in the design thinking process. https://www.interaction-design.org/literature/article/5-stages-in-the-design-thinking-process. (Erişim Tarihi:12.01.2021)
  • Demirel, Ö. (2008). Yapılandırmacı eğitim. Eğitim ve Öğretimde ÇağdaşYaklaşımlar Sempozyumu, 03-04 Nisan 2008. İstanbul: Harp Akademileri Basımevi.
  • Doppelt, Y.,Mehalik, M. M., Schunn, C. D., Silk, E. &Krysinski, D. (2008). Engagement and achievements: A casestudy of design-based learning in a science context. Journal of TechnologyEducation, 19(2), 22-39.
  • Dorie, B. L. C ardella, M. and Svarovsky, G. N. (2014). Capturing the design thinking of young children ınteracting with a parent. School of Engineering Education Graduate Student Series. Paper 52. http://docs.lib.purdue.edu/enegs/52
  • Ecke, Y. V., Chope, R. C. & Emmelkaamp, P. M. (2006). Bowlby and Bowen: Attachment theory. Counselling and Clinical Psychology Journal, 3(2).81-108
  • Ellefson, M. R.,Brinker, R. A., Vernacchio, V. J. &Schunn, C. D. (2008). Design-based learning for biology. Biochemistry and Molecular Biology Education, 36(4), 292-298.
  • Ercan, S. (2014). Fen eğitiminde mühendislik uygulamalarının kullanımı: tasarım temelli fen eğitimi (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi,İstanbul.
  • Erden, Ş. & Yalçın, V. (2021). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımına göre hazırlanan okul öncesi STEM etkinliklerinin çocukların problem çözme becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 11(3), 1239-1250. DOI: 10.24315/tred.789922
  • Ersanlı, K., & Koçyiğit, M. (2013). Ait olma ölçeği'nin psikometrik özellikleri. Electronic Turkish Studies, 8(12).
  • Fer, S. ve Cırık, İ. (2007). Yapılandırmacı öğrenme-kuramdan uygulamaya. Morpa Yayınları
  • Fortus, D.,Dershimer, R. C., Krajcik, J. S., Marx, R. W., & Mamlok-Naaman, R. (2004). Design-based science and student learning. Journal of Research in ScienceTeaching, 41(10), 1081-1110.
  • Gerrig, R. J., & Zimbardo, P. G. (2017). Psikoloji ve yaşam (Çev. Gamze Sart, ). Nobel.
  • Golafshani, N. (2003). Understanding reliability and validity in qualitative research. The qualitative report, 8(4), 597-606.
  • Kröper, M., Fay, D., Lindberg, T., &Meinel, C. (2011). Interrelations between motivation, creativity and emotions in design thinking processes–an empirical study based on regulatory focus theory. In Design Creativity (pp. 97-104). Springer.
  • Marshall, C. and Rossman, G. B. (2014). Design in qualitative research. Sage.
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling for qualitative research. Family practice, 13(6), 522-526.
  • Maxwell, J. A. (2008). Designing a qualitative study. The SAGE handbook of applied social research methods, 2, 214-253.
  • MEB. (2013). http://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf (Erişim Tarihi: 10.07.2021).
  • Merriam, S. B.,&Grenier, R. S. (2019). Qualitative research in practice: Examples fo rdiscussion and analysis. Jossey-BassPublishers.
  • Moggridge, B. (2010). Design Thinking: Dear Don. http://www.core77.com/posts/17042/design-thinking-dear-don-17042 (Erişim Tarihi: 10.01.2021)
  • Neuman, W. L., and Robson, K. (2014). Basics of social research. Pearson Canada Toronto.
  • Noel, L. A.,&Liub, T. L. (2017). Using design thinking to create a new education paradigm for elementary level children for higher student engagement and success. Design and Technology Education, 22(1), n1.
  • Parlar, Z., Soybora, E. K., Burhan, M. S., & Davaslıgil, S. (2017). Systematic design and design thinking approach for conceptual design process: Small household appliance design. Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 21(5), 1100-1109.
  • Philips, D. C.,&Soltis, J. F. (2005). Öğrenme: Perspektifler (S. Durmuş, Çev.). Nobel.
  • Shifron, R. (2010). Adler's need to belong as the key for mental health. Journal of Individual Psychology, 66(1), 10-29.
  • Şahin, E., (2019). Tasarım Odaklı düşünme yönteminin benlik saygısı ve yaratıcılık ile bilişsel ve duygusal bağlamda ilişkilendirilmesi: Bir etkinlik çalışması. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Uzun, H. (2019).21. yüzyıl becerisi olarak vatandaşlık ve kültür. E. ÖMEROĞLU Ve H. ŞAHİN (Ed.), 21. Yüzyıl Çocuklarının Eğitimi: 6 c modeli içinde (21/62-71). Eğiten kitap.
  • VonGlasersfeld, E. (2013). Radical constructivism (Vol. 6). Routledge.
  • Wendell, K. B. (2008). The theoretical and empirical basis for design-based science instruction for children. Qualifying Paper, Tufts University.
  • Wheatley, G. H. (1991). Constructivist perspectives on science and mathematics learning. Science Education, 75(1), 9-21.
  • Yalçın, V. (2019). Kuram, öğretim modeli, uygulama yöntemi ve çalışma planı bağlamında STEM. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7( 90), 356-368.
  • Yalçın, V.,& Erden, Ş. (2021). The effect of STEM activities prepared according to the design thinking model on preschool children's creativity and problem-solving skills. Thinking Skills and Creativity, 100864.
  • Yalçın, V., (2020). Tasarım odaklı düşünm emodeline göre hazırlanan okul öncesi stem etkinliklerinin çocukların yaratıcılık ve problem çözme beceriler iüzerin eetkisinin incelenmesi [Yayınlanmış doktora tezi]. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Vakkas Yalçın 0000-0002-8571-9203

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yalçın, V. (2022). Design Thinking Model in Early Childhood Education. International Journal of Psychology and Educational Studies, 9(1), 196-210.