Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 1, 102 - 114, 31.01.2022

Öz

Kaynakça

  • Aslan, S. (2017). Çokkültürlü eğitime dayalı olarak geliştirilen disiplinlerarası öğretim programı aracılığıyla öğrencilerde hoşgörü değerinin ve eleştirel düşünme becerisinin geliştirilme sürecinin incelenmesi: bir durum çalışması [A review of the development process of tolerance value and critical thinking skills of the students through the interdisciplinary curriculum developed based on multicultural education: A case study] [Doctoral dissertation]. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Aslan, S.,& Aybek, B. (2019). Uygulama örnekleriyle çokkültürlü eğitim ve değerler eğitimi [Multicultural education and values education with application examples]. Ani Publishing.
  • Aybek, B. (2018). An examination of the relationship between the critical thinking dispositions of prospective teachers and their attitudes toward multicultural education. Yüksekögretim Dergisi, 8, 282-292. https://doi.org/10.2399/yod.18.012
  • Banks, J. A., Cookson, P., Gay. G., Hawley, W. D., Irvine, J. J., Nieto, S., Schofield, J. W., & Stephan, W. G. (2001). Diversity within unity: Essential principles for teaching and learning in a multicultural society. Washington: Center for Multicultural Education, University of Washington.
  • Banks, J. A. (1993). Multicultural education: historical development, dimensions, and practice. Review of Research in Educaiton, 18, 3-49.https://doi.org/10.2307/1167339
  • Banks, J. A. (2010). Multicultural education: Characteristics and goals. In J. A. Banks & C. A. M. Banks (Eds.) Multicultural education: Issuas and Perspectives. Wiley & Sons.
  • Başar, H. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin çokkültürlü eğitime yönelik eğilimleri. [The tendencies of social sciences teachers towards multicultural education] [Unpublished master’s thesis]. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Başarır F. (2012). Öğretmen adaylarının çok kültürlü eğitime ilişkin görüşlerinin ve öz-yeterlik algılarının değerlendirilmesi (Erciyes Üniversitesi örneği).[Evaluation of pre-service teachers? opinions and self-efficacy perceptions about multicultural education (Erciyes University sample)] [Unpublished master’s thesis]. Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Can, A. (2019). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. [Quantitative data analysis in the scientific research process with SPSS]. Pegem.
  • Çiftçi Acar, Y.,& Aydın, H. (2014). Türkiye’de çokkültürlü eğitimin gerekliliği üzerine bir çalışma [A study on the necessity of multicultural education in Turkey]. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33, 197-218.
  • Dolapçı, E. (2019). Öğretmenlerin çok kültürlü özyeterlik algısı ve okul iklimi ile mülteci öğrencilere yönelik tutumları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. [The examination of the relationships among teachers' multicultural self efficacy, school climate and teachers'attitudes towards refugee students] [Unpublished master’s thesis]. Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. (2014). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill Education.
  • Gay, G. (2018). Culturally responsive teaching: Theory, research, and practice. Teachers College Press.
  • Gay, G. (1994). A synthesis of scholarship in multicultural education. Retrived from: http://www.ncrel.org/sdrs/areas/issues/educatrs/leadrshp/le0gay.htm#author Retrived Date: 17.06.2020.
  • Gürbüz, S. (2019). AMOS ile yapısal eşitlik modellemesi. [Structural equation modeling with AMOS]. Seçkin.
  • Gürbüz, S.,& Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: Felsefe-yöntem-analiz. [Research methods in social sciences: Philosophy-method-analysis]. Seçkin Yayıncılık.
  • Güvenç, B. (1994). İnsan ve kültür. [People and culture]. Remzi Yayınevi.
  • Johnson, B.,& Christensen, L. (2014). Educational research: quantitative, qualitative and mixed approaches. SAGE.
  • Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS uygulamalı nitel-nicel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği.[SPSS and AMOS applied qualitative-quantitative-mixed scientific research methods and publication ethics]. Nobel.
  • Kaya, İ.,& Aydın, H. (2014). Çoğulculuk, çokkültürlü ve çok dilli eğitim. [Pluralism, multicultural and multilingual education]. Anı Yayıncılık.
  • Kervan, S. (2017). Öğretmenlerin çokkültürlü eğitime yönelik tutumları ile epistemolojik inançları ve öğretim yaklaşımları arasındaki ilişki. [The relationship between teachers' attitudes towards multi-cultural education with their epistemological beliefs and teaching approaches] [Doctoral dissertation]. Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Kline, R. B. (2011). An easy guide to factor analysis. The Guilford Press.
  • Kline, R. B. (2016). Principles and practise of structural equation modeling. The Guilford Press.
  • Korkmaz, İ. (2009). Sosyal öğrenme kuramı [Social learning theory] In B. Yeşilyaprak (Eds). Eğitim psikolojisi: gelişim-öğrenme-öğretim [Educational psychology: development-learning-teaching]. Pegem.
  • Meydan, C. H.,& Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. [Structural equation modeling AMOS applications]. Detay Yayıncılık.
  • Özmantar, Z.K. (2019). Eğitim çalışmalarında sık kullanılan araştırma türleri. [Types of research frequently used in educational studies] In S. Turan (Eds). Eğitimde araştırma yöntemleri. [Research methods in education]. Nobel.
  • Pajares, F. (2002). Self-efficacy beliefs in academic contexts: Retrived from: http://www.uky.edu/~eushe2/Pajares/efftalk.html Retrived Date: 12.05.2020.
  • Perkins, R. M. (2012). The multicultural awareness, knowledge, skills and attitudes of prospective teachers: a quantitative and heuristic phenomenological study [Doctoral dissertation]. University of Missouri, Columbia.
  • Roh, S. Z. (2015). A study of multicultural efficacy of pre-service secondary teachers in Korea and their experience in multiculturalism and multicultural education. Advanced Science and Technology Letters, 96, 36-39. https://doi.org/10.14257/astl.2015.96.09
  • Schumacker, R. E.,& Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Sezer-Onur, G.,& Kahraman-Bahçeli, P. (2017). Sınıf ve okul öncesi öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitime yönelik tutumları ile kültürlerarası duyarlılıkları arasındaki ilişki: uludağ üniversitesi örneği. [The relationship between the attitudes of classroom and preschool prospective teachers’ towards multicultural education and their ıntercultural sensitivities: sample of Uludag university] Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 550-560. https://doi.org/10.17860/mersinefd.336742
  • Sinagatullin, I.M. (2003). Constructing multicultural education in a diverse society. Scarecrow Press.
  • Strickland, D. L. (2018). Factor relating to the multicultural efficacy and attitudes of teachers [Doctoral dissertation]. Georgia Southern University, Statesboro.
  • Sue, D. W., Arrendondo, P., & McDavis, R. J. (1992). Multicultural counseling competencie sandstandards: A call to professionals. Retrived From: www.aca.org, Retrived Date: 10.06.2020
  • Türkan, A., Aydın, H., & Üner, S.S. (2016). Öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitim tutumları ile epistemolojik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [The relationship between prospective teachers’' attitudes towards multicultural education and their epistemological beliefs] İlköğretim Online, 15(1), 148-159. https://doi.org/10.17051/io.2016.16818
  • Wade, R. C. (1995). Developing active citizens: Community service learning in social studies teacher education. Social Studies, 86(3), 122-128.
  • Yıldırım, S. (2016). Kosova'daki öğretmenlerin çokkültürlü eğitime yönelik bilgi, inanç, tutum ve özyeterliklerinin sınıf içi uygulamalarıyla ilişkisinin incelenmesi. [Examining the relationships of knolwedge, belief, attitude and self - efficiency of teachers toward multicultural education practice in Kosova] [Doctoral dissertation]. Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • YÖK. (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programları [Teacher training undergraduate programs]. Ankara Üniversitesi Basımevi Müdürlüğü.

The Effect of Prospective Teachers’ Beliefs About the Necessity of Multicultural Education and Self-Efficacy Perceptions of Multicultural Education: A Path Model

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 1, 102 - 114, 31.01.2022

Öz

This study aims to determine whether there is a relationship between prospective teachers’ beliefs about the need for multicultural education and their self-efficacy perceptions about multicultural education. Descriptive and correlational survey models were used in the research. The research sample composed of 251 prospective classroom and social sciences teachers at a state university in Turkey participated in the study. The research sample was obtained using the convenience sampling method. Data collection tools consisting of the Personal Information Form, Self-Efficacy Perceptions for Multicultural Education and Beliefs about the Necessity of Multicultural Education scales were used. Descriptive statistics, correlation analysis, multivariate variance analysis and path model were used to analyse the research data. The findings show that prospective teachers have a high level of participation in their beliefs about the self-efficacy and necessity of multicultural education. In addition, there was no significant difference between prospective teachers’ beliefs about the need for multicultural education and their self-efficacy perceptions of multicultural education in terms of gender and department. A moderate positive relationship was found between prospective teachers' beliefs regarding the necessity of multicultural education and their self-efficacy perceptions toward multicultural education. The prospective teachers’ beliefs about the need for multicultural education significantly predicted multicultural education self-efficacy perceptions.

Kaynakça

  • Aslan, S. (2017). Çokkültürlü eğitime dayalı olarak geliştirilen disiplinlerarası öğretim programı aracılığıyla öğrencilerde hoşgörü değerinin ve eleştirel düşünme becerisinin geliştirilme sürecinin incelenmesi: bir durum çalışması [A review of the development process of tolerance value and critical thinking skills of the students through the interdisciplinary curriculum developed based on multicultural education: A case study] [Doctoral dissertation]. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Aslan, S.,& Aybek, B. (2019). Uygulama örnekleriyle çokkültürlü eğitim ve değerler eğitimi [Multicultural education and values education with application examples]. Ani Publishing.
  • Aybek, B. (2018). An examination of the relationship between the critical thinking dispositions of prospective teachers and their attitudes toward multicultural education. Yüksekögretim Dergisi, 8, 282-292. https://doi.org/10.2399/yod.18.012
  • Banks, J. A., Cookson, P., Gay. G., Hawley, W. D., Irvine, J. J., Nieto, S., Schofield, J. W., & Stephan, W. G. (2001). Diversity within unity: Essential principles for teaching and learning in a multicultural society. Washington: Center for Multicultural Education, University of Washington.
  • Banks, J. A. (1993). Multicultural education: historical development, dimensions, and practice. Review of Research in Educaiton, 18, 3-49.https://doi.org/10.2307/1167339
  • Banks, J. A. (2010). Multicultural education: Characteristics and goals. In J. A. Banks & C. A. M. Banks (Eds.) Multicultural education: Issuas and Perspectives. Wiley & Sons.
  • Başar, H. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin çokkültürlü eğitime yönelik eğilimleri. [The tendencies of social sciences teachers towards multicultural education] [Unpublished master’s thesis]. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Başarır F. (2012). Öğretmen adaylarının çok kültürlü eğitime ilişkin görüşlerinin ve öz-yeterlik algılarının değerlendirilmesi (Erciyes Üniversitesi örneği).[Evaluation of pre-service teachers? opinions and self-efficacy perceptions about multicultural education (Erciyes University sample)] [Unpublished master’s thesis]. Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Can, A. (2019). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. [Quantitative data analysis in the scientific research process with SPSS]. Pegem.
  • Çiftçi Acar, Y.,& Aydın, H. (2014). Türkiye’de çokkültürlü eğitimin gerekliliği üzerine bir çalışma [A study on the necessity of multicultural education in Turkey]. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33, 197-218.
  • Dolapçı, E. (2019). Öğretmenlerin çok kültürlü özyeterlik algısı ve okul iklimi ile mülteci öğrencilere yönelik tutumları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. [The examination of the relationships among teachers' multicultural self efficacy, school climate and teachers'attitudes towards refugee students] [Unpublished master’s thesis]. Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. (2014). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill Education.
  • Gay, G. (2018). Culturally responsive teaching: Theory, research, and practice. Teachers College Press.
  • Gay, G. (1994). A synthesis of scholarship in multicultural education. Retrived from: http://www.ncrel.org/sdrs/areas/issues/educatrs/leadrshp/le0gay.htm#author Retrived Date: 17.06.2020.
  • Gürbüz, S. (2019). AMOS ile yapısal eşitlik modellemesi. [Structural equation modeling with AMOS]. Seçkin.
  • Gürbüz, S.,& Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: Felsefe-yöntem-analiz. [Research methods in social sciences: Philosophy-method-analysis]. Seçkin Yayıncılık.
  • Güvenç, B. (1994). İnsan ve kültür. [People and culture]. Remzi Yayınevi.
  • Johnson, B.,& Christensen, L. (2014). Educational research: quantitative, qualitative and mixed approaches. SAGE.
  • Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS uygulamalı nitel-nicel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği.[SPSS and AMOS applied qualitative-quantitative-mixed scientific research methods and publication ethics]. Nobel.
  • Kaya, İ.,& Aydın, H. (2014). Çoğulculuk, çokkültürlü ve çok dilli eğitim. [Pluralism, multicultural and multilingual education]. Anı Yayıncılık.
  • Kervan, S. (2017). Öğretmenlerin çokkültürlü eğitime yönelik tutumları ile epistemolojik inançları ve öğretim yaklaşımları arasındaki ilişki. [The relationship between teachers' attitudes towards multi-cultural education with their epistemological beliefs and teaching approaches] [Doctoral dissertation]. Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Kline, R. B. (2011). An easy guide to factor analysis. The Guilford Press.
  • Kline, R. B. (2016). Principles and practise of structural equation modeling. The Guilford Press.
  • Korkmaz, İ. (2009). Sosyal öğrenme kuramı [Social learning theory] In B. Yeşilyaprak (Eds). Eğitim psikolojisi: gelişim-öğrenme-öğretim [Educational psychology: development-learning-teaching]. Pegem.
  • Meydan, C. H.,& Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. [Structural equation modeling AMOS applications]. Detay Yayıncılık.
  • Özmantar, Z.K. (2019). Eğitim çalışmalarında sık kullanılan araştırma türleri. [Types of research frequently used in educational studies] In S. Turan (Eds). Eğitimde araştırma yöntemleri. [Research methods in education]. Nobel.
  • Pajares, F. (2002). Self-efficacy beliefs in academic contexts: Retrived from: http://www.uky.edu/~eushe2/Pajares/efftalk.html Retrived Date: 12.05.2020.
  • Perkins, R. M. (2012). The multicultural awareness, knowledge, skills and attitudes of prospective teachers: a quantitative and heuristic phenomenological study [Doctoral dissertation]. University of Missouri, Columbia.
  • Roh, S. Z. (2015). A study of multicultural efficacy of pre-service secondary teachers in Korea and their experience in multiculturalism and multicultural education. Advanced Science and Technology Letters, 96, 36-39. https://doi.org/10.14257/astl.2015.96.09
  • Schumacker, R. E.,& Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Sezer-Onur, G.,& Kahraman-Bahçeli, P. (2017). Sınıf ve okul öncesi öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitime yönelik tutumları ile kültürlerarası duyarlılıkları arasındaki ilişki: uludağ üniversitesi örneği. [The relationship between the attitudes of classroom and preschool prospective teachers’ towards multicultural education and their ıntercultural sensitivities: sample of Uludag university] Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 550-560. https://doi.org/10.17860/mersinefd.336742
  • Sinagatullin, I.M. (2003). Constructing multicultural education in a diverse society. Scarecrow Press.
  • Strickland, D. L. (2018). Factor relating to the multicultural efficacy and attitudes of teachers [Doctoral dissertation]. Georgia Southern University, Statesboro.
  • Sue, D. W., Arrendondo, P., & McDavis, R. J. (1992). Multicultural counseling competencie sandstandards: A call to professionals. Retrived From: www.aca.org, Retrived Date: 10.06.2020
  • Türkan, A., Aydın, H., & Üner, S.S. (2016). Öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitim tutumları ile epistemolojik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [The relationship between prospective teachers’' attitudes towards multicultural education and their epistemological beliefs] İlköğretim Online, 15(1), 148-159. https://doi.org/10.17051/io.2016.16818
  • Wade, R. C. (1995). Developing active citizens: Community service learning in social studies teacher education. Social Studies, 86(3), 122-128.
  • Yıldırım, S. (2016). Kosova'daki öğretmenlerin çokkültürlü eğitime yönelik bilgi, inanç, tutum ve özyeterliklerinin sınıf içi uygulamalarıyla ilişkisinin incelenmesi. [Examining the relationships of knolwedge, belief, attitude and self - efficiency of teachers toward multicultural education practice in Kosova] [Doctoral dissertation]. Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • YÖK. (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programları [Teacher training undergraduate programs]. Ankara Üniversitesi Basımevi Müdürlüğü.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Serkan Aslan 0000-0001-8515-4233

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aslan, S. (2022). The Effect of Prospective Teachers’ Beliefs About the Necessity of Multicultural Education and Self-Efficacy Perceptions of Multicultural Education: A Path Model. International Journal of Psychology and Educational Studies, 9(1), 102-114.