Akreditasyon, bir kurumun, hizmetin veya bireyin, ihtiyaç duyulan bir hizmeti sunabilmesi için onun olanaklarının, kapasitesinin, tarafsızlığının, yetkinliğinin ve tutarlılığının tanınırlığı olan bir ajans tarafından belgelenmesidir. Günümüzde eğitim veren programların akredite edilmesi eğitimde belirli bir kalite standardının yakalanması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi açısından önemlidir. Bu konuya son yıllarda ülkemizde daha fazla önem verilmeye başlanmış olup, Yükseköğretim Kalite Kurulu’nun (YÖKAK) oluşturulmasıyla yapılan çalışmalara hız verilmiştir.
Öğretim programlarının kalite ve akreditasyon süreçlerine paydaş katılımı önemlidir. Bu paydaşlardan bir tanesi de öğrencilerdir. Öğrencilerin akreditasyon süreçlerine katılımı çeşitli şekillerde olmaktadır. Bunlardan birincisi ilgili programın ya da kurumun iç kalite süreçlerine katılımdır. İkincisi akreditasyon hizmeti veren kuruluşların değerlendirme takımlarında yer almak suretiyle, öğrenci değerlendirici olarak katılımıdır. Üçüncüsü ise, bir programın akreditasyonu sürecinde öz değerlendirme raporlarının hazırlanmasında ya da değerlendirme takımları ile görüşme yapmak suretiyle katılmaktır. Bu bildiride, eğitim programlarının kalite geliştirme ve akreditasyonu sürecinde öğrenci katılımına ülkemizden ve yurt dışından örnekler verilecek ve Peyzaj Mimarlığı programlarının akreditasyonunda öğrenci katılımı konusu irdelenecektir.
Accreditation is the certification of an institution, service or individual by an agency which was authorized on account of its capabilities, capacity, impartiality, competence and consistency in order to deliver a required service. Today, accreditation of teaching programs is important in terms of achieving, developing and maintaining a certain quality standard in education. This issue has been given more importance in Turkey in recent years, and the activities have gathered momentum with the establishment of the Turkish Higher Education Quality Board (YÖKAK).
Stakeholder participation in the quality and accreditation processes of teaching programs is important. One of these stakeholders is students. Students' participation in accreditation processes takes place in various ways. The first one is the participation in the internal quality processes of the relevant program or institution. The second one is the participation as a student evaluator by taking part in the evaluation teams of agencies providing accreditation services. The third one is the participation in the preparation of self-evaluation reports of institutions or taking part in the interviews of evaluation teams during the accreditation process of a program. In this paper, examples from our country and abroad will be given to student participation in the process of quality improvement and accreditation of teaching programs, and the issue of student participation in accreditation of Landscape Architecture programs will be discussed.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çevre Bilimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2020 Sayı: Özel Sayı - Peyzaj Mimarlığında Akreditasyon |