İnşa dönemleri ve boyutları bulundukları kentin
siyasi, toplumsal ve ekonomik yapısıyla doğrudan bağlantılı olan antik
tiyatroların sahne binaları ilk inşalarının ardından mimari ve dekoratif açıdan
köklü değişim göstermişlerdir. Klasik Dönem’de başlayan bu değişim süreci
oldukça bezeli cepheye sahip bir sahne binasının oluştuğu Roma Dönemi içlerinde
sonlanır. Sonraki dönemlerde ortaya çıkan her bir inşa ve dönüşüm evresi, bir
önceki evrenin mimari ve dekoratif niteliklerinin saptanmasında etken olan kalıntıların
kapanmasına, genellikle de büyük oranda ya da tamamen ortadan kalkmasına neden
olmuştur. Neyse ki, Kaunos’da yürütülen araştırmalar sırasında sahne binası
kalıntılarının, antik tiyatro araştırmalarına önemli katkıda bulunabilecek beş
farklı inşa ve dönüşüm evresi gösterdiği kesin olarak tespit edilmiştir. Bu
çalışma kapsamında sahne binasının ilk evresi detaylı bir biçimde
tartışılmaktadır. Düzenli bir yığmayla sadece her iki parados’da bulunan ve
hiçbir suretle orkestranın zemin kaplamasına işaret etmeyen ana kaya kullanımı
ve düz traverten bloklar sahne binasının, hatta tiyatronun ilk inşa evresiyle
ilişkilidir. Bu yığma taşlar büyük bir olasılıkla ahşap ve kerpiçten yapılmış
basit bir sahne binasının zemini olarak kullanılmıştır. Detaylı araştırmalar
göstermiştir ki Kaunos tiyatrosunun en erken sahne binası en geç İ.Ö. 4.
yüzyılın ilk yarısında oluşmuştur ve Küçük Asya’daki tiyatrolarda o ana kadar
rastlanmayan bir özellikle her iki yanda kanatlarla (paraskenia)
sınırlandırılmıştır. Bu en erken sahne binası daha sonraki evrelerin
orkestrasının aşağı yukarı batı yarısını kaplamış ve Kentin Hellenistik ve Roma
Dönemi tiyatrosunun çekirdeğini oluşturmuştur.
Das Bühnengebäude von antiken Theatern, deren
Entstehungszeit und Dimensionen mit der politischen, gesellschaftlichen und
wirtschaftlichen Struktur der jeweiligen antiken Stadt zusammenhingen, wurden
nach ihrer Erstentstehung im Hinsicht auf die Architektur und Ausstattung meist
gründlich umgestaltet. Jede nachfolgende Bau- oder Umgestaltungsphase deckt die
Ruinen der vorigen Phase zu, verursacht sogar teils oder gänzlich eine
Zerstörung, die auf bauliche und konstruktive Einzelheiten der älteren Skene
hinweisen könnte.
Bei den Untersuchungen in Kaunos stellte man
fest, daß die Ruinen am Skenengebäude glücklicherweise auf fünf verschiedene
Bau- und Veränderungsphasen hinweisen, die zu den Forschungen der antiken
Theater wesentlich beitragen können. Im Rahmen dieser Arbeit wird ausführlich
auf die erste Phase der Skene eingegangen.
Kaunos Theater scenae frons paraskenion proskenion periaktos parodos
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: Suppl. 1 |