BibTex RIS Kaynak Göster

11-14 YAŞ ARASI İLK DÖNEM ÇOCUK ERGEN TÜKETİCİLERİN ALIŞVERİŞ DAVRANIŞLARINDA ÜNLÜ KİŞİ ETKİSİ

Yıl 2016, Cilt: 9 Sayı: 17, 43 - 64, 01.06.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı, 11-14 yaş arası ilk dönem çocuk ergenlerin alışveriş davranışlarında ünlü kişilerin etkisi olup olmadığını incelemektir. Saha çalışması Sakarya ilinde 11-14 yaş arası 507 ilk dönem çocuk ergen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre, ilk dönem çocuk ergenlerin alışveriş davranışlarında ünlü kişi etkisi demografik özellikler açısından cinsiyete, yaşa, öğrenim gördüğü sınıf düzeyine göre değişmektedir

Kaynakça

  • Agrawal, J. ve Kamakura, W.A. (1993). The Economic Worth of Celebrity Endorsers: An Event Study Analysis. Journal of Marketing, 59(3): 56-62.
  • Albar, B. Ö. ve Öksüz G. (2013). Marka Farkındalığı Oluşturma Sürecinde Reklamlarda Ünlü Kişilerin Kullanılmasının Tüketicilerin Satın Alma Karar Süreçleri Üzerindeki Etkisi: Giresun İli Araştırması. International Journal of Social Science, 6(8): 417-431.
  • Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Eaglewood Cliffs: Prentice Hall.
  • Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory, Prentice-Hall. Englewood Cliffs, NJ.
  • Chan, K. ve Zhang C. (2007). Living in a Celebrity-Mediated Social World: The Chinese Experience. Young Consumers, 8(2): 139-152.
  • Chiou, J-S., Huang, C-Y. ve Chuang M-C. (2005). Antecedents of Taiwanese Adolescents’ Purchase Intention Toward the Merchandise of a Celebrity: The Moderating Effect of Celebrity Adoration. The Journal of Social Psychology, 145(3): 317-332.
  • Çelik, V. (2003). Eğitimsel Liderlik. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Dix, S. (2009). Sport Celebrity Influence on Young Adult Consumers. Anzmac, 1- 9.
  • Dix, S., Phau, I. ve Pougnet S. (2010). Bend it Like Beckham: The Influence of Sports Celebrities on Young Adult Consumers. Young Consumers, 11(1): 36- 46.
  • Giles, D. C. ve Maltby, J. (2004). The Role of Media in Adolescent Development: Relations Between Autonomy, Attachment, and Interest in Celebrities. Personality and Individual Differences, 36(4): 813–822.
  • http://www.dbe.com.tr/tr/TR/Content/Psikoloji_Dunyasi/Makaleler/Cocuk_Psik olojisi/Cocuk_ve_Hayranlik_.aspx (17.02.2014).
  • http://www.euro.who.int/document/e81703.pdf Dünya Sağlık Örgütü. (2003). (30.11.2013).
  • http://www.guncedanismanlik.net/index.php?option=com_content&task=view& id=35&Itemid=229 gençlik idolleri. Ece Akın Bakanay. (15.04.2014).
  • John, R. D. (1999). Consumer Socialization of Children: A Retrospective Look at Twenty‐Five Years of Research. Journal of Consumer Research, 26(3): 183-213.
  • Kalan, Ö. G. (2010). Reklamda Çocuğun Toplumsal Cinsiyet Teorisi Bağlamında Konumlandırılışı: ‘Kinder’ Reklam Filmleri Üzerine Bir İnceleme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, 38: 75-89.
  • Karaoğlu, N. (2012). Tıp Eğitiminde Rol Modellik ve Aile Hekimliği için Önemi. Turkısh Journal Of Famıly Medıcıne And Prımary Care (Tjfmpc), 6(2): 30-35
  • King, M.M. ve Multon, K.D. (1996). The Effects of Television Role Models on the Career Aspirations of African-American Junior High School Students. Journal of Career Development, 23 (2):111-125.
  • Lindstrom, M. ve Seybold, P. B. (2003). Brand Child: Günümüz Dünya Çocuklarının Satınalma Güçleri, Tüketim Tercihleri ve Markalarla olan İlişkileri. Çev. Aytul Özer, Duygu Günkut, CSA Yay., İstanbul.
  • Low, S.-F. ve Lim S.-W. (2012). Impacts of Celebrity Endorser on Malaysian Young Consumers: an Empırıcal Study in the Sports Industry. SEGi Review, 5(1): 95-114.
  • Maltby, J., Day, L., McCutcheon, L. E., Houran, J. ve Ashe D. (2006). Extreme Celebrity Worship, Fantasy Proneness and Dissociation: Developing the Measurement and Understanding of Celebrity Worship Within a Clinical Personality Context. Personality and Individual Differences, 40(2): 273–283.
  • Martin, C. A. ve A. J. Bush (2000). Do Role Models Influence Teenagers' Purchase İntentions and Behavior?. Journal of Consumer Marketing, 17(5): 441-454.
  • Mascarenhas, O. A. ve Higby M. A. (1993). Peer, Parent, and Media Influences in Teen Apparel Shopping. Journal of the Academy of Marketing Science, 21(1): 53-58.
  • Paice E, Heard S. ve Moss F. (2002). How Important are Role Models in Making Good Doctors? British Medical Journal, 325(7366): 707.
  • Plotnik, R. (2007). Psikoloji’ye Giriş. Kaknüs Yay., 1. Basım, 2009, İstanbul; çev: Tamer Geniş. Ankara.
  • Ricer, R.E. (1998). Defining Preceptor, Mentor, and Role Model. Family Medicine, 30(5): 328.
  • Run, E. C., Butt, M. ve Nee C. Y. (2010). The Influence of Role Models on Young Adults Purchase. Jurnal Kemanusiaan, 15, 70-81.
  • Senemoğlu, N. (1997). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Şener, A. ve Babaoğul. M. (2007). Çocuk ve Genç Tüketiciler. Tüketici Yazıları(I). Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi, Ankara, 127-152.
  • TÜİK, Nüfus Projeksiyonları. (2013-2075).
  • Yıldız, S.A. (2007). Sosyal Öğrenme Teorisi Açısından Medya ve Çocuk Suçluluğu. 4. Uluslararası Çocuk ve İletişim Kongresi, İstanbul.

EFFECT OF CELEBRITY ON THE SHOPPING BEHAVIOURS OF 11-14 YEARS EARLY PERİOD CHİLDHOOD AND ADOLESCENT

Yıl 2016, Cilt: 9 Sayı: 17, 43 - 64, 01.06.2016

Öz

The purpose of this study is to examine if there is an effect of famous people celebrities on the shopping behaviours of 11-14 years early period childhood and adolescent. A field study was carried out on 507 11-14 years period childhood and adolescent located in the province of Sakarya. Findings of the study indicate that the celebrity effect on the shopping behaviors of 11-14 years early period childhood and adolescent tend to vary depending on various demographic characteristics such as gender, age and education level

Kaynakça

  • Agrawal, J. ve Kamakura, W.A. (1993). The Economic Worth of Celebrity Endorsers: An Event Study Analysis. Journal of Marketing, 59(3): 56-62.
  • Albar, B. Ö. ve Öksüz G. (2013). Marka Farkındalığı Oluşturma Sürecinde Reklamlarda Ünlü Kişilerin Kullanılmasının Tüketicilerin Satın Alma Karar Süreçleri Üzerindeki Etkisi: Giresun İli Araştırması. International Journal of Social Science, 6(8): 417-431.
  • Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Eaglewood Cliffs: Prentice Hall.
  • Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory, Prentice-Hall. Englewood Cliffs, NJ.
  • Chan, K. ve Zhang C. (2007). Living in a Celebrity-Mediated Social World: The Chinese Experience. Young Consumers, 8(2): 139-152.
  • Chiou, J-S., Huang, C-Y. ve Chuang M-C. (2005). Antecedents of Taiwanese Adolescents’ Purchase Intention Toward the Merchandise of a Celebrity: The Moderating Effect of Celebrity Adoration. The Journal of Social Psychology, 145(3): 317-332.
  • Çelik, V. (2003). Eğitimsel Liderlik. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Dix, S. (2009). Sport Celebrity Influence on Young Adult Consumers. Anzmac, 1- 9.
  • Dix, S., Phau, I. ve Pougnet S. (2010). Bend it Like Beckham: The Influence of Sports Celebrities on Young Adult Consumers. Young Consumers, 11(1): 36- 46.
  • Giles, D. C. ve Maltby, J. (2004). The Role of Media in Adolescent Development: Relations Between Autonomy, Attachment, and Interest in Celebrities. Personality and Individual Differences, 36(4): 813–822.
  • http://www.dbe.com.tr/tr/TR/Content/Psikoloji_Dunyasi/Makaleler/Cocuk_Psik olojisi/Cocuk_ve_Hayranlik_.aspx (17.02.2014).
  • http://www.euro.who.int/document/e81703.pdf Dünya Sağlık Örgütü. (2003). (30.11.2013).
  • http://www.guncedanismanlik.net/index.php?option=com_content&task=view& id=35&Itemid=229 gençlik idolleri. Ece Akın Bakanay. (15.04.2014).
  • John, R. D. (1999). Consumer Socialization of Children: A Retrospective Look at Twenty‐Five Years of Research. Journal of Consumer Research, 26(3): 183-213.
  • Kalan, Ö. G. (2010). Reklamda Çocuğun Toplumsal Cinsiyet Teorisi Bağlamında Konumlandırılışı: ‘Kinder’ Reklam Filmleri Üzerine Bir İnceleme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, 38: 75-89.
  • Karaoğlu, N. (2012). Tıp Eğitiminde Rol Modellik ve Aile Hekimliği için Önemi. Turkısh Journal Of Famıly Medıcıne And Prımary Care (Tjfmpc), 6(2): 30-35
  • King, M.M. ve Multon, K.D. (1996). The Effects of Television Role Models on the Career Aspirations of African-American Junior High School Students. Journal of Career Development, 23 (2):111-125.
  • Lindstrom, M. ve Seybold, P. B. (2003). Brand Child: Günümüz Dünya Çocuklarının Satınalma Güçleri, Tüketim Tercihleri ve Markalarla olan İlişkileri. Çev. Aytul Özer, Duygu Günkut, CSA Yay., İstanbul.
  • Low, S.-F. ve Lim S.-W. (2012). Impacts of Celebrity Endorser on Malaysian Young Consumers: an Empırıcal Study in the Sports Industry. SEGi Review, 5(1): 95-114.
  • Maltby, J., Day, L., McCutcheon, L. E., Houran, J. ve Ashe D. (2006). Extreme Celebrity Worship, Fantasy Proneness and Dissociation: Developing the Measurement and Understanding of Celebrity Worship Within a Clinical Personality Context. Personality and Individual Differences, 40(2): 273–283.
  • Martin, C. A. ve A. J. Bush (2000). Do Role Models Influence Teenagers' Purchase İntentions and Behavior?. Journal of Consumer Marketing, 17(5): 441-454.
  • Mascarenhas, O. A. ve Higby M. A. (1993). Peer, Parent, and Media Influences in Teen Apparel Shopping. Journal of the Academy of Marketing Science, 21(1): 53-58.
  • Paice E, Heard S. ve Moss F. (2002). How Important are Role Models in Making Good Doctors? British Medical Journal, 325(7366): 707.
  • Plotnik, R. (2007). Psikoloji’ye Giriş. Kaknüs Yay., 1. Basım, 2009, İstanbul; çev: Tamer Geniş. Ankara.
  • Ricer, R.E. (1998). Defining Preceptor, Mentor, and Role Model. Family Medicine, 30(5): 328.
  • Run, E. C., Butt, M. ve Nee C. Y. (2010). The Influence of Role Models on Young Adults Purchase. Jurnal Kemanusiaan, 15, 70-81.
  • Senemoğlu, N. (1997). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Şener, A. ve Babaoğul. M. (2007). Çocuk ve Genç Tüketiciler. Tüketici Yazıları(I). Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi, Ankara, 127-152.
  • TÜİK, Nüfus Projeksiyonları. (2013-2075).
  • Yıldız, S.A. (2007). Sosyal Öğrenme Teorisi Açısından Medya ve Çocuk Suçluluğu. 4. Uluslararası Çocuk ve İletişim Kongresi, İstanbul.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Nilgün Sarıkaya Bu kişi benim

Merve Türkmen Barutçu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 9 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Sarıkaya, N., & Barutçu, M. T. (2016). 11-14 YAŞ ARASI İLK DÖNEM ÇOCUK ERGEN TÜKETİCİLERİN ALIŞVERİŞ DAVRANIŞLARINDA ÜNLÜ KİŞİ ETKİSİ. Pazarlama Ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 9(17), 43-64.