Bu makale, Birgivi'nin “Muhammed'in (ﷺ) Yolu” adlı kitabı üzerinden Tıbbü'n-Nefs/er-Rūḥānī (Geleneksel İslam Psikolojisi) disiplinindeki ahlakın rolünü ve psikoloji ile ilişkisini incelemektedir. Araştırmada öncelikle Birgivi'nin teorik ahlak konusundaki yazıları incelenmiştir. Bu bölümde ahlakın tanımı ve ahlakın kaynağı yer almaktadır. Ardından Birgivi'nin ahlakın pratik boyutuna ilişkin değerlendirmeleri incelenmiştir. Bu bölümde Birgivi'nin eserindeki bazı erdemler ve reziletler nedenleri ve çözümleri ile birlikte ele alınmıştır. Çalışmanın devamında ahlak ve psikoloji arasındaki ilişki incelenmiştir. Metnin ilgili kesiti incelendiğinde, Birgivi'nin ahlaklı olabilmek için kişinin olumsuz ruh hallerini aşması ve psikolojik olarak sağlıklı bir ruh haline ulaşmasının gerekliliğine dikkat çektiği görülmektedir. Birgivi'nin ahlak için psikolojinin gerekli olduğu görüşünden ve ahlakın psikolojik iyi oluşa da katkı sağlamasından hareketle; bu bölümde ikisinin ayrılmazlığı vurgulanmıştır. Çalışmanın devamında Birgivi'nin ahlak anlayışını Allah'ı sevmek ve O'ndan ürpermek anlamına gelen takva kavramı çerçevesinde şekillendirmesinden yola çıkarak, modern psikolojiye dine dayalı etik terapi yöntemlerinin eklenmesinin psikoloji disiplinine önemli katkılar sağlayacağı sonucuna varılmıştır.
Psychology ethics tibb al-nafs/al-rūḥānī birgivi path of Muhammad (ﷺ)
This paper examines the role of ethics in the discipline of Ṭibb al-Nafs/al-Rūḥānī (Traditional Islamic Psychology) and its relationship with psychology through Birgivi's book “The Path of Muhammad (ﷺ)”. First of all, Birgivi's writings on theoretical morality were explored. This chapter includes the definition of morality and the source of morality. Afterwards, Birgivi's evaluations on the practical dimension of morality were examined. In this section, some virtues and vices in Birgivi's work are discussed with their causes and solutions. In the continuation of the study, the relationship between morality and psychology was examined. The analysis of the section of the text reveals that Birgivi shows regard that in order to be moral, one must overcome unfavorable psychic states and develop a psychologically healthy mood. Based on Birgivi's view that psychology is necessary for morality, and that morality also contributes to psychological well-being; inseparability of the two was emphasized in this section. Then, starting from Birgivi's shaping his understanding of morality within the framework of religious term taqwa, which means to love God and to tremble at Him, it was concluded that adding religion-based ethical therapy methods to modern psychology would make an important contribution to the discipline of psychology.
Psychology ethics tibb al-nafs/al-rūḥānī path of Muhammad (ﷺ) path of Muhammad (ﷺ) path of Muhammad (ﷺ)
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Psikoloji |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 2 |