Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Brain Based Learning on Academic Achievement and Students’ Attitude in Turkey: A Meta Analytical Study

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: Special Issue, 18 - 33, 30.04.2020

Öz

Brain Based Learning approach is a new and promising trend in education, therefore researchers provide increasing data about its effects in real life. In this meta-analysis study, data from studies investigating the effect of Brain Based Learning on academic achievement and students’ attitude in Turkey were combined to reveal the effectiveness of Brain Based Learning. For this purpose, experimental studies (40 about academic achievement and 25 about students’ attitude) published between 2005 and 2015, in Turkey and meeting the inclusion criteria were analysed by treatment effectiveness meta-analysis method. Effect sizes were calculated according to Hedges’s g. In addition, the effect size values of Brain Based Learning on academic achievement and on students’ attitude were compared in terms of study type and study year. As a result, we concluded that Brain Based Learning has a positive and large effect on academic achievement and a positive but moderate effect on students’ attitude. We also found that the effect size values of Brain Based Learning on both academic achievement and students’ attitude do not change by type or year of the study.

Kaynakça

  • Akyürek, E. (2012). Beyin temelli öğrenme yaklaşımının ilköğretim fen ve teknoloji dersi 8.sınıf öğrencilerinin akademik başarı, derse yönelik tutum, motivasyon ve hatırlama düzeylerine etkisi [The effect of brain-based learning approach on academic achievement, attitude towards course, motivation and retention of knowledge in 8th grade students science classes] (Master’s thesis, Ahi Evran University, Kırşehir, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Albayrak, A. (2012). Beyin temelli öğrenme kuramına dayalı biyoloji eğitimin öğrencilerin başarı ve tutumları üzerine etkisi [The effect of brain-based learning biology education upon the students’ success and attitude] (Master’s thesis, Atatürk University, Erzurum, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Avcı, D. E. (2007). Beyin temelli öğrenme yaklaşımının ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersindeki başarı, tutum ve bilgilerinin kalıcılığı üzerine etkisi [The effect of brain-based learning approach to achievement, attitude and retention of knowledge in 7 th grade students’ science classes of elementary school] (Doctoral dissertation, Gazi University, Ankara, Turkey). https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Aydın, S. (2008). Beyin temelli öğrenme kuramına dayalı biyoloji eğitiminin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi [The effect of brain based learning biology education upon the academic success and attitude] (Master’s thesis, Gazi University, Ankara, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Baş, G. (2010). Beyin temelli öğrenme yönteminin ingilizce dersinde öğrencilerin erişilerine ve derse yönelik tutumlarına etkisi [Effects of brain-based learning on students’ achievement levels and attitudes towards english lesson] İlköğretim Online [Elementary Education Online], 9(2), 488-507.
  • Baştuğ, M. (2007). Beyin temelli öğrenme kuramının ilköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler öğretiminde kullanılması [The application of brain based learning theory on the 5th class social education] (Master’s thesis, Selçuk University, Konya, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Bozbağ, İ. (2015). Ortaöğretim geometri öğretiminde beyin temelli öğrenme yaklaşımının öğrencilerin derse yönelik tutumlarına ve akademik başarılarına etkisi [The effect of brain-based learning over students’attitide towards geometry teaching and academic success in geometry teaching in secondary education] (Master’s thesis, Gazi University, Ankara, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Caine, R. N. & Caine, G. (2002). Beyin temelli öğrenme [Brain based learning] (Ülgen, G., Turgut, O., Ergen, H. & Uğur, O. Y. Trans.). Ankara, Turkey: Nobel.
  • Çakıroğlu, S. (2014). Öğrenme stillleri ve beyin temelli öğrenme yaklaşımının öğrencilerin biyoloji dersindeki başarı ve tutumları üzerine etkisi [Effect of learning styles and brain-based learning approach on success and behaviors of student’s biology class] (Doctoral dissertation, Atatürk University, Erzurum, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Camnalbur, M. (2008). Bilgisayar destekli öğretimin etkililiği üzerine bir meta analiz çalışması [A meta analysis for the effectiveness of computer based education] (Master’s thesis, Marmara University, İstanbul, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Canbulat, T. (2014). Beyin uyumlu öğrenme yaklaşımının ilköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin akademik başarılarına, yönetici işlevlerine ve akademik benlik saygılarına etkisi [The effect of brain compatible learning approach on 5th graders' academic success, executive function and academic self-esteem in social studies lesson] (Doctoral dissertation, Dokuz Eylül University, İzmir, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Çelebi, K. (2008). Beyin temelli öğrenme yaklaşımının öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi [The effect of brain based learning on students achievement and attitudes] (Master’s thesis, Selçuk University, Konya, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Çengelci, T. (2005). Sosyal bilgiler dersinde beyin temelli öğrenmenin akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi [The effect of brain-based learning to success and retention in social studies] (Master’s thesis, Anadolu University, Eskişehir, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Cohen, J., Welkowıtz, J. & Ewen R. B. (2000). Introductory statistics for the behavioral sciences. Orlando: Harcourt Brace College Publishers.
  • Demirel, Ö. (2010). Eğitimde program geliştirme [Curriculum development in education] (13th ed.). Ankara, Turkey: Pegem Akademi
  • Demirhan, E. (2010). Beyin temelli öğrenme kuramına dayalı biyoloji öğretiminim akademik basarı, tutum, özyeterlik algısı ve eleştirel düşünme eğilimi üzerine etkisi [Effectiveness on academic achıevement, attitude, perception of self- efficacy and critical thinking disposition of brain based learning in biology teaching] (Master’s thesis, Sakarya University, Sakarya, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz [Applied meta-analysis in educational sciences]. Ankara, Turkey: Pegem Akademi.
  • Duman, B. (2015). Neden beyin temelli öğrenme [Why brain-based learning]. (4th ed.). Ankara, Turkey: Pegem Akademi.
  • Durlak, J. A. (2003). Basic principles of meta-analysis, in handbook of research methods in clinical psychology. Oxford: Blackwell Publishing Ltd, 196–209.
  • Ermurat, D. G. (2013). Öğrenme stilleri ve beyin temelli öğrenme yaklaşımının öğrencilerin biyoloji dersindeki başarı ve tutumları üzerine etkisi [Effect of learning styles and brain-based learning approach on success and behaviors of students at biology class] (Doctoral dissertation, Atatürk University, Erzurum, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Esen, S. O. (2014). Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeylerine etkisi [The effect of technology supported brain based learning on students’ academic achievement, retention level and metacognitive awareness] (Master’s thesis, Amasya University, Amasya, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Eyüp, B. (2013). Dil bilgisi öğretiminde beyin temelli öğrenmenin akademik başarı, tutum ve kalıcı öğrenme üzerindeki etkisi [The effect of brain-based learning on academic achievement, attitude and permanent learning in teaching grammar] (Doctoral dissertation, Atatürk University, Erzurum, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Görgün, S. (2010). Türkçe dersinde beyin temelli öğrenmenin akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi [The effect of brain-based learning to success and retention in turkish studies] (Master’s thesis, Marmara University, İstanbul, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Gözüyeşil, E. (2012). Beyin temelli öğrenmenin akademik başarıya etkisi: bir meta analiz çalışması [The effect of brain based learning on academic achievement: a meta analytic study] (Master’s thesis, Niğde University, Niğde, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Hasra, K. (2007). Beyin temelli öğrenme yaklaşımıyla öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama becerisi üzerindeki etkisi [The effect of teaching learning strategies by brain based learning approach on students reading comprehension skills] (Master’s thesis, Muğla University, Muğla, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Hiçyılmaz, Ş. G. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde beyin temelli öğrenme yaklaşımına uygun ortam tasarımının öğrencilerin akademik başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi [The effect of imagination environment for brain-based learning methods students' academic achievement and attituds towards lesson at the social science teaaching] (Master’s thesis, Gazi University, Ankara, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • İnci, N. (2010). Fen ve teknoloji dersinde beyin temelli öğrenmenin akademik başarı, tutum ve hatırlama düzeyine etkisi [The effect of brain based learning on academic success, attitude and retrieval of information in science and technology classes] (Master’s thesis, Fırat University, Elazığ, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • İnci, N. (2014). Beyin temelli öğrenme tasarımlarının öğrencilerin akademik başarı, tutum ve öğrenmelerinin kalıcılığı üzerine etkisi [The effect of brain-based learning design to academic achievement, attitude and retenti̇on of learning students'] (Doctoral dissertation, Fırat University, Elazığ, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Kaşarcı, İ. (2013). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi: bir meta-analiz çalışması [The effectiveness of project based learning on students academic achievements and attitude: A meta-analysis] (Master’s thesis, Osmangazi University, Eskişehir, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Kibaroğlu, Y. (2015). Orta öğretimde beyin temelli öğrenme kuramına dayalı coğrafya öğretiminin öğrencinin coğrafya dersine yönelik tutumu üzerine etkisi [The effect of geography educatıon, which is based on brain based learning theory, on students attitude] (Master’s thesis, Marmara University, İstanbul, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Keleş, E. (2007). Altıncı sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik beyin temelli öğrenmeye dayalı web destekli öğretim materyalinin geliştirilmesi ve etkililiğinin değerlendirilmesi [Developing and assessing effectiveness of web supported instructional material based on brain-based learning for 6th grade force and motion unit] (Doctoral dissertation, Karadeniz Technic University, Trabzon, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Öner, E. (2008). Fen ve teknoloji öğretiminde beyin temelli öğrenme yaklaşımının ilköğretim öğrencilerinin başarısına, tutumuna ve hatırda tutma düzeyine etkisi [Effect of brain -based learning approach on students achievement, attitude, and level of remembering in science and technology education] (Master’s thesis, Muğla University, Muğla, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Özdemirli, G. (2011). İşbirlikli öğrenme yönteminin öğrencinin matematik başarısı ve matematiğe ilişkin tutumu üzerindeki etkililiği: bir meta-analiz çalışması [The effect of cooperative learning up on mathematical achievement and attitude: A meta-analysis of findings] (Master’s thesis, Çukurova University, Adana, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Özden, M. (2005). Fen bilgisi dersinde beyin temelli öğrenmenin akademik başarıya ve hatırlama düzeyine etkisi [The effect of brain based learning of academic success and retrieval of information in science] (Master’s thesis, Anadolu University, Eskişehir, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Palavan, Ö. (2012). Hayat bilgisi dersinde beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin başarılarına tutumlarına ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi [The effects of brain-based learning on the achievement, attitude and critical thinking skills of students in social studies lesson] (Doctoral dissertation, Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Peder, P. (2009). Türkçe dersinde beyin temelli öğrenme modelinin öğrenci akademik başarısı üzerine etkisi [Effect of the brain based learning model on the academic success of student in Turkish lesson] (Master’s thesis, Ankara University, Ankara, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Sadık, S. (2013). Beyin temelli öğrenme kuramına dayalı matematik eğitimin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi [The effects of mathematics education, which is based on brain based learning theory, on academic success and attitude] (Master’s thesis, Marmara University, İstanbul, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Şahin, M.C. (2005). Internet tabanlı uzaktan eğitimin etkililiği: bir meta analiz çalışması [The effectiveness of internet based distance education: A meta-analysis] (Master’s thesis, Çukurova University, Adana, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Süral, S. (2014). Beyin temelli öğrenme yönteminin öğrencilerin fen bilimleri dersinin erişisine etkisi [The effect of brain based learning method on students' achievement of science lesson] Adnan menderes üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(4), 33-42
  • Tüfekçi, S. (2005). Beyin temelli öğrenmenin erişiye, kalıcılığa, tutuma ve öğrenme sürecine etkisi [The effects of brain based learning on achievement, retention, attitude and learning proces] (Doctoral dissertation, Hacettepe University, Ankara, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Usta, İ. (2008). Öğrenme stillerine göre düzenlenen beyin temelli öğrenme uygulaması etkisi [Practising of brain based learning organized according to learning style] (Master’s thesis, Süleyman Demirel University, Isparta, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Yağlı, Ü. (2008). Beyin temelli öğrenme yaklaşımının ingilizce dersinde akademik başarı ve tutuma [The effect of brain based approach to achievement and attitude in 10th grade students English classes of high school] (Master’s thesis, Zonguldak Karaelmas University, Zonguldak, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Yaman, Y. (2014). Beyin temelli fen öğretiminin üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin akademik başarılarına, yaratıcılıklarına, eleştirel düşünmelerine ve tutumlarına etkisi [Effects of brain based science teaching on gifted students' achievement, critical thinking, creativity and attitudes] (Doctoral dissertation, İstanbul University, İstanbul, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Yıldırım, Ö. (2010). Fen ve teknoloji dersinde (7. sınıf) beyin temelli öğrenme yaklaşımının akademik başarı, derse yönelik tutum ve motivasyon düzeylerine etkisi [The effect of brain based learning approach in science and technology course on achievement, attitude towards the course and motivation] (Master’s thesis, Zonguldak Karaelmas University, Zonguldak, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Yücel, C. (2011). Beyin temelli öğrenme yaklaşımına göre fen ve teknoloji öğretiminin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi [The brain-based learning approach,the effect of science and technology teaching on academic achievement and attitude] (Master’s thesis, Anadolu University, Eskişehir, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: Special Issue, 18 - 33, 30.04.2020

Öz

Kaynakça

  • Akyürek, E. (2012). Beyin temelli öğrenme yaklaşımının ilköğretim fen ve teknoloji dersi 8.sınıf öğrencilerinin akademik başarı, derse yönelik tutum, motivasyon ve hatırlama düzeylerine etkisi [The effect of brain-based learning approach on academic achievement, attitude towards course, motivation and retention of knowledge in 8th grade students science classes] (Master’s thesis, Ahi Evran University, Kırşehir, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Albayrak, A. (2012). Beyin temelli öğrenme kuramına dayalı biyoloji eğitimin öğrencilerin başarı ve tutumları üzerine etkisi [The effect of brain-based learning biology education upon the students’ success and attitude] (Master’s thesis, Atatürk University, Erzurum, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Avcı, D. E. (2007). Beyin temelli öğrenme yaklaşımının ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersindeki başarı, tutum ve bilgilerinin kalıcılığı üzerine etkisi [The effect of brain-based learning approach to achievement, attitude and retention of knowledge in 7 th grade students’ science classes of elementary school] (Doctoral dissertation, Gazi University, Ankara, Turkey). https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Aydın, S. (2008). Beyin temelli öğrenme kuramına dayalı biyoloji eğitiminin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi [The effect of brain based learning biology education upon the academic success and attitude] (Master’s thesis, Gazi University, Ankara, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Baş, G. (2010). Beyin temelli öğrenme yönteminin ingilizce dersinde öğrencilerin erişilerine ve derse yönelik tutumlarına etkisi [Effects of brain-based learning on students’ achievement levels and attitudes towards english lesson] İlköğretim Online [Elementary Education Online], 9(2), 488-507.
  • Baştuğ, M. (2007). Beyin temelli öğrenme kuramının ilköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler öğretiminde kullanılması [The application of brain based learning theory on the 5th class social education] (Master’s thesis, Selçuk University, Konya, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Bozbağ, İ. (2015). Ortaöğretim geometri öğretiminde beyin temelli öğrenme yaklaşımının öğrencilerin derse yönelik tutumlarına ve akademik başarılarına etkisi [The effect of brain-based learning over students’attitide towards geometry teaching and academic success in geometry teaching in secondary education] (Master’s thesis, Gazi University, Ankara, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Caine, R. N. & Caine, G. (2002). Beyin temelli öğrenme [Brain based learning] (Ülgen, G., Turgut, O., Ergen, H. & Uğur, O. Y. Trans.). Ankara, Turkey: Nobel.
  • Çakıroğlu, S. (2014). Öğrenme stillleri ve beyin temelli öğrenme yaklaşımının öğrencilerin biyoloji dersindeki başarı ve tutumları üzerine etkisi [Effect of learning styles and brain-based learning approach on success and behaviors of student’s biology class] (Doctoral dissertation, Atatürk University, Erzurum, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Camnalbur, M. (2008). Bilgisayar destekli öğretimin etkililiği üzerine bir meta analiz çalışması [A meta analysis for the effectiveness of computer based education] (Master’s thesis, Marmara University, İstanbul, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Canbulat, T. (2014). Beyin uyumlu öğrenme yaklaşımının ilköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin akademik başarılarına, yönetici işlevlerine ve akademik benlik saygılarına etkisi [The effect of brain compatible learning approach on 5th graders' academic success, executive function and academic self-esteem in social studies lesson] (Doctoral dissertation, Dokuz Eylül University, İzmir, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Çelebi, K. (2008). Beyin temelli öğrenme yaklaşımının öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi [The effect of brain based learning on students achievement and attitudes] (Master’s thesis, Selçuk University, Konya, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Çengelci, T. (2005). Sosyal bilgiler dersinde beyin temelli öğrenmenin akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi [The effect of brain-based learning to success and retention in social studies] (Master’s thesis, Anadolu University, Eskişehir, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Cohen, J., Welkowıtz, J. & Ewen R. B. (2000). Introductory statistics for the behavioral sciences. Orlando: Harcourt Brace College Publishers.
  • Demirel, Ö. (2010). Eğitimde program geliştirme [Curriculum development in education] (13th ed.). Ankara, Turkey: Pegem Akademi
  • Demirhan, E. (2010). Beyin temelli öğrenme kuramına dayalı biyoloji öğretiminim akademik basarı, tutum, özyeterlik algısı ve eleştirel düşünme eğilimi üzerine etkisi [Effectiveness on academic achıevement, attitude, perception of self- efficacy and critical thinking disposition of brain based learning in biology teaching] (Master’s thesis, Sakarya University, Sakarya, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz [Applied meta-analysis in educational sciences]. Ankara, Turkey: Pegem Akademi.
  • Duman, B. (2015). Neden beyin temelli öğrenme [Why brain-based learning]. (4th ed.). Ankara, Turkey: Pegem Akademi.
  • Durlak, J. A. (2003). Basic principles of meta-analysis, in handbook of research methods in clinical psychology. Oxford: Blackwell Publishing Ltd, 196–209.
  • Ermurat, D. G. (2013). Öğrenme stilleri ve beyin temelli öğrenme yaklaşımının öğrencilerin biyoloji dersindeki başarı ve tutumları üzerine etkisi [Effect of learning styles and brain-based learning approach on success and behaviors of students at biology class] (Doctoral dissertation, Atatürk University, Erzurum, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Esen, S. O. (2014). Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeylerine etkisi [The effect of technology supported brain based learning on students’ academic achievement, retention level and metacognitive awareness] (Master’s thesis, Amasya University, Amasya, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Eyüp, B. (2013). Dil bilgisi öğretiminde beyin temelli öğrenmenin akademik başarı, tutum ve kalıcı öğrenme üzerindeki etkisi [The effect of brain-based learning on academic achievement, attitude and permanent learning in teaching grammar] (Doctoral dissertation, Atatürk University, Erzurum, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Görgün, S. (2010). Türkçe dersinde beyin temelli öğrenmenin akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi [The effect of brain-based learning to success and retention in turkish studies] (Master’s thesis, Marmara University, İstanbul, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Gözüyeşil, E. (2012). Beyin temelli öğrenmenin akademik başarıya etkisi: bir meta analiz çalışması [The effect of brain based learning on academic achievement: a meta analytic study] (Master’s thesis, Niğde University, Niğde, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Hasra, K. (2007). Beyin temelli öğrenme yaklaşımıyla öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama becerisi üzerindeki etkisi [The effect of teaching learning strategies by brain based learning approach on students reading comprehension skills] (Master’s thesis, Muğla University, Muğla, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Hiçyılmaz, Ş. G. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde beyin temelli öğrenme yaklaşımına uygun ortam tasarımının öğrencilerin akademik başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi [The effect of imagination environment for brain-based learning methods students' academic achievement and attituds towards lesson at the social science teaaching] (Master’s thesis, Gazi University, Ankara, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • İnci, N. (2010). Fen ve teknoloji dersinde beyin temelli öğrenmenin akademik başarı, tutum ve hatırlama düzeyine etkisi [The effect of brain based learning on academic success, attitude and retrieval of information in science and technology classes] (Master’s thesis, Fırat University, Elazığ, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • İnci, N. (2014). Beyin temelli öğrenme tasarımlarının öğrencilerin akademik başarı, tutum ve öğrenmelerinin kalıcılığı üzerine etkisi [The effect of brain-based learning design to academic achievement, attitude and retenti̇on of learning students'] (Doctoral dissertation, Fırat University, Elazığ, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Kaşarcı, İ. (2013). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi: bir meta-analiz çalışması [The effectiveness of project based learning on students academic achievements and attitude: A meta-analysis] (Master’s thesis, Osmangazi University, Eskişehir, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Kibaroğlu, Y. (2015). Orta öğretimde beyin temelli öğrenme kuramına dayalı coğrafya öğretiminin öğrencinin coğrafya dersine yönelik tutumu üzerine etkisi [The effect of geography educatıon, which is based on brain based learning theory, on students attitude] (Master’s thesis, Marmara University, İstanbul, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Keleş, E. (2007). Altıncı sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik beyin temelli öğrenmeye dayalı web destekli öğretim materyalinin geliştirilmesi ve etkililiğinin değerlendirilmesi [Developing and assessing effectiveness of web supported instructional material based on brain-based learning for 6th grade force and motion unit] (Doctoral dissertation, Karadeniz Technic University, Trabzon, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Öner, E. (2008). Fen ve teknoloji öğretiminde beyin temelli öğrenme yaklaşımının ilköğretim öğrencilerinin başarısına, tutumuna ve hatırda tutma düzeyine etkisi [Effect of brain -based learning approach on students achievement, attitude, and level of remembering in science and technology education] (Master’s thesis, Muğla University, Muğla, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Özdemirli, G. (2011). İşbirlikli öğrenme yönteminin öğrencinin matematik başarısı ve matematiğe ilişkin tutumu üzerindeki etkililiği: bir meta-analiz çalışması [The effect of cooperative learning up on mathematical achievement and attitude: A meta-analysis of findings] (Master’s thesis, Çukurova University, Adana, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Özden, M. (2005). Fen bilgisi dersinde beyin temelli öğrenmenin akademik başarıya ve hatırlama düzeyine etkisi [The effect of brain based learning of academic success and retrieval of information in science] (Master’s thesis, Anadolu University, Eskişehir, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Palavan, Ö. (2012). Hayat bilgisi dersinde beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin başarılarına tutumlarına ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi [The effects of brain-based learning on the achievement, attitude and critical thinking skills of students in social studies lesson] (Doctoral dissertation, Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Peder, P. (2009). Türkçe dersinde beyin temelli öğrenme modelinin öğrenci akademik başarısı üzerine etkisi [Effect of the brain based learning model on the academic success of student in Turkish lesson] (Master’s thesis, Ankara University, Ankara, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Sadık, S. (2013). Beyin temelli öğrenme kuramına dayalı matematik eğitimin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi [The effects of mathematics education, which is based on brain based learning theory, on academic success and attitude] (Master’s thesis, Marmara University, İstanbul, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Şahin, M.C. (2005). Internet tabanlı uzaktan eğitimin etkililiği: bir meta analiz çalışması [The effectiveness of internet based distance education: A meta-analysis] (Master’s thesis, Çukurova University, Adana, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Süral, S. (2014). Beyin temelli öğrenme yönteminin öğrencilerin fen bilimleri dersinin erişisine etkisi [The effect of brain based learning method on students' achievement of science lesson] Adnan menderes üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(4), 33-42
  • Tüfekçi, S. (2005). Beyin temelli öğrenmenin erişiye, kalıcılığa, tutuma ve öğrenme sürecine etkisi [The effects of brain based learning on achievement, retention, attitude and learning proces] (Doctoral dissertation, Hacettepe University, Ankara, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Usta, İ. (2008). Öğrenme stillerine göre düzenlenen beyin temelli öğrenme uygulaması etkisi [Practising of brain based learning organized according to learning style] (Master’s thesis, Süleyman Demirel University, Isparta, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Yağlı, Ü. (2008). Beyin temelli öğrenme yaklaşımının ingilizce dersinde akademik başarı ve tutuma [The effect of brain based approach to achievement and attitude in 10th grade students English classes of high school] (Master’s thesis, Zonguldak Karaelmas University, Zonguldak, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Yaman, Y. (2014). Beyin temelli fen öğretiminin üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin akademik başarılarına, yaratıcılıklarına, eleştirel düşünmelerine ve tutumlarına etkisi [Effects of brain based science teaching on gifted students' achievement, critical thinking, creativity and attitudes] (Doctoral dissertation, İstanbul University, İstanbul, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Yıldırım, Ö. (2010). Fen ve teknoloji dersinde (7. sınıf) beyin temelli öğrenme yaklaşımının akademik başarı, derse yönelik tutum ve motivasyon düzeylerine etkisi [The effect of brain based learning approach in science and technology course on achievement, attitude towards the course and motivation] (Master’s thesis, Zonguldak Karaelmas University, Zonguldak, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Yücel, C. (2011). Beyin temelli öğrenme yaklaşımına göre fen ve teknoloji öğretiminin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi [The brain-based learning approach,the effect of science and technology teaching on academic achievement and attitude] (Master’s thesis, Anadolu University, Eskişehir, Turkey). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Articles
Yazarlar

Hatice Ekemen 0000-0002-3122-6083

Ömer Beyhan 0000-0002-3811-0307

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: Special Issue

Kaynak Göster

APA Ekemen, H., & Beyhan, Ö. (2020). The Effect of Brain Based Learning on Academic Achievement and Students’ Attitude in Turkey: A Meta Analytical Study. Research on Education and Psychology, 4(Special Issue), 18-33.

17908

All the articles published in REP are licensed with "Creative Commons Attribution 4.0 International License"