In this study, the effect of the flipped classroom model on the academic success of students in the Religious Culture and Moral Knowledge course was investigated. In the study, the experimental design with pre-test post-test control group, which is one of the quantitative research methods, was used. The sample of the research consists of 203 students studying at Ordu Başöğretmen Secondary School in the 2020-2021 academic year. Pre-lesson videos and in-class activities developed based on the flipped classroom model were applied to the experimental group students. The data of the research was collected from the "Academic Achievement Test" developed by the researcher. In the analysis of the data, the related samples t-test was used to compare the pretest and posttest scores of the students in the experimental and control groups regarding the dependent variable. The independent samples t-test was also used to compare the pretest and posttest scores of the experimental and control groups. As a result of the research, it was determined that there was a significant difference between the academic achievement post-test mean score of the control group students and the academic achievement post-test mean score of the experimental group students in favor of the experimental group [t(201)=5,41; p<0,05].
Religious Education Religious Culture and Moral Knowledge Lesson Flipped Classroom Model Student Success
Bu araştırmada, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinde ters yüz sınıf modelinin öğrencilerin akademik başarısına etkisi incelenmiştir. Çalışmada, nicel araştırma desenlerinden olan ön test son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini, 2020-2021 öğretim yılında Ordu Başöğretmen ortaokulunda öğrenim gören 203 öğrenci oluşturmaktadır. Deney grubu öğrencilerine ters yüz sınıf modeline dayalı olarak geliştirilen ders öncesi videolar ve sınıf içi etkinlikler uygulanmıştır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen “Akademik Başarı Testi” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, deney ve kontrol grubunda yer alan öğrencilerin bağımlı değişkene ilişkin ön test ve son test puanlarının karşılaştırılmasında ilişkili örneklemler t-testi, deney ve kontrol grubu ön test ve son test puanlarının karşılaştırılması için ise bağımsız örneklemler t-testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarı son test puan ortalaması ile deney grubu öğrencilerinin akademik başarı son test puan ortalaması arasında deney grubu lehine anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir [t(201)=5,41; p<0,05].
Din Eğitimi Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Ters Yüz Sınıf Modeli Akademik Başarı Öğrenci Başarısı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 23 |