Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

West And Muslim Societies in the Thought of Bruno Etienne

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 79 - 94, 31.01.2020
https://doi.org/10.33723/rs.676893

Öz

Sociology is a science that
its founders developped within their own communities based on their
experiences. Islamic Sociology studies have been developed to understand Muslim
societies were adaptated from studies in the West and have an orientalist
perspective. Recent orientalists have claimed to examine Muslim societies with
a more objective sociological hypothesis. In this sense, we can point out that
in France, Bruno Etienne kept developing the 'objectivity’ of this method,
adding his own comprehensive concepts such as French Islam. The initial
question of our study was how sociologists using sociological methods in
societies where sociology emerged were studying Muslim societies. How they deal
with the primary problems that concern Muslim societies and what kind of studies
they have in order to solve those. In addition, we examined the solutions they
brought to the Muslim existence in France and how they evaluate the Muslim
community faced with the problems arising from modernity.

Kaynakça

  • Arabacı, F. (1999). “Din Sosyolojisi Çalışmaları üzerine Bazı Düşünceler Fransa ve Türkiye Örneği”, Dini Araştırmalar, 1 (3): 113-142.
  • Baduel, P. (1987). “Bruno Etienne, l’Islamisme Radical”, Revue de l’Occident Musulman et de la Méditerranée, (44): 150-151.
  • Drai, R. (2000). “La Grenade Entrouverte de Bruno Etienne”, Revue Française de Science Politique, 50 (3): 538-542.
  • Etienne, B. (2007). “Emergence de la Région”, La Pensée de Midi, 21 (2):6-14.
  • Etienne, B. (2002). “Fondements du Politique en Méditerranée”, La Pensée de Midi, 7 (1): 51-63.
  • Etienne, B. (2005). Heureux comme Dieu en France la République face aux Religions, Editions Bayard, Paris.
  • Etienne, B. (2006). “Islam et Liberté: une Salutaire Complexité”, La Pensée de Midi, 19 (3): 68-79.
  • Etienne, B. (2003). Islam les Questions qui Fâchent, Bayard, Paris.
  • Etienne, B. (1987). L’Islamisme Radical, Hachette, Paris.
  • Etienne, B. (2000). “Une Grendade Entrouverte”, La Pensée de Midi, 1 (1): 114-119.
  • Fabre, T. (2009). “Bruno Etienne. Sur le Chemin de la Pensée de Midi”, La Pensée de Midi, (4): 11-22.
  • Fındıkoğlu, Z. F. (1947). İçtimaiyat, İ.Ü.H.F. Yayını, İstanbul.
  • Fregosi, F. (2009). Bruno Etienne: le Fait Religieux Comme Fait Politique, Eds de l’Aube, Avignon.
  • Khattar, A. (1989). “Bruno Etienne. La France et l’Islam”, Politique Etrangere, 54 (4): 807-808.
  • Mabilon-Bonfils, B. (2010). “Bruno Etienne, Comme Palimpseste ou Comment Lire la Pensée d’un Intellectuel, Comme Mise en Abîme?”, La Pensée de Midi, (Özel Sayı): 10-14.
  • Tapia, S. (1994). “Bruno Etienne. L’Islam en France”, CNRS, (17): 323-328.
  • Wallez, P. (30 Eylül 2008). “La Religion est Devenue un Supermarché et Pourquoi Pas?”, Accueil.

BRUNO ETİENNE’İN DÜŞÜNCESİNDE BATI VE MÜSLÜMAN TOPLUMLAR

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 79 - 94, 31.01.2020
https://doi.org/10.33723/rs.676893

Öz

Sosyoloji doğduğu toplum içinde, kurucularının kendi toplum ve
tecrübelerine dayanarak geliştirdikleri bir bilimdir. Müslüman toplumları
anlamaya yönelik geliştirilmiş İslam sosyolojisi çalışmaları ise Batı’da
yapılan çalışmaların uyarlanması şeklindedir ve oryantalist bakış açısına
sahiptir. Son dönem oryantalistler daha objektif bir sosyolojik hipotezle
Müslüman toplumları inceleme iddiasında bulunmuşlardır. Bu anlamda Bruno
Etienne’in diğer oryantalistlerden ayrılan yönlerinin olduğuna işaret edebiliriz.
Bruno Etienne, Fransız İslam’ı gibi kendine has kapsamlı kavramlarıyla bu
metodu ‘objektifliğiyle’ geliştirerek devam ettirmiştir. Bunda özellikle
başarılı olmasında, Kuzey Afrika’da Müslüman toplumlar içinde bulunmasının ve
problemi yerinde incelemesinin önemli rolü vardır. Çalışmamızın başlangıç
sorusu, sosyolojinin doğduğu toplumlardaki sosyolojik yöntemleri kullanan
sosyologun Müslüman toplumları nasıl incelediği olmuştur. Müslüman toplumları
ilgilendiren öncelikli problemleri nasıl ele aldığı ve gerçek anlamda
problemlerin çözümüne yönelik ne tür çalışmalarda bulunduğudur. Ayrıca
Fransa’da Müslüman varlığına getirdiği çözümler ve Modernitenin kendinden
kaynaklanan problemlere karşı Müslüman toplumunu nasıl değerlendirdiği
incelenmiştir.

Kaynakça

  • Arabacı, F. (1999). “Din Sosyolojisi Çalışmaları üzerine Bazı Düşünceler Fransa ve Türkiye Örneği”, Dini Araştırmalar, 1 (3): 113-142.
  • Baduel, P. (1987). “Bruno Etienne, l’Islamisme Radical”, Revue de l’Occident Musulman et de la Méditerranée, (44): 150-151.
  • Drai, R. (2000). “La Grenade Entrouverte de Bruno Etienne”, Revue Française de Science Politique, 50 (3): 538-542.
  • Etienne, B. (2007). “Emergence de la Région”, La Pensée de Midi, 21 (2):6-14.
  • Etienne, B. (2002). “Fondements du Politique en Méditerranée”, La Pensée de Midi, 7 (1): 51-63.
  • Etienne, B. (2005). Heureux comme Dieu en France la République face aux Religions, Editions Bayard, Paris.
  • Etienne, B. (2006). “Islam et Liberté: une Salutaire Complexité”, La Pensée de Midi, 19 (3): 68-79.
  • Etienne, B. (2003). Islam les Questions qui Fâchent, Bayard, Paris.
  • Etienne, B. (1987). L’Islamisme Radical, Hachette, Paris.
  • Etienne, B. (2000). “Une Grendade Entrouverte”, La Pensée de Midi, 1 (1): 114-119.
  • Fabre, T. (2009). “Bruno Etienne. Sur le Chemin de la Pensée de Midi”, La Pensée de Midi, (4): 11-22.
  • Fındıkoğlu, Z. F. (1947). İçtimaiyat, İ.Ü.H.F. Yayını, İstanbul.
  • Fregosi, F. (2009). Bruno Etienne: le Fait Religieux Comme Fait Politique, Eds de l’Aube, Avignon.
  • Khattar, A. (1989). “Bruno Etienne. La France et l’Islam”, Politique Etrangere, 54 (4): 807-808.
  • Mabilon-Bonfils, B. (2010). “Bruno Etienne, Comme Palimpseste ou Comment Lire la Pensée d’un Intellectuel, Comme Mise en Abîme?”, La Pensée de Midi, (Özel Sayı): 10-14.
  • Tapia, S. (1994). “Bruno Etienne. L’Islam en France”, CNRS, (17): 323-328.
  • Wallez, P. (30 Eylül 2008). “La Religion est Devenue un Supermarché et Pourquoi Pas?”, Accueil.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Neslihan Er 0000-0003-3434-5253

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 18 Ocak 2020
Kabul Tarihi 31 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Er, N. (2020). BRUNO ETİENNE’İN DÜŞÜNCESİNDE BATI VE MÜSLÜMAN TOPLUMLAR. R&S - Research Studies Anatolia Journal, 3(1), 79-94. https://doi.org/10.33723/rs.676893
R&S - Research Studies Anatolia Journal 

https://dergipark.org.tr/rs