This study examined the impact of recreational awareness levels among undergraduate students in the recreation department on attitudes towards sports tourism. The study involved constructing a model to evaluate the influence of recreational awareness sub-dimensions on the sub-dimensions of attitude towards sports tourism. A total of 209 undergraduate students enrolled in the Recreation Department of XXX University participated in the study. The participants completed the personal information form, the Recreational Awareness Scale and the Scale of Attitude Towards Sports Tourism Scale. The research data were analyzed using SPSS 22 and Smart PLS 4 software. Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) was the preferred method of analysis. In this context, the measurement and structural models were evaluated. The findings indicated that students in the recreation department demonstrated high recreational awareness and positive attitudes towards sports tourism. The results for testing the hypotheses demonstrate that all dimensions of recreational awareness significantly and positively impact the economic contribution dimension of attitude towards sports tourism. Conversely, recreational awareness’s social/success and self-improvement dimensions positively influence the job opportunities dimension of attitude towards sports tourism. Moreover, while the personal contribution dimension of attitude towards sports tourism is significantly influenced solely by the self-improvement dimension of recreational awareness, the organization dimension of attitude towards sports tourism is affected only by the social/success dimension of recreational awareness.
Bu çalışmada rekreasyon bölümü lisans öğrencilerinin rekreasyonel farkındalık düzeylerinin spor turizmine yönelik tutumları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışmada rekreasyonel farkındalık alt boyutlarının spor turizmine yönelik tutumun alt boyutları üzerindeki etkisini değerlendirmek için bir model oluşturulmuştur. Araştırmaya XXX Üniversitesi Rekreasyon Bölümünde öğrenim gören toplam 209 lisans öğrencisi katılmıştır. Katılımcılar kişisel bilgi formunu, Rekreasyonel Farkındalık Ölçeğini ve Spor Turizmine Yönelik Tutum Ölçeğini doldurmuşlardır. Araştırma verileri SPSS 22 ve Smart PLS 4 yazılımları kullanılarak analiz edilmiştir. Kısmi en küçük kareler yapısal eşitlik modellemesi (PLS-SEM) tercih edilen analiz yöntemi olmuştur. Bu kapsamda ölçüm modeli ve yapısal model değerlendirilmiştir. Bulgular, rekreasyon bölümü öğrencilerinin yüksek rekreasyonel farkındalık ve spor turizmine yönelik olumlu tutumlar sergilediğini göstermiştir. Hipotezlerin test edilmesine yönelik sonuçlar, rekreasyonel farkındalığın tüm boyutlarının spor turizmine yönelik tutumun ekonomik katkı boyutunu anlamlı ve pozitif olarak etkilediğini göstermektedir. Diğer yandan, rekreasyonel farkındalığın sosyal/başarı ve kişisel gelişim boyutları, spor turizmine yönelik tutumun iş fırsatları boyutunu olumlu yönde etkilemektedir. Ayrıca, spor turizmine yönelik tutumun kişisel katkı boyutu sadece rekreasyonel farkındalığın kişisel katkı boyutundan anlamlı bir şekilde etkilenirken, spor turizmine yönelik tutumun organizasyon boyutu sadece rekreasyonel farkındalığın sosyal/başarı boyutundan etkilenmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Spor ve Rekreasyon |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 25 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 27 Sayı: 2 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License