Bu çalışma, M.Ö. 1500 ile M.Ö. 600 yılları arasında, Kuzey İran bölgesinde yaşadığı kabul edilen Zerdüşt peygamber, öğretisini ve Nietzsche özelinde bu öğretinin Avrupa’ya yansımalarını konu edinmektedir. Zerdüşt ve öğretisine dair bilgiler, Zerdüştlüğün kutsal eseri kabul edilen Avesta üzerinden günümüze kadar ulaşmıştır. 1272 yılında Meşhur seyyah Marco Polo’nun İran’a yaptığı ziyaretle birlikte birçok Batılı seyyahın dikkati Zerdüşt ve Avesta’ya yönelmiştir. 16. yüzyıldan 18. yüzyıla kadar pek çok seyyah, tüccar ya da misyoner İran’ı ziyaret etmişler ve çalışmalarında Zerdüştlüğe yer vermişlerdir. Bu çalışmalar Batı’da değer görmüş, Zerdüşt ve öğretisinin Avrupa, Amerika ve Asya’da ilgi ile takip edilmesinin önünü açmıştır. Daha önce de felsefi çalışmalara konu olan Zerdüşt ve öğretisi, 19. yüzyıldan itibaren P. Beyl ve G. Ritter gibi birçok yazarın ve filozofun eserlerinde yer edinmiştir. Alman idealizminin en büyük temsilcilerinden Hegel’in Avesta’ya ilgi duyduğu söylenmekte, Dante’nin İlahi Komedya, Goethe’nin Faust ve Doğu-Batı Divanı, Voltaire’in Zadig eserlerinin Zerdüşt’ün mitlerinin en güzel yansımalarını içerdiği yorumları yapılmaktadır. Hatta Schopenhauer’un Avesta’yı yeniden ele aldığı yine Nietzsche’nin Böyle Söyledi Zerdüşt eseriyle Zerdüştlüğün yeni bir yorumunu yapmaya çalıştığı iddia edilmektedir. Zerdüşt ve öğretisi, Avrupa’yı etkilemiştir. Çalışma, belli çalışmalar üzerinden Nietzsche çağına kadar ki dönemde, Zerdüşt ve öğretisinin Avrupa’ya birçok anlamda yansıdığını göstermeyi amaçlar. Bu çalışma, Zerdüşt öğretisinin Avrupa yansımasını Nietzsche felsefesi ve Nietzsche’nin Zerdüşt karakteri bağlamında ele almayı amaçlar. Nietzsche, tarihsel Zerdüşt’ü ‘iyi’ ve ‘kötü’ kavramları ekseninde şekillenen ahlakın kurucusu olarak görmüştür. Bu ahlakı aşmak isteyen Nietzsche, tarihsel Zerdüşt’ü ters yüz ederek kendi Zerdüşt’ünü ahlakın ötesinde konumlandırdığı ‘Üstinsan’ formunun inşa edilmesinde sözcü olarak kullanmıştır.
Felsefe Tarihi Zerdüşt Zerdüştlük Avrupa Nietzsche Böyle Söyledi Zerdüşt
This work, BC. between 1500 and BC. It deals with the teaching of the Zoroastrian prophet, who is accepted to have lived in the Northern Iran region between 600 BC, and the reflections of this teaching on Europe, in particular Nietzsche. The information about Zoroastrianism and its teaching has reached today through the Avesta, which is considered the sacred work of Zoroastrianism. With the visit of the famous traveler Marco Polo to Iran in 1272, the attention of many western travelers turned to Zoroaster and Avesta. From the 16th to the 18th centuries, many travelers, traders or missionaries visited Iran and included Zoroastrianism in their work. These studies were appreciated in the West and paved the way for Zarathustra and his teaching to be followed with interest in Europe, America and Asia. Zoroastrian and his teaching, which has been the subject of philosophical studies before, has taken place in the works of many writers and philosophers such as P. Beyl and G. Ritter since the 19th century. It is said that Hegel, one of the greatest representatives of German idealism, was interested in Avesta, Dante's Divine Comedy, Goethe's Faust and East-West Divan, Voltaire's Zadig works contain the most beautiful reflections of Zoroastrian myths. It is even claimed that Schopenhauer reconsidered the Avesta and tried to make a new interpretation of Zoroastrianism with Nietzsche's Also Sprach Zarathustra. Zoroaster and his teaching influenced Europe. The study aims to show that Zoroastrian and his teachings were reflected in Europe in many ways in the period up to the age of Nietzsche through certain studies. This study aims to deal with the European reflection of Zoroastrianism in the context of Nietzsche's philosophy and Nietzsche's Zoroastrian character. Nietzsche saw the historical Zoroastrian as the founder of morality shaped around the concepts of 'good' and 'evil'. Nietzsche, who wanted to transcend this morality, turned historical Zoroastrian upside down and used his own Zoroastrian as a spokesperson in the construction of the "Overman" form, which he positioned beyond morality.
History of Philosophy Zarathustra Zoroastrianism Europe Nietzsche Also Sprach Zarathustra
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 16 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 1 |