Muhammad b. Yūsuf al-Firyābī (d. 212/827), a scholar who lived in the third century of the Hijri, was one of the favourite students of Sufyān al-Sawrī (d. 161/778), a famous scholar of tafsīr, hadīth and fiqh. Firyābī was also the teacher of some well-known figures in the field of hadīth, such as Ahmad b. Ḥanbal (d. 241/855) and al-Bukhārī (d. 256/870). It is known that al-Bukhārī stayed with Firyābī in his early youth and wrote hadīth from him. Because of this feature, the sources also refer to Firyābī as "Shaykh al-Bukhārī". His commentary and other works are lost. However, his narrations are scattered in many works today. His work on hadith, al-Musnad, is one of the main sources of Ibn Hajar al-Askalānī's (d. 852/1449) al-Isāba. Jalāl al-Dīn al-Suyūṭī (d. 911/1505), who wrote works in many fields, also used his narrations in his books, especially in al-Itkān and al-Durru al-mensūr. Firyābī adopted the dominant understanding of tafsīr of his time, which was the transmissionist approach. He preferred to narrate his narrations in a simple and uninterpreted way. It is thought that his narrations, which have been transmitted to different works today, have had a wide influence on the debates about the prophets from the past to the current debates. These influences can be identified and evaluated through al-Suyūtī's al-Durru al-mensūr, as we can frequently encounter Firyābī's narrations in it. In terms of the frequency with which we can come across Firyābī's reports, it has a structure that can be identified and evaluated through al-Suyūtī's al-Durru'l-mensūr. Firyābī's early information provides us with the opportunity to look at the disagreements about the prophets from the perspective of the third century of Hijr.
Hicrî üçüncü asırda yaşamış bir âlim olan Muhammed b. Yûsuf el-Firyâbî (ö. 212/827), ünlü tefsir, hadis ve fıkıh âlimi Süfyân es-Sevrî’nin (ö. 161/778) en gözde öğrencilerindendir. Firyâbî aynı zamanda Ahmed b. Hanbel (ö. 241/855) ve Buhârî (ö. 256/870) gibi hadis sahasının bazı tanınmış şahsiyetlerinin hocasıdır. Buhârî’nin gençlik dönemlerinin başında Firyâbî’nin yanında kaldığı ve ondan hadis yazdığı bilinmektedir. Bu özelliğinden dolayı kaynaklar Firyâbî’yi “Şeyhü’l-Buhârî” olarak da anmaktadır. Tefsiri ve diğer eserleri kayıptır. Ancak rivayetleri günümüzde pek çok esere dağılmış bir vaziyettedir. el-Müsned adlı hadise dair yazdığı eser, İbn Hacer el-Askalânî’nin (ö. 852/1449) el-İsâbe’sinin aslî kaynaklarındandır. Pek çok alanda eser yazan Celâlüddîn es-Süyûtî (ö. 911/1505) de onun rivayetlerini el-İtkân ve ed-Dürru’l-mensûr adlı eserleri başta olmak üzere kitaplarında kullanmıştır. Firyâbî döneminin hâkim tefsir anlayışı olan nakilci anlayışı benimsemiştir. Rivayetlerini yalın ve yorumsuz bir şekilde aktarmayı tercih etmiştir. Bugün farklı eserlere intikal eden rivayetlerinin, peygamberler hakkında geçmişten günümüzde cari olan tartışmalara varıncaya kadar geniş etkilerinin olduğu düşünülmektedir. Bu etkiler -içerisinde Firyâbî’nin nakilleriyle sıklıkla karşılaşabilmemiz bakımından- Süyûtî’nin ed-Dürru’l-mensûr’u üzerinden saptanabilecek ve değerlendirilebilecek bir yapıdadır. Firyâbî’nin çok erken bir dönemde naklettiği bilgiler, peygamberlere ilişkin fikir ayrılıklarına hicrî üçüncü asrın penceresinden bakabilme olanağı sağlamaktadır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Tefsir |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 3 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 23 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1 |