Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin yenilikçilik (inovasyon) profillerini incelemek ve bireysel yenilikçilik düzeyleri ile akademik başarı arasındaki ilişkiyi belirlemek amacı ile gerçekleştirildi. Kesitsel ve tanımlayıcı tipte gerçekleştirilen araştırmanın evrenini, bir hemşirelik bölümüne kayıtlı 661 öğrenci oluşturdu. Örneklem, oransız küme örnekleme yöntemi ile belirlendi ve çalışmaya katılmayı kabul eden ve eksiksiz bilgi veren 510 (tüm öğrencilerin %77,1’i) araştırma kapsamına alındı. Veriler, araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda hazırlanan “Bilgi Formu” ve “Bireysel Yenilikçilik Ölçeği” kullanılarak toplandı. Veriler bir istatistik programında frekans-yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, korelasyon analizi, t test ve ANOVA testleri kullanılarak analiz edildi. Öğrencilerin yaş ortalaması 20,7±1.6 olup, %81,0’i kadın, %55,3’ünün anadolu lisesi mezunu olduğu görüldü. Öğrencilerin %94,9’u daha önce bir seminer ve konferansa katıldığı fakat %85,9’u yenilikçilik/inovasyon ile ilgili seminer ve konferanslara katılmadığı ve %96,7’si yenilikçilik ile ilgili ders almadığını bildirildi. Öğrencilerin %25,9’u sosyal medyada yenilikçilik ile ilgili hesapları takip ettiğini, %30,6’sı günlük hayata yönelik, %23,3’ü hemşirelik uygulamalarına yönelik yenilikçi bir fikri olduğunu belirtti. Araştırmada öğrencilerin bireysel yenilikçilik toplam ölçek puan ortalamasının 64,1±8,0 olduğu belirlendi.. Bireysel yenilikçilik puan ortalamaları sınıflar arası karşılaştırıldığında,
gruplar arası istatistiksel anlamlı farkın olduğu (p≤0.001); dördüncü (65,9±8,5) ve üçüncü sınıf (65,9±9.9) öğrencilerinin puan ortalamalarının; ikinci sınıf (63,2±7,2) ve birinci sınıf (62.5±8.0) öğrencilerinin puan ortalamalarından daha yüksek olduğu görüldü. Araştırmada öğrencilerin yenilikçilik düzeyleri ile akademik ortalamaları arasında istatistiksel anlamlı bir ilişki belirlenmedi (p≥0.05). Sonuçlar, hemşirelik öğrencilerinin aldıkları ölçek puanlarına (64,1±8,0) göre kuşkucular grubunda oldukları, yeniliklere karşı sorgulayıcı, yenilikçiliğe ilişkin yeterli bilgi düzeyine sahip olmadıklarını gösterdi. Yenilikçilik puan ortalamalarının düşük olmasına rağmen yaklaşık dörtte birinin günlük hayata ya da hemşirelik uygulamalarına yönelik yenilikçi bir fikrinin olduğu görüldü. Bu nedenle yenilikçi fikirlerini hayata geçirmelerini sağlayacak derslerin öğretim programlarında yer alması önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 1 |