Klinik Araştırma
BibTex RIS Kaynak Göster

Lisans Öğrencileri Arasında Çoklu Zeka Türlerinin Araştırılması: Sağlık Bilimleri Fakültesi Odyoloji Bölümü ve İletişim Fakültesi Örneği

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 2, 1 - 8
https://doi.org/10.32739/hst.2024.1.2.18

Öz

Amaç: Çoklu zeka kuramı ile insanların farklı öğrenme yetilerine sahip olduğu düşünülmüştür. Bu konuda öğrenimine devam eden öğrenciler ile çok sayıda çalışma yapılmıştır. Bu çalışmada, Sağlık Bilimleri Fakültesi ve İletişim Fakültesi öğrencilerinin baskın zeka türlerini belirlemek ve karşılaştırmak amaçlanmıştır.
Gereç- Yöntem: Üniversiteye sayısal puan türüyle kabul edilen ve Sağlık Bilimleri Fakültesi Odyoloji Bölümü’nde 4. sınıfta okuyan 22-27 yaş arası 100 öğrenci ile üniversiteye sözel puan türüyle kabul edilen ve İletişim Fakültesi'nde 4. sınıfta okuyan 23-27 yaş arası yüz öğrenci çalışmaya dahil edilmiştir.
Bulgular: Odyoloji öğrencilerinin mantıksal-matematiksel zekâ puanları İletişim Fakültesi öğrencilerine göre daha yüksek çıkmıştır (p<0,01). Her grup kendi içinde değerlendirildiğinde, Odyoloji öğrencilerinin kişilerarası zekâsı, sözel-dilsel zekâ, mantıksal-matematiksel zekâ, görsel-uzamsal zekâ ve müziksel-ritmik zekâdan daha iyidir (p<0,05). İletişim öğrencilerinin mantıksal-matematiksel zekâları diğer tüm zekâ türlerinden daha kötüdür (p<0,05). Kişilerarası zekâları ise görsel-uzamsal, müziksel-ritmik ve bedensel-kinestetik zekâlarından daha iyiydi (p<0,05).
Sonuç: Bu çalışmada, üniversite muafiyet standartlarına göre Odyoloji Bölümü’ne ders içerikleri bakımından en az benzerlik gösteren fakültenin iletişim fakültesi olduğu belirlenmiş olup öğrencilerinin zeka potansiyelleri incelenmiş ve zeka türleri karşılaştırılmıştır. Karşılaştırmalarda elde edilen anlamlı sonuçlar, bu farklılıkların 4 yıl boyunca verilen teorik ve uygulamalı eğitim ile son yılda ağırlık verilen alan stajlarından kaynaklanabileceğini düşündürmektedir.

Kaynakça

  • Ansari, M., Nikneshan, S., & Farzaneh, M. (2014). Study of Predictability of Gardner’s Multiple Intelligence Theory in Selecting Major between Medical and Non-Medical Sciences Students (2014). Journal of Health Policy and Sustainable Health, 1(4), 125–129.
  • Aydın, D. , Korkmaz, Ö. & Yeşil, R. (2009). Öğretmen Adaylarının Çoklu Zekâ Algıları. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 221-239.
  • Bayındır, M. Ş. (2021). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Çoklu Zeka Alanları ve Yaratıcılık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitimi ABD, Yüksek Lisans Tezi, Bursa, Türkiye.
  • Chavarría-Garza, W. X., Santos-Guevara, A., Morones-Ibarra, J. R., & Aquines-Gutiérrez, O. (2022). Assessment of Multiple Intelligences in First-Year Engineering Students in Northeast Mexico. Sustainability (Switzerland), 14(8). https://doi.org/10.3390/su14084631
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. Basic Books.
  • Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: the theory in practice. In Choice Reviews Online (Vol. 31, Issue 02). BasicBooks. https://doi.org/10.5860/choice.31-1214
  • George, D., & Mallery, P. (2019). IBM SPSS Statistics 26 Step by Step. In IBM SPSS Statistics 26 Step by Step. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429056765
  • Jiménez-Pérez, E., Martínez-León, N., & Cuadros-Muñoz, R. (2020). La influencia materna en la inteligencia emocional y la competencia lectora de sus hijos. Ocnos, 19(1), 80–89. https://doi.org/10.18239/ocnos_2020.19.1.2187
  • Katzowitz, E. C. (2002). Predominant Learning Styles and Multiple Intelligences of Postsecondary Allied Health Students. 20–68.
  • Kutz, M., Dyer, S., & Campbell, B. (2013). Multiple Intelligence Profiles of Athletic Training Students. Internet Journal of Allied Health Sciences and Practice. https://doi.org/10.46743/1540-580x/2013.1431
  • Martínez-Sandoval, G., Solís-Soto, J., Rodríguez-Pulido, J., & Zambrano-Margaín, H. (2016). Learning styles and types of multiple intelligences in dental students in their first and tenth semester. Monterrey, mexico, 2015. Journal of Oral Research, 5(3), 103–107. https://doi.org/10.17126/joralres.2016.023
  • McMahon, S. D., Rose, D. S., & Parks, M. (2004). Multiple intelligences and reading achievement: An examination of the teele inventory of multiple intelligences. Journal of Experimental Education, 73(1), 41–52. https://doi.org/10.3200/JEXE.71.1.41-52
  • Neisser, U., Boodoo, G., Bouchard, T. J., Boykin, A. W., Brody, N., Ceci, S. J., Halpern, D. F., Loehlin, J. C., Perloff, R., Sternberg, R. J., & Urbina, S. (1996). Intelligence: Knowns and Unknowns. American Psychologist, 51(2), 77–101. https://doi.org/10.1037/0003-066X.51.2.77
  • Oprescu, M., Craciun, D., & Banaduc, I. (2011). Multiple intelligences in conventional and student-centered school. Journal of Educational Sciences & Psychology, 1(1), 86-94.
  • Özgen, K., Tataroǧlu, B., & Alkan, H. (2011). An examination of multiple intelligence domains and learning styles of pre-service mathematics teachers: Their reflections on mathematics education. Educational Research and Reviews, 6(2), 168–181.
  • Pajkos, D., & Klein-Collins, J. (2001). Improving Upper Grade Math Achievement via the Integration of a Culturally Responsive Curriculum.
  • Saban, A. (2002). Çoklu Zeka Teorisi ve Eğitim. Nobel Yayıncılık.
  • Şen Bayındır, M., & Şahin Zeteroğlu, E. (2023). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Çoklu Zeka Alanları ve Yaratıcılık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 417–452. https://doi.org/10.19171/uefad.1193281
  • Sharifi, H. P., & Sharifi, N. (2015). Principles of Psychometrics and Psychosis. Tehran: Roshd Publications.
  • Yavich, R., & Rotnitsky, I. (2020). Multiple intelligences and success in school studies. International Journal of Higher Education, 9(6), 107–117. https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n6p107
  • Yildiz, M., Öntürk, Y., & Efek, E. (2020). The Investigation of Multiple Intelligence Modalities of University Students Receiving Sports Education. Asian Journal of Education and Training, 6(2), 246–255. https://doi.org/10.20448/journal.522.2020.62.246.255
  • Yüce, İ. (2011). Çoklu Zekâ Kuramına Göre Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İncelenmesi. Uluslararası Yükseköğretim Kongresi Yeni Yönelişler ve Sorunlar, 1876–1880.

Study of multiple intelligence types among undergraduate students: The case of the Faculty of Health Sciences Audiology Department and the Faculty of Communication

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 2, 1 - 8
https://doi.org/10.32739/hst.2024.1.2.18

Öz

The theory of multiple intelligences suggests that people have different learning abilities. The aim of our study is to identify and compare the dominant intelligence types of students at the Faculty of Health Sciences and the Faculty of Communication.
The study included 100 students aged 22-27 who were admitted to the university with a numerical score type and who were 4th year students in the Audiology Department of the Faculty of Health Sciences, and 100 students aged 23-27 who were admitted to the university with a verbal score type and who were 4th year students in the Faculty of Communication.
The logical-mathematical intelligence scores of the students in Audiology of the Faculty of Health Sciences were higher than those of the students of the Faculty of Communication (p<0,01). When evaluating each faculty within each faculty, the interpersonal intelligence of the students of the Faculty of Health Sciences is better than the verbal-linguistic intelligence, the logical-mathematical intelligence, the visual-spatial intelligence and the musical-rhythmical intelligence (p<0,05). Communication students' logical-mathematical intelligence was worse than all other types of intelligence (p<0,05). Their interpersonal intelligence was better than their visual-spatial, musical-rhythmic and bodily-kinesthetic intelligences (p<0,05).
In this study, the Faculty of Communication was found to be the faculty with the least similarity to the Faculty of Audiology in terms of course content, according to the University's exemption standards, and the intelligence potential of the students was examined and the types of intelligence were compared. The significant results obtained in the comparisons suggest that these differences may be due to the theoretical and practical training given over 4 years and the emphasis placed on field placements in the final year.

Kaynakça

  • Ansari, M., Nikneshan, S., & Farzaneh, M. (2014). Study of Predictability of Gardner’s Multiple Intelligence Theory in Selecting Major between Medical and Non-Medical Sciences Students (2014). Journal of Health Policy and Sustainable Health, 1(4), 125–129.
  • Aydın, D. , Korkmaz, Ö. & Yeşil, R. (2009). Öğretmen Adaylarının Çoklu Zekâ Algıları. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 221-239.
  • Bayındır, M. Ş. (2021). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Çoklu Zeka Alanları ve Yaratıcılık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitimi ABD, Yüksek Lisans Tezi, Bursa, Türkiye.
  • Chavarría-Garza, W. X., Santos-Guevara, A., Morones-Ibarra, J. R., & Aquines-Gutiérrez, O. (2022). Assessment of Multiple Intelligences in First-Year Engineering Students in Northeast Mexico. Sustainability (Switzerland), 14(8). https://doi.org/10.3390/su14084631
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. Basic Books.
  • Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: the theory in practice. In Choice Reviews Online (Vol. 31, Issue 02). BasicBooks. https://doi.org/10.5860/choice.31-1214
  • George, D., & Mallery, P. (2019). IBM SPSS Statistics 26 Step by Step. In IBM SPSS Statistics 26 Step by Step. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429056765
  • Jiménez-Pérez, E., Martínez-León, N., & Cuadros-Muñoz, R. (2020). La influencia materna en la inteligencia emocional y la competencia lectora de sus hijos. Ocnos, 19(1), 80–89. https://doi.org/10.18239/ocnos_2020.19.1.2187
  • Katzowitz, E. C. (2002). Predominant Learning Styles and Multiple Intelligences of Postsecondary Allied Health Students. 20–68.
  • Kutz, M., Dyer, S., & Campbell, B. (2013). Multiple Intelligence Profiles of Athletic Training Students. Internet Journal of Allied Health Sciences and Practice. https://doi.org/10.46743/1540-580x/2013.1431
  • Martínez-Sandoval, G., Solís-Soto, J., Rodríguez-Pulido, J., & Zambrano-Margaín, H. (2016). Learning styles and types of multiple intelligences in dental students in their first and tenth semester. Monterrey, mexico, 2015. Journal of Oral Research, 5(3), 103–107. https://doi.org/10.17126/joralres.2016.023
  • McMahon, S. D., Rose, D. S., & Parks, M. (2004). Multiple intelligences and reading achievement: An examination of the teele inventory of multiple intelligences. Journal of Experimental Education, 73(1), 41–52. https://doi.org/10.3200/JEXE.71.1.41-52
  • Neisser, U., Boodoo, G., Bouchard, T. J., Boykin, A. W., Brody, N., Ceci, S. J., Halpern, D. F., Loehlin, J. C., Perloff, R., Sternberg, R. J., & Urbina, S. (1996). Intelligence: Knowns and Unknowns. American Psychologist, 51(2), 77–101. https://doi.org/10.1037/0003-066X.51.2.77
  • Oprescu, M., Craciun, D., & Banaduc, I. (2011). Multiple intelligences in conventional and student-centered school. Journal of Educational Sciences & Psychology, 1(1), 86-94.
  • Özgen, K., Tataroǧlu, B., & Alkan, H. (2011). An examination of multiple intelligence domains and learning styles of pre-service mathematics teachers: Their reflections on mathematics education. Educational Research and Reviews, 6(2), 168–181.
  • Pajkos, D., & Klein-Collins, J. (2001). Improving Upper Grade Math Achievement via the Integration of a Culturally Responsive Curriculum.
  • Saban, A. (2002). Çoklu Zeka Teorisi ve Eğitim. Nobel Yayıncılık.
  • Şen Bayındır, M., & Şahin Zeteroğlu, E. (2023). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Çoklu Zeka Alanları ve Yaratıcılık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 417–452. https://doi.org/10.19171/uefad.1193281
  • Sharifi, H. P., & Sharifi, N. (2015). Principles of Psychometrics and Psychosis. Tehran: Roshd Publications.
  • Yavich, R., & Rotnitsky, I. (2020). Multiple intelligences and success in school studies. International Journal of Higher Education, 9(6), 107–117. https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n6p107
  • Yildiz, M., Öntürk, Y., & Efek, E. (2020). The Investigation of Multiple Intelligence Modalities of University Students Receiving Sports Education. Asian Journal of Education and Training, 6(2), 246–255. https://doi.org/10.20448/journal.522.2020.62.246.255
  • Yüce, İ. (2011). Çoklu Zekâ Kuramına Göre Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İncelenmesi. Uluslararası Yükseköğretim Kongresi Yeni Yönelişler ve Sorunlar, 1876–1880.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Sistemleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Didem Şahin Ceylan 0000-0003-4729-9524

Busemnaz Avşar Aksu

Yeter Saçlı 0000-0002-9123-2426

Gökçe Gültekin

Erken Görünüm Tarihi 7 Mart 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 24 Haziran 2024
Kabul Tarihi 29 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahin Ceylan, D., Avşar Aksu, B., Saçlı, Y., Gültekin, G. (2025). Lisans Öğrencileri Arasında Çoklu Zeka Türlerinin Araştırılması: Sağlık Bilimleri Fakültesi Odyoloji Bölümü ve İletişim Fakültesi Örneği. Sağlık Bilimleri Ve Teknolojileri Dergisi, 1(2), 1-8. https://doi.org/10.32739/hst.2024.1.2.18

Sağlık Bilimleri ve Teknolojileri Dergisi (SABİTEK) 'nde yazılar Türkçe veya İngilizce olarak yayımlanır. Türkçe yazılar kolay anlaşılır olmalı, duru bir Türkçe ile yazılmalı, Türk dilinin bütünlüğü korunmalı, yazılar Türk Dil Kurumu kurallarına uygun olmalıdır. Mümkün olduğu kadar yabancı sözcüklerin kullanımından kaçınılmalı, Türkçe çok yaygın olarak kullanılan yabancı sözcüklerin Türkçe karşılığı ilk kullanımlarında parantez içinde verilmelidir. Türkçede çok kullanılmayan sözcüklerin yabancı dildeki karşılığı ilk kullanımlarında parantez içinde verilmelidir. İlaçların ticari adları yerine jenerik (etken madde) adları Türkçe okunduğu gibi verilmelidir. İngilizce yazılar anlaşılır ve hatasız olmalıdır.