Olay çevresinde gelişen anlatmaya bağlı edebi eserlerde mekânın başarılı betimlemesi, anlatının gerçekliğe yakın olmasını ve okuyucu tarafından kolayca kabul edilebilmesini sağlar. Yazar, mekân betimlemelerinin anlatı üzerindeki işlevselliğini kendi kurgusuna göre belirlerken birbirinden farklı anlatım tekniklerine başvurabilir. Anlatım tekniklerinin seçimi ve bu teknikleri uygulamadaki başarı anlatıya güç kazandırır. Refik Halit Karay gözlem yeteneği ve gerçek mekânları betimlemelerindeki başarısıyla kabul görmüş bir yazardır. Karay’ın olay merkezli anlatılarında kahramanlar sürekli hareket halindedirler ve birbirinden farklı coğrafyalara seyahat etmektedirler. Yazar coğrafi mekânların betimlemelerinde birbirinden farklı pek çok anlatım tekniğine başvurur. Refik Halit Karay betimleme, anlatma, gösterme, dalga hareketi, zoom (kaydırma), zihinsel betimleme, hareketli perspektif, dramatize edilmiş betimleme, montaj, geriye dönüş, diyalog, iç konuşma, bilinç akışı, duyular arası aktarım, içten dışa betimleme, dıştan içe betimleme gibi anlatım teknikleri ile kurguladığı coğrafi mekânlara eserlerinde çeşitli işlevler yükler. Onun her zaman aynı stratejiye bağlı kalmak yerine coğrafyanın karakteristik özelliğine uygun, olay ve kişilerle uyumuna dikkat edilerek kurgulanmış coğrafi mekânlar tercih ettiği görülmektedir. Eserlerinde kullandığı coğrafi mekânlar ve okur arasındaki bağı ise kullandığı anlatım teknikleri ile pekiştiren Karay, okuyucunun anlatıdaki kurmaca dünyanın gerçekliğini kolayca benimsemesine yardımcı olur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 6 |