ÖZ
Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin benlik saygısı ve sosyal zeka
düzeylerinin cinsiyetlerine ve eğitim aldıkları alanlara göre önemli farklılıklar
gösterip göstermediğiyle onların sosyal zeka alanlarıyla benlik saygısı düzeyleri
arasındaki olası ilişkilerin önemini, düzeyini ve yönünü incelemektir. Tromso
Sosyal Zeka Ölçeği (TSZÖ; Silvera ve ark. , 2001), Rosenberg Benlik Saygısı Alt
ölçeği (RBSÖ; Rosenberg, 1965) ve araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi
formu araştırmada veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Araştırmanın
katılımcılarını Sakarya Üniversitesi’nde öğrenimlerini sürdüren toplam 512 (286
kadın, 226 erkek) üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin analizinde t-testi,
Pearson momentler çarpımı korelasyonu ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır
(p< , 05). Araştırma sonucunda katılımcıların cinsiyetlerine göre benlik saygısı ve
sosyal zeka düzeyleri arasında önemli farklılıklar bulunmazken sosyal bilimler
alanında eğitim gören öğrencilerin fen alanındaki öğrencilere göre sosyal beceri ve
sosyal zeka düzeylerinin önemli derecede yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca
katılımcıların benlik saygısı ve sosyal zeka boyutları arasında anlamlı ilişkiler
olduğu bulunmuştur.
Our purpose of this study was to investigate of the relationships between the dimensions of social intelligence and levels of self-esteem among university students. Tromso Social Intelligence Scale (TSIS; Silvera, et al. , 2001), Rosenberg Self-Esteem Sub-Scale (RBSÖ; Rosenberg. , 1965), and demographic information form were used for data collection tools in this study. The participants for this study comprised 512 university students (286 female and 226 male) from Sakarya University. T-test, Pearson Correlation Coefficients and Mann Whitney U test were
used to statistically evaluate the data (p< . 05). According to the results, there weren’t significant differences between self-esteem and social intelligence areas by gender. But social science students’ social skills and social intelligence levels high more than science students. Moreover, we could conclude that there are relationships in between dimensions of social intelligence and self-esteem
Social Intelligence Self-Esteem Social Skills Social Information Processing Social Awareness
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Mayıs 2013 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Sayı: 17 |