As a result of
the rapidly expanding Islamic conquests after the death of the messenger of
Allah (pbuh), Muslims encountered different societies in different geographies.
Armenians are one of these nations. In this context, it is possible to say that
the Muslim community and the Armenian nation encountered especially after the
conquests during the Omar period and that they started to live together in the
following periods. However, the intensification of these relevant relations
took place in much later periods. Nevertheless, some books copyrighted by Armenian
historians contained information about the Islamic history of the first period
and evaluations were made about The Messenger of Allah (pbuh) and the hadiths of the companion period. In order to compare
the information provided by authors of different ethnic identities, which were
copyrighted in almost the same periods, of course many other books similar to
the source books we discussed in this study need to be examined. The reason why we do not limit our work to a
single source book is by the limits of the article. Therefore, although the
information contained in this study does not reflect the general view of all
Armenian histories, it will be an example of narrations by non-Muslim history
writers upon Sirah, the Prophet
Muhammad’s biography.
Resulullah’ın
(as) vefatından sonra hızla genişleyen İslâm fetihleri neticesinde Müslümanlar
farklı coğrafyalarda, birbirinden farklı toplumlarla karşılaşmışlardır.
Ermeniler de bu milletlerden birisidir. Bu bağlamda özellikle Hz. Ömer
dönemindeki fetihlerden sonra Müslüman toplumla Ermeni milletinin
karşılaştıklarını ve sonraki dönemlerde de bir arada yaşamaya başladıklarını
söylememiz mümkündür. Ancak söz konusu münasebetlerin yoğunlaşması çok daha
sonraki dönemlerde gerçekleşmiştir. Buna rağmen Ermeni tarihçiler tarafından
telif edilen bazı kitaplarda ilk dönem İslâm tarihine ilişkin bilgiler yer
almış, Resulullah (as) ve sahabe dönemi hadiseleri hakkında değerlendirmelerde
bulunulmuştur. İslâm tarihi kaynaklarında yer alan bilgilerle hemen hemen aynı
dönemlerde telif edilen, farklı etnik kimliklere sahip yazarların verdiği
bilgilerin kıyas edilebilmesi için elbette bu çalışmada ele aldığımız kaynak
kitaplara benzer başka pek çok kitabın da incelenmesi gerekmektedir.
Çalışmamızı tek bir kaynak kitapla sınırlamamızın nedeni ise makalenin
sınırları gereğidir. Dolayısıyla bu çalışmada yer alan bilgiler Ermeni
tarihçilerinin tamamının genel görüşünü yansıtmasa da Müslüman olmayan tarih
yazarlarının Siyer anlatılarına dair bir örnek oluşturacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal Bilimlerin Tarihi , Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 1 |