It is known that in the region where the Prophet Muhammad (peace be upon him) was sent, people had corrupted and strayed from the monotheistic belief that Prophet Ibrahim and Prophet Ismail had preached over time, influenced by their desires and whims. This era is specifically referred to as the Djahiliyya period. Some of the beliefs, culture, and behaviors that people held in the pre-Islamic period were carried over into the Islamic period. Prophet Muhammad (peace be upon him) did not aim to change all of these; rather, he sought to correct the aspects that deviated from the monotheistic belief. Consequently, Islam developed an attitude towards the incorrect features and conditions of the society into which it was born. Some of these were abolished, some were left untouched, and some were corrected. Despite this, the Djahiliyya period often has negative connotations in people’s minds. Among the wrong practices of the Arabs during the Djahiliyya period, certain attitudes towards children were highlighted, with the most extreme example being the burying of baby girls alive. In this study, we aimed to outline the attitudes children encountered from birth, their roles and responsibilities within the family, and the general perception of children in the pre-Islamic period. Accordingly, topics such as the reasons for giving children to wet nurses, the places where they received education, and the games they frequently played are discussed. The purpose of this study is to identify, through examples, the social and cultural lifestyle of children living during the Djahiliyya period. Despite the limited information about children in the pre-Islamic period, this study aims to determine, in the light of available sources and historical documents, what kind of life children faced from birth and the process of their integration into society. In conclusion, despite all the negative connotations of the Djahiliyya period, it can be seen as a period with a societal life worth examining in terms of giving children to wet nurses, taking care of their education, and not excluding them from social spheres.
Hz. Peygamber’in gönderildiği bölgede Hz. İbrahim ve Hz. İsmail’in tebliğ etmiş olduğu tevhid inancını insanların zamanla heva ve hevesine kapılarak bozduğu ve bu inançtan uzaklaştığı bilinmektedir. Bu döneme özel olarak Cahiliye adı verilmektedir. İslâm öncesi dönemde insanların sahip olduğu inanç, kültür ve davranışların bir kısmı İslâmî döneme nakledilmiş Hz. Muhammed (s.a.s.) bunların tümünü değiştirmeye yönelmemiş, tevhîd inancından sapan kısımları düzeltmeye çalışmıştır. Dolayısıyla İslâm, içerisine doğduğu toplumun yanlış özelliklerine ve şartlarına karşı bir tavır geliştirmiştir. Bunlardan bazılarını ilga etmişken bazılarına dokunmamış, bir kısmını ise tashih etmiştir. Buna rağmen Cahiliye dönemi çoğu zaman zihinlerde olumsuz bir çağrışım yapmaktadır. Cahiliye döneminde Arapların yanlış uygulamaları arasında çocuklara karşı bazı tutumları da öne çıkarılmıştır. Kız çocuklarının diri diri gömülmesi bunun en uç örneğidir. Biz de bu çalışmada İslâm öncesi dönemde çocukların doğumundan itibaren karşılaştıkları tutumları, aile içindeki rol ve sorumlulukları, kısaca çocuklara bakışı ana hatlarıyla incelemek istedik. Buna göre, çocukların sütanneye verilme nedenleri, eğitim aldıkları yerler ve sıklıkla oynadıkları oyunlar gibi konular ele alınmıştır. Çalışmanın amacı, Cahiliye döneminde yaşamış çocukların sosyal ve kültürel açıdan nasıl bir yaşam biçimine sahip olduklarını örnekler üzerinden tespit etmektir. Ayrıca bu çalışmada İslâm öncesi dönemdeki çocuklar hakkında sınırlı bilgilere rağmen, mevcut kaynaklardan elde edilen veriler ve tarihî belgeler ışığında çocukların doğumundan itibaren nasıl bir hayata gözlerini açtıklarını ve toplumdaki yerlerinin nasıl bir süreçten geçtiğini tespit etmeyi hedeflenmektedir. Sonuç olarak Cahiliye dönemi tüm olumsuz çağrışımlarına rağmen, çocukların sütanneye verilmesi, eğitimleriyle ilgilenilmesi ve sosyal alandan koparılmamaları açısından incelenmeye değer bir toplumsal yaşamın var olduğu bir dönem olarak görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Tarihi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: Cahiliye Özel Sayısı |