Ölüm insanın kaçamayacağı bir kaderdir. Ölen insanların defnedilmesi tarih boyunca devam eden bir âdettir. Hz. Âdem’den (s) itibaren süren bu gelenek tarih içerisinde farklı âdetlerin eklenmesiyle değişikliklere maruz kalmıştır. Özellikle ilahi dinlerde bu uygulama geleneksel olarak varlığını sürdürmüş, belirli merasimlerle gerçekleşmiştir. Ölen insanın toprağa gömülmesi ahiret inancının varlığını işaret etmektedir. Ölülerin defnedilmesi ahiret inancının yanında ona gösterilen saygı ve ihtiramı da ortaya koymaktadır. Bu durumun nişanesi olarak ölünün yıkanması, kefenlenmesi ve belirli usullerle toprağa verilmesi zikredilebilir. Ölenlere maddi olarak yapılan bazı âdetler dışında yakınları ve çevresi tarafından yıllarca süregelen farklı uygulamalar da olmuştur. Hz. Peygamber devrinin öncesi olan Cahiliye Dönemi defin geleneği açısından farklı örnekleri bünyesinde barındırmaktadır. Ölüm haberinin ilan edilmesiyle başlayıp defin sonrası mezar başında yapılan uygulamalara kadar devam eden değişik gelenekler o dönem içerisinde yer almıştır. Resûlullah (s) peygamberliğe başladığı dönemden itibaren ise defin ile alakalı geçmişte yer alan pek çok uygulamayı İslâmi âdet ve usullere göre düzenleyerek sonraki dönemlere aktarılmasını sağlamıştır. Hz. Peygamber birçok konuda olduğu gibi definle ilgili hususlarda da İslâm’a aykırı olanlara müdahalede bulunmuş, aykırı olmayanlarını ise devamı yönünde adımlar atmıştır. O, ölünün yıkanıp kefenlenmesi ve güzel kokularla süslenmesi gibi hususlara dokunmamış; yüksek sesle ağlama, kılık kıyafetini parçalama ve ölünün mezarı başında hayvanın kesilip terkedilmesi gibi çirkin âdet ve alışkanlıkları doğru bulmayıp İslâm’ın özüne aykırı olması dolayısıyla yasaklamıştır. O, makul ölçülerde ölüye gösterilebilecek olan davranışları ise normal bulmuş ve yapılmasına yönelik bir beis olmadığını bizatihi olarak göstermiştir.
Death is a fate that man cannot escape. The burial of the deceased is a tradition that has continued throughout history. This tradition, which has continued since the time of Adam (s), has undergone changes with the addition of different customs throughout history. Especially in divine religions, this practice has continued its existence traditionally and took place with certain ceremonies. The burial of the deceased in the ground indicates the existence of belief in the afterlife. The burial of the dead reveals the respect and passion shown to him as well as the belief in the hereafter. Washing, shrouding and burial of the dead in certain ways can be mentioned as a sign of this situation. Apart from some customs made for the deceased, there have been different practices that have continued for years by their relatives and friends. The period of Jahiliyya, which is before the time of the Prophet, contains different examples in terms of burial tradition. Various traditions, which started with the announcement of the death news and continued until the practices at the graveside after the burial, took place in that period. From the time when the Messenger of Allah (pbuh) started his prophethood, he arranged many practices related to burial in the past according to Islamic customs and methods and ensured that they were transferred to the next periods. As in other areas, the Prophet intervened in matters related to burial, which were against Islam, and took steps towards the continuation of those who were not. He did not touch on matters such as washing and shrouding the dead and adorning them with fragrances; He did not approve of ugly customs and habits such as crying loudly, breaking his clothes and slaughtering the animal at the grave of the dead and forbade it because it was against the essence of Islam. He found the behaviors that could be shown to the dead in reasonable measures normal and showed that there is no harm in doing it.
Sirah The Period of Jāhiliyya The Prophet Funeral Burial Tradition
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Tarihi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 22 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: Cahiliye Özel Sayısı |