Öz: Bu araştırmada, Türkçe öğrenmek ve eğitimlerini sürdürmek için Türkiye’de bulunan yabancı
uyruklu öğrencilerin Türk kültürüne uzaklıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi
amaçlanmıştır. Kültürel uzaklık, kültürler arasındaki farkın bir boyutta derecelendirmesi olarak
tanımlanabilir. Her toplumun kendilerini diğer toplumlardan ayıran kültürel olarak birçok farklılık
olduğu gibi bu toplumlar arası kültürel benzerlikler de bulunmaktadır. Bu çerçevede Türkiye'de
yaşayan ve Türkçe öğrenen 386 öğrenciye ulaşılmıştır. Bu öğrencilerin cinsiyetleri, yaşları ve
geldikleri kıta açısından inceleme gerçekleştirilmiştir. İnceleme gerçekleştirilirken öğrencilerin
yaşları 3 grupta, öğrencilerin geldikleri kıtalar ise Afrika ve Asya olmak üzere 2 grupta kategorize
edilmiştir. Veri toplama aracı olarak “Kültürel Uzaklık Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırma verileri
toplandıktan sonra betimsel analiz yapılmış ve elde edilen sonuçlar yorumlanmıştır.
Araştırma sonucunda ulaşılan verilerin değerlendirilmesine ile baktığımız zaman, Türkçe
öğrenmek ve eğitimlerini sürdürmek için Türkiye’de bulunan yabancı uyruklu öğrencilerin Türk
kültürünü giyim, iletişim tarzı, aile yaşantısı, değerler, arkadaşlık, adetler, dünya görüşü, sosyal
faaliyetler ve yaşam standardı açısından kendi kültürleri ile kısmen aynı / farklı buldukları; dini
inançlar açısından benzer buldukları, dil ve yemek kültürü açısından ise farklı buldukları
belirlenmiştir. Bu durumların Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenler arasında cinsiyet, yaş ve
geldikleri kıta açısından incelendiği zaman anlamlı bir farklılaşma gösterip göstermediğine dair
yapılan analiz sonuçlarına göre ise Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin cinsiyetleri ve
geldikleri kıtalar açısından kültürel uzaklık algıları ile arasında anlamlı bir fark görülebilirken,
yaşları ile kültürel uzaklık algıları arasında anlamlı bir fark görülmemektedir. Genel olarak
bakıldığı zaman Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin kültürel uzaklık algılarının dili
öğrenmeleri üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir.
Abstract: In this research, it is aimed to examine the distance of foreign students who are in
Turkey to learn Turkish and continue their education to Turkish culture in terms of some
variables. Cultural distance can be defined as a rating of the difference between cultures in one
dimension. While each society has many cultural differences that distinguish them from other
societies, there are also cultural similarities between these societies. In this context, 386 students
living in Turkey and learning Turkish were reached. These students were examined in terms of
their gender, age and the continent they came from. While conducting the analysis, the ages of the students were categorized into 3 groups, and the continents the students came from were
categorized into 2 groups: Africa and Asia. "Cultural Distance Scale" was used as a data collection
tool. After collecting the research data, descriptive analysis was performed and the results were
interpreted.
When we look at the evaluation of the data obtained as a result of the research, we find that those
who learn Turkish as a foreign language find partially the same/different between Turkish culture
and their own culture in terms of clothing, communication style, family life, values, friendship,
customs, worldview, social activities and standard of living; It was determined that they found
them similar in terms of religious beliefs, but different in terms of language and food culture.
According to the results of the analysis on whether these situations show a significant difference
when examined in terms of gender, age and the continent they come from among those who learn
Turkish as a foreign language, a significant difference can be seen between the cultural distance
perceptions of those who learn Turkish as a foreign language in terms of their gender and the
continent they come from, while there is a significant difference between their age and their
cultural distance perceptions. There is no significant difference between cultural distance
perceptions. Generally speaking, it has been determined that the cultural distance perceptions of
students learning Turkish as a foreign language have an impact on their language learning.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dil Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 15 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 2 |
The published articles in SAUDIL are licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License