BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2012, Cilt: 16 Sayı: 3, 227 - 233, 01.06.2012

Öz

Kaynakça

  • Young KS. Internet addiction. Am Behav Sci 2004; 48:402-441.
  • Bölükbaş K. İnternet kafeler ve internet bağımlılığı üzerine sosyolojik bir araştırma: Diyarbakır örneği, Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı 2003.
  • Young KS. Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychol Behav 1996; 3:237-244.
  • Greenfield DN. Psychological characters of compulsive internet use: apreliminary analysis. Cyberpsychol Behav ; 2: 403-412. Odabaşıoğlu G, Öztürk Ö, Genç Y, Pektaş Ö. On olguluk bir seri ile internet bağımlılığı-Klinik görünümleri. Bağımlılık Dergisi 2007; 8:46-51.
  • Arısoy Ö. İnternet Bağımlılığı Ve Tedavisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 2009; 1.55-67
  • United Kingdom National Health Service Information Authority- NHS (2010). European computer driving licence-ECDL.
  • Tezci, E. (2010). Attitudes and knowledge level of teachers in ICT use: The case of Turkish teachers.
  • International Journal of Human Sciences, 7(2), 19-44. İnternet: Erdemir F. (2009). Ülkemiz ve Dünya’da hemşirelik bilişimi, http://www.turkmia.org/files/83.ppt, 2009.
  • Bremner MN, Brannan JD. (2000). A computer simulation for the entry level R.N:computer simulation, Nurses
  • Staff Development, 16(1). http://www.eiu.com/site_info.asp?info_name=eiu_SAP_business2010 (Erişim tarihi: 22.07.2012). http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=8572. T.C. Türkiye İstatistik Kurumu Başkanlığı, Haber
  • Bülteni, Sayı: 8572 (Erişim tarihi: 22.07.2012).
  • Erdem, R. (1999). Yöneticiler İçin Zaman Yönetimi. Modern Hastane Yönetimi, 3(7),26-31.
  • Sayan İ.(2005) Yönetici Hemşirelerde Zaman Yönetimi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul. Marmara Üniversitesi.
  • Misra, R. And Mckean, M. (2000). College Students’ Academic Stress and Its Relation to Their Anxiety, Time
  • Management, and Leisure Satisfaction”, American Journal of Health Studies, 16, 41-45. Campbell, R.L. And Svenson, L.W. (1992) Perceived Level of Stress Among University Undergraduate Students in Edmonton, Canada. Perceptual and Motor Skills, 75, 552-554.
  • Batıgün D. A., Kılıç N. İnternet Bağımlılığı İle Kişilik Özellikleri, Sosyal Destek Psikolojik Belirtiler ve Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Arasındaki İlişkiler. Türk Psikoloji Dergisi 2011, 26 (67), 1-10
  • Başak T., Uzun Ş., Arslan F. Hemşirelik Yüksek Okulu Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 2008: 7(5) :429-434
  • Young, K.S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychol & Behavior, 1, 244.
  • Bayraktar, F. (2001). Ergenlik döneminde internet kullanımının rolü. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ege
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. Benet-Martinez, V. ve John, O. P. (1998). Los Cinco Grandes Across Cultures and Ethnic groups: Multitrait
  • Multimethod Analyses of the Big Five in Spanish and Eglish. Journal of Personality and Social Psychology, 75(3), 750. Sümer, N., Lajunen, T. ve Özkan, T. (2005). Big Five Personality Traits as the distal predictors of road accident involvement. G. Underwood, (Ed.), Traffi c and transport psychology: Theory and application içinde (215-227). Ellsevier.
  • Britton, B. K. and Glynn, S. M. "Handbook of Creativity", pp: 429-440. New York: Plenum Press. (1989).
  • Stevens, 1. P, "Applied Multivariate Statistics fo the Social Sciences", HiIlsdale, New York, Erlbaum. pp: 375- 402 (1986).
  • Alay S, Koçak S. Validity and Reliability of Time Management Questionnaire. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2002; 22: 9- 13.
  • Erdul G. Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri İle Kaygı Düzeyleri Ararında İlişki. Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2005.
  • Alay S, Koçak S. Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. In Theory & Practice. Number (35), page: 326-335. Yavaş Ü., Öztürk G., Açıkel H.C., Özer M. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin Değerlendirilmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 2012: 11(1)
  • Balcı Ş., Gülnar B. Üniversite Öğrencileri Arasında İnternet Bağımlılığı ve İnternet Bağımlılarının Profili. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi.2009;5-22.
  • Batıgün D. A., Hasta D. İnternet Bağımlılığı: Yalnızlık ve Kişilerarası İlişki Tarzları Açısından Bir Değerlendirme. Anadolu Psikiyatri Dergisi 2010;11:213-219.
  • Basım N.H., Çetin F., Tabak A. Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Kişilerarası Çatışma Çözme Yaklaşımlarıyla İlişkisi. Türk Psikoloji Dergisi, Haziran 2009, 24 (63), 20-34
  • Esen E., Siyez M.D. Ergenlerde İnternet Bağımlılığını Yordayan Psiko-sosyal Değişkenlerin İncelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2011, 4 (36), 127-138.

Hemşirelik Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığının Kişilik Özellikleri Ve Zaman Yönetimi İle İlişkisi

Yıl 2012, Cilt: 16 Sayı: 3, 227 - 233, 01.06.2012

Öz

Amaç: Araştırma, hemşirelik öğrencilerinde internet bağımlılığı, kişilik özellikleri ve zaman yönetimi arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirildi. Yöntem: Tanımlayıcı-ilişki arayıcı olarak gerçekleştirilen araştırmanın evrenini 2011-2012 yılı bahar yarıyılında Hemşirelik Bölümünde öğrenim gören öğrenciler (N=397), örneklemini ise çalışmaya katılmaya gönüllü toplam 165 öğrenci oluşturdu. Veriler Mart-Nisan 2012 tarihleri arasında, araştırmacılar tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, Young (1998) tarafından geliştirilen, Bayraktar (2001) tarafından Türkçeye uyarlanan İnternet Bağımlılığı Ölçeği (İBÖ), Benet-Martinez ve John (1998) tarafından geliştirilen Sümer ve ark. (2005) tarafından Türkçeye uyarlanan Beş Faktör Kişilik Özellikleri Ölçeği (BFKÖ) ve Britton ve Glynn (1991) tarafından geliştirilen, Alay ve Koçak (2002) tarafından Türkçeye uyarlanan Zaman Yönetimi Envanteri (ZYE) ile elde edildi. Örneklem grubu için ölçeklerin cronbach alphası sırasıyla; İBÖ (,94), BFKÖ alt ölçekleri (,62) ile (,74) arasında ve ZYE (,85) olarak belirlendi. Elde edilen veriler yüzdelik dağılım, ortalama, person korelasyon ile analiz edildi. Bulgular: Araştırma kapsamındaki öğrencilerin %75,8'inin kız, %24,2'sinin erkek ve yaş ortalaması 21,01±1,8 yıl olduğu bulundu. Öğrencilerin %45,4'ü Fen/Anadolu/Süper Lisesinden mezun olduğunu, %91,5'i herhangi bir işte çalışmadığını ve %58,2'si yurtta kaldığını ifade etti. Araştırmada kullanılan ölçeklerin toplam puan ortalamaları incelediğinde; İBÖ (x= 40,16±15,38; min= 20, max=119), BFKÖ (x=154,82±14,37; min=113, max=154) ve ZYE ( x=86,04±13,55; min=48, max=120) olduğu bulundu. BFKÖ toplam puanı ile İBÖ toplam puanı arasında anlamlı bir ilişki olmadığı belirlendi (p>,05). İBÖ toplam puanı ile BFKÖ'nün Öz Denetim/ Sorumluluk (r= -,36 p=,000), Yumuşak Başlılık (r= -,24 p=,002), alt boyutları arasında ters yönlü ilişki olduğu, Duygusal Dengelilik (r=,22 p=,003) alt boyutu arasında ise pozitif yönde zayıf ilişki olduğu saptandı. İBÖ toplam puanı ile ZYE toplam puanı arasında negatif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki saptandı (r= -,26 p=,001). BFKÖ toplam puanı ile ZYE toplam puanı arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulundu (r=,41 p=,000). Sonuç: Öğrencilerin internet bağımlılığı toplam puan ortalamasının düşük olduğu görüldü. İBÖ puanı ile Öz Denetim/ Sorumluluk puanı ve ZYE toplam puanı arasında ters yönlü ilişki olduğu saptandı.

Kaynakça

  • Young KS. Internet addiction. Am Behav Sci 2004; 48:402-441.
  • Bölükbaş K. İnternet kafeler ve internet bağımlılığı üzerine sosyolojik bir araştırma: Diyarbakır örneği, Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı 2003.
  • Young KS. Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychol Behav 1996; 3:237-244.
  • Greenfield DN. Psychological characters of compulsive internet use: apreliminary analysis. Cyberpsychol Behav ; 2: 403-412. Odabaşıoğlu G, Öztürk Ö, Genç Y, Pektaş Ö. On olguluk bir seri ile internet bağımlılığı-Klinik görünümleri. Bağımlılık Dergisi 2007; 8:46-51.
  • Arısoy Ö. İnternet Bağımlılığı Ve Tedavisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 2009; 1.55-67
  • United Kingdom National Health Service Information Authority- NHS (2010). European computer driving licence-ECDL.
  • Tezci, E. (2010). Attitudes and knowledge level of teachers in ICT use: The case of Turkish teachers.
  • International Journal of Human Sciences, 7(2), 19-44. İnternet: Erdemir F. (2009). Ülkemiz ve Dünya’da hemşirelik bilişimi, http://www.turkmia.org/files/83.ppt, 2009.
  • Bremner MN, Brannan JD. (2000). A computer simulation for the entry level R.N:computer simulation, Nurses
  • Staff Development, 16(1). http://www.eiu.com/site_info.asp?info_name=eiu_SAP_business2010 (Erişim tarihi: 22.07.2012). http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=8572. T.C. Türkiye İstatistik Kurumu Başkanlığı, Haber
  • Bülteni, Sayı: 8572 (Erişim tarihi: 22.07.2012).
  • Erdem, R. (1999). Yöneticiler İçin Zaman Yönetimi. Modern Hastane Yönetimi, 3(7),26-31.
  • Sayan İ.(2005) Yönetici Hemşirelerde Zaman Yönetimi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul. Marmara Üniversitesi.
  • Misra, R. And Mckean, M. (2000). College Students’ Academic Stress and Its Relation to Their Anxiety, Time
  • Management, and Leisure Satisfaction”, American Journal of Health Studies, 16, 41-45. Campbell, R.L. And Svenson, L.W. (1992) Perceived Level of Stress Among University Undergraduate Students in Edmonton, Canada. Perceptual and Motor Skills, 75, 552-554.
  • Batıgün D. A., Kılıç N. İnternet Bağımlılığı İle Kişilik Özellikleri, Sosyal Destek Psikolojik Belirtiler ve Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Arasındaki İlişkiler. Türk Psikoloji Dergisi 2011, 26 (67), 1-10
  • Başak T., Uzun Ş., Arslan F. Hemşirelik Yüksek Okulu Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 2008: 7(5) :429-434
  • Young, K.S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychol & Behavior, 1, 244.
  • Bayraktar, F. (2001). Ergenlik döneminde internet kullanımının rolü. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ege
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. Benet-Martinez, V. ve John, O. P. (1998). Los Cinco Grandes Across Cultures and Ethnic groups: Multitrait
  • Multimethod Analyses of the Big Five in Spanish and Eglish. Journal of Personality and Social Psychology, 75(3), 750. Sümer, N., Lajunen, T. ve Özkan, T. (2005). Big Five Personality Traits as the distal predictors of road accident involvement. G. Underwood, (Ed.), Traffi c and transport psychology: Theory and application içinde (215-227). Ellsevier.
  • Britton, B. K. and Glynn, S. M. "Handbook of Creativity", pp: 429-440. New York: Plenum Press. (1989).
  • Stevens, 1. P, "Applied Multivariate Statistics fo the Social Sciences", HiIlsdale, New York, Erlbaum. pp: 375- 402 (1986).
  • Alay S, Koçak S. Validity and Reliability of Time Management Questionnaire. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2002; 22: 9- 13.
  • Erdul G. Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri İle Kaygı Düzeyleri Ararında İlişki. Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2005.
  • Alay S, Koçak S. Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. In Theory & Practice. Number (35), page: 326-335. Yavaş Ü., Öztürk G., Açıkel H.C., Özer M. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin Değerlendirilmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 2012: 11(1)
  • Balcı Ş., Gülnar B. Üniversite Öğrencileri Arasında İnternet Bağımlılığı ve İnternet Bağımlılarının Profili. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi.2009;5-22.
  • Batıgün D. A., Hasta D. İnternet Bağımlılığı: Yalnızlık ve Kişilerarası İlişki Tarzları Açısından Bir Değerlendirme. Anadolu Psikiyatri Dergisi 2010;11:213-219.
  • Basım N.H., Çetin F., Tabak A. Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Kişilerarası Çatışma Çözme Yaklaşımlarıyla İlişkisi. Türk Psikoloji Dergisi, Haziran 2009, 24 (63), 20-34
  • Esen E., Siyez M.D. Ergenlerde İnternet Bağımlılığını Yordayan Psiko-sosyal Değişkenlerin İncelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2011, 4 (36), 127-138.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Dilek Köse Bu kişi benim

Nursan Çınar Bu kişi benim

Funda Akduran Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2012
Gönderilme Tarihi 14 Mart 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 16 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Köse, D., Çınar, N., & Akduran, F. (2012). Hemşirelik Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığının Kişilik Özellikleri Ve Zaman Yönetimi İle İlişkisi. Sakarya University Journal of Science, 16(3), 227-233. https://doi.org/10.16984/saufbed.16397
AMA Köse D, Çınar N, Akduran F. Hemşirelik Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığının Kişilik Özellikleri Ve Zaman Yönetimi İle İlişkisi. SAUJS. Aralık 2012;16(3):227-233. doi:10.16984/saufbed.16397
Chicago Köse, Dilek, Nursan Çınar, ve Funda Akduran. “Hemşirelik Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığının Kişilik Özellikleri Ve Zaman Yönetimi İle İlişkisi”. Sakarya University Journal of Science 16, sy. 3 (Aralık 2012): 227-33. https://doi.org/10.16984/saufbed.16397.
EndNote Köse D, Çınar N, Akduran F (01 Aralık 2012) Hemşirelik Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığının Kişilik Özellikleri Ve Zaman Yönetimi İle İlişkisi. Sakarya University Journal of Science 16 3 227–233.
IEEE D. Köse, N. Çınar, ve F. Akduran, “Hemşirelik Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığının Kişilik Özellikleri Ve Zaman Yönetimi İle İlişkisi”, SAUJS, c. 16, sy. 3, ss. 227–233, 2012, doi: 10.16984/saufbed.16397.
ISNAD Köse, Dilek vd. “Hemşirelik Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığının Kişilik Özellikleri Ve Zaman Yönetimi İle İlişkisi”. Sakarya University Journal of Science 16/3 (Aralık 2012), 227-233. https://doi.org/10.16984/saufbed.16397.
JAMA Köse D, Çınar N, Akduran F. Hemşirelik Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığının Kişilik Özellikleri Ve Zaman Yönetimi İle İlişkisi. SAUJS. 2012;16:227–233.
MLA Köse, Dilek vd. “Hemşirelik Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığının Kişilik Özellikleri Ve Zaman Yönetimi İle İlişkisi”. Sakarya University Journal of Science, c. 16, sy. 3, 2012, ss. 227-33, doi:10.16984/saufbed.16397.
Vancouver Köse D, Çınar N, Akduran F. Hemşirelik Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığının Kişilik Özellikleri Ve Zaman Yönetimi İle İlişkisi. SAUJS. 2012;16(3):227-33.

30930 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.