Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A GIS based decision support system proposal for planning infrastructure excavations: Fatih district example

Yıl 2018, Cilt: 22 Sayı: 2, 401 - 416, 01.04.2018
https://doi.org/10.16984/saufenbilder.292668

Öz

Urban infrastructure
facilities are placed under roads or sidewalks and infrastructure excavation
demands which ensue because of placing new infrastructure network,
maintenance-repair-rehabilitation of existing infrastructure facilities,
capacity increase, displacements, etc. cause various problems for pavements and
road users (vehicles or pedestrians). In this study, a geographic information
system (GIS) based urban infrastructure management system software (KENTSIS)
has been developed, which must be used by all related infrastructure
organizations in order to provide coordination of excavations, to prevent
repeated excavations, to prevent time and economic loss due to traffic
congestion during excavations, to minimize probable deformations in pavements
and a GIS based decision support system for prioritizing urban road
infrastructure excavations was proposed in order to prevent personel
initiatives while determining time schedules for the work demands that were
installed to the software, to prevent abuses, to designate the best excavation
schedule considering both traffic and pavement. The proposed model was aimed to
make “intelligent schedule” for prioritizing urban road infrastructure
excavations integrated with infrastructure management system software. With the
apply of the model for one year span, 160 excavations decreased to 75 in
boulevard/mainstreets and 130 excavations decreased to 41 in narrow streets.

Kaynakça

  • [1] Waheed U., Ralp H., Hudson, W.H., Infrastructure Management: Integrating Design, Construction, Maintenance, Rehabilitation and Renovation. New York, McGraw-Hill, 1997.
  • [2] Erdemli M., Effects of infrastructure on urban development (Doktora tezi). Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 1999.
  • [3] Goodman A.S., Makarand H. Infrastructure Planning Handbook: Planning, Engineering and Economics. Reston, VA, American Society of Civil Engineers, 2006.
  • [4] TS 10618 Şehir İçi Yolları Teknik Alt Yapı Tesisleri Planlama ve Yerleştirme Kuralları standardı, 1993.
  • [5] Yayla N., Karayolu Mühendisliği, İstanbul, Birsen Yayınevi 2009.
  • [6] Ongel A., Harvey J., Analaysis of 30 Years of Pavement Temperatures Using the Enhanced Integrated Climate Model. California Department of Transportation 2004.
  • [7] Tataroğlu M., Kamu yönetiminde coğrafi bilgi sistemi teknolojisi ve etik, Finans Politik, 50, 2007.
  • [8] Sayıştay Başkanlığı, Büyükşehir Belediyelerinde Altyapı Faaliyetlerinin Koordinasyonu Raporu. Ankara: Sayıştay Başkanlığı, 2008.
  • [9] http://www.haberler.com, erişim tarihi 18.05.2014.
  • [10] Sipos C., Mirza S., Location and Evaluation of Underground Infrastructure: Inventory, Condition Assessment and Diagnosis. Saarbrücken, Germany, 2008.
  • [11]http://www.apwa.net/Resources/Reporter/Articles/2005/2/Challenges-in-designing-and-implementing-a-comprehensive-work-management-system, erişim tarihi 01.06.2014.
  • [12] Sarja A., Predictive and Optimised Life Cycle Management: Building and Infrastructure. London and New York, Taylor&Francis, 2009.
  • [13] Adeli H., Computer-Aided Civil and Infrastructure Engineering. Cambridge MA, Blackwell 2011.
  • [14] Turabi A., Kentsel yerleşim alanlarında altyapı ve üstyapı oluşumunun araştırılması (Doktora tezi). Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir, 1998.
  • [15] Boyacıoğlu H., Alpaslan M.N., Türkiye’de altyapı tesislerinin mevcut durumunun belediyeler ölçeğinde değerlendirilmesi. Çevre Bilim Teknoloji Dergisi, Cilt 2, 10-16, 2003.
  • [16] Sakız A., Coğrafi bilgi sistemleri ile altyapı uygulamaları ve analizi (Yüksek lisans tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2003.
  • [17] Karataş K., Kentsel teknik altyapı tesisleri, kadastrosu ve Türkiye’deki uygulamaların organizasyonu (Doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon, 2007.
  • [18] Dinçyılmaz A., Altyapı bilgi sistemlerinde mobil CBS uygulamaları: İSKİ altyapı bilgi sistemi örneği (Yüksek lisans tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2009.
  • [19] Murat Y.Ş., Gedizlioğlu E., A fuzzy logic multi-phased signal control model for isolated junctions. Transportation Research Part C: Emerging Technologies,19-36 2005.
  • [20] Subaşı S., Beycioğlu A., Emiroğlu M. Hafif Betonlarda Donatı Aderansı Dayanımının Bulanık Mantık Yöntemi ile Modellenmesi. Akıllı Sistemlerde Yenilikler ve Uygulamaları Sempozyumu 2008.
  • [21] http://www.mathworks.com/help/matlab/, erişim tarihi 01.03.2013.
  • [22] Bayır R., Bay Ö.F., Marş motoru akım sinyalleri wavelet analiz sonuçlarının bulanık mantık ile sınıflandırılarak arıza tespiti. Gazi Üniv. Müh. Mim. Fak. Dergisi cilt 22, no 2, 363-374. 2007.
  • [23] Ross T.J., Fuzzy Logic With Engineering Applications. England, John Wiley & Sons Inc. 2004.
  • [24] Uusoy G., Soydan N., Design and implementation of a maintenance planning and control system. International Journal of Production Economics, s.24, 263-272, 1992.
  • [25] Karayolu Ders Notları, Yıldız Teknik Üniversitesi, İnşaat Mühendisliği Bölümü, İstanbul 2001.

Altyapı kazılarının planlanmasında CBS tabanlı bir karar destek sistemi önerisi: Fatih ilçesi örneği

Yıl 2018, Cilt: 22 Sayı: 2, 401 - 416, 01.04.2018
https://doi.org/10.16984/saufenbilder.292668

Öz

Altyapı tesisleri özellikle
kent merkezlerinde yolların ve kaldırımların altından geçirilmektedir.  Yeni altyapı hatlarının yerleştirilmesi,
mevcut hatların bakım/onarım ve iyileştirmeleri, zaman içerisinde doğabilecek
nüfus artışlarına bağlı kapasite artışları, zorunlu deplasmanlar, vb.
nedenlerden ötürü ortaya çıkacak kazı talepleri yol üstyapısı (rijit, esnek) ve
yolu kullananlar (taşıt, yaya) açısından muhtelif problemler doğurmaktadır.  
Bu çalışmanın ilk safhasında, bahsi geçen
sebeplerle ortaya çıkması muhtemel altyapı kazı çalışmalarında ilgili kurumlar
arasında koordinasyon sağlanması, tekrarlı  çalışmaların önlenmesi, muhtelif altyapı
kazıları neticesinde ortaya çıkacak olan 
ekonomik kayıpların ve zamansal kayıpların önlenmesi ve yol üst
yapısında kazılar sebebiyle oluşacak deformasyonların minimum seviyelere
indirilmesi amacıyla ilgili altyapı kuruluşları tarafından kullanılması
öngörülen “Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) Tabanlı Kentsel Altyapı Yönetim Sistemi
(KENTSİS) Yazılımı” geliştirilmiştir. Çalışmanın ikinci safhasında ise
KENTSİS yazılıma girilecek olan kazı
taleplerinin gerçekleştirilme zamanlamasının belirlenmesinin kişisel
insiyatiflere bırakılmaması, olası birtakım suistimallerin önlenebilmesi, hem sebep
olacağı trafik artışı hem de yol ütyapısına vereceği tahribat gözetilerek optimum
zaman ve sürede neticelendirilebilmesi amacıyla kent içi yol altyapı
kazılarının önceliklendirilmesinde bulanık mantık karar destek sistemi
önerilmiştir. Önerilen modelin KENTSİS yazılımına entegre olabilecek, zeki
çizelgeleme yapabilecek ve pratikte uygulanabilir olması hedeflenmiştir. Söz
konusu modelin uygulanması neticesinde bir yıl süre zarfında bulvar/caddelerde
gerçekleştirilmiş olan 160 adet normal (planlı) kazı çalışması birleştirilerek
75 adet kazı çalışmasına düşürülmüş, sokaklarda gerçekleştirilmiş olan 130 adet
adet normal (planlı) kazı çalışması birleştirilerek 41 adet kazı çalışmasına
düşürülmüştür.

Kaynakça

  • [1] Waheed U., Ralp H., Hudson, W.H., Infrastructure Management: Integrating Design, Construction, Maintenance, Rehabilitation and Renovation. New York, McGraw-Hill, 1997.
  • [2] Erdemli M., Effects of infrastructure on urban development (Doktora tezi). Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 1999.
  • [3] Goodman A.S., Makarand H. Infrastructure Planning Handbook: Planning, Engineering and Economics. Reston, VA, American Society of Civil Engineers, 2006.
  • [4] TS 10618 Şehir İçi Yolları Teknik Alt Yapı Tesisleri Planlama ve Yerleştirme Kuralları standardı, 1993.
  • [5] Yayla N., Karayolu Mühendisliği, İstanbul, Birsen Yayınevi 2009.
  • [6] Ongel A., Harvey J., Analaysis of 30 Years of Pavement Temperatures Using the Enhanced Integrated Climate Model. California Department of Transportation 2004.
  • [7] Tataroğlu M., Kamu yönetiminde coğrafi bilgi sistemi teknolojisi ve etik, Finans Politik, 50, 2007.
  • [8] Sayıştay Başkanlığı, Büyükşehir Belediyelerinde Altyapı Faaliyetlerinin Koordinasyonu Raporu. Ankara: Sayıştay Başkanlığı, 2008.
  • [9] http://www.haberler.com, erişim tarihi 18.05.2014.
  • [10] Sipos C., Mirza S., Location and Evaluation of Underground Infrastructure: Inventory, Condition Assessment and Diagnosis. Saarbrücken, Germany, 2008.
  • [11]http://www.apwa.net/Resources/Reporter/Articles/2005/2/Challenges-in-designing-and-implementing-a-comprehensive-work-management-system, erişim tarihi 01.06.2014.
  • [12] Sarja A., Predictive and Optimised Life Cycle Management: Building and Infrastructure. London and New York, Taylor&Francis, 2009.
  • [13] Adeli H., Computer-Aided Civil and Infrastructure Engineering. Cambridge MA, Blackwell 2011.
  • [14] Turabi A., Kentsel yerleşim alanlarında altyapı ve üstyapı oluşumunun araştırılması (Doktora tezi). Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir, 1998.
  • [15] Boyacıoğlu H., Alpaslan M.N., Türkiye’de altyapı tesislerinin mevcut durumunun belediyeler ölçeğinde değerlendirilmesi. Çevre Bilim Teknoloji Dergisi, Cilt 2, 10-16, 2003.
  • [16] Sakız A., Coğrafi bilgi sistemleri ile altyapı uygulamaları ve analizi (Yüksek lisans tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2003.
  • [17] Karataş K., Kentsel teknik altyapı tesisleri, kadastrosu ve Türkiye’deki uygulamaların organizasyonu (Doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon, 2007.
  • [18] Dinçyılmaz A., Altyapı bilgi sistemlerinde mobil CBS uygulamaları: İSKİ altyapı bilgi sistemi örneği (Yüksek lisans tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2009.
  • [19] Murat Y.Ş., Gedizlioğlu E., A fuzzy logic multi-phased signal control model for isolated junctions. Transportation Research Part C: Emerging Technologies,19-36 2005.
  • [20] Subaşı S., Beycioğlu A., Emiroğlu M. Hafif Betonlarda Donatı Aderansı Dayanımının Bulanık Mantık Yöntemi ile Modellenmesi. Akıllı Sistemlerde Yenilikler ve Uygulamaları Sempozyumu 2008.
  • [21] http://www.mathworks.com/help/matlab/, erişim tarihi 01.03.2013.
  • [22] Bayır R., Bay Ö.F., Marş motoru akım sinyalleri wavelet analiz sonuçlarının bulanık mantık ile sınıflandırılarak arıza tespiti. Gazi Üniv. Müh. Mim. Fak. Dergisi cilt 22, no 2, 363-374. 2007.
  • [23] Ross T.J., Fuzzy Logic With Engineering Applications. England, John Wiley & Sons Inc. 2004.
  • [24] Uusoy G., Soydan N., Design and implementation of a maintenance planning and control system. International Journal of Production Economics, s.24, 263-272, 1992.
  • [25] Karayolu Ders Notları, Yıldız Teknik Üniversitesi, İnşaat Mühendisliği Bölümü, İstanbul 2001.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İnşaat Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Halil İbrahim Yumrutaş

Şüküriye İyinam

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 17 Şubat 2017
Kabul Tarihi 20 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 22 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yumrutaş, H. İ., & İyinam, Ş. (2018). Altyapı kazılarının planlanmasında CBS tabanlı bir karar destek sistemi önerisi: Fatih ilçesi örneği. Sakarya University Journal of Science, 22(2), 401-416. https://doi.org/10.16984/saufenbilder.292668
AMA Yumrutaş Hİ, İyinam Ş. Altyapı kazılarının planlanmasında CBS tabanlı bir karar destek sistemi önerisi: Fatih ilçesi örneği. SAUJS. Nisan 2018;22(2):401-416. doi:10.16984/saufenbilder.292668
Chicago Yumrutaş, Halil İbrahim, ve Şüküriye İyinam. “Altyapı kazılarının planlanmasında CBS Tabanlı Bir Karar Destek Sistemi önerisi: Fatih ilçesi örneği”. Sakarya University Journal of Science 22, sy. 2 (Nisan 2018): 401-16. https://doi.org/10.16984/saufenbilder.292668.
EndNote Yumrutaş Hİ, İyinam Ş (01 Nisan 2018) Altyapı kazılarının planlanmasında CBS tabanlı bir karar destek sistemi önerisi: Fatih ilçesi örneği. Sakarya University Journal of Science 22 2 401–416.
IEEE H. İ. Yumrutaş ve Ş. İyinam, “Altyapı kazılarının planlanmasında CBS tabanlı bir karar destek sistemi önerisi: Fatih ilçesi örneği”, SAUJS, c. 22, sy. 2, ss. 401–416, 2018, doi: 10.16984/saufenbilder.292668.
ISNAD Yumrutaş, Halil İbrahim - İyinam, Şüküriye. “Altyapı kazılarının planlanmasında CBS Tabanlı Bir Karar Destek Sistemi önerisi: Fatih ilçesi örneği”. Sakarya University Journal of Science 22/2 (Nisan 2018), 401-416. https://doi.org/10.16984/saufenbilder.292668.
JAMA Yumrutaş Hİ, İyinam Ş. Altyapı kazılarının planlanmasında CBS tabanlı bir karar destek sistemi önerisi: Fatih ilçesi örneği. SAUJS. 2018;22:401–416.
MLA Yumrutaş, Halil İbrahim ve Şüküriye İyinam. “Altyapı kazılarının planlanmasında CBS Tabanlı Bir Karar Destek Sistemi önerisi: Fatih ilçesi örneği”. Sakarya University Journal of Science, c. 22, sy. 2, 2018, ss. 401-16, doi:10.16984/saufenbilder.292668.
Vancouver Yumrutaş Hİ, İyinam Ş. Altyapı kazılarının planlanmasında CBS tabanlı bir karar destek sistemi önerisi: Fatih ilçesi örneği. SAUJS. 2018;22(2):401-16.

30930 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.