Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adayının İş Sosyalleşmesinin Öğretmenlik Uygulaması Sürecinde İncelemesi: Bir Eylem Araştırması

Yıl 2017, Cilt: 28 Sayı: 4, 176 - 193, 16.03.2018
https://doi.org/10.17644/sbd.408768

Öz

Alan yazın incelendiğinde, yapılan çalışmalarda
genellikle öğretmen adaylarının lisans eğitimi
süreçlerinin ve sonrasının dikkate alındığı görülür.
Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği üzerine
ilkokul, ortaokul ve lise beden eğitimi tecrübelerinin
etkilerine yönelik çalışmalara ise nadiren rastlanmaktadır.
Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının
öğretmenlik mesleğine başlamadan önceki kültürleşme
ve lisans dönemindeki mesleki sosyalleşme
süreçlerinin öğretmenlik uygulaması dersine etkilerini;
öğretmen adayı, uygulama öğretmeni ve fakülte
öğretim elemanı üçgeninde ortaya koymaktır. Bu
araştırmada, nitel araştırma desenlerinden eylem
araştırması kullanılmıştır. Çalışmaya Beden Eğitimi
ve Spor Öğretmenliği Bölümü 4. sınıfta öğrenim
gören 2 erkek ve 1 kadın beden eğitimi öğretmen
adayı, öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması
yaptıkları okulun beden eğitimi öğretmeni ve öğretmen
adaylarının öğretmenlik uygulaması derslerini 
yürüten bir fakülte öğretim elemanı ve ders asistanı katılmıştır.
Veriler toplanırken yarı yapılandırılmış görüşmeler,
alan notları ve ders planları kullanılmıştır. Verilerin
analizi içerik analizi ile yapılmıştır (Patton, 2002).
Yapılan analizler sonucunda bulgular: “Ortaokul/lise
beden eğitimi derslerinden kalanlar”, “Beden eğitimi
mesleği yolunda ilk tecrübeler” olmak üzere 2 tema altında
toplanmıştır. Beden eğitimi öğretmen adaylarının,
öğretmenlik alanına adım atmadan önceki beden
eğitimi geçmişleri ve üniversitede geçirdikleri zamanın
veriminin öğretmenlik uygulaması dersinde etkili olduğu
bulunmuştur. Karşılaşılan problemlerin çözümünde
fakülte öğretim elemanı ve uygulama öğretmenlerinin
yardımlarına ihtiyaç duyulduğu görülmüştür. Sonuç
olarak; beden eğitimi öğretmen adaylarının ortaokul
ve lisede öğrenci olarak katıldıkları beden eğitimi dersi
yaşantıları, onların lisans dönemindeki mesleğe giriş
deneyimlerini olumlu ya da olumsuz etkilemektedir.
Öğretmenlik uygulaması sürecine fakülte öğretim elemanları
ve uygulama öğretmenleri, öğretmen adaylarının
“kültürleşme” ve “mesleki sosyalleşme” döneminde
edindikleri deneyimleri göz önünde bulundurarak iş birliği
içinde müdahale etmelidir.

Kaynakça

  • 1. Aristotle (1998). The Nicomachean Ethics. London: Penguin Classics. 2. Beeth M, Adadan E. (2006). The influences of university-based coursework on field experience. Journal of Science Teacher Education, 17(2), 103–120. 3. Billingham M. (2007). Sociological perspectives. (B. Stretch ve M. Whitehouse, Ed). Health and Social Care. s. 301-334. Oxford, UK: Heinemann. 4. Caires S, Almeida LS. (2005). Teaching practice in initial teacher education: its impact on student teachers’ professional skills and development. Journal of Education for Teaching, 31(2), 111-120.

The Examination Of Pre-Service Teacher’s Occupational Socialization During Teaching Practice: An Action Research

Yıl 2017, Cilt: 28 Sayı: 4, 176 - 193, 16.03.2018
https://doi.org/10.17644/sbd.408768

Öz

In literature researchers usually mention student teachers’

teacher education program and after that.

On the contrary, student teachers’ experiences about

their primary, elementary and high school physical

education are rarely mentioned. The aim of this

study was to explore the effects of student teachers’

acculturation and professional socialization on teaching

practice course with a triangle of the student

teacher, cooperating teacher, and university supervisors.

In this study, the action research of qualitative

research design was used. Participants of this study

were two male and one female student teachers who

were 4th-grade students in Physical Education and

Sports Teacher Education Department, one male cooperating

teacher and one female teacher educator

and her assistant responsible for teaching practice

course of the university. Data collection tools were

semi-structured interviews, field notes and student

teachers’ lesson plans. Collected data were analysed

by content analysis (Patton, 2002). After the analysis,

there were 2 themes named “remains from secondary

school and high school physical education classes” and

“prior experiences for being a physical education teacher”.

The results indicated that teaching practice course

is productively affected by student teachers’ previous

physical education experiences and time spent in

university before their inaugurations. It is seen that the

help of university supervisors and the cooperating teacher

is needed to solve encountered the problems. As

a consequence, student teachers’ physical education

course experiences gained during secondary and high

school education positively or negatively affect their

experiences in the profession during undergraduate

education. University supervisors and the cooperating

teachers should concertedly intervene into teaching

practice period of student teachers by taking into consideration

of their experiences gain during acculturation

and professional socialization.

Kaynakça

  • 1. Aristotle (1998). The Nicomachean Ethics. London: Penguin Classics. 2. Beeth M, Adadan E. (2006). The influences of university-based coursework on field experience. Journal of Science Teacher Education, 17(2), 103–120. 3. Billingham M. (2007). Sociological perspectives. (B. Stretch ve M. Whitehouse, Ed). Health and Social Care. s. 301-334. Oxford, UK: Heinemann. 4. Caires S, Almeida LS. (2005). Teaching practice in initial teacher education: its impact on student teachers’ professional skills and development. Journal of Education for Teaching, 31(2), 111-120.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği, Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

M.Gökhan Saçmalıoğlu

Ferda Gürsel

Özlem Alagül Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 16 Mart 2018
Gönderilme Tarihi 7 Şubat 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 28 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Saçmalıoğlu, M., Gürsel, F., & Alagül, Ö. (2018). Öğretmen Adayının İş Sosyalleşmesinin Öğretmenlik Uygulaması Sürecinde İncelemesi: Bir Eylem Araştırması. Spor Bilimleri Dergisi, 28(4), 176-193. https://doi.org/10.17644/sbd.408768

9551


SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ


Yayın hakkı © Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi