BibTex RIS Kaynak Göster

Yerel Seçimlerde Seçmenin Tercihi Üzerinde Aday İmajının Etkisi: Uşak Örneği

Yıl 2012, Sayı: 15, 171 - 199, 01.06.2012

Öz

Yerel yönetim (özellikle belediye başkanlığı) seçimleri, adayı daha fazla ön plana çıkarması açısından milletvekili seçimlerinden farklıdır. Adayın sahip olduğu kimi özellikler (fiziksel, kişisel, eğitim, iletişim becerisi, geleceğe dair projeler, ideoloji, hemşericilik) seçmenin tercihinde etkili olabilmektedir. Bu çalışmanın amacı, belediye başkanlığı seçimlerinde adayın imajının seçmenin tercihine olan etkisini ve seçmenin mevcut belediye başkanına karşı imaj algısını Uşak ili örneğinde ortaya koymaktır. Çalışmada, Uşak ilinde 384 seçmene uygulanan soru kağıtlarından elde edilen bulgular analiz edilmiştir

Kaynakça

  • Akbulut, Örsan Ö., “Ulusal Siyaset –Yerel Siyaset İlişkisi Bağlamında 1963 Yerel Seçimleri”, Çağdaş Yerel Yönetimler, 10(4): 36-60, 2001.
  • Akgün, Birol, “Türkiye’de Seçmen Davranışının Ekonomi Politik’i Üzerine Bir Model Denemesi”, Liberal Düşünce, 14(4), 1999.
  • Alcoe, Glen, Economic Theories of Voting and the Political Business Cycle: A Cross –National Comparative Analysis, Yayımlanmamış Doktora Tezi, University of Essex, 2001.
  • Arslan, D. Ali, “Yerel Seçim Sonuçları Temelinde Türkiye’nin Siyasi Yapısı”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 4(1): 1-32, 2007.
  • Atar, Yavuz, “Seçim Hukukunun Güncel Sorunları”, Anayasa Yargısı Dergisi, 23: 211-237, 2006.
  • Ayata, Ayşe Güneş, “İdeolojik Kutuplaşma ve Demokratikleşme: Türkiye ve Yunanistan Arasında Bir Siyasal Davranış Karşılaştırması”, Amme İdaresi Dergisi, 24(1): 29-37, 1991.
  • Balcı, Şükrü, “Politik Kampanyalarda İmaj Yönetimi (Genç Parti Örneği)”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9: 143-161, 2003.
  • Bartolini, Stefano ve Peter Mair, “Electoral Instability and ClassCleavageimages 1885-1985”, Identity, Competition, and Electoral Availability: The Stabilisation of European Electorates 1885-1985,
  • Cambridge University Press, Cambridge, ABD, 1990. Baş, Türker, Anket Nasıl Hazırlanır Uygulanır Değerlendirilir?, Seçkin Yayınları, Ankara, 2006.
  • Başlevent, Cem, Hasan Kırmanoğlu ve Burhan Şenatalar, “Empirical Investigation of Party Preferences and Economic Voting in Turkey”, European Journal of Political Research, 44(4), 2005. Budak, Gönül ve Gülay Budak, Halkla İlişkiler, İzmir, Barış Yayınları 2010.
  • Butler, Patrick ve Neil Collins, “Political Marketing: Structure and Process”, European Journal of Marketing, 28(1): 19-34,1994.
  • Canöz, Kadir, “Seçmen Tercihinde Aday İmajının Rolü: 29 Mart 2009 Yerel Seçimleri Öncesinde Konya Seçmeni Üzerine Bir Araştırma”, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 6(2): 95-114, 2010.
  • Çaha, Ömer, Metin Toprak ve İbrahim Dalmış, “Seçmenin Parti Tercihinde Rol Oynayan Faktörler (Kırıkkale Örneği)”, (Der. Ömer Çaha), Seçmen Davranışı ve Siyasal Partiler, Gendaş Yayınları, İstanbul, 116-141, 2002.
  • Çiftlikçi, Ahmet, Siyaset Pazarlaması ve Siyasi Partilerin Malatya’daki Uygulamaları, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1996. Çitçi, Oya, Yerel Yönetimlerde Temsil –Belediye Örneği-, TODAİE (Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü) Yayını, Ankara, 1989.
  • Damlapınar, Zülfikar ve Şükrü Balcı, “Seçmenin Zihnindeki Aday İmajını Belirleyen Etkenler: 28 Mart 2004 Yerel Seçimleri Alan Araştırması”, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 4(1): 58-79, 2005. Doğan, Adem ve Göksel Göker, “Yerel Seçimlerde Seçmen Tercihi (29 Mart Yerel Seçimleri Elazığ Seçmeni Örneği)”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(2): 159-187, 2010.
  • Dündar, Alper, Aday İmajının Seçmen Tercihi Üzerine Etkisi: Yılmaz Büyükerşen Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011.
  • Ercins, Gülay, “Türkiye’de Sosyo-Ekonomik Faktörlere Bağlı Olarak Değişen Seçmen Davranışı”, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 9(2): 25-40, 2007.
  • Eryılmaz, Bilal, Kamu Yönetimi, Okutman Yayıncılık, Ankara, 2010.
  • Esmer, Yılmaz, “At The Ballot Box: Determinants of Voting Behavior in Turkey”, (edit. Yılmaz Esmer ve Sabri Sayari), Politics, Parties and Elections in Turkey, Lynn Rienner Publishers, Boulder, 2002. Genel Seçim Sonuçları, http://www.yerelsecim.com/GenelSecim Sonuclari.asp?SY=1999, (2012), Erişim Tarihi: 10.03.2012.
  • Güllüpunar, Hasan, Seçmen Tercihi Bakımından Aday İmajı: Konya 2009 Yerel Seçimleri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010.
  • İslamoğlu, Ahmet H., Siyaset Pazarlaması Toplam Kalite Yaklaşımı, Beta Yayıncılık, İstanbul, 2002.
  • Kalaycı, Şeref (edt.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara, Asil Yayın Dağıtım, 2006.
  • Kalaycıoğlu, Ersin, Karşılaştırmalı Siyasal Katılma Siyasal Eylemin Kökenleri Üzerine Bir İnceleme, İstanbul Üniversitesi SBF Yayını, İstanbul, 1993.
  • Kalaycıoğlu, Ersin, “The Shaping of Party Preferences in Turkey: Coping with the Post-Cold War Era”, New Perspectives on Turkey, Vol: 20, 1999.
  • Kaya, Kamil, Yerel Seçimler: Seçmen Davranışını Etkileyen Faktörler, Fakülte Kitabevi, Eskişehir, 2004.
  • Kösecik, Muhammet, “Türkiye’de Yerel Seçimler”, (edt.Hüseyin Özgür ve Muhammet Kösecik), Yerel Yönetimler Üzerine: Güncel Yazılar-1, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2005, ss.253-274.
  • Lees-Marshment, Jennifer, “Marketing the British Conservaties: 1997-2001”, Journal of Marketing Management, 17: 929-941, 2002. Mahalli İdareler ile Mahalle Muhtarlıkları ve İhtiyar Heyetleri Seçimi Hakkında Kanun, Kanun No: 2972, Kabul Tarihi: 18/01/1984, Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi: 18/01/1984, Yayımlandığı Resmi Gazete Sayısı: 18285.
  • O’Cass, Aron, “Political Marketing: An Investigation of the Political Marketing Concept and Political Marketing Orientation in Australian Politics”, European Journal of Marketing, 35(9/10): 1003-1027, 2001.
  • Özsoy, Osman, Başarılı Siyasetçinin El Kitabı, Hayat Yayıncılık ve İletişim Hizmetleri, İstanbul, 2004. Özsoy, Osman, Seçim Kazandıran Siyasal İletişim, Pozitif Yayınları, İstanbul, 2009.
  • Polatoğlu, Aykut, “Turkish Local Government: The Need for Reform”, Middle Eastern Studies, 36(4): 156-171, 2000.
  • Stegmaier, Mary Ann, Voting Behaviour Transition Country, Yayımlanmamış Doktora Tezi, The University of Iova, 2001.
  • TODAİE, Yerel Seçimler Panoraması 1963-1999, TODAİE, Ankara, 2001. Tosun, Tanju, Siyasette Yeniden Mevzilenmeler, İstanbul, Büke Kitapları, 2003. TÜİK –Türkiye İstatistik Kurumu, www.tuik.gov.tr, (2010), Erişim Tarihi: 10.01.2012.
  • Türkiye Cumhuriyeti 1982 Anayasası, Kanun Numarası: 2709, Kabul Tarihi: 18/10/1982, Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi: 09/11/1982, Yayımlandığı Resmi Gazete Sayısı: 17863 Mükerrer.
  • Türkiye’nin Seçim Portalı, http://www.yerelsecim.com, (2012), Erişim Tarihi: 10.03.2012.
  • Ural, Mehmet (2002), “Kampanyaların Anatomisi”, Radikal Gazetesi, 02 Kasım 2002.
  • Uztuğ, Ferruh, Siyasal iletişim Yönetimi, Mediacat Yayınları, İstanbul, 2004.
  • Wolton, Dominique , “Siyasal İletişim: Bir Model Yaratmak, (çev. Hülya Tufan ve Ömer Laçiner), Birikim, 5(30): 51-58, 1991.
  • Yerel Seçim Sonuçları, http://www.yerelsecim.com/YerelSecim Sonuclari.asp?SY=1999, (2012), Erişim Tarihi: 10.03.2012.
  • Yıldız, Nuran, Türkiye’de Siyasetin Yeni Biçimi: Liderler, İmajlar ve Medya, Phoenix Yayınevi, Ankara, 2002.
  • YSK –Yüksek Seçim Kurulu, “XXIV. Dönem Milletvekili Genel Seçimi”, http://www.ysk.gov.tr/ysk/docs/2011MilletvekiliSecimi/SecmenSandik2011.ht m, (2011), Erişim Tarihi: 10.01.2012.

THE IMPACT OF IMAGE OF THE CANDIDATE ON THE VOTER’S CHOICE IN LOCAL ELECTIONS: AN EXAMPLE OF USAK

Yıl 2012, Sayı: 15, 171 - 199, 01.06.2012

Öz

Local government (particularly mayoralty) elections are different from member of parliament elections because local government elections put forward candidates more than member of parliament elections. Some features of candidate (physical, personal, educational, communication skills, future projects, ideology, citizen) may be effective on preferences of voters. The purpose of this study is to present the impact of image of the candidate on the voter’s choice in mayoralty elections and voter perception of the image of the current mayor in case of Usak province. In this study, the findings from question papers of 384 voters were analyzed in the city of Usak

Kaynakça

  • Akbulut, Örsan Ö., “Ulusal Siyaset –Yerel Siyaset İlişkisi Bağlamında 1963 Yerel Seçimleri”, Çağdaş Yerel Yönetimler, 10(4): 36-60, 2001.
  • Akgün, Birol, “Türkiye’de Seçmen Davranışının Ekonomi Politik’i Üzerine Bir Model Denemesi”, Liberal Düşünce, 14(4), 1999.
  • Alcoe, Glen, Economic Theories of Voting and the Political Business Cycle: A Cross –National Comparative Analysis, Yayımlanmamış Doktora Tezi, University of Essex, 2001.
  • Arslan, D. Ali, “Yerel Seçim Sonuçları Temelinde Türkiye’nin Siyasi Yapısı”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 4(1): 1-32, 2007.
  • Atar, Yavuz, “Seçim Hukukunun Güncel Sorunları”, Anayasa Yargısı Dergisi, 23: 211-237, 2006.
  • Ayata, Ayşe Güneş, “İdeolojik Kutuplaşma ve Demokratikleşme: Türkiye ve Yunanistan Arasında Bir Siyasal Davranış Karşılaştırması”, Amme İdaresi Dergisi, 24(1): 29-37, 1991.
  • Balcı, Şükrü, “Politik Kampanyalarda İmaj Yönetimi (Genç Parti Örneği)”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9: 143-161, 2003.
  • Bartolini, Stefano ve Peter Mair, “Electoral Instability and ClassCleavageimages 1885-1985”, Identity, Competition, and Electoral Availability: The Stabilisation of European Electorates 1885-1985,
  • Cambridge University Press, Cambridge, ABD, 1990. Baş, Türker, Anket Nasıl Hazırlanır Uygulanır Değerlendirilir?, Seçkin Yayınları, Ankara, 2006.
  • Başlevent, Cem, Hasan Kırmanoğlu ve Burhan Şenatalar, “Empirical Investigation of Party Preferences and Economic Voting in Turkey”, European Journal of Political Research, 44(4), 2005. Budak, Gönül ve Gülay Budak, Halkla İlişkiler, İzmir, Barış Yayınları 2010.
  • Butler, Patrick ve Neil Collins, “Political Marketing: Structure and Process”, European Journal of Marketing, 28(1): 19-34,1994.
  • Canöz, Kadir, “Seçmen Tercihinde Aday İmajının Rolü: 29 Mart 2009 Yerel Seçimleri Öncesinde Konya Seçmeni Üzerine Bir Araştırma”, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 6(2): 95-114, 2010.
  • Çaha, Ömer, Metin Toprak ve İbrahim Dalmış, “Seçmenin Parti Tercihinde Rol Oynayan Faktörler (Kırıkkale Örneği)”, (Der. Ömer Çaha), Seçmen Davranışı ve Siyasal Partiler, Gendaş Yayınları, İstanbul, 116-141, 2002.
  • Çiftlikçi, Ahmet, Siyaset Pazarlaması ve Siyasi Partilerin Malatya’daki Uygulamaları, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1996. Çitçi, Oya, Yerel Yönetimlerde Temsil –Belediye Örneği-, TODAİE (Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü) Yayını, Ankara, 1989.
  • Damlapınar, Zülfikar ve Şükrü Balcı, “Seçmenin Zihnindeki Aday İmajını Belirleyen Etkenler: 28 Mart 2004 Yerel Seçimleri Alan Araştırması”, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 4(1): 58-79, 2005. Doğan, Adem ve Göksel Göker, “Yerel Seçimlerde Seçmen Tercihi (29 Mart Yerel Seçimleri Elazığ Seçmeni Örneği)”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(2): 159-187, 2010.
  • Dündar, Alper, Aday İmajının Seçmen Tercihi Üzerine Etkisi: Yılmaz Büyükerşen Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011.
  • Ercins, Gülay, “Türkiye’de Sosyo-Ekonomik Faktörlere Bağlı Olarak Değişen Seçmen Davranışı”, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 9(2): 25-40, 2007.
  • Eryılmaz, Bilal, Kamu Yönetimi, Okutman Yayıncılık, Ankara, 2010.
  • Esmer, Yılmaz, “At The Ballot Box: Determinants of Voting Behavior in Turkey”, (edit. Yılmaz Esmer ve Sabri Sayari), Politics, Parties and Elections in Turkey, Lynn Rienner Publishers, Boulder, 2002. Genel Seçim Sonuçları, http://www.yerelsecim.com/GenelSecim Sonuclari.asp?SY=1999, (2012), Erişim Tarihi: 10.03.2012.
  • Güllüpunar, Hasan, Seçmen Tercihi Bakımından Aday İmajı: Konya 2009 Yerel Seçimleri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010.
  • İslamoğlu, Ahmet H., Siyaset Pazarlaması Toplam Kalite Yaklaşımı, Beta Yayıncılık, İstanbul, 2002.
  • Kalaycı, Şeref (edt.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara, Asil Yayın Dağıtım, 2006.
  • Kalaycıoğlu, Ersin, Karşılaştırmalı Siyasal Katılma Siyasal Eylemin Kökenleri Üzerine Bir İnceleme, İstanbul Üniversitesi SBF Yayını, İstanbul, 1993.
  • Kalaycıoğlu, Ersin, “The Shaping of Party Preferences in Turkey: Coping with the Post-Cold War Era”, New Perspectives on Turkey, Vol: 20, 1999.
  • Kaya, Kamil, Yerel Seçimler: Seçmen Davranışını Etkileyen Faktörler, Fakülte Kitabevi, Eskişehir, 2004.
  • Kösecik, Muhammet, “Türkiye’de Yerel Seçimler”, (edt.Hüseyin Özgür ve Muhammet Kösecik), Yerel Yönetimler Üzerine: Güncel Yazılar-1, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2005, ss.253-274.
  • Lees-Marshment, Jennifer, “Marketing the British Conservaties: 1997-2001”, Journal of Marketing Management, 17: 929-941, 2002. Mahalli İdareler ile Mahalle Muhtarlıkları ve İhtiyar Heyetleri Seçimi Hakkında Kanun, Kanun No: 2972, Kabul Tarihi: 18/01/1984, Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi: 18/01/1984, Yayımlandığı Resmi Gazete Sayısı: 18285.
  • O’Cass, Aron, “Political Marketing: An Investigation of the Political Marketing Concept and Political Marketing Orientation in Australian Politics”, European Journal of Marketing, 35(9/10): 1003-1027, 2001.
  • Özsoy, Osman, Başarılı Siyasetçinin El Kitabı, Hayat Yayıncılık ve İletişim Hizmetleri, İstanbul, 2004. Özsoy, Osman, Seçim Kazandıran Siyasal İletişim, Pozitif Yayınları, İstanbul, 2009.
  • Polatoğlu, Aykut, “Turkish Local Government: The Need for Reform”, Middle Eastern Studies, 36(4): 156-171, 2000.
  • Stegmaier, Mary Ann, Voting Behaviour Transition Country, Yayımlanmamış Doktora Tezi, The University of Iova, 2001.
  • TODAİE, Yerel Seçimler Panoraması 1963-1999, TODAİE, Ankara, 2001. Tosun, Tanju, Siyasette Yeniden Mevzilenmeler, İstanbul, Büke Kitapları, 2003. TÜİK –Türkiye İstatistik Kurumu, www.tuik.gov.tr, (2010), Erişim Tarihi: 10.01.2012.
  • Türkiye Cumhuriyeti 1982 Anayasası, Kanun Numarası: 2709, Kabul Tarihi: 18/10/1982, Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi: 09/11/1982, Yayımlandığı Resmi Gazete Sayısı: 17863 Mükerrer.
  • Türkiye’nin Seçim Portalı, http://www.yerelsecim.com, (2012), Erişim Tarihi: 10.03.2012.
  • Ural, Mehmet (2002), “Kampanyaların Anatomisi”, Radikal Gazetesi, 02 Kasım 2002.
  • Uztuğ, Ferruh, Siyasal iletişim Yönetimi, Mediacat Yayınları, İstanbul, 2004.
  • Wolton, Dominique , “Siyasal İletişim: Bir Model Yaratmak, (çev. Hülya Tufan ve Ömer Laçiner), Birikim, 5(30): 51-58, 1991.
  • Yerel Seçim Sonuçları, http://www.yerelsecim.com/YerelSecim Sonuclari.asp?SY=1999, (2012), Erişim Tarihi: 10.03.2012.
  • Yıldız, Nuran, Türkiye’de Siyasetin Yeni Biçimi: Liderler, İmajlar ve Medya, Phoenix Yayınevi, Ankara, 2002.
  • YSK –Yüksek Seçim Kurulu, “XXIV. Dönem Milletvekili Genel Seçimi”, http://www.ysk.gov.tr/ysk/docs/2011MilletvekiliSecimi/SecmenSandik2011.ht m, (2011), Erişim Tarihi: 10.01.2012.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA27ZR37BN
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nilüfer Negiz Bu kişi benim

Fulya Akyıldız Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Negiz, N., & Akyıldız, F. (2012). Yerel Seçimlerde Seçmenin Tercihi Üzerinde Aday İmajının Etkisi: Uşak Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(15), 171-199.

.