Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRETİM ELEMANLARININ ZAMAN YÖNETİMİ ANLAYIŞLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 2, 111 - 118, 20.10.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı üniversite öğretim elemanlarının zaman yönetimi anlayışlarının sportif etkinliklere katılma durumu, cinsiyet ve çalışma sürelerine göre incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini Dumlupınar Üniversitesinde çalışan (37 kadın ve 56 erkek) 93 akademisyen oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen 10 maddelik kişisel bilgi formu ile birlikte Britton ve Tesser (1991) tarafından geliştirilen, Türk kültürü için uyum çalışması Koçak ve Alay (2002) tarafından yapılan “Zaman Yönetimi Envanteri” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizleri bilgisayar ortamında “SPSS/WINDOWS” paket programı kullanılarak yapılmıştır. Tanımlayıcı istatistiklere ek olarak, akademisyenlerin zaman yönetimleri anlayışlarında ki anlamlı farklılıkların belirlenmesinde Mann Whitney U ve Kruskall Walliss H testleri uygulanmıştır. Sonuç olarak katılımcıların cinsiyetleri ile zaman yönetimleri arasında anlamlı farklılıklar bulunmazken (p>0,05), katılımcıların görev sürelerine göre “zaman tutumları” alt boyutunda, spor yapma durumlarına göre ise “zaman planlaması ve zaman tutumları” alt boyutlarında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir (p<0,05).

Kaynakça

  • Akgemici T, Çelik A, Aydoğan E, Akatay A. (2003). Zaman Yönetimi ve Yönetsel Zamanda Etkinlik, 1. Basım, Kalkan Matbaacılık, Ankara.
  • Alay S, Koçak S. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 35, 326-335.
  • Ataman G. (2001). İşletme Yönetimi, Türkmen Kitapevi, İstanbul.
  • Balıkçı Y. (1991). Zaman Yönetimi ve Yöneticiler Üzerinde Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, M.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gümüşgül O. (2013). Avrupa Birliği’ne Üye Ülkelerde ve Türkiye’de Öğrenim Gören Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Anlayışlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Gratton C, Jones I. (2010). Research Methods for Sport Studies, Second Edition, Routledge, London.
  • Güzel Ü. (1999). İzmir’de Kimya Sektöründe Çalışan Büyük İşletmelerde Zaman Yönetimi Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Haskell WL. (1996). Physical Activity, Sport, and Health: Toward the Next Century, Research Quarterly For Exercise and Sport, 67(3), 37-47.
  • Koçak S. (2005). Perceived Barriers to Exercise Among University Members, Journal of the International Council for Health, Physical Education, Recreation, Sport and Dance, 41, 34-36.
  • Kriska AM, Caspersen CJ. (1997). A Collection of Physical Activity Questionnaires for Health-Related Research, Medicine and Science in Sport and Exercise, Suppl., 29(6).
  • Okan Ö, Fettahoğlu S. (2000). Bankacılık ve Zaman Yönetimi, Banka ve Para Teknolojileri Dergisi.
  • Özgen C. (2002). Etkili Zaman Yönetimi, Bilkent Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Sabuncuoğlu Z, Tüz M. (1996). Örgütsel Psikoloji, 2. Basım, Ezgi Kitabevi Yayınları.
  • Samuk E. (2014). Üniversitelerde Görev Yapan Akademik ve İdari Personelin Fiziksel Aktivitelere Katılmalarının Zaman Yönetimi Açısından İlişkisinin Araştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor A.B.D., Kütahya.
  • Scoot M. (1997). Zaman Yönetimi, (Çev: Cıngıl Çelik A), Rota Yayın Tanıtım, İstanbul.
  • Sinclair KM, Hamlin MJ, Steel GD. (2005). Physical Activity Levels of First Year New Zealand University Students, Youth Studies Australia.
  • Singh NP, Fraser GE, Knutsen SF, Lindsted KD, Bennett HW. (2001), Validity of a Physical Activity Questionnaire Among African-American Seventh-Day Adventists, Medicine and Science in Sport and Exercise.
  • Stebbins RA. (2016). Serbest Zaman Fikri Temel İlkeler, (Çev: Demirel ve ark.), Spor Yayınevi, Ankara.
  • Şahintürk E. (2000). Zaman Yönetimi, Hava Savunma Dergisi, Ankara.
  • Üstün ÜD, Gümüşgül O, Işık U, Demirel M, Harmandar Demirel D. (2016). Gelecek Zaman Algısı: Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Çalışma, İÜ Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 10-20.
  • Üstün ÜD, Ersoy A, Berk A. (2017). An Investıgation on Time Management and Communıcation Skills of Physical Education and Sport Students, Sp Soc Int J Ph Ed Sp, Special Issue.
  • Wu TY, Ronis DL, Pender N, Faan RN, Jwo JL. (2002). Development of Questionnaires to Measure Physical Activity Cognitions among Taiwanese Adolescents, Preventive Medicine.

A COMPARISON ON THE TIME MANAGEMENT UNDERSTANDINGS OF UNIVERSITY ACADEMIC STAFF

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 2, 111 - 118, 20.10.2017

Öz

The aim of this study was to investigate time management understandings of university academic staff with their participation or not participation in the sports activities, gender and their work year. The sample of the study consisted of 93 university academic staff who Works at Dumlupinar University (37 women and 56 men). As data collection tool in addition to a questionary, which consists 10 items developed by the researchers, "Time Management Scale", which was developed by Britton and Tesser (1991) and Turkish adaptation was done by Koçak and Alay (2002) was used. The obtained data were analyzed by using SPSS for windows. In addition to descriptive statistics, Mann Whitney U and Kruskal Wallis test were done in order to determine significant differences between time management understandings of the academic staff. As a result, although, there was no significant difference between participants' time management understanding according to gender (p>.05) there were significant differences between participants' time management understandings in the "time attitudes" subscale according to their work year and in "time management" and "time attitudes" subscales according to participation /or not participation in sport activities (p<.05).

Kaynakça

  • Akgemici T, Çelik A, Aydoğan E, Akatay A. (2003). Zaman Yönetimi ve Yönetsel Zamanda Etkinlik, 1. Basım, Kalkan Matbaacılık, Ankara.
  • Alay S, Koçak S. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 35, 326-335.
  • Ataman G. (2001). İşletme Yönetimi, Türkmen Kitapevi, İstanbul.
  • Balıkçı Y. (1991). Zaman Yönetimi ve Yöneticiler Üzerinde Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, M.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gümüşgül O. (2013). Avrupa Birliği’ne Üye Ülkelerde ve Türkiye’de Öğrenim Gören Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Anlayışlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Gratton C, Jones I. (2010). Research Methods for Sport Studies, Second Edition, Routledge, London.
  • Güzel Ü. (1999). İzmir’de Kimya Sektöründe Çalışan Büyük İşletmelerde Zaman Yönetimi Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Haskell WL. (1996). Physical Activity, Sport, and Health: Toward the Next Century, Research Quarterly For Exercise and Sport, 67(3), 37-47.
  • Koçak S. (2005). Perceived Barriers to Exercise Among University Members, Journal of the International Council for Health, Physical Education, Recreation, Sport and Dance, 41, 34-36.
  • Kriska AM, Caspersen CJ. (1997). A Collection of Physical Activity Questionnaires for Health-Related Research, Medicine and Science in Sport and Exercise, Suppl., 29(6).
  • Okan Ö, Fettahoğlu S. (2000). Bankacılık ve Zaman Yönetimi, Banka ve Para Teknolojileri Dergisi.
  • Özgen C. (2002). Etkili Zaman Yönetimi, Bilkent Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Sabuncuoğlu Z, Tüz M. (1996). Örgütsel Psikoloji, 2. Basım, Ezgi Kitabevi Yayınları.
  • Samuk E. (2014). Üniversitelerde Görev Yapan Akademik ve İdari Personelin Fiziksel Aktivitelere Katılmalarının Zaman Yönetimi Açısından İlişkisinin Araştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor A.B.D., Kütahya.
  • Scoot M. (1997). Zaman Yönetimi, (Çev: Cıngıl Çelik A), Rota Yayın Tanıtım, İstanbul.
  • Sinclair KM, Hamlin MJ, Steel GD. (2005). Physical Activity Levels of First Year New Zealand University Students, Youth Studies Australia.
  • Singh NP, Fraser GE, Knutsen SF, Lindsted KD, Bennett HW. (2001), Validity of a Physical Activity Questionnaire Among African-American Seventh-Day Adventists, Medicine and Science in Sport and Exercise.
  • Stebbins RA. (2016). Serbest Zaman Fikri Temel İlkeler, (Çev: Demirel ve ark.), Spor Yayınevi, Ankara.
  • Şahintürk E. (2000). Zaman Yönetimi, Hava Savunma Dergisi, Ankara.
  • Üstün ÜD, Gümüşgül O, Işık U, Demirel M, Harmandar Demirel D. (2016). Gelecek Zaman Algısı: Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Çalışma, İÜ Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 10-20.
  • Üstün ÜD, Ersoy A, Berk A. (2017). An Investıgation on Time Management and Communıcation Skills of Physical Education and Sport Students, Sp Soc Int J Ph Ed Sp, Special Issue.
  • Wu TY, Ronis DL, Pender N, Faan RN, Jwo JL. (2002). Development of Questionnaires to Measure Physical Activity Cognitions among Taiwanese Adolescents, Preventive Medicine.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Boş Zaman ve Rekreasyon Araştırmaları
Yazarlar

Kubilay Çimen Bu kişi benim

Nurullah Emir Ekinci Bu kişi benim

Betül Altınok Bu kişi benim

Çetin Özdilek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çimen, K., Ekinci, N. E., Altınok, B., Özdilek, Ç. (2017). ÜNİVERSİTE ÖĞRETİM ELEMANLARININ ZAMAN YÖNETİMİ ANLAYIŞLARININ İNCELENMESİ. Sportif Bakış: Spor Ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 111-118.
AMA Çimen K, Ekinci NE, Altınok B, Özdilek Ç. ÜNİVERSİTE ÖĞRETİM ELEMANLARININ ZAMAN YÖNETİMİ ANLAYIŞLARININ İNCELENMESİ. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi. Ekim 2017;4(2):111-118.
Chicago Çimen, Kubilay, Nurullah Emir Ekinci, Betül Altınok, ve Çetin Özdilek. “ÜNİVERSİTE ÖĞRETİM ELEMANLARININ ZAMAN YÖNETİMİ ANLAYIŞLARININ İNCELENMESİ”. Sportif Bakış: Spor Ve Eğitim Bilimleri Dergisi 4, sy. 2 (Ekim 2017): 111-18.
EndNote Çimen K, Ekinci NE, Altınok B, Özdilek Ç (01 Ekim 2017) ÜNİVERSİTE ÖĞRETİM ELEMANLARININ ZAMAN YÖNETİMİ ANLAYIŞLARININ İNCELENMESİ. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi 4 2 111–118.
IEEE K. Çimen, N. E. Ekinci, B. Altınok, ve Ç. Özdilek, “ÜNİVERSİTE ÖĞRETİM ELEMANLARININ ZAMAN YÖNETİMİ ANLAYIŞLARININ İNCELENMESİ”, Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, c. 4, sy. 2, ss. 111–118, 2017.
ISNAD Çimen, Kubilay vd. “ÜNİVERSİTE ÖĞRETİM ELEMANLARININ ZAMAN YÖNETİMİ ANLAYIŞLARININ İNCELENMESİ”. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi 4/2 (Ekim 2017), 111-118.
JAMA Çimen K, Ekinci NE, Altınok B, Özdilek Ç. ÜNİVERSİTE ÖĞRETİM ELEMANLARININ ZAMAN YÖNETİMİ ANLAYIŞLARININ İNCELENMESİ. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi. 2017;4:111–118.
MLA Çimen, Kubilay vd. “ÜNİVERSİTE ÖĞRETİM ELEMANLARININ ZAMAN YÖNETİMİ ANLAYIŞLARININ İNCELENMESİ”. Sportif Bakış: Spor Ve Eğitim Bilimleri Dergisi, c. 4, sy. 2, 2017, ss. 111-8.
Vancouver Çimen K, Ekinci NE, Altınok B, Özdilek Ç. ÜNİVERSİTE ÖĞRETİM ELEMANLARININ ZAMAN YÖNETİMİ ANLAYIŞLARININ İNCELENMESİ. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi. 2017;4(2):111-8.