Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Etik Açıdan Çocuğun Değeri

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 1, 131 - 142, 01.07.2022

Öz

Tüm çocuklar biyopsikososyal gelişimsel kapasitelerinden dolayı korunmaya ihtiyaç duyarlar; ancak bazı çocuklar risk altında olup özel korunmaya ihtiyaç duyarlar. Bu noktada kurtarıcı araçlar olarak devreye asgari standartlar sunan Cenevre Çocuk Hakları Bildirgesi, BM Çocuk Hakları Bildirgesi, BM Çocuk Haklarına Dair Sözleşme, Lanzarote Sözleşmesi, BM Havana Kuralları gibi uluslararası belgeler girmektedir. Bu küresel araçlarla birlikte geldiğimiz nokta çocuklar açısından daha olumlu bir yer olsa da dünyanın pek çok yerinde çocuğa yönelik bakış açılarının ve davranışların hala çocukları olumsuz etkileyen bir seviyede olduğu bilinmektedir. Bu nedenle dünyanın neresinde olunursa olunsun etik açıdan çocuğun değerinin bilgisini yaşama geçirme ihtiyacı ortaya çıkmaktadır. Buradan hareketle çalışmamızın amacı; etik çerçevede çocuğun değeri kavramının kuramsalını göstermek ve birbirine yakın gözüken fakat teori ve uygulamada farklılaşan iki kavram olarak “çocuğun değeri” ile “çocuğun yüksek yararı” ifadelerini anlamaktır.

Kaynakça

  • Aba Psikoloji. (t.y). Çocuklarda Mahremiyet Eğitimi. Nisan 2022 tarihinde Aba Psikoloji: https://abapsikoloji.com/cocuklarda-mahremiyet-egitimi-2/ adresinden alındı
  • Acar, H., Çoban İçağasıoğlu, A., & Polat, G. (2017). Sosyal Hizmetlerde Yanlış Uygulamalar, Etik İhlaller ve Sorunlara İlişkin Bir Araştırma. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Derneği.
  • Bayrı Mengilli, D. (2016). Sosyal Hizmet Uzmanlarının Etik Değerlendirme ve Karar Alma Süreçleri Üzerine Fenomenolojik Bir İnceleme. Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Boyd Webb, N. (2011). Social Work Practice With Children. Guilford Publications.
  • Cleaver, H., Unell, I., & Aldgate, J. (2011). Children's Needs - Parenting Capacity. The Stationery Office.
  • Çocuk Adalet Sisteminde Çocuğun Yüksek Yararı Politika Belgesi. (2012). 05 21, 219 tarihinde http://www.cocukhaklariizleme.org/wp-content/uploads/cocuk-adalet-sisteminde-cocugun-yuksek-yarari.pdf adresinden alındı
  • Çocuk Haklarına Dair Sözleşme. (1989). 02 20, 2020 tarihinde https://www.unicef.org/turkey/%C3%A7ocuk-haklar%C4%B1na-dair-s%C3%B6zle%C5%9Fme adresinden alındı
  • Flowers, N. (2010). Pusulacık: Çocuklar İçin İnsan Hakları Eğitimi Kılavuzu. (M. Çulhaoğlu, Çev.) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • International Federation Social Work. (1996, August 1). Human Rights. 2022 tarihinde https://www.ifsw.org/human-rights-policy/ adresinden alındı
  • İyi, S., & Tepe, H. (2011). Etik. (İ. Kuçuradi, & D. Taşdelen, Dü) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Kültürel Psikoloji: Kültür Bağlamında İnsan ve Aile. İstanbul: Evrim.
  • Krappmann, L. (2006). The Rights of the Child as a Challenge to Human Rights Education. Journal of Social Science Education, 5(1), 60-71.
  • Kuçuradi, I. (2011). Etik. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Kuçuradi, I. (2013). İnsan ve Değerleri. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Menguşoğlu, T. (1965). Değişmez Değerler Değişen Davranışlar: Felsefi Etik İçin Kritik Bir Hazırlık. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Müderrisoğlu, S., Uyan Semerci, P., Yakut Çakar, B., Karatay, A., & Ekim Akkan, B. (2013). Çocuk Refahı Belgesi. T.C Kalkınma Bakanlığı ve UNICEF Türkiye Temsilciliği. https://www.unicef.org/turkey/media/4131/file/%C3%87ocuk%20Refah%C4%B1%20Belgesi.pdf adresinden alındı
  • Tepe, H. (1999). Türkiye'de Etik Çalışmaları. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 16(1), 1-12. https://dergipark.org.tr/tr/pub/huefd/issue/41185/504709 adresinden alındı
  • Tepe, H., Bayrak, M., Yavlal , N., Şişman, S., & Tüzün, M. (2014). Etik Çocuk: Değerler Eğitimi İçin Bir Kılavuz Denemesi. (N. Yavlal, Dü.) İstanbul: Uluslararası Şeffaflık Derneği.
  • Yücel, Ö. (2013). Çocuğun Yüksek (üstün) Yararı Bağlamında Çocuğun İradesi. Ufuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 1(2), 117-137.

Ethical value of the child

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 1, 131 - 142, 01.07.2022

Öz

Kaynakça

  • Aba Psikoloji. (t.y). Çocuklarda Mahremiyet Eğitimi. Nisan 2022 tarihinde Aba Psikoloji: https://abapsikoloji.com/cocuklarda-mahremiyet-egitimi-2/ adresinden alındı
  • Acar, H., Çoban İçağasıoğlu, A., & Polat, G. (2017). Sosyal Hizmetlerde Yanlış Uygulamalar, Etik İhlaller ve Sorunlara İlişkin Bir Araştırma. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Derneği.
  • Bayrı Mengilli, D. (2016). Sosyal Hizmet Uzmanlarının Etik Değerlendirme ve Karar Alma Süreçleri Üzerine Fenomenolojik Bir İnceleme. Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Boyd Webb, N. (2011). Social Work Practice With Children. Guilford Publications.
  • Cleaver, H., Unell, I., & Aldgate, J. (2011). Children's Needs - Parenting Capacity. The Stationery Office.
  • Çocuk Adalet Sisteminde Çocuğun Yüksek Yararı Politika Belgesi. (2012). 05 21, 219 tarihinde http://www.cocukhaklariizleme.org/wp-content/uploads/cocuk-adalet-sisteminde-cocugun-yuksek-yarari.pdf adresinden alındı
  • Çocuk Haklarına Dair Sözleşme. (1989). 02 20, 2020 tarihinde https://www.unicef.org/turkey/%C3%A7ocuk-haklar%C4%B1na-dair-s%C3%B6zle%C5%9Fme adresinden alındı
  • Flowers, N. (2010). Pusulacık: Çocuklar İçin İnsan Hakları Eğitimi Kılavuzu. (M. Çulhaoğlu, Çev.) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • International Federation Social Work. (1996, August 1). Human Rights. 2022 tarihinde https://www.ifsw.org/human-rights-policy/ adresinden alındı
  • İyi, S., & Tepe, H. (2011). Etik. (İ. Kuçuradi, & D. Taşdelen, Dü) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Kültürel Psikoloji: Kültür Bağlamında İnsan ve Aile. İstanbul: Evrim.
  • Krappmann, L. (2006). The Rights of the Child as a Challenge to Human Rights Education. Journal of Social Science Education, 5(1), 60-71.
  • Kuçuradi, I. (2011). Etik. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Kuçuradi, I. (2013). İnsan ve Değerleri. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Menguşoğlu, T. (1965). Değişmez Değerler Değişen Davranışlar: Felsefi Etik İçin Kritik Bir Hazırlık. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Müderrisoğlu, S., Uyan Semerci, P., Yakut Çakar, B., Karatay, A., & Ekim Akkan, B. (2013). Çocuk Refahı Belgesi. T.C Kalkınma Bakanlığı ve UNICEF Türkiye Temsilciliği. https://www.unicef.org/turkey/media/4131/file/%C3%87ocuk%20Refah%C4%B1%20Belgesi.pdf adresinden alındı
  • Tepe, H. (1999). Türkiye'de Etik Çalışmaları. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 16(1), 1-12. https://dergipark.org.tr/tr/pub/huefd/issue/41185/504709 adresinden alındı
  • Tepe, H., Bayrak, M., Yavlal , N., Şişman, S., & Tüzün, M. (2014). Etik Çocuk: Değerler Eğitimi İçin Bir Kılavuz Denemesi. (N. Yavlal, Dü.) İstanbul: Uluslararası Şeffaflık Derneği.
  • Yücel, Ö. (2013). Çocuğun Yüksek (üstün) Yararı Bağlamında Çocuğun İradesi. Ufuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 1(2), 117-137.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Derya Bayrı Mengilli 0000-0002-4991-0510

Fatih Cebeci 0000-0003-3866-5967

Taner Artan 0000-0002-8716-2090

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2022
Kabul Tarihi 29 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bayrı Mengilli, D., Cebeci, F., & Artan, T. (2022). Etik Açıdan Çocuğun Değeri. Sosyal Çalışma Dergisi, 6(1), 131-142.

Creative Commons Lisansı
Sosyal Çalışma Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

Bu lisans; yayınlanan tüm makaleleri, veri setlerini, grafik ve ekleri kaynak göstermek şartıyla veri madenciliği uygulamalarında, arama motorlarında, web sitelerinde, bloglarda ve diğer tüm platformlarda çoğaltma, paylaşma ve yayma hakkı tanır.

Açık erişim disiplinler arası iletişimi kolaylaştıran, farklı disiplinlerin birbirleriyle çalışabilmesini teşvik eden bir yaklaşımdır.