Anketler, Almanya’da kamuoyunun, İslam ve Müslümanların ülke içerisindeki varlığını toplumsal saflığa, kültürel ve dini mirasa yönelik bir tehdit olarak algıladığına işaret etmektedir. Bu önyargılı tutumun giderek yaygınlaştığı çeşitli araştırmalarla da ortaya konmuştur. Bu algının şekillenmesinde ve normalleştirilmesinde en etkili aktörlerden biri, toplumun başlıca bilgi kaynağı olan medyadır. Medyanın Batı toplumları üzerindeki belirleyici etkisinden hareketle, bu çalışma, Alman medyasında İslam ve Müslümanların hangi tematik bağlamlarda temsil edildiğini ve bu temsillerin üretiminde hangi bilgi üretim mekanizmalarının tercih edildiğini incelemektedir.
Bu doğrultuda, 2021–2022 yılları arasında Almanya’nın önde gelen beş gazetesinde yayımlanan İslam ile ilgili haber içerikleri üzerine bir içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Bulgular, İslam ve Müslümanların çoğunlukla İslam coğrafyasındaki savaşlar ve çatışmalar ile Batı’da İslami referanslarla gerçekleştirilen terör eylemleri bağlamında ele alındığını ortaya koymaktadır. Medya söyleminin, Müslümanları radikal, gerici, fundamentalist, militan, şiddet yanlısı, baskıcı, Batı karşıtı ve hoşgörüsüz gibi olumsuz klişelerle ve ırkçı anlatılarla yapılandırdığı gözlemlenmiştir. Bu temsil biçimi, kamusal alandaki İslamofobik eğilimleri pekiştirmekte ve toplumsal düzeyde ayrımcı yapıları beslemektedir.
Surveys indicate that the German public perceives the presence of Islam and Muslims within the country as a threat to social purity and cultural and religious heritage. Myriad studies have also demonstrated that this biased attitude is increasingly prevalent. The media plays a significant role in shaping and perpetuating these negative perceptions, as well as in reproducing and normalizing Islamophobic and anti-Muslim racist discourses, given that it serves as the primary source of information for many. Due to the media's crucial influence on Western societies, this article investigates the thematic contexts in which Islam and Muslims are represented and the knowledge production mechanisms preferred by Western media in reporting on Islam and Muslims. To this end, a content analysis is conducted on reports related to Islam published in five leading German newspapers between 2021 and 2022. The findings reveal that Islam and Muslims in German media are framed primarily through narratives of wars and conflicts in Islamic regions, as well as terrorist incidents conducted in the West with Islamic references. Moreover, the media discourse on Islam is constructed using negative clichés and stereotypes, such as radical, reactionary, fundamentalist, militant, violent, oppressive, dangerous, defiant towards the West, and intolerant, alongside racist narratives.
This study prepared within the scope of the project titled "Islam and Muslim’s Image in the Media" No. 22409004, supported by the Scientific Research Projects Coordination Office of Selcuk University.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Politika ve Yönetim (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 4 Temmuz 2025 |
Kabul Tarihi | 8 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 3 |
SDE AKADEMİ WEB SAYFASI: https://sdeakademidergisi.org/