Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 9 Sayı: 1, 56 - 94, 15.07.2014

Öz

students choosing in high school; students will make their choices based on employment after graduation, therefore they will not choose biology and applied fields of biology (except for Faculty of Medicine, Faculty of Dentistry, bioengineering etc.) and the basic sciences; but If the employment problem is solved, students preferences can be changed in favor of basic science. The city's size, geographic location, University's social opportunities are effective in the preferred. In the solution of employment problems are expected incentives from Ministry of Health, Ministry of National Education, Food, Agriculture and Livestock Ministry, the Ministry of Environment and Forestry, and so on. We are expected to take into consideration other factors (infrastructure, teaching staff, the province's geographical location, etc.) in addition to the quota and placed of the previous year from ÖSYM to balanced distribution of quotas. The solution of the problem is urgent. In basic science problem also affects other areas, there is concern that the higher education affect adversely. Ministry of Education should raise with at least service training of their teachers level of knowledge and experience. Students merit and interests to occupations should be explored and should be routed. Faculty of Education is generally lacking infrastructure and teaching staff to teacher training, it can be completed with the Faculty of Science and Arts should be considered. We should not be viewed only in terms of employment issues to this subject. Biology curriculum should be rearranged according to the needs of the day in higher education, should give weight to the application rather than philosophical and theoretical issues. Updating the curriculum by taking radical decisions should be restructured again. In terms of the coordination of programs, Council of Higher Education should lead to this application. Supply-demand balance must be observed to determine the quota. Conditions should be improved further for foreign students

Kaynakça

  • Biyoloji Bölümlerinin Bugünkü Durumu, Geleceği Ve Çözüm Önerileri Çalıştayı. Erişim Tarihi 27.05.2013 (http://biyologlar.com)
  • Cerrah, L., ve Ayas, A., 2003. The problems vocational schools’ biology teachers come cross: A look the Biology and Human Healthy Course [In Turkish]. Milli Egitim Dergisi, 159[Retreived January 29, 2005 from http://www.meb.gov.tr].
  • Anonim, 2013. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/dmkkisim2.html Erişim Tarihi: 12.06.2013. [4] Biyoloji Biyoloji Nedir, 2013. Nedir. Erişim Tarihi: 12.06.2013. http://biyoloji.nedir.com/#ixzz2VHLQYwd3
  • Borrowman, M. L., 1965. The liberal and technical in teacher education: A historical survey of American thought. New York: Columbia University Teachers College.
  • Altunya, N., 2008. Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme. Türkiye Cumhuriyetinin Kuruluşunun 100. Yılında Eğitim Kurultayı (Bildiri Kitabı). İnönü Üniversitesi, 24-26 Nisan, Malatya.
  • Peters, W., 1952. Pedagoji Enstitüsü psikoloji ve pedagoji çalışmaları (2. cilt). İstanbul: Pulhan Matbaası.
  • Widmann, H. 2000. Atatürk ve üniversite reformu. İstanbul: Kabalcı.
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. 2008. 02 Haziran 2008 tarih ve 1955-14290 Sayılı yazı.
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. 2009. 08 Eylül 2009 tarih ve 28565 Sayılı yazı.
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. 2010. 28 Ocak 2010 tarih ve 03317 Sayılı yazı.
  • Özçelik, H., Ünser, Ö., Kaymaz, H., Yay, N.A. 2013. Üniversite Öğrencilerinin Biyoloji Bölümünden Beklentileri, SDU Journal of Science (E-Journal), 8(2): 122-150.
  • Doğan S., Sezek F., Yalçın M., Kıvrak E., Usta Y., Ataman Y.A., 2003. Atatürk Üniversitesi Biyoloji Öğrencilerinin Laboratuvar Çalışmalarına İlişkin Tutumları, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 2.
  • Binbasıoglu, C., 1974. Ögretim Metodu ve Uygulama, Binbasıoglu Yayınevi, s. 239, Ankara.
  • http://biyologlar.com/index.php?option=com_content&task=view&id=4123
  • Çitil, M., İspir, E., Söğüt, E., Büyükkasap, E., 2006. Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Profilleri ve Başarılarını Etkilediğine İnandıkları Faktörler; K.S.Ü. Örneği, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2): 69-81.
  • Gül, Ş., Yeşilyurt, S., 2009. Biyoloji Tutum Ölçeği, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2): 239- 258.
  • Yenice, N., Sümer, Ş., Oktaylar, H.C., Erbil, E., 2003. Fen Bilgisi Derslerinde Bilgisayar Destekli Öğretimin Dersin Hedeflerine Ulaşma Düzeyine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fak. Dergisi, 24: 152-158.
  • Hevedanlı, M., Ekici, G., 2009. Üniversite Öğrencilerinin Biyoloji Öz-yeterliklerinin Çeşitli
  • Değişkenler Açısından İncelenmesi (Dicle Üniversitesi Örneği), Ege Eğitim Dergisi, (10) 1: 24-47.

ÜNİVERSİTE ADAYLARININ BİYOLOJİ BÖLÜMLERİNE BAKIŞI (ISPARTA ÖRNEĞİ)

Yıl 2014, Cilt: 9 Sayı: 1, 56 - 94, 15.07.2014

Öz

Bu çalışma, Isparta'da 2012-2013 eğitim öğretim yılında Isparta'da yapılmıştır. Çalışmada, 10 lisenin 12. sınıf (son) öğrencilerinin üniversiteye yerleştirmede biyoloji bölümlerine ve temel bilimlere bakışları anket metoduyla öğrenilmeye çalışılmıştır. Katılımcılara 15 soru sorulmuş ve cevapları istatistiksel analizlere bağlı olarak yorumlanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre; liselerde fen bilimlerini seçen öğrencilerin oranı azalmış; öğrencilerin mezuniyet sonrası istihdamı esas alarak tercih yapacakları, bu nedenle biyoloji ve biyolojinin uygulamalı alanları(Tıp Fak., Diş Hekimliği Fak., Biyomühendislik vs. hariç) ile temel bilimleri tercih etmeyecekleri; ancak istihdam sorunu olmazsa tercihin temel bilimler lehine değişebileceği anlaşılmıştır. Şehrin büyüklüğü, coğrafi konumu, Üniversitenin sosyal imkanları da tercihte etkilidir. İstihdam sorununun çözümünde Sağlık Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Çevre ve Orman Bakanlığı vb. den teşvikler beklenmektedir. Kontenjanların dengeli dağıtımında ÖSYM'nin bir önceki yılın kontenjanı ve yerleştirilmesinin yanında başka etkenleri de (altyapı, öğretim elemanı kadrosu, ilin coğrafi konumu vb.) dikkate alması beklenmektedir. Sorunun çözümü acildir. Temel bilimlerdeki sorunun diğer sahaları da etkileyerek yüksek öğretimi olumsuz şekilde etkileyeceği endişesi duyulmaktadır. Mesleki tercihler konusunda rehberlik ya da biyoloji öğretmenlerinin de yeterince bilgi sahibi olmadıkları, öğrencilere yeterince yardımcı olamadıkları, liselerde biyoloji eğitiminin de yeterince verilemediği; biyolojinin iyi öğretildiği durumda öğrencilerin biyolojiye bakışının değişebileceği anlaşılmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı en azından hizmet içi eğitimlerle öğretmenlerin bilgi ve deneyim düzeylerini yükseltmelidir. Öğrencilerin mesleklere liyakati ve ilgi alanları keşfedilerek yönlendirme yapılmalıdır. Öğretmen yetiştirmede Eğitim Fakültelerinin genel olarak altyapı ve öğretim elemanı eksiği çektiği, bunun Fen-edebiyat fakülteleri ile tamamlanabileceği dikkate alınmalıdır. Konuya sadece istihdam sorunu açısından bakılmamalıdır. Yükseköğretimde biyoloji müfredatları günün ihtiyaçlarına göre yeniden düzenlenmeli, felsefi ve teorik konulardan ziyade uygulamaya ağırlık vermelidir. Müfredat güncellemede radikal kararlar alınarak yeniden bir yapılanmaya gidilmelidir. Programların eşgüdümü açısından bu uygulamaya YÖK Başkanlığı öncülük etmelidir. Kontenjan belirlemede arz-talep dengesi gözetilmelidir. Yabancı uyruklu öğrenciler için şartlar daha da iyileştirilmelidir.

Kaynakça

  • Biyoloji Bölümlerinin Bugünkü Durumu, Geleceği Ve Çözüm Önerileri Çalıştayı. Erişim Tarihi 27.05.2013 (http://biyologlar.com)
  • Cerrah, L., ve Ayas, A., 2003. The problems vocational schools’ biology teachers come cross: A look the Biology and Human Healthy Course [In Turkish]. Milli Egitim Dergisi, 159[Retreived January 29, 2005 from http://www.meb.gov.tr].
  • Anonim, 2013. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/dmkkisim2.html Erişim Tarihi: 12.06.2013. [4] Biyoloji Biyoloji Nedir, 2013. Nedir. Erişim Tarihi: 12.06.2013. http://biyoloji.nedir.com/#ixzz2VHLQYwd3
  • Borrowman, M. L., 1965. The liberal and technical in teacher education: A historical survey of American thought. New York: Columbia University Teachers College.
  • Altunya, N., 2008. Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme. Türkiye Cumhuriyetinin Kuruluşunun 100. Yılında Eğitim Kurultayı (Bildiri Kitabı). İnönü Üniversitesi, 24-26 Nisan, Malatya.
  • Peters, W., 1952. Pedagoji Enstitüsü psikoloji ve pedagoji çalışmaları (2. cilt). İstanbul: Pulhan Matbaası.
  • Widmann, H. 2000. Atatürk ve üniversite reformu. İstanbul: Kabalcı.
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. 2008. 02 Haziran 2008 tarih ve 1955-14290 Sayılı yazı.
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. 2009. 08 Eylül 2009 tarih ve 28565 Sayılı yazı.
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. 2010. 28 Ocak 2010 tarih ve 03317 Sayılı yazı.
  • Özçelik, H., Ünser, Ö., Kaymaz, H., Yay, N.A. 2013. Üniversite Öğrencilerinin Biyoloji Bölümünden Beklentileri, SDU Journal of Science (E-Journal), 8(2): 122-150.
  • Doğan S., Sezek F., Yalçın M., Kıvrak E., Usta Y., Ataman Y.A., 2003. Atatürk Üniversitesi Biyoloji Öğrencilerinin Laboratuvar Çalışmalarına İlişkin Tutumları, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 2.
  • Binbasıoglu, C., 1974. Ögretim Metodu ve Uygulama, Binbasıoglu Yayınevi, s. 239, Ankara.
  • http://biyologlar.com/index.php?option=com_content&task=view&id=4123
  • Çitil, M., İspir, E., Söğüt, E., Büyükkasap, E., 2006. Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Profilleri ve Başarılarını Etkilediğine İnandıkları Faktörler; K.S.Ü. Örneği, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2): 69-81.
  • Gül, Ş., Yeşilyurt, S., 2009. Biyoloji Tutum Ölçeği, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2): 239- 258.
  • Yenice, N., Sümer, Ş., Oktaylar, H.C., Erbil, E., 2003. Fen Bilgisi Derslerinde Bilgisayar Destekli Öğretimin Dersin Hedeflerine Ulaşma Düzeyine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fak. Dergisi, 24: 152-158.
  • Hevedanlı, M., Ekici, G., 2009. Üniversite Öğrencilerinin Biyoloji Öz-yeterliklerinin Çeşitli
  • Değişkenler Açısından İncelenmesi (Dicle Üniversitesi Örneği), Ege Eğitim Dergisi, (10) 1: 24-47.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yapısal Biyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Özçelik

Ayşe Yay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

IEEE H. Özçelik ve A. Yay, “ÜNİVERSİTE ADAYLARININ BİYOLOJİ BÖLÜMLERİNE BAKIŞI (ISPARTA ÖRNEĞİ)”, Süleyman Demirel University Faculty of Arts and Science Journal of Science, c. 9, sy. 1, ss. 56–94, 2014.