Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

GÜNDEM KURMA KURAMI BAĞLAMINDA GÜMÜŞHANE YEREL BASINI

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 36 - 67, 01.01.2019

Öz

Medya, gerek yazılı gerekse görsel ve işitsel araçları
vasıtasıyla kitleleri aralıksız enformasyon akışına maruz bırakmakta,
aydınlatma ve bilgilendirme işlevinden ziyade eğlendirme işlevini önde tutarak
içeriklerini bu doğrultuda oluşturmaktadır. Eğlenceyle harmanlanmış ideolojik
tabanlı enformasyona maruz kalan bireyin tutum ve davranışları ise bu
içeriklere bağlı olarak etkilenmekte ve zaman içinde değişmektedir. Bilgi
iletişim teknolojilerinin gelişimine paralel olarak etkisini arttıran medya,
çeşitli organlarıyla kitlelere hitap ederken, yerel basından ise işlevsel
olarak daha etkin olması ve halkı temsil etmesi beklenmektedir. Ancak değişen
mülkiyet yapısı, finansal sorunları ve siyasi etmenlerden kaynaklanan
nedenlerden dolayı yerel basın sektörü, temsil etme vasfından sıyrılarak siyasi
odaklı bir endüstri halini almıştır. Bu durum yerel basını haberdar etme, halk
adına denetleme ve yerel yönetimlerle halk arasında bir köprü görevi görme
işlevinden uzaklaştırmış, bir dönem ‘dördüncü kuvvet’ olarak adlandırılmasına
karşın, halkın lehine bir kuvvet olmaktan çıkarak büyük oranda etkisini
kaybetmesine neden olmuştur. En büyük kazançlarını resmi ilanlardan elde eden
gazeteler, bir diğer gelir kaynağı olan reklam gelirlerinden de olmamak için
özellikle siyasi otoritelerin baskılarına boyun eğmekte, bağımsız olarak siyasi
otoriteleri ve uygulamalarını eleştiren haberler yapamamakta, kamuoyu
oluşturma, gündem belirleme ve eleştiri görevlerini tam manasıyla yerine
getirememelerinden dolayı da halkın tepkisini çekmektedir. Bu noktadan
hareketle çalışmada yerel basın, Gümüşhane örneği üzerinden Gündem Belirleme
Kuramı ve bu kapsamda yapılan anket uygulaması doğrultusunda değerlendirilerek
analiz edilmiş, Gümüşhane’de yayımlanan yerel gazetelerin etkinlikleri hakkında
saptamalar yapılmaya çalışılmıştır. 

Kaynakça

  • Alav, O. (2001). Yerel Kitle İletişim Araçlarının Kamuoyu Oluşumuna Etkisi: Isparta Örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Albayrak, H. (2010). Dünden Bugüne Trabzon Basını (Cilt 1). Ankara: Trabzon İli ve İlçeleri Eğitim, Kültür ve Sosyal Yardımlaşma Vakfı Yayınları.
  • Atabek, N. (1998). ‘Gündem Belirleme Yaklaşımı’. Anadolu Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (7), 155-173.
  • Bekiroğlu, O. (2006). Yerel Kamuoyunun Oluşumunda Yerel Basının Rolü-Trabzon Örneğinde Bir Araştırma. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Bodur, F. (1996).)Yerel Basında Yönetim ve Örgüt Yapısı (Uygulamada Karşılaşılan Sorunlar ve Bir Model Önerisi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi.
  • Büyükbaykal Ilgaz, C. (2003). ‘Türkiye’de Yerel Gazetecilik’. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 177-184.
  • Çakır, H. Ve Kurtbaş İ. ve Doğan A. (2009). ‘Yerel Medya Sorunsalları ve Sektör Çalışanlarının Sorunlara Bakışları-Elazığ İli Örneği’. Erciyes Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1(2), 20-41.
  • Çetin, M. Ve Bel, A. (2014). “Geleneksel Medya Gündeminin Belirlenmesinde Sosyal Medyanın Rolü”. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, (38), 58-73.
  • Gezgin, S. (Ed.). (2007). Türkiye’de Yerel Basın. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Girgin, A. (2001). Türk Basın Tarihinde Yerel Gazetecilik. Ankara: İnkılâp Kitabevi.
  • Girgin, A. (2009). Türkiye’de Yerel Basın. İstanbul: Der Yayınları.
  • Gümüşhane Valiliği. (1999). Türkiye Cumhuriyeti’nin 75. Yılında Gümüşhane. Gümüşhane: Gümüşhane Valiliği.
  • Güngör, N. (2013). İletişim Kuramlar Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Perin, C. (1974). Tarih Boyunca Düşünce ve Basın Özgürlüğü. Ankara: Remzi Kitabevi.
  • Temizel, H. (2008). ‘Kamuoyu Kuramları ve Kamuoyu Oluşumunda Kitle İletişim Araçları’. Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, (15), 127-146.
  • Ünal, Ş. (1996). ‘Yerel Basın ve Sorunları’. Yeni Türkiye Dergisi Medya Özel Sayısı, 2 (12), 1068-1070.
  • Vural, A. M. (2001). ‘Toplumsal Gelişim Sürecine Katkı Sağlayan Bir Araç Olarak Yerel Medya’. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (11), 115-126.
  • Yılmaz, S. H. (2005). ‘Yerel Basının İşlevlerinin, Siyasal Katılım ve Denetim Olguları Açısından Değerlendirilmesi’. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (23), 111-115.
  • Yumlu, K. (1994). Kitle İletişim Kuram ve Araştırmaları. İzmir: Nam Basım.
  • Yüksel, E. (2001). Medyanın Gündem Belirleme Gücü. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Yüksel, E. (2007). ‘Kamuoyu Oluşturma ve Gündem Belirleme Kavramları Nerede Kesişmekte ve Nerede Ayrılmaktadır’. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 571-586.
  • http://www.yerelbasinbirligi.com/adom/?p=40 Erişim Tarihi (28.10.2015).
  • www.tdk.gov.tr/index.pht?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.56322oe2b24465.25263291 Erişim Tarihi (29.10.2015).
  • http://www.siyasaliletisim.org/sie-modul/303-kamuoyu.html. Erişim Tarihi (29.10.2015).
  • https://www.academia.edu/8825381/Kitle_%C4%B0leti%C5%9Fim_Kuramlar%C4%B1 Erişim Tarihi (29.10.2015).
  • https://www.academia.edu/12628832/_Kamuoyu_Olusturma_ve_G%C3%BCndem_Belirleme_Kavramlar%C4%B1_Nerede_Kesismekte_Nerede_Ayr%C4%B1lmaktad%C4%B1r Erişim Tarihi (30.10.2015).
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sena Çubukcu Komlu 0000-0002-6834-0699

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2019
Gönderilme Tarihi 2 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çubukcu Komlu, S. (2019). GÜNDEM KURMA KURAMI BAĞLAMINDA GÜMÜŞHANE YEREL BASINI. SDÜ İFADE, 2(1), 36-67.