Medya, gerek yazılı gerekse görsel ve işitsel araçları
vasıtasıyla kitleleri aralıksız enformasyon akışına maruz bırakmakta,
aydınlatma ve bilgilendirme işlevinden ziyade eğlendirme işlevini önde tutarak
içeriklerini bu doğrultuda oluşturmaktadır. Eğlenceyle harmanlanmış ideolojik
tabanlı enformasyona maruz kalan bireyin tutum ve davranışları ise bu
içeriklere bağlı olarak etkilenmekte ve zaman içinde değişmektedir. Bilgi
iletişim teknolojilerinin gelişimine paralel olarak etkisini arttıran medya,
çeşitli organlarıyla kitlelere hitap ederken, yerel basından ise işlevsel
olarak daha etkin olması ve halkı temsil etmesi beklenmektedir. Ancak değişen
mülkiyet yapısı, finansal sorunları ve siyasi etmenlerden kaynaklanan
nedenlerden dolayı yerel basın sektörü, temsil etme vasfından sıyrılarak siyasi
odaklı bir endüstri halini almıştır. Bu durum yerel basını haberdar etme, halk
adına denetleme ve yerel yönetimlerle halk arasında bir köprü görevi görme
işlevinden uzaklaştırmış, bir dönem ‘dördüncü kuvvet’ olarak adlandırılmasına
karşın, halkın lehine bir kuvvet olmaktan çıkarak büyük oranda etkisini
kaybetmesine neden olmuştur. En büyük kazançlarını resmi ilanlardan elde eden
gazeteler, bir diğer gelir kaynağı olan reklam gelirlerinden de olmamak için
özellikle siyasi otoritelerin baskılarına boyun eğmekte, bağımsız olarak siyasi
otoriteleri ve uygulamalarını eleştiren haberler yapamamakta, kamuoyu
oluşturma, gündem belirleme ve eleştiri görevlerini tam manasıyla yerine
getirememelerinden dolayı da halkın tepkisini çekmektedir. Bu noktadan
hareketle çalışmada yerel basın, Gümüşhane örneği üzerinden Gündem Belirleme
Kuramı ve bu kapsamda yapılan anket uygulaması doğrultusunda değerlendirilerek
analiz edilmiş, Gümüşhane’de yayımlanan yerel gazetelerin etkinlikleri hakkında
saptamalar yapılmaya çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1 |