2000’li yılların başından itibaren internet teknolojilerinin gelişmesine paralel, geleneksel medya monologları karşılıklı konuşmalara yani sosyal medya diyaloglarına dönüşmüştür. Tüketiciler tarafından sosyal medya platformlarında eWOM olarak yayılan konuşmalar ise, günümüzde en bilinen ve en yaygın olan tüketici diyaloglarındandır. Bir satın alma kararı vermeden önce çevrimiçi tüketici yorumlarının okunma oranı her geçen gün artmaktadır. Netflix’te ne izleyeceğimiz, hangi psikolağa gideceğimiz, nerede tatil yapacağımız; tüm bu konularla ilgili diğer tüketicilerin yorum, öneri ve şikâyetlerine başvurmak günümüzde tüketici karar süreçlerinin en önemli aşamalarındandır.
eWOM’un en fazla yayıldığı önde gelen mikroblog platformu Twitter, mesaj alıcıları ve vericileri arasındaki iktidar ilişkileri, kendine özgü içerik üretim ve meşrulaştırma mekanizmaları bağlamında, Pierre Bourdieu’nun tanımladığı dilsel pazaryeri (Bourdieu, 1977) olgusuna karşılık gelmektedir. Hem bireylerin hem de markaların sürekli bir görünürlük mücadelesi içinde oldukları bir pazaryeri. Görünürlük, bireysel kullanıcılar açısından sosyalleşme, olumlu bir izlenim yaratma; kurumlar açısından ise ekonomik kazanç ve itibar yönetimi gibi farklı amaçlara hizmet edebilmektedir. eWOM içeriklerinin paylaşılmasının temelinde görünürlük hedefi dışında, alanyazında tanımlanmış farklı rasyonel ve duygusal motivasyonlar da mevcuttur. Araştırma kapsamında, bu motivasyonlardan hareketle Trendyol Hashtag‘i kullanılarak 2-3-4 Şubat 2021’de Twitter’da yayılan eWOM içerikleri içerik analizi yöntemi ile incelenmişitr. Araştırmada detaylıca gerçekleştirilen içerik analizi bulguları ışığında, tüketici kaynaklı Twitter içeriklerinde ortak olarak nitelendirilebilecek eWOM motivasyonlarının var olduğu; tüketicilerin sahip oldukları bu motivasyonların ortak ifadelerden ve anahtar kelimelerden hareketle tanımlanabileceği sonucuna ulaşılmıştır.
Since the beginning of the 2000s, parallel to the development of internet technologies, traditional media monologues have turned into mutual dialogues, that is, eWOM on social media platforms and is among the most well-known and common consumer dialogues today. The rate of reading online consumer reviews before making a purchase decision is increasing day by day, whether it is about to decide what to watch on Netflix, which psychologist to go or where to go for vacation; referring to the comments, suggestions and complaints of other consumers is one of the most important stages of consumer decision process today.
Twitter, the leading microblogging platform where eWOM spreads most, corresponds to the linguistic marketplace phenomenon defined by Pierre Bourdieu (Bourdieu, 1977) in terms of power relations between message receivers and transmitters, and its unique content production and legitimation mechanisms. A marketplace where both individuals and brands are in a constant struggle for visibility. Apart from the goal of visibility, there are also different rational and emotional motivations defined in the literature on the basis of sharing eWOM content. Within the scope of this research, based on these motivations, the consumer tweets on 2-3-4 February 2021, using the Trendyol Hashtag were analyzed with content analysis method. In line with our analysis, it is concluded that there are eWOM motivations that can be described as common in consumer tweets, and that these motivations can be defined based on common expressions and keywords.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 1 |