Tıp fakültesi öğrencileri gerek
üniversite eğitimi süresince gerekse mezuniyet sonrası sahada her an acil bir
olgu ile karşılaşabilirler. Her hekim mezun olmadan önce ilkyardım bilgisi ile
donatılmalı ve temel yaşam desteği becerilerini kazanmalıdır. Bu beceriler
hekimin kendine olan güveninin gelişmesinde de katkı sağlayacaktır.
Bu araştırma tıp fakültesi
birinci sınıfta verilen ilkyardım eğitiminin etkinliğinin değerlendirilmesi
amacıyla yapılmıştır.
Bu çalışma, önce-sonra
düzenlemeli müdahale (deneysel) tipi bir araştırmadır. Araştırmacılar tarafından hazırlanan sosyodemografik özellikleri
sorgulayan bir anket ile birlikte her konunun teorik-pratik eğitimleri öncesinde (ön-test) ve sonrasında (son-test) testler uygulandı. Uygulanan testler uygulamalı beceri
eğitimlerinin verildiği dört konudan oluşan (temel yaşam desteği (TYD), kanama kontrolü, şok ve koma durumunun tanınması ve
ilkyardım, kırıklara ilk yaklaşım) olmak üzere dört ayrı testten oluştu.
Eğitim öncesi ve sonrası
değerlendirme yapılan dört konu ile ilgili eğitim sonrası test puan
ortalamalarının eğitim öncesi test puan ortalamalarından yüksek olduğu
belirlendi. Temel yaşam desteği ile ilgili yapılan eğitim sonrası testten
alınan puan ortalamaları 20 yaş altı öğrencilerde 20 yaş ve üstüne göre anlamlı
düzeyde yüksekti. Kanama kontrolü ile ilgili yapılan eğitim sonrası testten
alınan puan ortalamaları 20 yaş altı öğrencilerde 20 yaş ve üstüne göre anlamlı
düzeyde yüksekti. Kanama kontrolü ile ilgili yapılan eğitim öncesi ve eğitim
sonrası testten alınan puan ortalamaları kadınlarda
erkeklere göre anlamlı düzeyde yüksekti.
Eğitim sonunda öğrencilerden alınan olumlu geribildirimler,
teorik eğitim öncesi ve sonrası yapılan değerlendirmelerde belirlenen anlamlı puan
artışları Tıp Fakültesi birinci sınıfında uygulanan ilkyardım eğitiminin
başarıyla uygulanabileceği ve öğrenci motivasyonuna olumlu katkılarda
bulunacağı kanaatine varılmıştır.
Medical faculty students may
encounter an emergency at any time during university education or after
graduation. Each physician must be equipped with first aid information and gain
basic life support skills before graduation. These skills will also contribute
to the development of confidence in the physician.
This research was conducted to
evaluate the effectiveness of first aid training in first year of medicine
faculty.
This study is a pre-post
regulatory intervention (experimental) type study. A questionnaire questioning the sociodemographic characteristics
prepared by the researchers was followed by tests before (the pre-test) and
after (the post-test) the theoretical-practical training of each subject. The tests that were performed consisted of four
separate tests on four subjects (basic life support (TYD), bleeding control,
recognition of the state of shock and coma and first aid, first approach to
fractures). It was determined that the average
post-training test scores of the four subjects evaluated before and after the
training were higher than the pre-training test scores. The mean scores of the
post-training test on basic life support were significantly higher in the students
younger than 20 years of age when compared with students older than 20 years of
age. The mean scores of the post-training test related to bleeding control were
significantly higher in the students younger than 20 years of age when compared
with students older than 20 years of age. The mean scores of pre-training and
post-training on bleeding control were significantly higher in women than in
men.
Positive feedback from students at the end of the training
and meaningful point increases in the evaluations made before and after the
theoretical training; showed us that first aid training applied in the first
year of the Faculty of Medicine can be successfully applied and positively
contribute to student motivation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2019 |
Submission Date | October 15, 2017 |
Acceptance Date | January 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi/Medical Journal of Süleyman Demirel University is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International.