BibTex RIS Kaynak Göster

Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesinde Uygulanan Probleme Dayalı Öğrenimde Eğitim Yönlendiricisinin Konunun Uzmanı Olmasının Öğrencinin Sınav Başarısı Üzerine Etkisi

Yıl 2009, Cilt: 16 Sayı: 3, 10 - 13, 30.09.2009

Öz

AMAÇ: Bu araştırmanın amacı Probleme Dayalı Öğrenim (PDÖ) de eğitim yönlendiricisinin konunun uzmanı olup olmamasının öğrencinin sınav başarısına etkisini saptamaktır.
YÖNTEM: Araştırma grubu Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesinde 2006-2007 eğitim döneminde öğrenim gören birinci sınıf öğrencileridir (n=173 kişi). Eğitim yönlendiricisinin konunun uzmanı olması ve olmamasına göre öğrencilerin PDÖ sınav puanları karşılaştırılmıştır. İstatistiksel analizde t testi kullanılmıştır.
BULGULAR: Eğitim yönlendiricisi konunun uzmanı olan ve olmayan öğrencilerin sınav puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır.
SONUÇ: Bu araştırma PDÖ programında eğitim yönlendiricisinin konunun uzmanı olması ve olmamasının öğrencilerin sınav başarısına anlamlı bir etkisi olmadığını göstermektedir.

Anahtar sözcükler: Probleme dayalı öğrenim, eğitim yönlendiricisi, öğrenci sınav başarısı

Influence Of Tutors' Subject-Matter Expertise On Student Achievement In Problem-Based Learning In Akdeniz University Faculty Of Medicine

Abstract

OBJECTIVE: To establish whether tutor expertise influences student achievement in the problem-based learning (PBL) curriculum.
METHOD: Data were analyzed from 173 involving student participants in first year undergraduate programs at the Akdeniz University School of Medicine in 2006-2007. The basic analyze was students' PBL exam scores as a function of tutors' experts or non-experts. Statistical methods included analysis of t-test.
RESULTS: No significant difference was found between the PBL exam scores of groups led by expert and non-expert tutors.
CONCLUSIONS: These data demonstrating that PBL curriculum tutor subject-matter expertise has no influence on student achievement.

Key words: Problem based learning, tutor expertise, student achievement

Kaynakça

  • Elliott M. Are we going in the right direction? A survey of the undergraduate medical education in Canada, Australia and the United Kingdom from a general practice perspective. Medical Teacher 1999;21:53-60.
  • Cole CR. Differences between conventional and problem-based curricula in their students’ approaches to studying. Medical Education 1985;19(4):308–309.
  • Dolmands D, Gýjselaers W, Moust J, Grave W, Wolfhagen I, Vleuten C. Trends in Research on the Tutor in Problem-Based Learning: Conclusions and Implications For Educational Practice and Research. Medical Teacher 2002;24:173-180.
  • Dolmans D. Balendong HS. Problem-Based Medical Education. Maastrich University, The Netherlands, 2000; 25-42.
  • Walton H. A Global Strategy for Medical Education: Partners in Reform. Medical Education 1993;27:394- 398.
  • Hamad B. What is Community-Based Education? Evolution, Definition and Rationale. Handbook of Community-Based Education: Theory And Practices, The Netherlands, 1994, 11-27.
  • Tipping J, Freeman RF, Rachlis AR. Using faculty and student perceptions of group dynamics to develop recommendations or PBL training. Academic Medicine 1995;70(11):1050-2.
  • Barrows HS. The tutorial process. Springfield: Southern Illinois University, USA, 1987; 11-28.
  • Schmidt HG, Arend VDA, Moust JH, Kokx I, Boon L. Influence of tutors’ subject matter expertise on student effort and achievement in problem-based learning. Academic Medicine 1993;68(10):784-91.
  • Davis WK, Nairn R, Paine ME, Anderson RM, Oh MS. Effects of expert and non-expert facilitators on the small-group process and on student performance. Academic Medicine 1992;67(7):470-4.
  • Matthes J, Marxen B, Linke RM, Antepohl W, Coburger S, Christ H, Lehmacher W, Herzig S. The influence of tutor qualification on the process and outcome of learning in a problem-based course of basic medical 13 pharmacology. 2002;366(1):58-63.
  • Gürpýnar E, Karslý B. Akdeniz Üniversitesi Týp Fakültesinde Uygulanan Probleme Dayalý Öðrenim Modeli, Týp Eðitim Dünyasý 2008;28:9-12.
  • Dolmans DH, Gijselaers WH, Moust JH, Grave WS, Wolfhagen IH, V.Trends in research on the tutor in problem-based learning: conclusions and implications for educational practice and research. 2002;24(2):173- 80.
  • Schmidt HG. Resolving inconsistencies in tutor expertise research: does lack of structure cause students to seek tutor guidance?
  • Dolmans DH, Wolfhagen IH, Schmidt HG. Effects of tutor expertise on student performance in relation to prior knowledge and level of curricular structure. A c a d e m i c M e d i c i ne 1 9 9 6 ; 7 1 ( 9 ) : 1 0 0 8 - 11 .
  • Kwizera EN, Dambisya YM, Aguirre JH. Does tutor subject-matter expertise influence student achievement in the problem-based learning curriculum at UNITRA Medical School? 2001;91(6):514-6.
  • Davis WK, Nairn R, Paine ME, Anderson RM, Oh MS. Effects of expert and non-expert facilitators on the small-group process and on student performance. Academic Medicine 1992;67:470-474.
  • Gilkison A. Techniques used by 'expert' and 'non- expert' tutors to facilitate problem-based learning tutorials in an undergraduate medical curriculum. Medical Education 2003;37:6-14.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Erol Gürpınar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2009
Gönderilme Tarihi 6 Kasım 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 16 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Gürpınar E. Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesinde Uygulanan Probleme Dayalı Öğrenimde Eğitim Yönlendiricisinin Konunun Uzmanı Olmasının Öğrencinin Sınav Başarısı Üzerine Etkisi. SDÜ Tıp Fak Derg. 2009;16(3):10-3.

                                                                                         14791


Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi/Medical Journal of Süleyman Demirel University is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International.