Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Student Trend in Medical Schools in Turkey and Süleyman Demirel University Medical School

Yıl 2018, Cilt: 25 Sayı: 1, 56 - 62, 01.03.2018
https://doi.org/10.17343/sdutfd.335002

Öz

Introduction: The number of physicians is the basic parameters
of health care. For this reason, the education process in medical schools is
planned in relation to the number of students. In this planning process,
national and local physician education policies need to be organized in the
educational facilities of the faculties at various periods.

Objective: The aim of this
study is to evaluate the change of the
number of
medical faculties in Turkey with the numbers of students in these faculties and
in Süleyman Demirel University Faculty of Medicine (SDUTF).

Material and Methods: In this cross-sectional study, the literature
has been used for the collection of data.
The data of the study were
evaluated with the SPSS Statistics 17.0 program and the Spearman correlation
test was used for the analysis of the data under nonparametric conditions.

Results: In this study, a positive significant correlation
at a very high level was found between the time elapsed on a yearly basis
between 2006-2016, the number of medical faculties that received students by
ÖSYM from 2006 to 2016, number of students taken to medical faculties
throughout Turkey from 2006 to 2016 and the numbers of students taken to SDUTF
from 2006 to 2016.

Conclusion: It can be considered that a rapid increase in the number
of physicians in Turkey is aimed at by increasing the number of medical
faculties and increasing the number of students taken to these medical
faculties. In the direction of the findings obtained in this study, it is
possible to say that the rapid increase progress in the number of students
taken to the medical faculties throughout the country is reflected in to SDUTF. 
We think that considering the trend of change in the
number of students reflected in the country as well as SDÜTF in planning
related to medical education has a strategic role in terms of educational
plans.

Kaynakça

  • 1. Türkiye İstatistik Kurumu, Haber Bülteni, İstatistiklerle Gençlik 2015. [http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21517] adresinden 17.07.2017 tarihinde erişilmiştir. 2. Eurostat, Population By Age Group, Proportion Of Population Aged 15-24 Years. [http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/refreshTableAction.do?tab=table&plugin=1&pcode=tps00010&language=en] adresinden 31.07.2017 tarihinde erişilmiştir. 3. Özer M. Türkiye’de yükseköğretimde büyüme ve öğretim üyesi arzı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2011; 1(1): 23-26. 4. Education at a Glance 2016: OECD Indicators, Turkey - Country Note. [http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/education/education-at-a-glance-2016/turkey_eag-2016-84-en#.WX8LDeXyiUk#page4] adresinden 31.07.2017 tarihinde erişilmiştir. 5. Doğramacı İ. "Türkiye’de ve dünyada yükseköğretim yönetimi." Ankara. Meteksan A.Ş. 2007. 6. ÖSYM T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi. Araştırma Yayın ve İstatistikler, Süreli Yayınlar, 2007 Yılı Yayınları, 2006-2007 Öğretim Yılı Yükseköğretim İstatistikleri Kitabı, Öğrenci Sayıları Özet Tablosu. [http://www.osym.gov.tr/Eklenti/3992,1ogrencisaypdf.pdf?0] adresinden 31.07.2017 tarihinde erişilmiştir. 7. YÖK. Yükseköğretim Kurulu. Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. Yükseköğretim İstatistikleri. [https://istatistik.yok.gov.tr/yuksekogretimIstatistikleri/2017/2017_T107.pdf] adresinden 31.07.2017 tarihinde erişilmiştir. 8. YÖK. Yükseköğretim Kurulu. Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. Yükseköğretim İstatistikleri. [https://istatistik.yok.gov.tr/yuksekogretimIstatistikleri/2017/2017_T1.pdf] adresinden 31.07.2017 tarihinde erişilmiştir. 9. Sayek İ, Odabaşı O, Kiper N. Türk Tabipleri Birliği Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Raporu 2010. Birinci Baskı, Aralık 2010, Türk Tabipler Birliği Yayınları. 10. ÖSYM T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi. Araştırma, Yayın ve İstatistikler. Süreli Yayınlar. 2016-ÖSYS Yükseköğretim Programlarının Merkezi Yerleştirmedeki En Küçük ve En Büyük Puanları Kitabı. [http://www.osym.gov.tr/TR,12735/2016-osys-yuksekogretim-programlarinin-merkezi-yerlestirmedeki-en-kucuk-ve-en-buyuk-puanlari-kitabi.html] adresinden 31.07.2017 tarihinde erişilmiştir. 11. ÖSYM T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi. Araştırma Yayın ve İstatistikler, Süreli Yayınlar, 2009 Yılı Yayınları, 2008-2009 Öğretim Yılı Yükseköğretim İstatistikleri Kitabı. [http://www.osym.gov.tr/Eklenti/4171,13ogretimalanlisansogrencisaypdf.pdf?0] adresinden 31.07.2017 tarihinde erişilmiştir. 12. YÖK. Yükseköğretim Kurulu. Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. Yükseköğretim İstatistikleri [https://istatistik.yok.gov.tr/yuksekogretimIstatistikleri/2016/2016_T17.pdf] adresinden 31.07.2017 tarihinde erişilmiştir. 13. ÖSYM T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi. Araştırma Yayın ve İstatistikler, Süreli Yayınlar, 2006 Yılı Yayınları, 2005-2006 Öğretim Yılı Yükseköğretim İstatistikleri Kitabı. [http://www.osym.gov.tr/Eklenti/3971,13undigpdf.pdf?0] adresinden 31.07.2017 tarihinde erişilmiştir. 14. ÖSYM T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi. Araştırma, Yayın ve İstatistikler. Süreli Yayınlar. [http://www.osym.gov.tr/TR,6552/sureli-yayinlar.html] adresinden 31.07.2017 tarihinde erişilmiştir. 15. YÖK. Yükseköğretim Kurulu. Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. Yükseköğretim İstatistikleri. [https://istatistik.yok.gov.tr/] adresinden 31.07.2017 tarihinde erişilmiştir.

Türkiye’deki Tıp Fakülteleri ile Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrenci Trendinin Değerlendirilmesi

Yıl 2018, Cilt: 25 Sayı: 1, 56 - 62, 01.03.2018
https://doi.org/10.17343/sdutfd.335002

Öz

Giriş: Sağlık hizmet
sunumunda hekim sayısı temel parametrelerdendir. Bu nedenle tıp fakültelerinde
eğitim süreci öğrenci sayısı ile ilişkili planlanır. Bu planlama sürecinde
ulusal ve yerel  hekim eğitim politikası
doğrultusunda çeşitli dönemlerde fakültelerin eğitim olanaklarında düzenlemelere
ihtiyaç vardır.   

Amaç: Bu
çalışmada, Türkiye’deki tıp fakültelerinin sayısındaki, bu fakültelerdeki ve
Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi’ndeki (SDÜTF) öğrenci sayılarındaki
değişimin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. 

Gereç ve Yöntem: Kesitsel tipteki bu çalışmada, verilerin toplanması için
literatürden faydalanılmıştır. Çalışmanın verileri SPSS Statistics 17.0
programı ile değerlendirilmiş ve verilerin analizi için parametrik olmayan
şartlarda Spearman korelasyon testi kullanılmıştır.

Bulgular: Bu çalışmada, 2006-2016 yılları asında yıl bazında geçen
zaman, bu yıllar arasında ÖSYM’ce öğrenci alınan tıp fakültelerinin sayısı, bu
yıllar arasında Türkiye genelinde tıp fakültelerine alınan öğrenci sayıları ve
bu yıllar arasında SDÜTF’ye alınan öğrenci sayılarının her birinin diğer üçü
ile arasında çok yüksek düzeyde, pozitif anlamlı bir korelasyon olduğu
görülmüştür.

Sonuç: ÖSYM’ce
öğrenci alınan tıp fakültelerinin sayısının artışı ile birlikte tıp
fakültelerine alınan öğrenci sayılarındaki anlamlı artıştan yola çıkılarak,
Türkiye’deki hekim sayısında hızlı bir artışın hedeflendiği düşünülebilir. Bu
çalışmada elde edilen bulgular doğrultusunda, ülke genelinde tıp fakültelerine
alınan öğrenci sayılarındaki hızlı artış sürecinin SDÜTF’ye de yansıdığını
söylemek mümkündür. Tıp
eğitimi ile ilgili planlanlamalarda ülke genelindeki ve SDÜTF’ye de yansıyan
öğrenci sayılarındaki değişim trendinin göz önünde bulundurulmasının eğitim
planlamaları açısından stratejik role sahip olduğu kanaatindeyiz.

Kaynakça

  • 1. Türkiye İstatistik Kurumu, Haber Bülteni, İstatistiklerle Gençlik 2015. [http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21517] adresinden 17.07.2017 tarihinde erişilmiştir. 2. Eurostat, Population By Age Group, Proportion Of Population Aged 15-24 Years. [http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/refreshTableAction.do?tab=table&plugin=1&pcode=tps00010&language=en] adresinden 31.07.2017 tarihinde erişilmiştir. 3. Özer M. Türkiye’de yükseköğretimde büyüme ve öğretim üyesi arzı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2011; 1(1): 23-26. 4. Education at a Glance 2016: OECD Indicators, Turkey - Country Note. [http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/education/education-at-a-glance-2016/turkey_eag-2016-84-en#.WX8LDeXyiUk#page4] adresinden 31.07.2017 tarihinde erişilmiştir. 5. Doğramacı İ. "Türkiye’de ve dünyada yükseköğretim yönetimi." Ankara. Meteksan A.Ş. 2007. 6. ÖSYM T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi. Araştırma Yayın ve İstatistikler, Süreli Yayınlar, 2007 Yılı Yayınları, 2006-2007 Öğretim Yılı Yükseköğretim İstatistikleri Kitabı, Öğrenci Sayıları Özet Tablosu. [http://www.osym.gov.tr/Eklenti/3992,1ogrencisaypdf.pdf?0] adresinden 31.07.2017 tarihinde erişilmiştir. 7. YÖK. Yükseköğretim Kurulu. Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. Yükseköğretim İstatistikleri. [https://istatistik.yok.gov.tr/yuksekogretimIstatistikleri/2017/2017_T107.pdf] adresinden 31.07.2017 tarihinde erişilmiştir. 8. YÖK. Yükseköğretim Kurulu. Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. Yükseköğretim İstatistikleri. [https://istatistik.yok.gov.tr/yuksekogretimIstatistikleri/2017/2017_T1.pdf] adresinden 31.07.2017 tarihinde erişilmiştir. 9. Sayek İ, Odabaşı O, Kiper N. Türk Tabipleri Birliği Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Raporu 2010. Birinci Baskı, Aralık 2010, Türk Tabipler Birliği Yayınları. 10. ÖSYM T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi. Araştırma, Yayın ve İstatistikler. Süreli Yayınlar. 2016-ÖSYS Yükseköğretim Programlarının Merkezi Yerleştirmedeki En Küçük ve En Büyük Puanları Kitabı. [http://www.osym.gov.tr/TR,12735/2016-osys-yuksekogretim-programlarinin-merkezi-yerlestirmedeki-en-kucuk-ve-en-buyuk-puanlari-kitabi.html] adresinden 31.07.2017 tarihinde erişilmiştir. 11. ÖSYM T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi. Araştırma Yayın ve İstatistikler, Süreli Yayınlar, 2009 Yılı Yayınları, 2008-2009 Öğretim Yılı Yükseköğretim İstatistikleri Kitabı. [http://www.osym.gov.tr/Eklenti/4171,13ogretimalanlisansogrencisaypdf.pdf?0] adresinden 31.07.2017 tarihinde erişilmiştir. 12. YÖK. Yükseköğretim Kurulu. Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. Yükseköğretim İstatistikleri [https://istatistik.yok.gov.tr/yuksekogretimIstatistikleri/2016/2016_T17.pdf] adresinden 31.07.2017 tarihinde erişilmiştir. 13. ÖSYM T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi. Araştırma Yayın ve İstatistikler, Süreli Yayınlar, 2006 Yılı Yayınları, 2005-2006 Öğretim Yılı Yükseköğretim İstatistikleri Kitabı. [http://www.osym.gov.tr/Eklenti/3971,13undigpdf.pdf?0] adresinden 31.07.2017 tarihinde erişilmiştir. 14. ÖSYM T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi. Araştırma, Yayın ve İstatistikler. Süreli Yayınlar. [http://www.osym.gov.tr/TR,6552/sureli-yayinlar.html] adresinden 31.07.2017 tarihinde erişilmiştir. 15. YÖK. Yükseköğretim Kurulu. Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. Yükseköğretim İstatistikleri. [https://istatistik.yok.gov.tr/] adresinden 31.07.2017 tarihinde erişilmiştir.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İbrahim Tamam

Mukadder İnci Başer Kolcu

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2018
Gönderilme Tarihi 16 Ağustos 2017
Kabul Tarihi 15 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 25 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Tamam İ, Başer Kolcu Mİ. Evaluation of Student Trend in Medical Schools in Turkey and Süleyman Demirel University Medical School. SDÜ Tıp Fak Derg. 2018;25(1):56-62.

                                                                                         14791


Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi/Medical Journal of Süleyman Demirel University is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International.