Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ailelerin Çocuklarıyla Siyaset Konuşma Düzeyi Ölçeğinin Geliştirilmesi

Yıl 2022, , 543 - 571, 15.11.2022
https://doi.org/10.29250/sead.1176951

Öz

Bu araştırmada ailelerin ortaokula devam eden çocuklarıyla (11-14 yaş) siyaset konuşma düzeyini ölçen bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda ölçeğin 23 maddeden oluşan taslağı ve kişisel bilgi formu ortaokul öğrencilerinin (11-14 yaş) ebeveynlerinden oluşan 153 katılımcıya uygulanmıştır. Elde edilen veriler Cronbach’s Alfa güvenirlik testi, madde-toplam korelasyonu, açımlayıcı faktör analizlerine tabi tutulmuştur. Faktör analizleri sonucunda elde edilen veriler ölçeğin tek faktörden oluştuğunu göstermektedir. Tek faktörden oluşan ölçeğin varyans yüzdesi %81.94 olarak hesaplanmıştır. Açımlayıcı faktör analizinin yapılmasından sonra ölçek maddesi 22 olmuştur. Daha sonra yeniden düzenlenen ölçek ve kişisel bilgi formu, doğrulayıcı faktör analizi (DFA) işlemleri için açımlayıcı faktör analizine dahil olan örneklem grubundan farklı 168 ortaokul öğrencisinin ebeveynlerine uygulanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen uyum indeksleri model ve veriler arasında uyum olduğu ve önerilen modelin iyi ve kabul edilebilir düzeyde uyum gösterdiği görülmüştür. Ölçeğin son halinde Cronbach’s Alfa iç tutarlılık güvenirlik katsayısı 0.940 olarak belirlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda 5’li Likert tipinde 22 maddelik ailelerin çocuklarıyla siyaset konuşma düzeyi ölçeği geliştirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akay, E. (2006). Siyasal toplumsallaşma, siyasal kültür ve siyasal katılım arasındaki ilişkinin kavramsal analizi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dumlupınar Üniversitesi.
  • Akhan, O. (2011). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının politika bilimine yönelik eğilimlerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Baumgartner, H., & Homburg, C. (1996). Applications of structural equation modeling in marketing and consumer research: A review. International Journal of Research in Marketing, 13(2), 139-161.
  • Bentler, P.M. (1980). Multivariate analysis with latent variables: Causal modeling. Annual Review of Psychology, 31, 419-456.
  • Betty, A. (2006). New teacher and mentor political literacy: Reading, navigating and transforming induction contexts. Teachers and Teaching: Theory and Practice. 12(2): 123-138.
  • Boyraz, C. (2009). Siyasi partilerin gençlik teşkilatlarında siyaset ve demokratik katılım. C. Boyraz (Ed.), İstanbul, gençler tartışıyor siyasete katılım, sorunlar ve çözüm önerileri içinde (1. Baskı, 86-88). İstanbul: Türkiye Sosyal Ekonomik Siyasal Araştırmlar Vakfı (TÜSES) Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çakmak, D. (2011) Öğretmen adaylarının siyasal katılımı ve siyasal katılıma ilişkin tutumları (Mehmet Akif Ersoy üniversitesi örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Çetin, H. (2012). Korku siyaseti ve siyaset korkusu. İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Davies, I. Mızuyamam, M. Ikeno, N. Parmenter, L. Mori, C. (2015). Political literacy in Japan and England. Citizenship. Social and Economics Education, 12 (3), 163-173.
  • Dağ, N., & Koçer, M. (2019). Türkiye’de politik okuryazarlık. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 2150-2175.
  • Doğanay, A., Çuhadar, A. ve Sarı, M. (2007). Öğretmen adaylarının siyasal katılımcılık düzeylerine çeşitli etmenlerin etkisinin demokratik vatandaşlık eğitimi bağla-mında incelenmesi. Educational Administration: Theory and Practice, 50, 213-246.
  • Dursun D. (2007). Ortaöğretim gençliğinin demokrasi düşünceleri. (Kurşunlu ve Bayramören örneği) (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi.
  • Faiz, M. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının siyaset okuryazarlık durumları (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Görmez, E. (2018). Güncellenen sosyal bilgiler programının politik okuryazarlık becerisi bakımından yeterliliği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 109-114.
  • Henson, R. K. ve Roberts, J. K. (2006). Exploratory factor analysis in published research: Commonerrors and some comment on improved practice. Educational and Psychological Measurement, 66 (3), 393-416.
  • Kalaycı, Ş. (2005). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikler. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Köksal, H. & Erol, M. (2021). Politik okuryazarlık ölçeğinin geliştirilmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 444- 471.
  • Kuş, Z. (2013a). Politik okuryazarlık ve aktif vatandaşlık. İçinde E. Gençtürk ve K. Karatekin (Eds.), Sosyal Bilgiler İçin Çoklu Okuryazarlıklar (ss. 207-229). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Kuş, Z. (2013b). Political literacy status of pre-service social sciences teacher. Procedia So-cial and Behavioral Sciences, 177, 197-202.
  • Kuş, Z. ve Tarhan, Ö. (2016). Political education in social studies classrooms: A perspec-tive from Turkey. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (3), 464-483.
  • Simon, A. (2014). Political competence of children and social background: results of a study with French primary school children. IPSA’s 23rd World Congress of Political Science, 2014 Panel “political socialization of children”, Montréal.
  • Şeker, H ve Gençdoğan, B. (2014). Psikolojide ve eğitimde ölçme aracı geliştirme. Ankara: Nobel yayınevi.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2012). Using multivariate statistics (6.bs.). Needham Heights, MA: Allyn ve Bacon
  • Tarhan, Ö. (2015). Sosyal Bilgiler öğretmeni adaylarının politik okuryazarlığa ilişkin görüşleri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(9), 649-669.
  • Tarhan, Ö. (2019). Ortaokul öğrencilerinin siyaset okuryazarlık düzeyleri ve temel siyaset bili-mine ilişkin görüşleri (Yayımlanmamış doktora tezi). Pamukkale Üniversitesi
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ullman, J. B. (2013). Using multivariate statistics, Barbara G. Tabachnick, Linda S. Fidell. (Edt.), Structural equation modelling in (pp. 681-785). Boston: Pearson.
  • Wallace, M. (2006). Social Studies All Day, Every Day In The Early Childhood Clasrroom. Canada: Cengage Learning.
  • Worthington, R. ve Whittaker, T. (2006). Scale development research: A content analysis andrecommendations for best practices. Counseling Psychologist, 34, 806-838.

Developing the Level of Political Conversation of Parents with Their Children

Yıl 2022, , 543 - 571, 15.11.2022
https://doi.org/10.29250/sead.1176951

Öz

In this study, it was aimed to develop a measurement tool that measures the level of talking about politics with children (11-14 years old) attending secondary school. In this direction, the draft of the scale consisting of 23 items and the personal information form were applied to 153 participants consisting of parents of secondary school students (11-14 years old). The obtained data were subjected to Cronbach’s Alpha reliability test, item-total correlation and exploratory factor analysis. The data obtained as a result of factor analyzes show that the scale consists of a single factor. The percentage of variance of the scale consisting of a single factor was calculated as 81.94%. After the EFA analysis, the scale item became 22. Then, the revised scale and personal information form were applied to the parents of 168 middle school students for confirmatory factor analysis (CFA). The fit indices obtained as a result of the confirmatory factor analysis were found to be in agreement between the model and the data, and the proposed model showed good and acceptable fit. In the final version of the scale, the Cronbach alpha internal consistency reliability coefficient was determined as 0.940. As a result of the analyzes, a 5-point Likert-type, 22-item scale of talking about politics with the children of families was developed. According to the findings, it was determined that the scale is a valid and reliable measurement tool.

Kaynakça

  • Akay, E. (2006). Siyasal toplumsallaşma, siyasal kültür ve siyasal katılım arasındaki ilişkinin kavramsal analizi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dumlupınar Üniversitesi.
  • Akhan, O. (2011). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının politika bilimine yönelik eğilimlerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Baumgartner, H., & Homburg, C. (1996). Applications of structural equation modeling in marketing and consumer research: A review. International Journal of Research in Marketing, 13(2), 139-161.
  • Bentler, P.M. (1980). Multivariate analysis with latent variables: Causal modeling. Annual Review of Psychology, 31, 419-456.
  • Betty, A. (2006). New teacher and mentor political literacy: Reading, navigating and transforming induction contexts. Teachers and Teaching: Theory and Practice. 12(2): 123-138.
  • Boyraz, C. (2009). Siyasi partilerin gençlik teşkilatlarında siyaset ve demokratik katılım. C. Boyraz (Ed.), İstanbul, gençler tartışıyor siyasete katılım, sorunlar ve çözüm önerileri içinde (1. Baskı, 86-88). İstanbul: Türkiye Sosyal Ekonomik Siyasal Araştırmlar Vakfı (TÜSES) Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çakmak, D. (2011) Öğretmen adaylarının siyasal katılımı ve siyasal katılıma ilişkin tutumları (Mehmet Akif Ersoy üniversitesi örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Çetin, H. (2012). Korku siyaseti ve siyaset korkusu. İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Davies, I. Mızuyamam, M. Ikeno, N. Parmenter, L. Mori, C. (2015). Political literacy in Japan and England. Citizenship. Social and Economics Education, 12 (3), 163-173.
  • Dağ, N., & Koçer, M. (2019). Türkiye’de politik okuryazarlık. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 2150-2175.
  • Doğanay, A., Çuhadar, A. ve Sarı, M. (2007). Öğretmen adaylarının siyasal katılımcılık düzeylerine çeşitli etmenlerin etkisinin demokratik vatandaşlık eğitimi bağla-mında incelenmesi. Educational Administration: Theory and Practice, 50, 213-246.
  • Dursun D. (2007). Ortaöğretim gençliğinin demokrasi düşünceleri. (Kurşunlu ve Bayramören örneği) (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi.
  • Faiz, M. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının siyaset okuryazarlık durumları (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Görmez, E. (2018). Güncellenen sosyal bilgiler programının politik okuryazarlık becerisi bakımından yeterliliği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 109-114.
  • Henson, R. K. ve Roberts, J. K. (2006). Exploratory factor analysis in published research: Commonerrors and some comment on improved practice. Educational and Psychological Measurement, 66 (3), 393-416.
  • Kalaycı, Ş. (2005). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikler. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Köksal, H. & Erol, M. (2021). Politik okuryazarlık ölçeğinin geliştirilmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 444- 471.
  • Kuş, Z. (2013a). Politik okuryazarlık ve aktif vatandaşlık. İçinde E. Gençtürk ve K. Karatekin (Eds.), Sosyal Bilgiler İçin Çoklu Okuryazarlıklar (ss. 207-229). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Kuş, Z. (2013b). Political literacy status of pre-service social sciences teacher. Procedia So-cial and Behavioral Sciences, 177, 197-202.
  • Kuş, Z. ve Tarhan, Ö. (2016). Political education in social studies classrooms: A perspec-tive from Turkey. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (3), 464-483.
  • Simon, A. (2014). Political competence of children and social background: results of a study with French primary school children. IPSA’s 23rd World Congress of Political Science, 2014 Panel “political socialization of children”, Montréal.
  • Şeker, H ve Gençdoğan, B. (2014). Psikolojide ve eğitimde ölçme aracı geliştirme. Ankara: Nobel yayınevi.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2012). Using multivariate statistics (6.bs.). Needham Heights, MA: Allyn ve Bacon
  • Tarhan, Ö. (2015). Sosyal Bilgiler öğretmeni adaylarının politik okuryazarlığa ilişkin görüşleri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(9), 649-669.
  • Tarhan, Ö. (2019). Ortaokul öğrencilerinin siyaset okuryazarlık düzeyleri ve temel siyaset bili-mine ilişkin görüşleri (Yayımlanmamış doktora tezi). Pamukkale Üniversitesi
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ullman, J. B. (2013). Using multivariate statistics, Barbara G. Tabachnick, Linda S. Fidell. (Edt.), Structural equation modelling in (pp. 681-785). Boston: Pearson.
  • Wallace, M. (2006). Social Studies All Day, Every Day In The Early Childhood Clasrroom. Canada: Cengage Learning.
  • Worthington, R. ve Whittaker, T. (2006). Scale development research: A content analysis andrecommendations for best practices. Counseling Psychologist, 34, 806-838.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özge Tarhan 0000-0003-0783-6962

Yayımlanma Tarihi 15 Kasım 2022
Gönderilme Tarihi 18 Eylül 2022
Kabul Tarihi 14 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Tarhan, Ö. (2022). Developing the Level of Political Conversation of Parents with Their Children. The Journal of Limitless Education and Research, 7(3), 543-571. https://doi.org/10.29250/sead.1176951

29844

17775


Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.