Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

How Sincere are Individuals Responding to Surveys?

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 3, 247 - 262, 15.11.2019
https://doi.org/10.29250/sead.556456

Öz

The purpose of this research is to
determine how sincere the responses of the individuals are for the satisfaction
or performance evaluation survey.
The study group consisted of 50
students in 11th grade in the spring term of 2018-2019 academic year in a
private high school in Ankara. 28 of these students (56.00%) were female and 22
(44.00%) were male. Data Collection Survey was used as a data collection tool
developed by the researcher. The Ministry of Education Teaching Profession
Survey examined at the stage of development of the General Qualifications, a survey
by selecting one of the eight qualification must have teachers from all
branches of general performance indicators for each competency has been
prepared.
Teachers' competence scores for the relevant
performance vary between 2.6 and 3.7. The degree to which each student responds
to each statement sincerely varies between 4.4 and 4.6 points. This may be an
indication of the students' sincerely responding to the expressions defined for
their competence levels. The students generally stated that their teachers are
moderately competent for the relevant performance. The students who gave low
scores to their teachers' level of proficiency stated that they were not
sincere in answering the statements.

Kaynakça

  • Aiken, L. R. (1997). Psychological Testing and Assesment. USA: Allyn and Bacon.
  • Anand, S., Krosnick, J., Mulligan, K., Smith, W., Green, M. & Bizer, G. (2009). Effect of respondent motivation and task difficulty on nondifferentiation in ratings: A test of satisficing theory predictions. Paper presented at the annual meeting of the American Association For Public Opinion Association, Fontainebleau Resort, Miami Beach, FL, http://www.allacademic.com/meta/p16872_index.html> adresinden 27 Nisan 2013 tarihinde alınmıştır.
  • Balcı, A. (1997). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Bilgisayar Yayıncılık, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Crocker, L. ve Algina, J. (1986). Introduction to Classical and Modern Test Theory. N. Y. Holt. Rinehart and Winston.
  • Gomm, R. (2004) Social Research Methodology: A Critical Introduction. Palgrave Macmillan, Basingstoke, UK.Groves RM (1989): Survey Errors and Survey Costs. New York, NY: John Wiley & Sons.
  • Özgüven, E. Ġ. (2007). Psikolojik Testler. Ankara: Pdrem Yayınları.
  • Plumb, C. & Spyridakis, J. H. (1992). Survey Research in Technical Communication: Designing and Administering Questionnaires. Technical Communication, 39 (4).
  • Tekin, H. (2010). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. (20. Baskı). Ankara: Yargı Yayınları.
  • Tokat, Y. N. (2006). Çoktan Seçmeli Testlerde Yanıtlama Davranışlarının Belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tourangeau, R., Rips, J. & Rasinski, K. (2000). The Psychology of Survey Response. Cambridge University Press.
  • Weisberg, (2005). The Total Survey Error Approach. A Guide to the New Science of Survey Research. Blackwell Publishing.

Anketlere Bireyler Ne Kadar İçtenlikle Yanıt Vermektedir?

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 3, 247 - 262, 15.11.2019
https://doi.org/10.29250/sead.556456

Öz

Bu
araştırmanın amacı, bireylerin memnuniyet anketine veya performans
değerlendirme anketine verdiği yanıtların ne kadar samimi olduğunu
belirlemektir. Çalışma grubu, Ankara'da bir özel lisede 2018-2019 bahar
döneminde 11. sınıfta 50 öğrenciden oluşmuştur. Bu öğrencilerin 28'i (% 56.00)
kız, 22'si (% 44.00) erkektir. Araştırmada veri toplama aracı olarak
araştırmacı tarafından geliştirilen Bilgi Toplama Anketi kullanılmıştır. Anketin
geliştirilmesi aşamasında Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlik Mesleği Genel
Yeterlilikleri incelenmiş, her bir yeterliliğe ait performans göstergelerinden
tüm branş öğretmenlerinin genel olarak sahip olması gereken yeterliliklerden 8
tanesi seçilerek bir anket formu hazırlanmıştır. Öğretmenlerin ilgili
performansa yönelik yetkinlik puanları 2.6 ile 3.7 arasında değişmektedir.
Öğrencilerin her bir ifadeyi içtenlikle yanıtlama dereceleri ise 4.4 ile 4.6
puan aralığında değişmektedir.
Bu durum öğretmenlere ait
yetkinlik düzeyleri tanımlanan ifadelere, öğrencilerin içtenlikle yanıt
verdiklerinin bir göstergesi olabilir. Öğrenciler genel olarak öğretmenlerinin
ilgili performansa yönelik orta düzeyde yetkin olduklarını ifade etmişlerdir.
Öğretmenlerinin yetkinlik düzeylerine düşük puan veren öğrenciler, ifadeleri
yanıtlarken kesinlikle içten davranmadıklarını belirtmişlerdir. 

Kaynakça

  • Aiken, L. R. (1997). Psychological Testing and Assesment. USA: Allyn and Bacon.
  • Anand, S., Krosnick, J., Mulligan, K., Smith, W., Green, M. & Bizer, G. (2009). Effect of respondent motivation and task difficulty on nondifferentiation in ratings: A test of satisficing theory predictions. Paper presented at the annual meeting of the American Association For Public Opinion Association, Fontainebleau Resort, Miami Beach, FL, http://www.allacademic.com/meta/p16872_index.html> adresinden 27 Nisan 2013 tarihinde alınmıştır.
  • Balcı, A. (1997). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Bilgisayar Yayıncılık, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Crocker, L. ve Algina, J. (1986). Introduction to Classical and Modern Test Theory. N. Y. Holt. Rinehart and Winston.
  • Gomm, R. (2004) Social Research Methodology: A Critical Introduction. Palgrave Macmillan, Basingstoke, UK.Groves RM (1989): Survey Errors and Survey Costs. New York, NY: John Wiley & Sons.
  • Özgüven, E. Ġ. (2007). Psikolojik Testler. Ankara: Pdrem Yayınları.
  • Plumb, C. & Spyridakis, J. H. (1992). Survey Research in Technical Communication: Designing and Administering Questionnaires. Technical Communication, 39 (4).
  • Tekin, H. (2010). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. (20. Baskı). Ankara: Yargı Yayınları.
  • Tokat, Y. N. (2006). Çoktan Seçmeli Testlerde Yanıtlama Davranışlarının Belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tourangeau, R., Rips, J. & Rasinski, K. (2000). The Psychology of Survey Response. Cambridge University Press.
  • Weisberg, (2005). The Total Survey Error Approach. A Guide to the New Science of Survey Research. Blackwell Publishing.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülçin Uzun 0000-0003-4897-6507

Yayımlanma Tarihi 15 Kasım 2019
Gönderilme Tarihi 20 Nisan 2019
Kabul Tarihi 6 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Uzun, G. (2019). How Sincere are Individuals Responding to Surveys?. The Journal of Limitless Education and Research, 4(3), 247-262. https://doi.org/10.29250/sead.556456

29844

17775


Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.