Bu çalışmanın amacı Uluslararası Bakalorya Diploma Programı (IBDP) Türkçe A: Edebiyat ve Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Türk dili ve edebiyatı derslerinin müfredatlarının ve öğretim programlarının karşılaştırılmasıdır.
Araştırmada doküman inceleme ve içerik analizi yöntemleri kullanılmış, bu kapsamda her iki dersin müfredatı ve öğretim programı; öğrenen profili, öğretme/öğrenmeye yaklaşımlar, yapıt/metin seçimi ve ölçme/değerlendirme bağlamında karşılaştırılmıştır. IBDP Türkçe A: Edebiyat dersi için 2019 yılında güncellenen ders müfredatı, MEB Türk dili ve edebiyatı dersi için Mayıs 2024’de onaylanan ve 2024-2025 eğitim ve öğretim yılında aşamalı olarak kullanılmaya başlanacak müfredat esas alınmıştır.
Çalışma sonucunda IBDP Türkçe A: Edebiyat ve MEB Türk dili ve edebiyatı derslerinin müfredat ve öğretim programları arasında temel ilkeler ve kavramlar açısından çok büyük farklar olmadığı, her iki müfredatta da öğrenen profiline yönelik bir yaklaşım olduğu ve öğretme ve öğrenmeye yaklaşımlar konusunun temel alındığı, IBDP Türkçe A: Edebiyat dersindeki üç keşif alanı ve bunlarla sürekli etkileşim içinde bulunan yedi kavramın getirdiği bütüncül bakış açısı ile MEB Türk dili ve edebiyatı dersinin tematik ve beceri temelli yaklaşımının birbiriyle örtüştüğü, her iki dersin ölçme/değerlendirme süreçlerinin öğrencilerin kazandıkları bilgi ve becerilerinin sınanması ve özgün çıktıların ortaya konması açısından benzer yöntemler içerdiği tespit edilmiştir. Bununla birlikte yapıt ve metin seçiminde daha uluslar ve kültürler arası bir anlayışla küresel sorunların kavranmasına yönelik bir seçim politikası uygulanan IBDP Türkçe A: Edebiyat dersine nazaran MEB Türk dili ve edebiyatı dersinde daha yerel bir yaklaşım sergilendiği görülmektedir. Ayrıca yeni güncellenmiş olması ve aşamalı bir şekilde yürürlüğe girecek olması nedeniyle MEB Türk dili ve edebiyatı müfredatının uygulama sürecinin ne ölçüde başarılı olacağının takibi önem taşımaktadır.
Uluslararası Bakalorya (IB) Uluslararası Bakalorya Diploma Programı (IBDP) Türkçe A: Edebiyat dersi MEB Türk dili ve edebiyatı dersi müfredat
The aim of this research is to compare the International Baccalaureate Diploma Program (IBDP) Language A: Literature course’s curriculum with the Ministry of National Education Turkish language and literature course’s curriculum.
Document and content analyzes methods have been used. Two curricula have been analyzed according to aspects such as learner profiles, approaches to teaching/learning, book/text choices and assessment/evaluation. For the IBDP Language A: Literature course, 2019 curriculum and for the Ministry of National Education Turkish language and literature course, the curriculum which was recently prepared and approved in May 2024 and going to be used gradually in 2024-2025 school year, have been used for the comparison.
According to the research results; there are no significant differences between IBDP Language A: Literature course and Ministry of National Education Turkish language and literature course curricula in terms of basic principles, both curricula has similar approach to the learner profile and took the approaches to teaching/learning at their basics. Their holistic perspectives, three areas of exploration and seven interacting concepts of IBDP Language A: Literature course and the thematic and skill based approach of Ministry of National Education Turkish language and literature course are aligned. Both course has similar assessment/evaluation methods to test the knowledge and the skills and to give creative outputs. However, IBDP Language A: Literature course has a more developed perspective to choose international and inter cultural books/texts in order to understand global problems comparing to the Ministry of National Education Turkish language and literature course, which is more local. Additionally, the monitoring of the application phase of Ministry of National Education Turkish language and literature course curriculum has great importance because it was recently prepared, confirmed and gradually will come into force.
International Baccalaureate (IB) International Baccalaureate Diploma Program (IBDP) Turkish A: Literature course Ministry of National Education Turkish language and literature course curriculum
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 13 Ağustos 2024 |
| Kabul Tarihi | 28 Nisan 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 2 |